Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning (Generelt)

af ulca, 30/9 2014, 11:23 (3497 dage siden)

I dag så jeg noget i Nykøbing F. som bekræftede en fornemmelse jeg længe har haft:

IC3 behøver åbenbart ikke at være standset helt før adskillelse af flere sæt; ud fra hvad jeg så da et tog med to IC3 ankom fra Østerport. Jeg bemærkede at det bageste sæt bremsede før det forreste, umiddelbart efter lyden af en pneumatisk (trykluft) aktuator, hvad jeg gætter på har været det stempel som aktiverer Scharfenberg-koblingen. Det forreste sæt fortsatte ca. 3 - 4 meter længere før det standsede helt. Farten hvor adskillelsen skete har ikke været særlig høj, vel en 5 km/t.

Jeg har tidligere oplevet, at det bageste af to sæt gav et lille ryk under nedbremsning, og at dørene blev givet fri umiddelbart efter toget var standset; her kunne man så se at de to tog var koblet fra hinanden. Men andre gange har jeg oplevet, at toget først blev bragt helt til standsning, hvorefter der gik et par minutter inden dørene blev givet fri, formentlig af hensyn til adskillelsen.

Jeg nåede ikke at få taget billeder eller optaget en kort video, men jeg overvejer at gøre det i morgen; hvis nogen er interesseret.

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af Gæst90, 30/9 2014, 11:42 (3497 dage siden) @ ulca

Ked af at sige det, men det du beskriver er helt almindelig daglig procedure...

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af ulca, 30/9 2014, 11:53 (3497 dage siden) @ Gæst90

Ked af at sige det, men det du beskriver er helt almindelig daglig procedure...

Skal du ikke være ked af, det er helt ok at du fortæller det.

Men jeg kan bare ikke erindre at have set det før, men kun bemærket det ved et ryk under bremsningen.

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af ulca, 30/9 2014, 12:58 (3496 dage siden) @ Gæst90

I øvrigt et ganske smart system; det må da spare lidt tid når et tog skal deles.

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 30/9 2014, 13:22 (3496 dage siden) @ ulca

- det var hele hoved-ideen med "Gumminæse"-systemet som vore kære broderfolk mod syd kalder fronterne/bagenderne på IC3-erne, på Drehschreibe online benævnes IC3erne ikke med andet navn end DIE GUMMINASEN.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 30/9 2014, 13:15 (3496 dage siden) @ ulca

- Jeg mener det, der gør at man mærker det ryk i det bagerste sær ved frakoblingen, er at sættet bliver automatisk bragt til standsning da sættet er udkoblet af drift.

Og det bliver indkoblet igen straks man har skubbet fører-pulten tilbage i lukket tilstand og drejet nøglen til fri/fastgørelse af pulten.

Det er det loko-førene ved Regionstog "Glemmer" hvis de en dag skal have koblet Løven og Hercules sammen, man skal frigøre pulten i det ene sæt og kører med lav hastighed med det andet til de 2 koblinger griber hinanden.

Var en gang på spontan rundvisning på et ny-åbnet IC3-værksted i Aarhus engang og der spurgte jeg nemlig specifikt ind på til og frakoblings-metoden på IC3-erne.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af Andreas M., 30/9 2014, 13:58 (3496 dage siden) @ mhv_vsvt

- Jeg mener det, der gør at man mærker det ryk i det bagerste sær ved frakoblingen, er at sættet bliver automatisk bragt til standsning da sættet er udkoblet af drift.

Det bageste sæt bliver nødbremset, da der mangler en mastertogcomputer i oprangeringen. (Der er én master i en oprangering i drift, det er den hvor førerbordet er rigget op, og den er jo i afkoblingstidspunktet blevet afbrudt fra det afkoblede togsæt).

Og det bliver indkoblet igen straks man har skubbet fører-pulten tilbage i lukket tilstand og drejet nøglen til fri/fastgørelse af pulten.

Hvis du med "pulten" mener frontdøren, så tager du fejl. Nødbremsen bliver ophævet når og hvis man rigger førerbordet op, døren er lukket under hele processen.

Det er det loko-førene ved Regionstog "Glemmer" hvis de en dag skal have koblet Løven og Hercules sammen, man skal frigøre pulten i det ene sæt og kører med lav hastighed med det andet til de 2 koblinger griber hinanden.

Igen nej. Begge frontdøre skal være lukket under tilkobling, ellers risikerer man at skade døren under koblingen.

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af Carsten, 30/9 2014, 17:46 (3496 dage siden) @ ulca

Hej ulca

Det kaldes en kørende afkobling.

Med venlig hilsen

Carsten

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af joendrup, 30/9 2014, 21:56 (3496 dage siden) @ Carsten

Hej,

Hvem igangsætter afkoblingen?

Er det lokoføreren i forreste førerrum? Eller foretages adskillelsen fra det sæt, som kobles af?

Mvh. Anders

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af Poul Andersen, 30/9 2014, 23:02 (3496 dage siden) @ joendrup

Personale (lokomotivfører eller togfører) giver tilbud om afkobling fra førerrummet i det (de) togsæt hvor der skal afkobles, hvorefter lokomotivføren der fremfører toget foretager afkoblingen.

Mvh.
Poul.

Adskillelse / frakobling af IC3 under bremsning

af Andreas M., 30/9 2014, 23:05 (3496 dage siden) @ joendrup

Hvem igangsætter afkoblingen?

Er det lokoføreren i forreste førerrum? Eller foretages adskillelsen fra det sæt, som kobles af?

Begge. Togfører (eller evt. ekstra lokomotivfører) drejer en nøgle i det førerrum, hvor der ønskes adskillelse. Dette bliver vist for lokomotivføreren i forreste førerrum ved en blinkende tryktast og ved tryk på denne udføres afkoblingen. (Såfremt kriterierne for afkobling er tilstede, bl.a. lav hastighed eller stilstand).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak