Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udrulning af nyt signalsystem. (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 30/9 2014, 13:43 (3497 dage siden)

Signalsystem med S-tavle rullet ud i Fredericia :-D
mobil blok?

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Udrulning af nyt signalsystem.

af Nordexpress, 30/9 2014, 20:42 (3496 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jeg gætter på, at løsningen er lidt billigere end ERMTS!

Udrulning af nyt signalsystem.

af KimC, 30/9 2014, 22:04 (3496 dage siden) @ Nordexpress

Jeg gætter på, at løsningen er lidt billigere end ERMTS!

Det kan man ikke vide før der er lavet en konsulentrapport over emnet.

Udrulning af nyt signalsystem.

af Nordexpress, 30/9 2014, 22:15 (3496 dage siden) @ KimC

Nej, det har du nok ret i.

Løsningen må naturligvis digitaliseres, et projekt må fra bunden statistisk beregne gennemsnitlige standsningslængder og -steder for tilsvarende perroner, et par eksterne juniorkonsulenter udstationeres i en uges tid for at lære tavlens betydning i daglig drift at kende, hvorefter der programmeres et beslutningsstøtteprogram - med helligdagsvariation - for træning og implementering for medarbejdere, der skal betjene S-skiltet. Variation i olieforbrug i kolde og varme perioder estimeres endvidere i forhold til ovennævnte standsningslængder. Endelig præsenteres rapport og programmel på partnerniveau i en række landsdækkende ledermøder - hvor det besluttes at iværksætte et konsulentarbejde, der kan evaluere dette signalsystem mod andre tilsvarende nationale systemer samt endelig med ERMTS.

Endelig sendes det til godkendelse i koncernkommunikationsafdelingen, der afviser S-et i den viste form og anmoder projektet om at starte forfra af hensyn til en ensartet corporate fremtræden.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 1/10 2014, 14:27 (3496 dage siden) @ Nordexpress

Hej,
ja efter alle ovenstående procedurer er gennemgået, har man så efter de 15 år der er gået med det, opstillet dette signal i et andet spor på samme station.;-)

[image]

Det kan vise S, om det også kan vise D eller B er jeg ikke klar over, men det viste ikke lige S da jeg tog billedet.

Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Morten P, 1/10 2014, 19:44 (3495 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det kan kun vise "S"

Mvh Morten

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 1/10 2014, 21:57 (3495 dage siden) @ Morten P

Det kan kun vise "S"

Mvh Morten

Og så vælter den ikke i blæsevejr. :-)

Mvh Jørgen

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 1/10 2014, 22:16 (3495 dage siden) @ Morten P

Hej
Gad vide om det bliver aktuelt med et 4-tal efter IC symbolet.

Alvorligt talt er der sådanne signaler andre steder end Fredericia?

Fredericia har forresten også andre sjove signaler:

[image]

Hvem tør gå over for rødt ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af JensenJ @, Fredericia, 2/10 2014, 09:32 (3495 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Fredericia har forresten også andre sjove signaler:

[image]

Hvem tør gå over for rødt ?

Det er landsoldaten der findes i midtbyen i Fredericia.
Odense har H. C. Andersen i lyskurvene i midtbyen.

Med venlig hilsen Jens

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Niels Munch, 2/10 2014, 10:28 (3495 dage siden) @ JensenJ

Idéen udspringer vel af den tyske Ampelmann eller Ampelmännchen.

V.h.
Niels

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 2/10 2014, 14:20 (3495 dage siden) @ Niels Munch

Ja Herr Ampelmann er da så sød:-)

Her er han i det tidligere Vestberlin!
[image]

Desværre ikke i versionen med paraply over armen.

Men tilbage til spørgsmålet: er der andre S-signaler der som i Fredericia kan bruges for at markere togvejens slutpunkt efter behov ved sammenkobling??
Ikke fordi det altid fungerer, jeg har været udefor at det ankommende IC3 sæt var for langt og det fra Fa udgående IR4 holdt ikke langt nok fremme i perronsporet, det tog sin lille tid at ordne det trods alle moderne kommunikationsmidler.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

PS det er ikke kun i Fredericia midtby landsoldaten våger over fodgængerovergangene,
på begge sider af banegården er der også landsoldater på vagt.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Andreas M., 5/1 2015, 22:36 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Men tilbage til spørgsmålet: er der andre S-signaler der som i Fredericia kan bruges for at markere togvejens slutpunkt efter behov ved sammenkobling??

"Standsningsmærker", det er ikke togvejens endepunkt. :) Mig bekendt er Fredericia det eneste sted med den løsning.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/1 2015, 23:55 (3399 dage siden) @ Andreas M.
redigeret af Lars Møller Jensen, 6/1 2015, 00:47

Hej

Nej det er ikke togvejens endepunkt, det er jo bekendt noget andet.

Togplanen beskriver derimod togets planmæssige standsningssted!
Der er skam nøje beskrevet hvor lokomotivføreren skal bringe toget til at holde i forhold til perron, feks ved perronstolpe med gul ring.
Læsning af planen kan anbefales, den kan ses på rundremisen.dk (kræver log ind).
Nu for tiden gælder evt. SR §50 stk 2.1.

Der var i 1977 beskrevet flytbare S-skilte i Fredericia, Skanderborg, Sønderborg og Padborg! jfr. indlæg tidligere på aftnen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Andreas M., 6/1 2015, 08:41 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Nej det er ikke togvejens endepunkt, det er jo bekendt noget andet.

Togplanen beskriver derimod togets planmæssige standsningssted!
Der er skam nøje beskrevet hvor lokomotivføreren skal bringe toget til at holde i forhold til perron, feks ved perronstolpe med gul ring.
Læsning af planen kan anbefales, den kan ses på rundremisen.dk (kræver log ind).
Nu for tiden gælder evt. SR §50 stk 2.1.

Der var i 1977 beskrevet flytbare S-skilte i Fredericia, Skanderborg, Sønderborg og Padborg! jfr. indlæg tidligere på aftnen.

Inden du vrisser alt for meget over mit indlæg, så prøv at bemærk hvad det er jeg svarer på ;) Det er skrevet som et svar til den langt nyere løsning i Fredericia, ikke til 1977 løsningen ;)

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/1 2015, 12:04 (3399 dage siden) @ Andreas M.

Hej

Undskyld hvis jeg vrissede, jeg var vist lidt træt og fik ikke helt læst og forstået hvad du mente. :-| :-)

Når jeg skrev "togvejens endepunkt" var det vist i mangel af et bedre udtryk, og det er jo lidt pinligt når man interesserer sig meget for signaler hvis man jogger i spinaten.
Et forsøg på at redde den er vel at S-mærket ved sammenkoblingstogvejen er en slags endepunkt for den rangertogvej (forsigtig forbikørsel) der lægges efter stop ved "PI"- (egl.PU) signalet - det næste endepunkt er jo mere håndfast i form af det andet tog.
For jeg formoder ikke at man annullerer PU som man gør ved sammenkobling i spor 2 i Kolding. Der er der jo tale om en gammel sammenkoblingstogvej fra midten af 60'erne.

Med absolut venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af cslundsten, 6/1 2015, 12:19 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Et forsøg på at redde den er vel at S-mærket ved sammenkoblingstogvejen er en slags endepunkt for den rangertogvej (forsigtig forbikørsel) der lægges efter stop ved "PI"- (egl.PU) signalet - det næste endepunkt er jo mere håndfast i form af det andet tog.
For jeg formoder ikke at man annullerer PU som man gør ved sammenkobling i spor 2 i Kolding. Der er der jo tale om en gammel sammenkoblingstogvej fra midten af 60'erne.

Nederst på denne side kan du se hvordan sammenkobling foregår med "PI"-signal og rangertogvej (teksten er godt nok engelsksproget):
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/special/special.html

Mvh
Carsten Lundsten

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/1 2015, 13:12 (3399 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten

Tak for tipset, jeg har dog allerede siden besøgt din fine side, første gang for snart rigtig mange år siden. Min viden om sammenkoblingstogveje stammer til dels fra den og dels fra bane.dk.
I Kolding tager man Esbjergtogene ind på det der i gamle dage hed afkortet togvej 1) med endepunkt ved PU på stop midt for perronen, derefter annulleres PU et og IC3 rykker frem og stopper for derefter at køre langsomt til sammenkobling med ER fra Sdb/Flb.
1) Togvej uden sikkerhedsafstand.

Apropos sammenkobling, et tips her på Forum var Regionstogs hjemmeside og der opdagede jeg Østbanens signal for sammenkobling i Hårlev, en mere elegant løsning.

På Skagensbanen var der sammenkobling af to Y-tog på Jerup (skoletoget til Frederikshavn). Der fik man stop og via radio "tilladelse til indkørsel i Jerup for sammenkobling med tog i spor 1"

På det ældste GDS fjernstyringsanlæg kunne indkørselssignalet fra Gilleleje i Kagerup vise stop og ryk frem på "S-banevis" med rødt blink fra 2-begrebssignal. Men fra Tisvildeleje var man nødt til at give indkørselstilladelse via radio.

På det næste FC anlæg opførte Kagerup sig som et løbsk juletræ når man stillede stop og ryk frem, alle indikationer blinkede "vildt" men dog i takt for at vise at noget "var galt", jeg havde en god diskussion med FC-lederen i den anledning, han havde sine rødder hos DSB og mente bestemt det var en ringe løsning. Her et billede fra mit besøg på FC i Gilleleje den 2 august 1983:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Udrulning af nyt signalsystem - afløseren.

af cslundsten, 6/1 2015, 14:41 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Apropos sammenkobling, et tips her på Forum var Regionstogs hjemmeside og der opdagede jeg Østbanens signal for sammenkobling i Hårlev, en mere elegant løsning.

Som oprindeligt var "TUS" og senere ændret til det nuværende signal gennem udskiftning af krydset med den vandrette streg.

Mvh
Carsten Lundsten

Kolding [Var: Udrulning af nyt signalsystem - afløseren]

af Jens V, 6/1 2015, 13:19 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

For jeg formoder ikke at man annullerer PU som man gør ved sammenkobling i spor 2 i Kolding. Der er der jo tale om en gammel sammenkoblingstogvej fra midten af 60'erne.

Du er vist ikke helt opdateret på Kolding. SIN-L instruks 26.1.:

2.1.1. Rangering til sammenkobling i spor 2
Tog, som ankommer i spor 2 fra Lunderskov, og som skal
sammenkobles med en anden togdel, får tilladelse til rangering til
sammenkobling ved, at PU-signalet i togvejens endepunkt viser
”Forsigtig forbikørsel tilladt”.

Kolding [Var: Udrulning af nyt signalsystem - afløseren]

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/1 2015, 14:34 (3399 dage siden) @ Jens V

Hej Jens V

du har skam helt ret, jeg har ikke været på Kolding station og observere sammenkobling siden jeg flyttede fra Vejen i maj 2013, men indtil da har jeg da set nævnte procedure i brug. Det undrede mig lidt hvorfor man ikke brugte forsigtig forbikørsel, for det tog jo tid at få rangeringstilladelse.
I SIN udgaven af 7.april 2014 står der stadig om signalet annulleret.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Kolding [Var: Udrulning af nyt signalsystem - afløseren]

af Jens V, 6/1 2015, 15:34 (3398 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det undrede mig lidt hvorfor man ikke brugte forsigtig forbikørsel, for det tog jo tid at få rangeringstilladelse.

Der var ikke rangertogveje i Koldings 53-anlæg. Og "Forbikørsel tilladt" hhv. "Forsigtig forbikørsel tilladt" kræver en rangertogvej fra signalet. Den er nu etableret i spor 2 - som den eneste på stationen.

I SIN udgaven af 7.april 2014 står der stadig om signalet annulleret.

Njae..., så vidt jeg lige kan finde ud af, kom den nuværende tekst ind pr. 09.12.2013.

Udrulning af nyt signalsystem - version Alstom

af steenth, 1/10 2014, 14:58 (3496 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Lidt mere seriøs fra leverandøren til spor på anden side af den nærliggende bro...

Alstom har i sidste uge annonceret på Innotrans Atlas 400 og 500 - de nævner Banedanmark. Så det ligner, at det er det, som vi kan få øst for Lillebælt...

http://www.alstom.com/press-centre/2014/9/innotrans2014-alstom-launches-atlas-400-and-5...

http://www.youtube.com/watch?v=htmMvaW3p28

Udrulning af nyt signalsystem - version Alstom

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 1/10 2014, 18:54 (3495 dage siden) @ steenth

Hej
betyder "scalable" at det kan fås i en HO-version?:-D

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Udrulning af nyt signalsystem - version Alstom

af steenth, 2/10 2014, 16:29 (3494 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej
betyder "scalable" at det kan fås i en HO-version?:-D

Måske. Men det bliver en udfordring at placere en Eurobalise imellem skinnerne. Men systemet er afprøvet på bybanen i Wuppertal... der kan man hellere ikke sætte baliser imellem skinnerne.

Udrulning af nyt signalsystem - version Alstom

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 2/10 2014, 19:58 (3494 dage siden) @ steenth

Hej,
Tak. Det lyder interessant. Har du mere om det, link ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Udrulning af nyt signalsystem - version Alstom

af steenth, 2/10 2014, 22:19 (3494 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej,
Tak. Det lyder interessant. Har du mere om det, link ?

Det bedste at søge på Google på Wuppertal, ERTMS og ETCS. Wuppertal er ikke et "rigtig" ERTMS, da det bruges TETRA istedet for GSM-R.

Ellers har jeg fundet ud af, da der er ERTMS level 2+ på vej. Hvad definitionen på det ved jeg ikke endnu. Men det er nævnt i Alstoms produktbeskrivelse.

Udrulning af nyt signalsystem.

af Georg Schmidt, 2/10 2014, 23:00 (3494 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Mærket blev også brugt på Hamburg Hbf her var det ikke et S-mærke men et H-mærke.

[image]
Her holder en blankpoleret 112 498 klar med Tee 73 Helvetia i 1972.

[image]
Foruden H-mærket blev der ved Tee-afgangene også sat standere op med vognnumre som det ses på billedet.

Mvh
Georg

Udrulning af nyt signalsystem.

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 3/10 2014, 09:15 (3494 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,
tak for de interessante billeder af H-tavle ved TEE-tog. Det er nok lige som når der i de gamle engelske toganmeldelser af royale tog stod angivet hvor mange feet der var fra forreste puffer til der hvor den røde løber skulle ligge på ankomststationen.
Utroligt hvad man gjorde for prioriterede tog som TEE (før i tiden).

Hej Brian,
Tak for billedet fra Lundby, det var godt set! På FC sidder der sikkert en seddel:
Tog fra Vo i Lundby spor 3: max. længde 10 meter.;-)

Hej Steenth
Tak for oplysningen, jeg vil google videre.

Med venlig hilsen til jer alle
Lars Møller Jensen

Flytbare standsningsmærker i 1977

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/1 2015, 19:36 (3399 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Henning har lagt Togplan 9 TK 1977 ud på Rundremisen og tak til Michael Christiansen som har stillet den til rådighed.

Jeg har støvet den igennem og fandt ud af at flytbare standsningsmærker forekom på følgende stationer og gældende for følgende tog:,

Fredericia for tog 154, 592, 594, 1594, 1998 og 541, 1563, 1583, 1587, 1593 samt 151 og 191 undt lø.

Skanderborg 740 og 183

Sønderborg 923 og 975

Padborg for tog til og fra Flensburg samt7312.

I togplanen for 1982 figurerer Skanderborg ikke længere.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Udrulning af nyt signalsystem.

af Brian Væver, København, 3/10 2014, 01:08 (3494 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Man kan vel altid sætte et ekstra S-mærke op.;-)
Begge billeder er fra Lundby spor 3, sydenden. Hver sin side af samme skilt.
[image]
[image]

Det er vist godt der sjældent kommer tog til spor 3 sydfra

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak