Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivernes kørselsretning (Generelt)

af Stefan @, Hørsholm, 12/10 2014, 23:40 (3507 dage siden)

Lørdag morgen nød jeg synet af toget, der skulle køre "Rundt om Byen". Det passerede Kokkedal på vej mod syd. K-maskinen kørte baglæns. Da toget returnerede søndag vendte "næsen den rigtige vej" mod nord.
I sin tid kørte Kystbanens S-maskiner altid retvendt, mens Nordbanens S-maskiner kørte baglæns mod København.
Hvorfor egentlig den forskel - der var dA drejeskiver både i Helsingør og i Hillerød.
Med lettere undren
Stefan K

Lokomotivernes kørselsretning

af h087 ⌂, køge, 13/10 2014, 00:00 (3507 dage siden) @ Stefan

:-)

nok mest pga drejeskivernes placering i forhold til stationen, personvognsopstillingen - der var jo knappe omløbstider.

men set tit i Hg at S maskine også kørte baglæns

[image]

Helsingør drejskiveplacering
[image]

Hillerød drejskiveplacering
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Lokomotivernes kørselsretning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/10 2014, 07:54 (3506 dage siden) @ Stefan

Lørdag morgen nød jeg synet af toget, der skulle køre "Rundt om Byen". Det passerede Kokkedal på vej mod syd. K-maskinen kørte baglæns. Da toget returnerede søndag vendte "næsen den rigtige vej" mod nord.

Og skal man kommentere dette, så valgte man netop at bakke om morgenen så lokomotivet vendte rigtigt hele dagen.
NSJV har egen drejeskive i Rungsted.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokomotivernes kørselsretning

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 13/10 2014, 10:56 (3506 dage siden) @ Stefan

Hej.
de S-maskiner jeg har set på kystbanen (1962-65) har alle vendt snuden mod nord.
Jeg boede med udsigt til banen i Kokkedal og fulgte livligt med i toggangen, samt kørte med tog i skole vintertide.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Lokomotivernes kørselsretning

af h087 ⌂, køge, 13/10 2014, 11:09 (3506 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-)

ahrr Lars

på kystbanen må de også have vendt snuden mod syd - når toget kørte fra Helsingør til København :-D

så generelt må det siges at man vendte maskinen i Helsingør.

jeg opholdte mig meget meget tit på Helsingør station i årene 1957/8 - 1962/64 i tidsrummet 7.50 - 14.15/15.30 tiden ( alt afhængig af skoletiden (;-)) og de fleste S maskiner vendte man - så tit skal tages med det forbehold at 3 - 4 gange i løbet af min opholdstid på stationen - så kørte S baglæns mod København fra Helsingør station
( prøver at kigge arkivet igennem efter flere fotos at dette "fænomen" ):-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Lokomotivernes kørselsretning

af Stefan @, Hørsholm, 13/10 2014, 11:33 (3506 dage siden) @ Stefan

Tak til alle for svarene :-)
Jeg kan godt forstå argumentet med drejeskivernes placering i Helsingør of Hillerød.
Det er forøvrigt ikke så længe siden, de begge er blevet taget op.
Med oplyste hilsner
Stefan

Lokomotivernes kørselsretning

af UTJ, 13/10 2014, 12:28 (3506 dage siden) @ Stefan

Tak til alle for svarene :-)
Jeg kan godt forstå argumentet med drejeskivernes placering i Helsingør of Hillerød.
Det er forøvrigt ikke så længe siden, de begge er blevet taget op.

Drejeskiven i Hillerød blev benyttet til at vende Y-togsmotorvogne på.

Lokomotivernes kørselsretning

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 13/10 2014, 13:12 (3506 dage siden) @ h087

Hej Henning,
det skal ikke skille os ad, der gik faktisk ikke ret mange S-maskiner på kystbanen de år jeg boede der! MX-erne havde taget over suppleret af MO og nogle MY i godstogene.

E-maskinen i P 455 (16.18 fra Kh skipstop Klampenborg- Humlebæk) i 1964 den kunne jo ikke vende i Helsingør, den kørte med maskinen forrest og passerede Kokkedal som tom maskine kl 18.

I vinterkøreplanen 1964-65 kørtes P 467 (Kh af 17.50) af S-maskine og havde ved afgang Kokkedal altid tabt 6 minutter. Den returnerede i P476 af Hg 20.40 og var ikke blevet vendt.

Tenderlokomotiver er jo bygget som de er fordi de så ikke behøver vendes.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Lokomotivernes kørselsretning

af BaneLarsen, 13/10 2014, 16:52 (3506 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej alle

Jeg boede i Vb i perioden 1943-1964 og i alle årene fra 1950, hvor jeg begyndte at se på tog kørte S maskinerne på Kystbanen baglæns mod Kh. Jeg tror, at den ofte gentagne oplysning om det modsatte stammer fra Bay, der jo som bekendt boede i "den anden ende af landet".

Lokomotivernes kørselsretning

af Erling Pedersen, 13/10 2014, 21:07 (3506 dage siden) @ UTJ

ØH hvor er drejeskiverne egentlig nu ?

Mener veteranjernbaner fik dem ?

De bedste hilsner

Erling Pedersen

Lokomotivernes kørselsretning

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 13/10 2014, 21:10 (3506 dage siden) @ BaneLarsen

Hej,
her et billede af den eneste S-maskine jeg har set med snuden sydpå på Kystbanen:

[image]

men som det ses er den fyldt med jernbanevenner på udflugt, foto 30.maj 1976 syd for Kokkedal.
Jeg er ellers kun stødt på et billede: Svend Jørgensens billede i Kaj Mose Nielsens bog med mange flotte dampbilleder. Side 67, foto maj 1960.
Ved et andet billede side 81 skriver han om S 734 at "den formodentlig skal vestpå fordi den vender modsat det normale på nord og kystbanen", den har skorstenen mod vest, billedet er taget 1956.
Modsat er der på side 96 i samme bog et billede af en sydvendt S-maskine forspændt et sydgående godstog i Hillerød 1957.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak