Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/10 2014, 22:56 (3478 dage siden)

Jeg er netop hjemvendt efter en uges regnvejr i Vendsyssel. Regnvejret var "hyggeligt" for vi nåede tirsdag at rejse Lønstrup-Hjørring-Frederikshavn-Skagen t/r, inden regnes skyllede jernbanestrækningen omkring Sindal bort (overdrivelser kan forekomme).

Det var ikke uden underholdningsværdi at se et indslag i TV, hvoraf fremgik, at strækningen "Aalborg-Frederikshavn" var lukket for jernbanedrift og blev ledsaget af nedenstående illustration - en "bøf" som der er blevet grinet en del af på Facebook de seneste par døgn.

Og nej, der er ikke tale om en manipulation. Jeg så selv indslaget live på tv.

I øvrigt blev "Vendsyssel" konsekvent omtalt som "Nordjylland". Nordjylland er som bekendt meget andet end Vendsyssel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring

af morten t, 19/10 2014, 07:38 (3477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt at se noget af FFJ er på banen igen.. Jeg så det også live så den er god nok.:-)

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring

af Lars Kongshøj, 19/10 2014, 08:46 (3477 dage siden) @ morten t

Dejligt at se noget af FFJ er på banen igen.. Jeg så det også live så den er god nok.:-)

Det ville være fint, men hvis man skal have togforbindelse til Frederikshavn kunne man jo skynde sig at oprette en IC-forbindelse København-Frederikshavn over Göteborg. ;-)

Avatar

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/10 2014, 10:06 (3477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I øvrigt blev "Vendsyssel" konsekvent omtalt som "Nordjylland". Nordjylland er som bekendt meget andet end Vendsyssel.

Igår blev Uggerby Å, som passerer under banen umiddelbart øst for Sindal Station, konsekvent omtalt som Uggerhøj Å i nyhederne igår - på TV Nord!
Større begivenheder som denne, der sker vest for Valby Bakke plejer godt nok ikke at få så megen omtale i de landsdækkende nyheder, som tilfældet er p.t., men for nogen - også for de mere lokale medier - kunne det jo så være en tiltrængt øvelse udi landsdelens geografi...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring

af Lars Madsen @, Danmark, 19/10 2014, 10:21 (3477 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

som københavner har jeg ikke tænkt / lagt mærke til denne linie føring.
Skyldes at det frederikshavn er kommer til sidst??

Har set mange sjove linie førringer på sjælland, alt efter hvem gav penge til at bygge banen

mbh

Lars

Jernbane Aalborg-Frederikshavn - ikke via Hjørring

af steenth, 20/10 2014, 15:26 (3476 dage siden) @ Lars Madsen

som københavner har jeg ikke tænkt / lagt mærke til denne linie føring.
Skyldes at det frederikshavn er kommer til sidst??

Linieføringen over Hjørring var det billigst at anlægge, da man undgik det kuperede terræn på den mere direkte rute. Vendsysselbanen blev bygget fra Nørresundby til Frederikshavn blev bygget i et.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak