Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris (Generelt)

af PD Hansen, 23/11 2014, 00:16 (3443 dage siden)

Rejsekort betyder nye fornøjelige pligter for kunderne:

"Kortindehaveren er forpligtet til løbende og omhyggeligt at kontrollere posteringer af rejser (rejsehistorik) og deres pris samt kort- saldo på kortindehaverens personlige side på selvbetjeningen på www.rejsekort.dk, i rejsekortautomater for så vidt angår de seneste fem rejser eller ved henvendelse til Rejsekort Kundecenter."

Kilde: Rejsekort-bestemmelserne punkt 1.6
https://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Kortbestemmelser/Rejsekortet-korbestemme...

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.

Avatar

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af kenkari ⌂, Roskilde, 23/11 2014, 00:25 (3443 dage siden) @ PD Hansen

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.

Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Svend, 23/11 2014, 00:57 (3443 dage siden) @ kenkari

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.


Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.

Så er det nemmere at have et almindelig, gammeldags, analogt periodekort :-)

--
Svend

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af h087 ⌂, køge, 23/11 2014, 01:22 (3443 dage siden) @ Svend

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

yes, yes, yes, yes, yes osv

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af LasseG, 23/11 2014, 01:50 (3443 dage siden) @ Svend

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.


Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.


Så er det nemmere at have et almindelig, gammeldags, analogt periodekort :-)

Enig men rejsekort er tilgengæld meget nemmere end et/mange klippekort...

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af esni, Frederikssund, 23/11 2014, 09:15 (3442 dage siden) @ LasseG

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.


Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.


Så er det nemmere at have et almindelig, gammeldags, analogt periodekort :-)


Enig men rejsekort er tilgengæld meget nemmere end et/mange klippekort...

På dit klippekort kan du uden andre hjælpemidler end evt et par briller se om din tjek ind er sket korrekt

Med rejsekortet er du afhængig af at stole på at kontrollørens læser er sat til den rette position. Der er flere beretninger om at det er den ikke altid

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af LasseG, 23/11 2014, 12:32 (3442 dage siden) @ esni

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.


Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.


Så er det nemmere at have et almindelig, gammeldags, analogt periodekort :-)


Enig men rejsekort er tilgengæld meget nemmere end et/mange klippekort...


På dit klippekort kan du uden andre hjælpemidler end evt et par briller se om din tjek ind er sket korrekt

Med rejsekortet er du afhængig af at stole på at kontrollørens læser er sat til den rette position. Der er flere beretninger om at det er den ikke altid

Men sådan set ligegyldigt, er du indtjekket har du gyldigt rejsehjemmel.. Hvis klippekortet for påstemplet en forkert zone eller tidspunkt og du ikke opdager det - så er det dit problem! Selvom rejsekortanlægget er indstillet forkert i bussen vil du ikke få en bøde da du jo er checket ind..

Jeg har endnu ikke været udefor at indcheckningen ikke var sket korrekt..

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Svend, 23/11 2014, 13:44 (3442 dage siden) @ LasseG

Men sådan set ligegyldigt, er du indtjekket har du gyldigt rejsehjemmel.. Hvis klippekortet for påstemplet en forkert zone eller tidspunkt og du ikke opdager det - så er det dit problem!

Det kunne være interessant at høre om erfaringer fra folk, der kører på en billet købt via mobiltelefonen. Her har jeg overværet en samtale i toget, hvor kunden oplyste at have stået på i en anden zone end togrevisoren kunne se ved sin check af oplysningerne på telefonen. Kunden fik dog ret, da samme venlige DSB-mand oplyste, at GPS-systemet ikke altid er helt enig med zonesystemet (eller omvendt).

--
Svend

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af esni, Frederikssund, 23/11 2014, 15:29 (3442 dage siden) @ LasseG

Så er det jo godt at kunderne har så let ved at udregne prisen.

Ironi kan forekomme.


Det er jo ikke så svært. Man kan jo bare bruge prisberegneren her: http://www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc
Og på rejseplanen.dk kan man også se prisen på sin rejse.


Så er det nemmere at have et almindelig, gammeldags, analogt periodekort :-)


Enig men rejsekort er tilgengæld meget nemmere end et/mange klippekort...


På dit klippekort kan du uden andre hjælpemidler end evt et par briller se om din tjek ind er sket korrekt

Med rejsekortet er du afhængig af at stole på at kontrollørens læser er sat til den rette position. Der er flere beretninger om at det er den ikke altid


Men sådan set ligegyldigt, er du indtjekket har du gyldigt rejsehjemmel.. Hvis klippekortet for påstemplet en forkert zone eller tidspunkt og du ikke opdager det - så er det dit problem! Selvom rejsekortanlægget er indstillet forkert i bussen vil du ikke få en bøde da du jo er checket ind..

Jeg har endnu ikke været udefor at indcheckningen ikke var sket korrekt..

Men folk er blevet bonnet for at kørt meget længere end de egentlig var kørt fordi kontrollørens apparat var indstillet til et sted på den modsatte side af Storebælt

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/11 2014, 18:58 (3442 dage siden) @ esni

Ja, men hvis man, på grund af forkert indstillet udstyr, bliver trukket mere, end man burde, kan man altid få det tilbage fra Rejsekort.

Jeg har også prøvet, at en rejse på 6 zoner blev til én på 1 zone, og så er det kunden, der vinder.

Generelt kan man få meget tilbage fra Rejsekort, også pr. kulance: En gang tjekkede jeg ind i Hovedstadsområdet, rejste til Kastrup, hvor jeg glemte at tjekke ud, fløj til Aalborg, hvorfra jeg tog toget hjem til Brønderslev. Jeg sendte min Norwegian-billet og fik differencen mellem den ikke-foretagende landsdækkende rejse og de to "små" rejser tilbagebetalt.

Kun i ét tilfælde har Rejsekort ikke imødekommet mine krav, og selvom jeg står fast, slæber jeg dem ikke i Ankenævnet, da det drejer sig om lidt under 2 kroner...

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af h087 ⌂, køge, 23/11 2014, 03:32 (3443 dage siden) @ kenkari

:-)

""www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc#sthash.7k618Z9m.dpuf""

fordi en, to eller flere render rundt med et eller andet apparat der kan komme på internet i tide og især utide - så er det stensikkert at der nok er mange flere der ikke gør det !!!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af LasseG, 23/11 2014, 12:37 (3442 dage siden) @ h087

:-)

""www.rejseplanen.dk/bin/query.exe/mn?L=vs_rkfc#sthash.7k618Z9m.dpuf""

fordi en, to eller flere render rundt med et eller andet apparat der kan komme på internet i tide og især utide - så er det stensikkert at der nok er mange flere der ikke gør det !!!!

Jeg forstår simpelthen ikke det med prisen, jeg kender INGEN der kan fortælle mig hvad prisen er for en rejse København - Aarhus uden at spørger DSB eller rejseplanen. (Ja der skal nok være nogle herinde der kan)
Jeg kan godt håndtere zonesystemet men har gennem årene godt nok hjulpet mange som ikke kunne. Hvor er jeg glad for mit rejsekort, som altid regner en rigtigt pris ud, skal ikke bruge tid på at købe et nyt i tide og udtide, kan løbe efter toget og samtidigt tjekke ind og hvis jeg skal ud et sted jeg plejer skal jeg ikke stå og kigge på et zonekort og over om det busstoppested jeg skal af ved mon på den ene eller anden side af zonegrænsen.

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Morten Flindt Larsen, 23/11 2014, 03:54 (3443 dage siden) @ PD Hansen

"Rejsekort betyder nye fornøjelige pligter for kunderne:"

Nej, det er ikke spor nyt. Det er en årtier gammel pligt, som udspringer af Købelovens bestemmelser, at man selv (hvem ellers?) skal sikre sig, at billetter og kort, som man har købt, er i orden, hvis man vil gøre krav gældende mht. fejl og mangler. Det gælder også for "analoge" billetter og kort f.eks. jf. DSBs Forretningsbetingelser pkt. 2.3. Tilsvarende gælder for alle former for forbrugerkøb, at man skal sikre sig, at den vare, som man køber, er orden, for at man kan gøre krav gældende med hensyn til fejl og mangler. Mange mennesker véd det blot ikke. Andre, som kender reglerne, har f.eks. gjort sig det til en vane at tjekke deres kasseboner i supermarkedet for fejl umiddelbart efter, at købet er foretaget. Selv om varerne bliver indscannet af kassedamen (m/k) og ikke som i gamle dage tastet manuelt ind, kan der jo ske fejl, og da nytter det ikke altid, at man henvender sig flere dage efter købet, når varen er spist og dokumentationen i form af stregkoder er smidt ud sammen med emballagen. At det så er noget bøvlet noget, at man kun kan have retten på sin sde, hvis man selv sikrer sig, at det købte er i orden, er en anden sag (jeg selv tjekker f.eks. af samme årsag ikke løbende min telefonregning). Men det er altså et lovkrav, der er af ældre dato. „Gør Din Pligt og kræv Din Ret”, som Socialdemokratiet har sagt i mere end 125 år. ;-)

Med venlig hilsen

M:-)rten

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af PD Hansen, 23/11 2014, 13:50 (3442 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du tænker nok på købelovens § 47:

“Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.”

Dvs. købelovens § 47 stiller kunden dårligere hvis han vælger ikke at undersøge, men det kan han fuldt lovligt vælge ikke at gøre. (§ 51 indeholder en lovbefalet pligt til undersøgelse, men denne bestemmelse gælder kun i handelskøb, ikke i forbrugerkøb).

Jeg kan godt se at inspirationen kommer herfra, men Rejsekort-kontrol-pligten er stadig ikke noget lovkrav. En opfordring (med konsekvenser ved manglende udførelse) og en pligt er ikke helt det samme.

Vi er dog også enige i, at det er særdeles fornuftigt at man som forbruger kontrollerer køb, kassebonner osv.

Det glæder mig også at vi er enige i, at denne kontrol nogle gange kan være besværlig og at forbrugeren derfor indimellem fravælger den (jf. dit eksempel om telefonregning).

Det “nye” i fornøjelsen med Rejskort skyldes at kontrollen af transaktioner og prisberegning var temmeligt meget nemmere med billet, klippekort og periodekort, og kunne foretages i tilknytning til rejsen. F.eks. kontrol af stempling umiddelbart efter stempling, før påstigning. Med Rejsekort skal kontrollen foretages senere, når rejsen er registreret (i sagens natur).

Hvordan og i hvilket omfang mon forbrugerne vil efterleve Rejsekort-kontrolpligten i praksis?

Men Rejsekort A/S og dets ansvarlige ejere nægter også bevidst at give kunden bevis for check ind/ud (f.eks. i form at valgfri sms/mail-kvittering), så kunden må bare bede til at systemet ikke fejler.

Systemfolk vil nok være uenige, og mene at det hele er en forbedring, og at det er ligegyldigt (eller måske lige frem godt :-| ) at kunden ikke kan bevise når der sker fejl.

Avatar

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/11 2014, 19:48 (3442 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

„Gør Din Pligt og kræv Din Ret”, som Socialdemokratiet har sagt i mere end 125 år. ;-)

Det tror jeg aldrig har været Socialdemokratiets erklærede politik, men kommunisten/VS'een Hanne Reintoft kørte i mange år en social brevkasse i radioen med den titel/undertitel.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Lars, 23/11 2014, 19:52 (3442 dage siden) @ Michael Deichmann

„Gør Din Pligt og kræv Din Ret”, som Socialdemokratiet har sagt i mere end 125 år. ;-)

Det tror jeg aldrig har været Socialdemokratiets erklærede politik, men kommunisten/VS'een Hanne Reintoft kørte i mange år en social brevkasse i radioen med den titel/undertitel.

Der tager du så fejl

http://politiken.dk/pol_oplys/ECE483599/hvem-sagde-goer-din-pligt-og-kraev-din-ret/


Hanne Reintofts brevkasse hed: »Hvad er min ret, og hvad er min pligt«

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/11 2014, 20:04 (3442 dage siden) @ Lars

Der tager du så fejl

I stand corrected!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Din PLIGT at kontrollere Rejsekort-transaktioner og pris

af Tonny Brandt Andersen, 24/11 2014, 09:15 (3441 dage siden) @ PD Hansen

Selvfølgelig skal der stå i reglerne at kunden har pligt til det, det er jo et spørgsmål om at fralægge ansvar i en juridisk situation.
Vi har vel også pligt til at tjekke vores bankkonto for om posterne på den er korrekte. Men hvem sidder og tjekker om tv-licens og telefonregning er regnet rigtigt ud.

Jeg er da blevet trukket for 25,- kr. som de ikke kunne dokumenterer, og da jeg bad om dokumentation for rejsen, blev de 25,- kr. fjernet igen.

Dankortet var også genstand for meget ballade da det blev indført. Det har jeg nu heller aldrig haft problemer med, men vi danskere har det med at råbe op overfor en hver ændring. Det bedste er som udgangspunkt, at sige at alt er noget lort. Så kan man bedst blive accepteret i en flok.

DSB MZ1402Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak