Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ 1425. CFL eller Railcare? (Generelt)

af H N Nielsen, 21/12 2014, 00:22 (3414 dage siden)

Hej CFL Cargo og Railcare har kørt meget her på det sidste, mon de har planer om at købe MZ 1425 da 1800'erene ikke ses så meget mere på CFL cargo's tog. Railcare køre meget med MZ 1439 med autovogne. De to selskaber kan ses køre i Sønderjylland. MZ 1425 har flere HK end 1800'erne så vidt jeg ved.:-|

PS. man kan kun håbe på at MZ 1425 bliver i Danmark.:-(

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst1, 21/12 2014, 09:36 (3414 dage siden) @ H N Nielsen

CFL 1800 kører da fint og ofte.
DSB 1425 er i ringe stand. Selv om DSB har sat prisen meget ned på lokomotivet, skal der ofres mange penge på den. Og når Signalprogrammet engang kommer, skal der ofres endnu mere på at få onboard udstyr i den. Særligt da den formentlig bliver eneste MZ II, der skal typegodkendes.

Bedste bud for en indsats i Danmark vil være, hvis et leasing selskab gider købe den, og leje den ud til danske kunder indtil SP kommer frem. Derefter kan maskinen bruges i Sverige

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst, 21/12 2014, 10:50 (3414 dage siden) @ Gæst1

Hvorfor skulle den kunne bruges i SE hvis den ikke kan i DK. Sverige er da også ved at udrulle ERTMS.

Mvh

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst1, 21/12 2014, 10:56 (3414 dage siden) @ Gæst

Der er flere mz i Sverige, at fordele engangsomkostninger ved godkendelser på, ligesom deres udrulningstakt for erts's er langsommere, og mange strækninger får det ikke i MZernes levetid.
Det danske onboard udstyr forventes at blive en særlig dansk variant

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Tonny Andersen, 21/12 2014, 12:09 (3414 dage siden) @ Gæst1

"Det danske onboard udstyr forventes at blive en særlig dansk variant"
Det lugter langt væk af problemer :-(

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af esni, Frederikssund, 21/12 2014, 12:24 (3414 dage siden) @ Tonny Andersen

"Det danske onboard udstyr forventes at blive en særlig dansk variant"
Det lugter langt væk af problemer :-(

Forbåntlig er det særligt danske kun tilpasningsmodulet (jeg kan ikke huske den korrekte forkortelse) til nuværende dansk ATC

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af KimC, 21/12 2014, 18:06 (3413 dage siden) @ Tonny Andersen
redigeret af KimC, 21/12 2014, 18:22

"Det danske onboard udstyr forventes at blive en særlig dansk variant"
Det lugter langt væk af problemer :-(

Pessimist! Transportministeriet forventer at den danske variant kan gøres betydeligt billigere, og tilpasses lige netop vores behov. Der skal blot anvendes en hidtil uafprøvet teknologi, men der vil være fokus på at løse mulige problemer sammen med leverandøren, der ganske vist ikke har tidligere erfaring med sådanne projekter.
(Sarkasme kan forekomme)

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst1, 21/12 2014, 20:30 (3413 dage siden) @ KimC

...og så er det altså endnu ikke bekræftet fra Banedanmark, at man kan køre med et "almindeligt europæisk ETCS udrustet tog" gennem Danmark, når Signalprogrammet er færdigt. Jo, det var meningen med det hele, og det ender det vel også med. Men et bekræftet officielt svar findes vist ikke endnu

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Svend, 21/12 2014, 20:50 (3413 dage siden) @ Gæst1

...og så er det altså endnu ikke bekræftet fra Banedanmark, at man kan køre med et "almindeligt europæisk ETCS udrustet tog" gennem Danmark, når Signalprogrammet er færdigt. Jo, det var meningen med det hele, og det ender det vel også med. Men et bekræftet officielt svar findes vist ikke endnu

Hvem har stillet spørgsmålet?

--
Svend

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af steenth, 21/12 2014, 23:25 (3413 dage siden) @ Gæst1

...og så er det altså endnu ikke bekræftet fra Banedanmark, at man kan køre med et "almindeligt europæisk ETCS udrustet tog" gennem Danmark, når Signalprogrammet er færdigt. Jo, det var meningen med det hele, og det ender det vel også med. Men et bekræftet officielt svar findes vist ikke endnu

Banedanmark har ellers ventet til at ERTMS baseline 3 var klar, så man undgik specielt danske tilføjelser, som svenskerne har måtte gøre, fordi de er tidligere ude end os. Banedanmark mv. har tjekket at de nødvendige ændringer var med. Fx support for overkørsler, som ikke er med i baseline 2, som er med i baseline 3. Det var også ønske fra andre lande.

Derudover har Danmark den fordel, at storleverandøren af mobil udstyr også levere til tyske og belgiske tog i pæne mængde. Så der et en god chance man kan holde de mobil udstyr ens i en stor mængde af tog (med de tilføjelser som er blevet tilføjet baseline 2) Og de andre leverandører vil vel også teste deres udstyr i Danmark.

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af cslundsten, 22/12 2014, 00:12 (3413 dage siden) @ Gæst1

...og så er det altså endnu ikke bekræftet fra Banedanmark, at man kan køre med et "almindeligt europæisk ETCS udrustet tog" gennem Danmark, når Signalprogrammet er færdigt. Jo, det var meningen med det hele, og det ender det vel også med. Men et bekræftet officielt svar findes vist ikke endnu

Det vil IKKE være muligt at køre udenlandske ETCS-udrustede tog (dvs. tog med ETCS "Baseline 2.3.0.d" eller lavere) i Danmark. Disse tog skal opgraderes til "Baseline 3" for at kunne køre på Banedanmarks infrastruktur.

Opgraderingen til "Baseline 3" vil til gengæld betyde at eksisterende godkendelser bortfalder, dvs. at togene skal igennem ny godkendelsesproces. Endvidere findes der ikke STM'er til "Baseline 3". Dog er der en dansk og en svensk STM under udvikling.

Mvh
Carsten Lundsten

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst1, 22/12 2014, 08:42 (3413 dage siden) @ Gæst

Lad os tage den helt fra bunden.
Er der steder i Europa, hvor baseline 3 er i drift? Hvornår er Baseline 3 normerne blevet godkendt i ERA? Det er muligt, at det er sket for nyligt. Jeg er ikke helt opdateret her, men det er min opfattelse, at Banedanmark har valg at satse på baseline 3 ud fra de smarte funktionaliteter, der er nævnt i andet indlæg. Til gengæld er Banedanmark så de første, der satser på baseline 3, som endnu ikke er helt defineret, hvorfor ingen andre har satset på Baseline 3.
Væsentligste udvælgelseskriterie for udbuddene var så økonomi, så risikoen for at det danske Signalprogram bliver "unikt" da man pga tids- og økonomi pres laver danske løsninger på ikke definerede områder er stor.

Har forstået at Thales udruller en lavere version først, og siden opgraderer til 3.0 mens de andre går direkte efter den ikke færdigtudviklede 3.0?

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af steenth, 22/12 2014, 11:43 (3413 dage siden) @ Gæst1

Er der steder i Europa, hvor baseline 3 er i drift? Hvornår er Baseline 3 normerne blevet godkendt i ERA? Det er muligt, at det er sket for nyligt. Jeg er ikke helt opdateret her, men det er min opfattelse, at Banedanmark har valg at satse på baseline 3 ud fra de smarte funktionaliteter, der er nævnt i andet indlæg. Til gengæld er Banedanmark så de første, der satser på baseline 3, som endnu ikke er helt defineret, hvorfor ingen andre har satset på Baseline 3.

Baseline 3 er så ny, at ingen kan forventes at have det i drift. Det har længe være planlagt det skulle være klar til 2015. Men der er så stor interesse for baseline 3, da der er del nye funktionalitet, som ikke var før. Fx niveau 1 Limited Supervision skal bruges i bl.a. Schweiz og Tyskland. Så Banedanmark ikke alene her. Og baseline 3 er ikke valgt fordi det er "smart", men fordi at man får alt det funktionalitet, som manglede tidligere. De manglede funktioner, som allerede var i den danske ATC, som man ikke vil miste.

Væsentligste udvælgelseskriterie for udbuddene var så økonomi, så risikoen for at det danske Signalprogram bliver "unikt" da man pga tids- og økonomi pres laver danske løsninger på ikke definerede områder er stor.

Banedanmark har prøvet at undgå ikke definerede områder ved at gå efter baseline 3 og vente til det er klar til brug. Og i et udbud kan økonomi vægtes på linje med andre krav.

Bilag:
ERTMS - The Danish implementation plan - er på dansk!
http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/interoperability/ertms/doc/edp/national_deploy...
Side 14 er de ændringer, som man fra dansk ønskede sig.

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af cslundsten, 22/12 2014, 10:46 (3413 dage siden) @ Gæst

Jeg undre mig over at du skriver at der ikke findes baseline 3 STM. Se vedhæftede reklame for en tysk STM.

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/altrac_6484_de.pdf

Der står at den kan tilpasses alle ETCS anlæg?

At dømme efter referencen er det et eksisterende anlæg, og i så fald er den ikke baseret på "Baseline 3". Thales udvikler sikkert en "Baseline 3"-version hvis en sådan bestilles i tilstrækkelige mængder, men jeg tvivler stærkt på at den allerede eksisterer.

Mvh
Carsten Lundsten

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst, 23/12 2014, 06:51 (3412 dage siden) @ cslundsten

Som nævnt i en artikel jeg tidligere har linket til skal Alstom indbygge baseline 3 i 40 ICE tog. Jeg tænker at disse tog ikke kun bliver udrustet med ETCS, men også så de kan køre på lzb/Pzb strækninger. Så det kan da være at DB allerede har bestilt baseline 3 STM software. Det vil være interessant hvis der er nogen der ved noget om ICE projektet?

Mvh

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Gæst, 21/12 2014, 12:27 (3414 dage siden) @ Gæst1

Jeg tror nu kke det danske udstyr bliver mere specielt end at man også kan køre i Sverige med det. Det er jo ligesom ideen med det. Baseline 3 on-board skal kunne fungere med baseline 2 infrastruktur. Hvis man ikke installerer det nye ERTMS system, skal man vel installerer det eksisterende svenske udstyr for at køre i Sverige. Men det er vist ikke nært så dyrt som det nye system. Om det kan betale sig at udruste lokomotivet med det nye signalsystem afhænger vel af alternativerne. På langt sigt er det jo nok billigere at investerer i et nyt lokomotiv, så jeg tror at mange af de gamle lokomotiver må tages ud af drift i DK når det nye signalsystem bliver indført. Selv for et lokomotiv som EA, der er ved at blive opgraderet, vil jeg tro at det er tvivlsom om det er pengene værd at udruste dem med det nye system. Men det afhænger jo igen af alternativerne, og om hvor hurtigt DSB får købt nye ellokomotiver.

Mvh

MZ 1425. CFL eller Railcare?

af Sten og Trille, 22/12 2014, 08:28 (3413 dage siden) @ H N Nielsen

Hej CFL Cargo og Railcare har kørt meget her på det sidste, mon de har planer om at købe MZ 1425 da 1800'erene ikke ses så meget mere på CFL cargo's tog. Railcare køre meget med MZ 1439 med autovogne. De to selskaber kan ses køre i Sønderjylland. MZ 1425 har flere HK end 1800'erne så vidt jeg ved.:-|

PS. man kan kun håbe på at MZ 1425 bliver i Danmark.:-(


Railcare har ikke kørt tog i Danmark i over et år nu, men det har Captrain derimod og Captrain vil formodentlig ikke købe MZ 1425 der er i ret ringe stand. Der kan lejes mange lokomotiver for de millioner der skal skydes i MZ 1425 før det bliver et anvendeligt lokomotiv. Captrain kører 1-2 gange ugentligt med bilvogne til Vamdrup og 1 gang ugentligt til Taulov med tagplader.

Hvor har du fra at CFLs 1800'ere ikke kører ret meget mere? Er det noget du gætter dig til for i så fald gætter du forkert! Ude i virkeligheden har jeg stødt en del på dem - også for nylig!

MZ 1425 - foto

af Asger Christiansen, 22/12 2014, 14:08 (3413 dage siden) @ Sten og Trille

Mens maskinen endnu var i drift, april 2010 - passage ved Stilling med IC4 togsæt 22

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak