Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyheder omkring Femern projektet (Generelt)

af ulca, 19/2 2015, 20:49 (3353 dage siden)

Som det nok er blevet de fleste bekendt, tegner det til at Femern projektet bliver dyrere end forventet. Som konsekvens heraf vil politikerne udskyde starten med foreløbig et halvt år, for derved at forsøge at forhandlet prisen ned; f.eks. ved at tilbyde en forlænget anlægsperiode.

Tyskerne har udtrykt glæde over, at forbindelsen bliver forsinket. Det skyldes at man så slipper for øget trafik gennem nogle af de små byer som den nuværende strækning er ført igennem.
Lokalt på Lolland udtrykker man håb om at anlægsperioden bliver forlænget, idet det vil give øget erhvervsaktivitet i en længere periode.

Senest har vores danske transportminister givet udtryk for, at han ikke vil acceptere en prisstigning, navnlig ikke på de forventede 8,9 milliarder kroner, og truer med at droppe projektet. Men foreløbigt en af entreprenørerne, Per Aarsleff, har meldt ud at projektet i sin nuværende form ikke kan gøres billigere. Skal projektet gøres billigere må betingelserne ændres, f.eks. i form af en forlænget byggeperiode.

Personligt håber og tror jeg på følgende mulighed: De danske og tyske politikere enes om, at i stedet for 2021 som slutdato for projektet, så forlænger man til 2024. Det giver entrepenørerne længere tid og kan forhåbentlig gøre projektet billiger. Samtidig er det tidspunktet som tyskerne forventer at have den nye strækning fra Lübeck til Puttgarden klar. Således kan ikke kun den faste forbindelse over bæltet indvies, men også landanlæggene på begge sider; hele vejen fra Vordingborg til Lübeck, og forbindelsen fulde kapacitet kan udnyttes fra begyndelsen.

Nyheder omkring Femern projektet

af Frank Poulsen, 19/2 2015, 22:51 (3353 dage siden) @ ulca

Ja, men det bør jo ikke gøre at man så nedprioriterer de danske landanlæg, elektricificering til Nykøbing, broændringer osv... Det kunne jeg godt frygte man så siger, det også kan vente.

Nyheder omkring Femern projektet

af ulca, 19/2 2015, 23:01 (3353 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, men det bør jo ikke gøre at man så nedprioriterer de danske landanlæg, elektricificering til Nykøbing, broændringer osv... Det kunne jeg godt frygte man så siger, det også kan vente.

Nej, det har du helt ret i. Men hvad broændringer angår, så er man jo allerede godt i gang flere steder, ligesom at man i Vordingborg har forlænget perronen ved spor 1. Men nu får vi at se, vores transportministers møde med sin tyske kollega er blevet flyttet til den kommende Tirsdag (24/2), og mon ikke ændringen af traktaten og en forsinkelse af den faste forbindelse bliver blandt hovedemnerne?

Nyheder omkring Femern projektet

af Svend, 19/2 2015, 23:27 (3353 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, men det bør jo ikke gøre at man så nedprioriterer de danske landanlæg, elektricificering til Nykøbing, broændringer osv...

Ringsted-Femern projektet kører jo derud a´ - til Holeby vel at mærke - så mon? Men det kan da være, at det i første omgang kun bliver Nykøbingenserne, der får glæde af dobbeltsporet (og elektrificeringen) nordpå.

--
Svend

Nyheder omkring Femern projektet

af ulca, 20/2 2015, 00:03 (3353 dage siden) @ Svend

Ja, men det bør jo ikke gøre at man så nedprioriterer de danske landanlæg, elektricificering til Nykøbing, broændringer osv...


Ringsted-Femern projektet kører jo derud a´ - til Holeby vel at mærke - så mon? Men det kan da være, at det i første omgang kun bliver Nykøbingenserne, der får glæde af dobbeltsporet (og elektrificeringen) nordpå.

Vi er også andre der får glæde af det, bl.a. Nakskovitter og andre på Lolland, når forbindelsen til Sjælland bliver hurtigere. I den forbindelse glæder jeg mig til, at Regionstog får gennemført den opgradering af Lollandsbanen de har snakket om i nogen tid, for så kan hastigheden hæves fra de nuværende 100 km/t til 120 - 130 km/t. Det vil reducere rejsetiden fra Nakskov til Nykøbing fra ca. 45 minutter til 35, ja måske endda 30 minutter.

Nyheder omkring Femern projektet

af Gjæst, 20/2 2015, 13:40 (3353 dage siden) @ ulca

Vi er også andre der får glæde af det, bl.a. Nakskovitter og andre på Lolland, når forbindelsen til Sjælland bliver hurtigere. I den forbindelse glæder jeg mig til, at Regionstog får gennemført den opgradering af Lollandsbanen de har snakket om i nogen tid, for så kan hastigheden hæves fra de nuværende 100 km/t til 120 - 130 km/t. Det vil reducere rejsetiden fra Nakskov til Nykøbing fra ca. 45 minutter til 35, ja måske endda 30 minutter.

Til gengæld bor der ikke så mange mennesker på Lolland, og de bliver færre og færre.

Nyheder omkring Femern projektet

af ulca, 20/2 2015, 16:28 (3353 dage siden) @ Gjæst

Vi er også andre der får glæde af det, bl.a. Nakskovitter og andre på Lolland, når forbindelsen til Sjælland bliver hurtigere. I den forbindelse glæder jeg mig til, at Regionstog får gennemført den opgradering af Lollandsbanen de har snakket om i nogen tid, for så kan hastigheden hæves fra de nuværende 100 km/t til 120 - 130 km/t. Det vil reducere rejsetiden fra Nakskov til Nykøbing fra ca. 45 minutter til 35, ja måske endda 30 minutter.


Til gengæld bor der ikke så mange mennesker på Lolland, og de bliver færre og færre.

I følge Danmarks statistik, så har Lolland kommune i 1. kvartal i år 43.024 indbyggere, mens naboen Guldborgsund har 60.829 indbyggere. Og i hvert fald Lolland kommune regner med, at indbyggertallet vil stige når byggeriet går igang; også selvom det bliver midlertidigt. Og derfor arbejder kommunen også på at gøre sig "lækker", så nogen af arbejderne vælger at blive boende, ligesom at man arbejder på at få lokket flere virksomheder til kommunen, og derigennem få skabt arbejdspladser.

I øvrigt tror jeg ærligt på, at kan rejsetiden til f.eks. København bringes ned på under de to timer, gerne til 1½ time, og kan man få gjort det billigere at bo og pendle hernede, ja så vil nok godt bosætte sig her og pendle lidt længere.

Magnus Heunicke mødtes med sin tyske kollega

af Niels Munch, 24/2 2015, 15:41 (3349 dage siden) @ ulca

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Magnus Heunicke mødtes med sin tyske kollega
24. februar 2015

Den danske transportminister Magnus Heunicke mødtes i dag i Berlin med den tyske transportminister Alexander Dobrindt.
Et vigtigt samtaleemne var status på planlægningen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Danmark planlægger en knap 18 kilometer lang tunnel for vej- og jernbanetrafik under Østersøen mellem øen Fehmarn (Tyskland) og Lolland (Danmark). Forbindelsen finansieres af Danmark og brugerbetales. Tyskland forpligtede sig i 2008 gennem statstraktaten med Danmark til at stå for tilslutningen af tunnelen på den tyske side."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2015/magnus-heunicke-moedtes-med-sin-tyske-kollega .


M.v.h.
Niels

Magnus Heunicke mødtes med sin tyske kollega

af Svend, 24/2 2015, 18:13 (3349 dage siden) @ Niels Munch

"Tyskland forpligtede sig i 2008 gennem statstraktaten med Danmark til at stå for tilslutningen af tunnelen på den tyske side."

"Forbundsstaten finansierer investeringerne i den nye og udbyggede strækning, der skal være færdig senest i 2024."

To citater ......

--
Svend

Femern Bælt-forbindelsen når to vigtige milepæle

af Niels Munch, 25/2 2015, 19:48 (3348 dage siden) @ ulca

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Femern Bælt-forbindelsen når to vigtige milepæle
25. februar 2015

Anlægsloven er blevet fremsat for Folketinget, samtidig med at Danmark og Tyskland har afleveret den fælles ansøgning om EU-støtte til projektet.

Den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt har i dag nået to afgørende milepæle.

Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg er i dag blevet fremsat for Folketinget. Samtidig har Danmark og Tyskland sendt en fælles ansøgning om EU-støtte til projektet af sted til Europa-Kommissionen."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2015/femern-baelt-forbindelsen-naar-to-vigtige-milepaele .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak