Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Per Andersen, 25/3 2015, 12:04 (3321 dage siden)

I denne måneds udgave af EISENBAHN KURIER er der en artikel om jernbanerne i Litauen. Der er et billed af en 2TE10 der har tilnavnet JORDSKÆLV på grund af dens motor , en såkaldt "GEGENKOLBENMOTOR" - ææhh hvad er det for en fisk på dansk??;-)

Teknisk ordbog

af Steff, 25/3 2015, 12:28 (3321 dage siden) @ Per Andersen

Go´middag Per!

Sådan populært er det en "boxer-motor" (Folkevogn), men med fælles cylinder/brændkammer i midten for begge de vandrette cylindre, der er anbragt overfor hinanden.
Altså de to stempler har fælles cylinder, men trækker på hver sin krumtap, der ligger med en i hver side.
Men prøv at Google, der er normalt nogle gode illustrationer.

Hvordan virkningsgraden og det tekniske med styring af indsprøjtning ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Teknisk ordbog

af caprani ⌂, København, 25/3 2015, 16:21 (3320 dage siden) @ Steff

Den meget komplicerede Napier Deltic motor bygger på samme princip med fælles brændkamre, her dog med tre krumtappe anordnet i en trekant. Dén må have været ret krævende at skrue på.

Deltic (Wiki)

Læg specielt mærke til funktionsanimationen og ikke at forglemme animationen af tændfølgen nedenunder. Utroligt :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Teknisk ordbog - Deltic

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 25/3 2015, 20:00 (3320 dage siden) @ caprani

Den meget komplicerede Napier Deltic motor bygger på samme princip med fælles brændkamre, her dog med tre krumtappe anordnet i en trekant. Dén må have været ret krævende at skrue på.

Hej

Men de virkede rigtig godt. Her en "Deltic" (British Rail D9017) forspændt et eksprestog fra London til Edinburgh ad ECML, foto taget da det passerede Drem i slutningen af august 1973.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Teknisk ordbog - Deltic

af esni, Frederikssund, 26/3 2015, 11:28 (3320 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Den meget komplicerede Napier Deltic motor bygger på samme princip med fælles brændkamre, her dog med tre krumtappe anordnet i en trekant. Dén må have været ret krævende at skrue på.


Hej

Men de virkede rigtig godt. Her en "Deltic" (British Rail D9017) forspændt et eksprestog fra London til Edinburgh ad ECML, foto taget da det passerede Drem i slutningen af august 1973.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Typens ubetingede succes skyldtes ikke mindst at motererne blev vedligeholdt af Napier - hvilket vistnok også galdt for Royal Navy's Deltic moterer.

Udviklingen af en turboladet version blev aldrig afsluttet med noget der gik i serieproduktion - desværre.

Teknisk ordbog - Deltic

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 26/3 2015, 17:57 (3319 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Her er en Deltic med The Flying Scotsman ved indkørslen til Kings Cross i juli 1964 (eller 1965)

Og en Baby Deltic med kun en motor:

[image]

Teknisk ordbog

af Morten Flindt Larsen, 26/3 2015, 10:17 (3320 dage siden) @ Steff

Hej Steff,

Boxermotor?!?! Hrmpf!

English Electric’s prototypelokomotiv Deltic, der blev testet i 1955, var sin tids kraftigste diesellokomotiv overhovedet. Med sine Napier Deltic-motorer, der var udviklet til hurtigtgående flådefartøjer til patruljebrug, har Deltic en meget høj ydeevne, samtidig med at den vejer mindre end de fleste moderne lokomotiver. I 1958 bestilte British Railways en produktionsserie på 22 Deltic-lokomotiver til fremføring af eksprestog med 160 km/t.

Napier Deltic stempelmotoren er en unik konstruktion med tre motorblokke a seks cylindre i en trekantet opstilling. For at muliggøre, at hver gruppe af cylindre kan arbejde effektivt, drejer krumtapakslen for én af grupperne modsat af de to øvrige, hvilket gør Napier Deltic motoren både kompakt og meget kraftig. I kraft af motorens lette vægt, kunne to neddroslede Napier Deltic D18-25 skibsmotorer installeres i et seks-akslet lokomotiv, hvilket gav Deltic en kraft, der gjorde maskinen til sin tids kraftigste diesellokomotiv.

British Railways påbegyndte forsøgskørslerne med Deltic prototypen i 1955, i første omgang på vestkystruten fra London til Liverpool og Carlisle. Lokomotivet var fortsat ejet af English Electric, hvis ingeniører ledsagede det på hver tur. Fra 1959 kørte maskinen på østkystruten fra London til York og Edinburgh. Det var her, at Deltic for alvor udmærkede sig, hvilket førte til en ordre på 22 lokomotiver, serieproduceret med et lidt mindre karrosseri end prototypen, som skulle erstatte 55 eksprestogs-damplokomotiver. Prototypen blev taget ud af drift i 1961 og overdraget til Londons Science Museum. I dag indgår Deltic i National Railway Museum’s samling.


Med vanlig venlig hilsen

Morten

Teknisk ordbog

af Steff, 26/3 2015, 12:32 (3320 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten!

Alle lidt ældre ved hvordan en folkevognsmotor ser(så) ud, hvorfor princippet om de liggende cylindre blev anvendt for at visualisere. Jeg skriver ikke noget som helst om at "Gegenkolbenmotor" er en boxer, men at det er to stempler med fælles brændkammer.
I øvrigt blev typen også anvendt i diesel- og benzin flymotorer, men her med lodrette cylindre.
Sidst, Deltic motoren for hurtiggående mindre både blev ret hurtigt overhalet af Gas bådene, da der kunne gives større effekt pr. kg. motor. Det samme for de større enheder, der dog havde en eller flere diesler for almindelig gang og havnemanøvre, men gas motorer når der skulle knald på.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Til læsere der vil vide lidt om størrelser, lyd og anvendelse, se You-
tupe, hvor der er masser af eksempler på starter mv.

--
Steffen Dresler

Teknisk ordbog

af Peter Christensen, 26/3 2015, 20:30 (3319 dage siden) @ Steff

"Gas motor" - hvad er det?
Arbejder den efter OTTO-princippet eller?

Min bekendt kaldes din såkaldte "gas motor" for gas turbine blandt de fleste andre.
Og ja, du kan få en gevaldig masse effekt på meget lille plads og uden den voldsomme vægt. Hertil kommer en ret rolig gang (sammelignet med en stempelmotor) for turbinen snurre jo bare rundt, hvor stempelmotoren med dens frem- og tilbagegående (reciprocating) elementer giver anledning til vibrationer.
Ulempen ved gas turbinen er bare et voldsomt brændstofforbrug i forhold til en stempelmotor med samme ydelse, så turbinen er ret dyr i drift....den form for kræmmermetalitet undertrykkes ofte i udstyr til militært brug.

Hvordan en boxer-motor ser ud, kan ses her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Boksermotor - bemærk de vandret liggende cylindre, hvilket er kendetegnet for sådan en motor.

GEGENKOLBENMOTOR - alene ud fra beskrivelsen lyder det gevaldigt som en "opposed piston" engine. Se, sådan nogle lavede Fairbanks-Morse også.
Tjek evt https://www.google.dk/search?q=GEGENKOLBENMOTOR&espv=2&biw=1280&bih=905&... for lidt generelle billeder og tegninger.
Ellers giver https://www.google.dk/search?q=GEGENKOLBENMOTOR&espv=2&biw=1280&bih=905&... en del fotos af en F-M OP38, som endte i en del US loko (uden den store succes).
Hvorfor - det tager vi en anden dag.

Teknisk ordbog

af Steff, 26/3 2015, 21:07 (3319 dage siden) @ Peter Christensen

Ahh Peter, du ved jo nok hvad der mentes alligevel;-).

Men det er jo godt at du kommer med yderligere henvisninger for at visualisere motortyperne.

I øvrigt kan jeg ikke se, at en Deltic motor er installeret i det først omtalte russikbyggede lokomotiv type 2TE10 som tråden starter med. Den har - som jeg læser det - en "to-takt 10 cyl dieselmotor med vinkelrette cylindre" sådan næsten direkte oversat. Men om det er en "Gegenkolbenmotor" ka´ jeg ikke uddrage og har lidt svært ved at kunne "se for mig" med dette knæk.

Men gasmotorer eksisterer der da, f.eks. i flere lokale fjernvarmeværker, der drives med naturgas og hvor så kølevandet bliver anvendt til opvarmning og motoren som sådan er koblet til en generator, der levere strøm til nettet, ganske smart.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeps, nødvendig foragt for minimalisme når man tændte gasturbinerne (samme type som i en DC 9), men en operativ nødvendighed.

--
Steffen Dresler

Teknisk ordbog

af Peter Christensen, 27/3 2015, 05:34 (3319 dage siden) @ Steff

Men gasmotorer eksisterer der da, f.eks. i flere lokale fjernvarmeværker, der drives med naturgas og hvor så kølevandet bliver anvendt til opvarmning og motoren som sådan er koblet til en generator, der levere strøm til nettet, ganske smart.

Hvilken "gas motor" diverse små varmeværker har installeret variere fra sted til sted. Nogle har en dieselmotor til at brænde gassen, andre en gasturbine.
Valget er ikke helt enkelt, for diverse tilskudsregler, afregning for den producerede effekt samt indkøbspris for stumper indgår altsammen i en større TCO (Total Cost of Ownership). Lidt efter årgang kan TCO hedde noget andet, men princippet er det samme og udfaldet af en række forskællige scenarier afgør altså hvad værkerne udstyres med. Det er finansdrengene, som styrer her (ihvertfald hvis det er et levedygtigt projekt).

Og jo, en dieselmotor kan godt brænde methan - det kræver bare et skud dieselolie til at starte forbrændingen. Det er ikke så nemt at få methan til at selvantænde.....
I en OTTO-motor er der ikke det problem, for der er allerede et tændrør, som giver en gnist.

Teknisk ordbog

af esni, Frederikssund, 26/3 2015, 21:18 (3319 dage siden) @ Peter Christensen

Og ja, du kan få en gevaldig masse effekt på meget lille plads og uden den voldsomme vægt. Hertil kommer en ret rolig gang (sammelignet med en stempelmotor) for turbinen snurre jo bare rundt, hvor stempelmotoren med dens frem- og tilbagegående (reciprocating) elementer giver anledning til vibrationer.
Ulempen ved gas turbinen er bare et voldsomt brændstofforbrug i forhold til en stempelmotor med samme ydelse, så turbinen er ret dyr i drift....den form for kræmmermetalitet undertrykkes ofte i udstyr til militært brug.

Hvis behovet er flest hestekræfter pr kg, så er der intet der kan slå gasturbiner, men før ca 1955-60, så var de ikke særligt stabile - heller ikke til militært brug.

Derfor var RN glade for deltic motorerne, ligeså British Rail, men turboladerne nåede aldrig at komme med, for da var designet blevet overhalet af gasturbinerne.

Hvis andre end RN og BR havde været interesseret, så kunne det være gået anderledes....

Teknisk ordbog

af Bjarke T41, 27/3 2015, 11:38 (3319 dage siden) @ esni

Hej med jer.

Nu har jeg sidet og kigget billeder af Deltic motorer. Og for mig ser det ud til at de har haft en T/C. De har i nyre tid ligget i engelske minerydre af HUNT klassen.

MVH
Bjarke T

Teknisk ordbog

af esni, Frederikssund, 27/3 2015, 17:23 (3318 dage siden) @ Bjarke T41

Hej med jer.

Nu har jeg sidet og kigget billeder af Deltic motorer. Og for mig ser det ud til at de har haft en T/C. De har i nyre tid ligget i engelske minerydre af HUNT klassen.

MVH
Bjarke T

Deltic motoren til jernbanebrug havde svjv en rootes blæser

Teknisk ordbog

af re20000, 27/3 2015, 20:55 (3318 dage siden) @ esni

Hej med jer.

Nu har jeg sidet og kigget billeder af Deltic motorer. Og for mig ser det ud til at de har haft en T/C. De har i nyre tid ligget i engelske minerydre af HUNT klassen.

MVH
Bjarke T


Deltic motoren til jernbanebrug havde svjv en rootes blæser

Roots, Lær det nu drenge: Roots!

Kærlig hilsen

Nold
(Sunbeam og Commer ejer)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak