Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er vi henne... (Billedegætterier)

af Morten812 ⌂, Randers, 25/3 2015, 15:09 (3319 dage siden)

[image]

Helt enkelt - hvor?

Hvor er vi henne...

af L.H. Jensen, 25/3 2015, 16:12 (3319 dage siden) @ Morten812

[image]

Helt enkelt - hvor?

Cementfabrik ??

Dania ??? (det ligner godt nok ikke de sporrester, jeg kender derfra ...)

vh
LH

Hvor er vi henne...

af Stefan @, Hørsholm, 25/3 2015, 17:56 (3319 dage siden) @ L.H. Jensen

Et sted i Nordsjælland ( med de mange teglværksbaner) eller i Hanstholm ( med ammunitionsbanen)?
;-) Stefan K

Hvor er vi henne...

af Casper, 25/3 2015, 19:14 (3319 dage siden) @ Stefan

Jeg synes man kan se grantræer og måske lyng. Det udelukker i hvert fald Storstrøms amt? :-)

Krumningen virker alt for stor for en normalsporet bane, og i forhold til vejens bredde må det være en form for smalt spor. Hvis det var normalspor, ville cementvejen være usædvanlig bred, men cementveje er typisk smalle veje anlagt af tyskerne.

Ville gætte på Nordjylland - måske tørvebane i Lille Vildmose. Det kunne sikkert godt være Hanstholm. Jeg ved kun at ammunitionsbanen har været meget større end den del som kører nu, så der er sikkert små rester rundt omkring.

Der er ikke mange træer omkring Agger, og jeg mener også sporet her (ikke militært, men Vandbygningsvæsenet) blev opgraderet til normalspor, jeg har set de stadig eksisterende spor ude på tangen. Så det kan ikke være ved Agger.

Hvor er vi henne...

af Niels, Aarhus, 25/3 2015, 19:33 (3319 dage siden) @ Casper

Hmmm....

Jeg synes, at kan mindes at have set et spor i nærheden af Salten Langsø, der så netop sådan ud, og et eller andet sted mener jeg også at have et foto af det spor
- jeg leder

Vh.

Niels H.

--
Niels

Hvor er vi henne...

af Peter Andersen, 25/3 2015, 21:15 (3319 dage siden) @ Niels

Det er vel Ry Flyveplads, du tænker på. Der ligger stadig nogle sporester i beton.
Jeg har dog aldrig selv været der.

Korrekt svar.

af Morten812 ⌂, Randers, 25/3 2015, 22:17 (3319 dage siden) @ Peter Andersen

Det er vel Ry Flyveplads, du tænker på. Der ligger stadig nogle sporester i beton.
Jeg har dog aldrig selv været der.

Helt korrekt.. resterne af den smalsporede ammunitionsbane på Gl. Rye flyveplads.

Korrekt svar.

af Torben @, 26/3 2015, 07:49 (3319 dage siden) @ Morten812

Hej.

Her er et link til hjemmesiden for "lufthavnen", der beskriver lidt om dens historie.

http://ryeflyveplads.dk/

Mvh.
Torben

Hvor er vi henne...

af Niels Munch, 25/3 2015, 21:06 (3319 dage siden) @ Casper

Der er ikke mange træer omkring Agger, og jeg mener også sporet her (ikke militært, men Vandbygningsvæsenet) blev opgraderet til normalspor, jeg har set de stadig eksisterende spor ude på tangen. Så det kan ikke være ved Agger.

Vandbygningsvæsenet (VBV) ændrede faktisk normalspor til smalspor. Om VBVs sporvidder se f.eks. her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=163 .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak