Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME og DD (Generelt)

af Lars Madsen @, 29/5 2015, 08:47 (3256 dage siden)

Hej

ved det tidligere har været oppe og vende.
Hvor mange DD kan en ME klare??

Jeg så i dag en ME med 6 DD på krogen.
Den kom til Glostrup, fra Tåstrup for at vende.

ME og DD

af Gæst1, 29/5 2015, 08:58 (3256 dage siden) @ Lars Madsen

Normalt vil køretiden i køreplanen være afgørende.
Så vidt jeg husker kan DSBs udgave af dørstyringen klare 8 vogne, men så skal køreplanen nok justeres lidt.

Dobbeltdækkervognene kan i Tyskland (anden dørstyring) køre op til 10 vogne inkl styrevogn. I Schweiz kører dobbeltdækkertog med 13 vogne.

ME og DD

af S. Andersen, 29/5 2015, 09:06 (3256 dage siden) @ Lars Madsen

Ja, den tekniske grænse er maks. 8 vogne.
I normal drift ses maks. 6 vogne - og så er lokomotivet også på overarbejde.

ME og DD

af Peter Christensen, 29/5 2015, 10:03 (3256 dage siden) @ S. Andersen

For nu at køre den helt ud, så er der flere parameter og de fleste har været nævnt.

- Hvor mange vogne kan forsynes fra lokomotivets el-varme modul?
- hvormange døre kan styres?
- Hvilken køretid ønskes?
- længde af perroner?

Køretid og antal vogne hænger ret hårdt sammen, for jo flere vogne, jo højere vægt. Men da hver vogn skal bruge energi til klimaanlæg, så går det fra dieselmotorens ydelse.......så mere vægt og mindre effekt fra dieselmotoren til at trække toget.
Der skal altså finds et gyldent kompromis og en 4 vogne syntes at være et sådant kompromis.
6 vogne kan lade sig gøre, men det bliver vidst i stilling 8 hele vejen uden mulighed for at hente tid.

ME og DD

af LBC, 29/5 2015, 18:55 (3255 dage siden) @ Peter Christensen

I køreplanerne på nordvestbanen er for alle tog angivet ME 360, også for de tog der køres med MG. Denne belastning svarer til 6DD. Dette giver selvsagt god tid når det er MG men der skal gåes til den når det er ME med 6DD.

Mvh Lars

--
[image]

ME og DD

af Rasmus Mikkelsen, 30/5 2015, 22:03 (3254 dage siden) @ LBC

Jeg var med engang på et MR sæt der kørte i et Lintløb. Vorherrebevares. Der er en kæmpe forskel

ME og DD

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/5 2015, 22:42 (3254 dage siden) @ Rasmus Mikkelsen

Jeg var med engang på et MR sæt der kørte i et Lintløb. Vorherrebevares. Der er en kæmpe forskel

Jeg har ved et par lejligheder kørt i MR/MRD, men aldrig i Lint. Kan du ikke forklare?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

ME og DD

af Lars Kongshøj, 29/5 2015, 10:30 (3256 dage siden) @ S. Andersen

Ja, den tekniske grænse er maks. 8 vogne.
I normal drift ses maks. 6 vogne - og så er lokomotivet også på overarbejde.

Man har også tidligere anvendt dobbelttraktion Nf-Kh (og omvendt) på enkelte tog i myldretiden. Me+6xDD+Me.

ME og DD

af S. Andersen, 29/5 2015, 10:52 (3256 dage siden) @ Lars Kongshøj

Man har også tidligere anvendt dobbelttraktion Nf-Kh (og omvendt) på enkelte tog i myldretiden. Me+6xDD+Me.

Ja, det gjorde man tidligere i år, da der var mangel på styrevogne. De kørte vist nok også Kh-Kb.

ME og DD

af Lars Kongshøj, 29/5 2015, 11:25 (3256 dage siden) @ S. Andersen

Man har også tidligere anvendt dobbelttraktion Nf-Kh (og omvendt) på enkelte tog i myldretiden. Me+6xDD+Me.


Ja, det gjorde man tidligere i år, da der var mangel på styrevogne. De kørte vist nok også Kh-Kb.

Det eksempel jeg nævner ligger 10 år og mere tilbage og skyldtes et behov for at kunne holde køreplanen.


DSB MH320

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak