Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015 (Generelt)

af peter_lynge, 29/5 2015, 10:25 (3255 dage siden)

God weekend :-)

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]

Avatar

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2015, 10:40 (3255 dage siden) @ peter_lynge

Dejligt med gods på skinner - også uden for strækningen Peberholm-Padborg!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Ove Nygaard, 29/5 2015, 11:36 (3255 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt med gods på skinner - også uden for strækningen Peberholm-Padborg!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kære Thomas.

Ja, og sidste billede er med tyske slutsignaler på bageste vogn. Globaliseringen er i sandhed nået helt til Vestjylland. Det gjorde ikke engang smørrationeringen under krigen. ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Jens V, 29/5 2015, 11:57 (3255 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja, og sidste billede er med tyske slutsignaler på bageste vogn.


Det er vist et par dage siden, du har været omkring SR paragraf 12.... :-)

Avatar

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Ove Nygaard, 29/5 2015, 12:53 (3255 dage siden) @ Jens V

Ja, og sidste billede er med tyske slutsignaler på bageste vogn.


Det er vist et par dage siden, du har været omkring SR paragraf 12.... :-)

Hej Jens V.

Ja, det har du ret i, for første gang var den 01.09.1951 og sidste gang den 31.03.2005, hvor vi på dette tidspunkt ikke benyttede "løse" slutsignaler på den lille, lokale bane, hvor jeg hensmægtede de sidste næsten 8 år af min såkaldte "banekarriere". ;-)
Jeg "tog chancen" og skrev "tyske slutsignaler" ud fra en forventning om, at jeg nok skulle blive gjort opmærksom på, hvis min SR-viden ikke var up to date. Og jeg blev ikke "skuffet". Det er det herlige ved dette forum, at langt største delen af debattører har humor og kan tage en korrigerende bemærkning med et smil.:-D
Iøvrigt var sikkerhedstjeneste et dybt alvorligt fag på min tids jernbaneskole, som lå i det nu afhændede Sølvgade 40. Karakteren i både mundtlig sikkerhedstjeneste og skriftlig sikkerhedstjeneste "talte dobbelt" til trafikmedhjælperseksamen - lidt spøgefuldt kaldet den lille ledvogtereksamen - og kunne derfor afhængig af "pæn" eller "mindre pæn" karakter påvirke gennemsnitskarakteren, som havde betydning for ancienniteten som trafikassistent/overtrafikassistent, når man "søgte opad" i systemet.
Jeg skal undlade at "sætte tal på" for mit eget vedkommende. :-|

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Jens V, 29/5 2015, 14:29 (3254 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja, og sidste billede er med tyske slutsignaler på bageste vogn.


Det er vist et par dage siden, du har været omkring SR paragraf 12.... :-)


Jeg "tog chancen" og skrev "tyske slutsignaler" ud fra en forventning om, at jeg nok skulle blive gjort opmærksom på, hvis min SR-viden ikke var up to date. Og jeg blev ikke "skuffet". Det er det herlige ved dette forum, at langt største delen af debattører har humor og kan tage en korrigerende bemærkning med et smil.:-D


Og sådan bør det være! :-)

Iøvrigt var sikkerhedstjeneste et dybt alvorligt fag på min tids jernbaneskole


Det er det da forhåbentlig endnu...

...lidt OT.....

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 29/5 2015, 20:50 (3254 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja, og sidste billede er med tyske slutsignaler på bageste vogn.


Det er vist et par dage siden, du har været omkring SR paragraf 12.... :-)


Hej Jens V.

Ja, det har du ret i, for første gang var den 01.09.1951 og sidste gang den 31.03.2005, hvor vi på dette tidspunkt ikke benyttede "løse" slutsignaler på den lille, lokale bane, hvor jeg hensmægtede de sidste næsten 8 år af min såkaldte "banekarriere". ;-)
Jeg "tog chancen" og skrev "tyske slutsignaler" ud fra en forventning om, at jeg nok skulle blive gjort opmærksom på, hvis min SR-viden ikke var up to date. Og jeg blev ikke "skuffet". Det er det herlige ved dette forum, at langt største delen af debattører har humor og kan tage en korrigerende bemærkning med et smil.:-D
Iøvrigt var sikkerhedstjeneste et dybt alvorligt fag på min tids jernbaneskole, som lå i det nu afhændede Sølvgade 40. Karakteren i både mundtlig sikkerhedstjeneste og skriftlig sikkerhedstjeneste "talte dobbelt" til trafikmedhjælperseksamen - lidt spøgefuldt kaldet den lille ledvogtereksamen - og kunne derfor afhængig af "pæn" eller "mindre pæn" karakter påvirke gennemsnitskarakteren, som havde betydning for ancienniteten som trafikassistent/overtrafikassistent, når man "søgte opad" i systemet.
Jeg skal undlade at "sætte tal på" for mit eget vedkommende. :-|

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


...Helt ringe har det vist ikke været. Jeg var i 14 dages erhvervspraktik i Næsteved i oktober 1969 og tog nedenstående billede. Desværre nåede jeg ikke at få vist det til min senere chef Erik Maglehøj, der også poserer på billedet. Mon ikke herren i uniform forrest er den fra dette forum nok så bekendte Ove Nygaard ?

Jeg faldt ikke for "de kulørte lamper" i kommandoposten, men var mere til billetkasserer Pranow's mere kundevendte verden på billetkontoret. Som 16-årig genert knægt blev man særdeles godt behandlet alle steder på Næstved station, hvilket nok fik en til at søge til DSB nogle år senere !!

Med venlig hilsen
Ole Gold
(i DSB 1973-2013)
[image]

Avatar

...lidt OT.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2015, 20:56 (3254 dage siden) @ Ole Gold

[image]

Mon ikke herren i uniform forrest er den fra dette forum nok så bekendte Ove Nygaard ?


.....I den grad!

Kære Ole

Tak for et historisk foto, som Ove sandsynligvis ikke selv aner eksistensen af. Men han har en elefanthukommelse - så: Jeg tier. Han skal selv have lov til at kommentere.

Det billede var - i øvrigt - sandsynligvis næppe kommet til Oves kenskab, hvis ikke dette forum havde eksisteret. Så godt for det.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

...lidt OT.....

af Ove Nygaard, 30/5 2015, 09:37 (3254 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke herren i uniform forrest er den fra dette forum nok så bekendte Ove Nygaard ?

.....I den grad!

Kære Ole

Tak for et historisk foto, som Ove sandsynligvis ikke selv aner eksistensen af. Men han har en elefanthukommelse - så: Jeg tier. Han skal selv have lov til at kommentere.

Det billede var - i øvrigt - sandsynligvis næppe kommet til Oves kenskab, hvis ikke dette forum havde eksisteret. Så godt for det.

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas.

Jeg må erkende, at jeg ikke havde kendskab til dette billede. Jeg kan godt huske, at vi havde en kvik erhvervspraktikant i 1969, og det glæder mig, at vi har påvirket ham så positivt, at han søgte ind til DSB, hvor han ydede en stor indsats i 40 år. Jeg må så leve med, at det ikke var "det pul(veri)serende liv" i den gamle kommandopost, men "de utroligt søde piger i billetkontoret", der motiverede ham til en livslang indsats i banernes tjeneste.;-)
Der var iøvrigt ikke brug for uniformen i den daglige tjeneste, så jeg har bevidst beholdt mine gamle overtrafikassistentdestinktioner på kraven, så jeg sparede at investere i det "lidt mere guld og glimmer", som ellers tilkom mig i "den højere lønramme". :-D

Bedste hilsener - også til Ole Gold

Ove af Erritsø

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af gaest, 29/5 2015, 22:29 (3254 dage siden) @ peter_lynge

Tak for en god stak billeder fra den lille hyggelige bane ude vestpå. Der går livet sin vante gang og man har sine egne løsninger.

[image]

Hvis nogen havde lavet denne her "solkurve" løsning på en modelbane, skulle det nok have givet nogle kritiske kommentarer. Men det virker på Lemvigbanen. Om STRIX vognen så afsporer eller brænder sammen næste gang den kommer forbi vil tiden vise.

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Hans Stückler @, Randers, 30/5 2015, 08:07 (3254 dage siden) @ gaest

Hej.

Solkurver forekommer også andre steder.

Billede fra Højslev set mod Skive, 11-10-2014.

[image]

Hans S.

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Jimmy, 30/5 2015, 08:11 (3254 dage siden) @ Hans Stückler

Det er ikke en solkurve sporet ligger virkelig sådan, det har det gjort lige siden der blev lagt nye skinner på Langåbanen.

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af gaest, 30/5 2015, 15:08 (3253 dage siden) @ Jimmy

Det er ikke en solkurve sporet ligger virkelig sådan, det har det gjort lige siden der blev lagt nye skinner på Langåbanen.

Det var ikke undgået min opmærksomhed, og næppe heller Hans Stücklers at der ikke er tale om rigtige solkuver. Jeg brugte betegnelsen i anførselstegn for en lidt utraditionel sporlægning, som det siden viser sig ikke er så ualmindelig endda.

Jeg vil dog fortsat mene at den form for sporlægning udført på en modelbane ville give kritiske kommentarer om at sådan noget findes ikke i det virkelige liv. Men se bare, det gør det!

Stemningsbilleder mellem Lemvig og Vemb, torsdag 28/5 2015

af Poul Andersen, 30/5 2015, 16:13 (3253 dage siden) @ gaest

Det er ikke en solkurve sporet ligger virkelig sådan, det har det gjort lige siden der blev lagt nye skinner på Langåbanen.


Det var ikke undgået min opmærksomhed, og næppe heller Hans Stücklers at der ikke er tale om rigtige solkuver. Jeg brugte betegnelsen i anførselstegn for en lidt utraditionel sporlægning, som det siden viser sig ikke er så ualmindelig endda.

Jeg vil dog fortsat mene at den form for sporlægning udført på en modelbane ville give kritiske kommentarer om at sådan noget findes ikke i det virkelige liv. Men se bare, det gør det!

[image]

...også mellem Farris og Vamdrup d. 15/8-2014.

Mvh.
Poul.


Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak