Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af BoergeOf61, Randers C, 3/6 2015, 17:38 (3260 dage siden) @ Rolf Berg

"DSB is evaluating re-routing trains away from the sea crossing altogether using the longer continuous rail route via Odense pending the completion of the Fehmarnbelt fixed link, which will provide a direct rail connection between Copenhagen and Hamburg. "

Den sætning rejser nogle spørgsmål:

  • Bliver København - Flensborg forlænget, eller nedlægges København - Hamburg via Puttgarden blot?
  • Medfører det at togene, der nu kører via Puttgarden, bare forsvinder, eller øges frekvensen via Odense til timedrift?
  • Bliver Århus - Hamburg og Århus - Berlin nedlagt, så rejsende nord for Kolding skal skifte til togene fra København?
  • Kan det modsat tænkes, at DSB køber el. leaser elektriske togsæt til København - Hamburg via Odense?

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af gæst, 3/6 2015, 19:55 (3260 dage siden) @ BoergeOf61

380 og 381 nedlægges fra efteråret fra Århus-Hamburg-Berlin
og der indføres et eller andet nyt Ic-system fra Ålborg-Århus-Grænsen-Hamburg

IC-TD 605 får lov til at køre et år ekstra på Sjælland og forsvinder til Køreplan17
DSB Mener det er mere vigtigt at køre pendlere mellem Nykøbing Falster og København med 605
da de internationale løb fra København til Hamburg med 605,
har et ekstra 605 togsæt koblet på til Nykøbing Falster og retur,
for ikke at blande pendlere med udlandsrejsende, som jo skal have ro,
end det er at opretteholde den internationale forbindelse fra Århus til Hamburg med 605
hvor Pendlere gerne må blande sig med de udlandsrejsende.

jo jo der er forskel på hvor folk bor i landet

Avatar

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af BoergeOf61, Randers C, 3/6 2015, 20:16 (3260 dage siden) @ gæst

380 og 381 nedlægges fra efteråret fra Århus-Hamburg-Berlin
og der indføres et eller andet nyt Ic-system fra Ålborg-Århus-Grænsen-Hamburg

Ok. MF formoder jeg.
Det vil glæde mig at få bedre forbindelse nordfra, hvor ventetiden fra ICL 14 til ICE 381 nu er 36 min. Da 6 min. anbefales til togskift på Aarhus H, er IC 116 planmæssige ankomst lige 2 min. for sent til at nå ICE 381.

end det er at opretteholde den internationale forbindelse fra Århus til Hamburg med 605
hvor Pendlere gerne må blande sig med de udlandsrejsende.

Køreplaner antyder, pendlere og udlandsrejsende ikke blandes særlig meget fra Århus til Fredericia. ICE 381 kører kun 4 min. før IC 116, som for tiden er erstattet af Re 58316.

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af Niels Bak, 3/6 2015, 20:40 (3260 dage siden) @ gæst

IC-TD 605 får lov til at køre et år ekstra på Sjælland og forsvinder til Køreplan17
DSB Mener det er mere vigtigt at køre pendlere mellem Nykøbing Falster og København med 605
da de internationale løb fra København til Hamburg med 605,
har et ekstra 605 togsæt koblet på til Nykøbing Falster og retur,
for ikke at blande pendlere med udlandsrejsende, som jo skal have ro,
end det er at opretteholde den internationale forbindelse fra Århus til Hamburg med 605
hvor Pendlere gerne må blande sig med de udlandsrejsende.

jo jo der er forskel på hvor folk bor i landet

Hold da op en gang provinsparanoiasludder. Der er da fuldstændig fri adgang for pendlerne i den del af toget, der kommer fra Tyskland. Der er bare ofte ikke ret meget plads.

Der findes jo den slags ting som fyldte tog og manglende kapacitet til flere tog. Så man er nødt til at forlænge toget (ekstra togsæt) i Nykøbing for at have plads til pendlerne, og man kan ikke bare køre et ekstra regionaltog lige foran eller bagved, hvis man ikke vil presse kapaciteten på skinnerne ind mod København helt ud over grænsen. Det er altså på den strækning, hvor folk i forvejen ofte står op, at du synes det er helt urimeligt, at man bruger et togsæt ekstra?

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af Nattogsrejsende, 4/6 2015, 01:10 (3259 dage siden) @ BoergeOf61

Et andet aspekt er, at med ICE TD-togenes bortfald i trafikken mellem Danmark og Tyskland ser det ud til, at der ikke længere vil være servering i nogen tog i Danmark (bortset fra X2000-togene til/fra Sverige, men de er så kort tid på dansk jord, at bistrovognen næppe når at have åbent her).

Hermed vil rejsende på ruterne fra Århus (og måske Aalborg) til Hamborg og fra København (evt. via Flensborg) til Hamborg være henvist til tog uden servering på strækninger af potentielt op til ca. 6 timers varighed. Hvis trafikken fra København omledes til at gå via Flensborg, bortfalder desuden muligheden for rejsende på strækningen fra Østdanmark for at købe mad og drikke ombord på færgen - og man vil givetvis ikke genindføre salgsvognen, ligesom der på 1. klasse - i modsætning til indenlands i Danmark - allerede siden sidste sommer ikke længere indgår kaffe/te og en snack.

Det vil være lang tid uden nogen servering på en strækning mellem to europæiske storbyer. Det, kombineret med rejsetidsforlængelsen, vil givetvis ikke gøre det mere attraktivt at køre med tog frem for at flyve på strækningen mellem København og Hamborg.

Er der herudover nogen der kender til, om det ville være aktuelt at køre IC3 helt til Berlin, eller om omlægning til IC3 vil betyde, at trafikken også fra København fremover stopper i Hamborg?

Avatar

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af BoergeOf61, Randers C, 4/6 2015, 08:58 (3259 dage siden) @ Nattogsrejsende

(....) ligesom der på 1. klasse - i modsætning til indenlands i Danmark - allerede siden sidste sommer ikke længere indgår kaffe/te og en snack.

Det gælder generelt i DBs tog, hvor rejsende på 1. klasse kan købe mad og drikkevarer. I hvert fald i Jylland var ICE-TDs bistro åben det meste af vejen.

Er der herudover nogen der kender til, om det ville være aktuelt at køre IC3 helt til Berlin, eller om omlægning til IC3 vil betyde, at trafikken også fra København fremover stopper i Hamborg?

Jeg gør ikke, men det vil ikke overraske mig. ICE-T togene er hurtigere og længere end IC3, som desuden ikke kan kobles sammen med tyske togsæt.

Hvad med Århus og Flensborg: IC-TD

af LasseG, 4/6 2015, 11:43 (3259 dage siden) @ Nattogsrejsende

Det, kombineret med rejsetidsforlængelsen

Rejsetidsforlængelsen vil være til at overse hvis man prioriterer toget. En kombination af EC 231 & IC 902's køretider giver 4:58 imens ICE 33 bruger 4:45...

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 4/6 2015, 22:38 (3259 dage siden) @ Rolf Berg

Ifølge flere kilder kommer der følgende ændringer allerede fra december i år:
-Ingen ICE til/fra Aarhus
-Ingen direkte forbindelse til/fra Berlin
-Ingen direkte IC København-Flensburg
-Direkte IC hver anden time Aalborg-Flensburg og hver anden time Aalborg-København.

--
Mvh Anders

ICE-TD i K16

af Woodi, 5/6 2015, 00:37 (3258 dage siden) @ andersj

Danmark med DSB i denne position, er godt på vej til at isolerer os fuldstændigt fra det øvrige Europa.

--
[image]

ICE-TD i K16

af Hedegaard, 5/6 2015, 01:20 (3258 dage siden) @ andersj

Og skal vi gætte på, at de resterende EC-tog bliver med enkelte IC3-sæt, da man ikke kan undvære fra den indlandske trafik.
Og selvom DB har vogne, som kunne indsættes i internationale løb, så nytter det ikke noget, da DSB ikke har ledige lokomotiver til at trække toget fra Padborg.

Utroligt hvor mange problemer der kan spores tilbage til IC4-skandalen...

ICE-TD i K16

af Gæst, 5/6 2015, 07:53 (3258 dage siden) @ Hedegaard

Ja. Det er risikabelt at satse alt på en Leverandør.

Mvh

Avatar

ICE-TD i K16

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/6 2015, 04:33 (3257 dage siden) @ Hedegaard

Og skal vi gætte på, at de resterende EC-tog bliver med enkelte IC3-sæt, da man ikke kan undvære fra den indlandske trafik.
Og selvom DB har vogne, som kunne indsættes i internationale løb, så nytter det ikke noget, da DSB ikke har ledige lokomotiver til at trække toget fra Padborg.

Utroligt hvor mange problemer der kan spores tilbage til IC4-skandalen...

Som igen peger tilbage til at Folketinget rystede på hænderne i 1980'erne og stoppede den elektrificering, som ellers var kommet ind i en god gænge, med henvisning til forbigående økonomisk krise

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 5/6 2015, 08:18 (3258 dage siden) @ andersj

Ifølge flere kilder kommer der følgende ændringer allerede fra december i år:

-Ingen direkte IC København-Flensburg
-Direkte IC hver anden time Aalborg-Flensburg og hver anden time Aalborg-København.

Det giver bedre forbindelser mellem Jylland og Tyskland og bedre mulighed for at bruge DBs Europa-Spezial.
DSB har måske vurderet, IC-togene til og fra Flensburg blev mest brugt af rejsende fra og til Jylland. Det bliver spændende, hvad ICE 380 og 381 erstattes af.

ICE-TD i K16

af Nordexpress, 5/6 2015, 10:44 (3258 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af Nordexpress, 5/6 2015, 10:55

Tak til Anders for præciseringerne. Og det er svært for de herværende jernbanenørder at forstå, at man nedlægger tog, der ofte - eller kun en gang imellem? - er stopfyldte.

Men der synes da at være god logik i, som Børge skriver, at skaffe forbindelse i den (næsten) stive køreplan fra Jylland til Tyskland.

Også uden en Baureihe 605, der er alt for dyr i drift. "Branding" af en forbindelse, der kører højst to gange i døgnet, modsvarer ikke et tidssvarende køreplanstilbud.

Der synes at stå mellem linjerne, at Scandlines vil have så meget betaling for overførslen Rødby-Puttgarden, at ruten er underskudsgivende med lutter interrail og EuropaSpezial rejsende.

I en situation med manglende fjerntogsmateriel i DK er DSB vel tvungen til at optimere materielløbene så meget som muligt. Og man må da gå ud fra, at anvendelse af elektriske køreledninger hele vejen fra København må indgå i materielplanlægningen på sigt.

MEN dagens situation er jo, at Easyjets tilstedeværelse på ruten Kastrup-Hamburg fører til SAS priser, der starter på 399,- kroner one way Kastrup-Hamburg på de fleste afgange. Og flyruten Kastrup-Berlin betjenes nærmest af et uoverskueligt antal selskaber.

Så der er da også logik i at lade Københavnere og skåninge tage fly til Tyskland indtil der kan køres elektrisk til Hamburg på 2½ time.

Selvom nedlæggelse af jernbanetrafik synes at være dårlig støtte til diskussionen om rentabiliteten i den faste Femern-forbindelse. Samtidig med at sende unge generationer til flyselskaberne.

Nå, men alt i alt er konklusionen jo blot, at politikeres indkøb af tog og DSB politisk spin hele vejen i IC4 projektet, dels ikke er nogen velegnet måde at drive virksomhed på, dels har smadret national jernbaneplanlægning i Danmark, som allerede nævnt i tidligere bidrag.

Og så var jeg lige ved at glemme ekspansionen i direkte fjernbusser til, fra og i Tyskland. Så det er nok meget klogt at indstille underskudsgivende jernbanetrafik.

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 5/6 2015, 11:58 (3258 dage siden) @ Nordexpress

Men der synes da at være god logik i, som Børge skriver, at skaffe forbindelse i den (næsten) stive køreplan fra Jylland til Tyskland.

Det er der sådan set i forvejen med skift i Middelfart el. Fredericia. Så vidt jeg kan læse af Anders' gennemgang, bliver IC-togene fra Flensburg blot sendt mod Lindholm i stedet for København. For DBs takstsystem medfører det, at brugen af Europa-Spezial til det meste af Jylland ikke begrænses af en omvej via Middelfart.

Personligt kan jeg håbe, det bliver IC-togene fra Aalborg i ulige timetal, der videreføres til Flensburg. Det vil give nogenlunde samme forbindelser ud i Europa, som der er nu. Rejsetiden til Hamburg forlænges med 29 min. fra Aalborg og med 42 min. fra Århus, hvis de nye IC.tog får samme køreplan som den aktuelle køreplan med skift fra RE til IC i Kolding, omend 20 min. ventetid nok flyttes fra Kolding til Flensburg.

Der synes at stå mellem linjerne, at Scandlines vil have så meget betaling for overførslen Rødby-Puttgarden, at ruten er underskudsgivende med lutter interrail og EuropaSpezial rejsende.

Det kunne jeg ikke lige udlede. I stedet læste jeg en antydning af, at BR 605 gav en dårligere pladsudnyttelse på færgerne end to MF-togsæt.
Betragtningerne om rutefly fra Kastrup er jeg enig i.

ICE-TD i K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/6 2015, 23:20 (3258 dage siden) @ BoergeOf61

Så vidt jeg kan læse af Anders' gennemgang, bliver IC-togene fra Flensburg blot sendt mod Lindholm i stedet for København.

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

ICE-TD i K16

af Bent Jensen, 6/6 2015, 11:13 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Har DSB nok IC3 med indusi til at klare tog hver anden time i Jylland til Flensburg og erstatte ICE td til Kbh Hamburg?

Med venlig hilsen

Bent Jensen

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 6/6 2015, 12:04 (3257 dage siden) @ Bent Jensen

Har DSB nok IC3 med indusi til at klare tog hver anden time i Jylland til Flensburg og erstatte ICE td til Kbh Hamburg?

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Man har 17 togsæt med indusi, så der er rigeligt.

--
Mvh Anders

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 6/6 2015, 12:35 (3257 dage siden) @ Bent Jensen

Der kører i forvejen IC3-tog til Flensburg hver anden time. De får bare en anden endestation og næsten samme køretid.
Aktuelt har IC en køretid på 4 t. 46 m. fra Flensburg til Østerport. Rejsetiden til Aalborg st. er 4 t. 56 m. inkl. 29 m. ventetid i Kolding.

ICE-TD i K16

af MMT, 15/6 2015, 11:57 (3248 dage siden) @ BoergeOf61

Hvorfor skal man vente 29 minutter i Kolding?

Jeg har et familiemedlem, som vil kunne gøre god brug af forbindelsen Aalborg-grænsen, men fordelene i forhold til i dag: Lyntog Brønderslev-Vejle og X-bus Vejle-Aabenraa, er ikke helt store, når der er så meget luft i køreplanen.

Mvh
MM

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 15/6 2015, 12:23 (3248 dage siden) @ MMT

Hvorfor skal man vente 29 minutter i Kolding?

Jeg har et familiemedlem, som vil kunne gøre god brug af forbindelsen Aalborg-grænsen, men fordelene i forhold til i dag: Lyntog Brønderslev-Vejle og X-bus Vejle-Aabenraa, er ikke helt store, når der er så meget luft i køreplanen.

Mvh
MM

Det er den skiftetid der er i dag. Den direkte forbindelse vil selvfølgelig ikke holde i Kolding i 29 minutter.

--
Mvh Anders

ICE-TD i K16

af MMT, 16/6 2015, 08:55 (3247 dage siden) @ andersj

Tak for det - beklager min misforståelse.

Er der nogen, der tør gætte på, hvad køretiden Aalborg-Grænsen vil blive med den nye forbindelse?

Mvh.
MM

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 16/6 2015, 09:24 (3247 dage siden) @ MMT

Er der nogen, der tør gætte på, hvad køretiden Aalborg-Grænsen vil blive med den nye forbindelse?

Med alle forbehold: ca. 4 timer = den nuværende rejsetid minus opholdet i Kolding el. Fredericia.

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 6/6 2015, 12:20 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.

Ok. Jeg opfatter Lindholm som en del af Aalborg.

låst
2740 visninger

ICE-TD i K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/6 2015, 15:27 (3257 dage siden) @ BoergeOf61

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.


Ok. Jeg opfatter Lindholm som en del af Aalborg.

Lindholm deler ikke postnummer (9400 Nørresundby vs 9000 Aalborg C), men blot kommune (Aalborg Kommune) og zone (NT 001).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

ICE-TD i K16

af LasseG, 6/6 2015, 17:06 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.


Ok. Jeg opfatter Lindholm som en del af Aalborg.


Lindholm deler ikke postnummer (9400 Nørresundby vs 9000 Aalborg C), men blot kommune (Aalborg Kommune) og zone (NT 001).

Hvornår er et postnummerskift blevet lig med bygrænsen ?

--
[image]

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 6/6 2015, 20:23 (3257 dage siden) @ LasseG

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.


Ok. Jeg opfatter Lindholm som en del af Aalborg.


Lindholm deler ikke postnummer (9400 Nørresundby vs 9000 Aalborg C), men blot kommune (Aalborg Kommune) og zone (NT 001).


Hvornår er et postnummerskift blevet lig med bygrænsen ?

I det her tilfælde er det. Limfjorden skilder de to byer Nørresundby og Aalborg. Lindholm er den bydel i Nørresundby hvor stationen ligger.

--
Mvh Anders

ICE-TD i K16

af LasseG, 6/6 2015, 21:59 (3257 dage siden) @ andersj

Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.


Ok. Jeg opfatter Lindholm som en del af Aalborg.


Lindholm deler ikke postnummer (9400 Nørresundby vs 9000 Aalborg C), men blot kommune (Aalborg Kommune) og zone (NT 001).


Hvornår er et postnummerskift blevet lig med bygrænsen ?


I det her tilfælde er det. Limfjorden skilder de to byer Nørresundby og Aalborg. Lindholm er den bydel i Nørresundby hvor stationen ligger.

Det var mest postnummerlogikken som jeg havde lidt svært ved at se... Det næste man så kan diskutere er hvornår to byer er vokset sammen til en...

--
[image]

ICE-TD i K16

af mss-logoff, 7/6 2015, 18:32 (3256 dage siden) @ LasseG

Det var mest postnummerlogikken som jeg havde lidt svært ved at se... Det næste man så kan diskutere er hvornår to byer er vokset sammen til en...

Det må du endelig ikke sige til en nordjyde eller vendelbo... :-D

Lindholm ligger selvfølgelig geografisk set i Ålborg-området, med kun tre kilometers afstand, og denne gåen-op-i virker skør på os andre, men deroppe går man stadig MEGET op i om man er fra den ene eller anden side af fjorden.

Mvh MSS
(Københavner med slægtsligt ophav i det nordjyske)

ICE-TD i K16

af Poul Andersen, 6/6 2015, 12:39 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Så vidt jeg kan læse af Anders' gennemgang, bliver IC-togene fra Flensburg blot sendt mod Lindholm i stedet for København.


Anders har ikke nævnt det, men det fremgår af NT's busplanlægning for 2015-16, at DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg.

I nuværende køreplan er det kun ganske få IC-tog der gennemføres til/fra Frederikshavn, mens det er Lyntogene Frederikshavn har glæde af.

Mvh.
Poul.

ICE-TD i K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/6 2015, 15:29 (3257 dage siden) @ Poul Andersen

I nuværende køreplan er det kun ganske få IC-tog der gennemføres til/fra Frederikshavn, mens det er Lyntogene Frederikshavn har glæde af.

Ja, det ved jeg, jeg bor trods alt selv mellem Lindholm og Frederikshavn. Det, jeg mente, er, at de muligvis afkortes til Aalborg Station.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2015, 12:58 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg


IC-togene er i dag en integreret del af Aalborg Nærbane og giver sammen med regionaltogene halvtimesdrift mellem Skørping og Lindholm. Kører IC-togene kun til Aalborg, får strækningen Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm ikke mere halvtimesdrift men kun timesdrift.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/6 2015, 15:32 (3257 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg

IC-togene er i dag en integreret del af Aalborg Nærbane og giver sammen med regionaltogene halvtimesdrift mellem Skørping og Lindholm. Kører IC-togene kun til Aalborg, får strækningen Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm ikke mere halvtimesdrift men kun timesdrift.

Det er jo ikke helt rigtigt, eftersom Ab-Abv-Lih betjenes af togene mod Frederikshavn.

NT bifalder da heller ikke ændringerne:
I den forbindelse overvejer DSB endvidere, om IC-togene fortsat skal vende i Lindholm eller afkortes til Aalborg. Set med nordjyske briller er det en stor ulempe (...), og administrationen har meld tilbage til DSB, at reduktionen af antal afgange til/fra Lindholm ikke er acceptabel. Planlægningsarbejdet med DSB pågår stadig (...).
'
https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/referat_nts_bestyrelse_25__marts_2015__h...

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm

af andersj, Aalborg, 6/6 2015, 16:30 (3257 dage siden) @ Thomas Rasmussen

DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg

IC-togene er i dag en integreret del af Aalborg Nærbane og giver sammen med regionaltogene halvtimesdrift mellem Skørping og Lindholm. Kører IC-togene kun til Aalborg, får strækningen Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm ikke mere halvtimesdrift men kun timesdrift.


Det er jo ikke helt rigtigt, eftersom Ab-Abv-Lih betjenes af togene mod Frederikshavn.

NT bifalder da heller ikke ændringerne:
I den forbindelse overvejer DSB endvidere, om IC-togene fortsat skal vende i Lindholm eller afkortes til Aalborg. Set med nordjyske briller er det en stor ulempe (...), og administrationen har meld tilbage til DSB, at reduktionen af antal afgange til/fra Lindholm ikke er acceptabel. Planlægningsarbejdet med DSB pågår stadig (...).
'
https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/referat_nts_bestyrelse_25__marts_2015__h...

Jeg har aldrig set flere passagere end man kan tælle på en hånd i IC togene mellem Aalborg og Lindholm. Der kører trods alt også metrobusser hvert 10. minut i hverdagene ud til Lindholm station.

--
Mvh Anders

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 7/6 2015, 11:20 (3256 dage siden) @ andersj

Jeg har aldrig set flere passagere end man kan tælle på en hånd i IC-togene mellem Aalborg og Lindholm. Der kører trods alt også metrobusser hvert 10. minut i hverdagene ud til Lindholm station.

Ja, men hvis der i dag ingen IC-tog til/fra Lih var, ville man som togpassager Lindholm/Aalborg Vestby-Skalborg/Svenstrup/Støvring/Skørping/Arden eller omvendt få to-fire minutters holdetid i Aalborg forlænget til otteogtyve minutters ventetid.

Hvis der i den nye køreplan ingen IC-tog til/fra er, vil man som togpassager Lindholm/Aalborg Vestby-Skalborg/Svenstrup/Støvring/Skørping/Arden eller omvendt få treogtyve-femogtyve minutters ventetid i Aalborg.

Baseret på køreplan for bus 960X efter køreplanskiftet.
Togene nordfra ankommer xx:44 (myldretid også xx:14) - Togene nordpå afgår xx:12 (myldretid også xx:42)
IC-togene sydfra ankommer xx:49 - IC-togene sydpå afgår xx:09
Lyntogene sydfra ankommer xx:06 - Lyntogene sydfra afgår xx:52

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm

af Svend, 7/6 2015, 11:25 (3256 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Ja, men hvis der i dag ingen IC-tog til/fra Lih var, ville man som togpassager Lindholm/Aalborg Vestby-Skalborg/Svenstrup/Støvring/Skørping/Arden eller omvendt få to-fire minutters holdetid i Aalborg forlænget til otteogtyve minutters ventetid.

Mon der er ret mange gennemgående rejser fra stationer syd for Aalborg til Lindholm og stationer nord derfor?
Hvis det skulle være for at servicere de passagerer sydfra der skal til Aalborg Vestby, kunne man jo lade IC-tog til Aalborg fortsætte til perronen på Aalborg Vestby.

--
Svend

Avatar

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm og Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2015, 14:33 (3256 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg

IC-togene er i dag en integreret del af Aalborg Nærbane og giver sammen med regionaltogene halvtimesdrift mellem Skørping og Lindholm. Kører IC-togene kun til Aalborg, får strækningen Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm ikke mere halvtimesdrift men kun timesdrift.


Det undrer, at DSB indstiller IC-kørslen Aalborg-Lindholm for den skal vel genoptages, når strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn ibrugtages? Jeg har lige nu ikke mulighed for at kigge i den netop underskrevne trafikkontrakt mellem DSB og Transportministeriet, men kørslen må sandsynligvis være beskrevet deri.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm og Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2015, 15:27 (3256 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB overvejer at afkorte IC-togene til ikke at køre længere nordpå end Aalborg

IC-togene er i dag en integreret del af Aalborg Nærbane og giver sammen med regionaltogene halvtimesdrift mellem Skørping og Lindholm. Kører IC-togene kun til Aalborg, får strækningen Aalborg-Aalborg Vestby-Lindholm ikke mere halvtimesdrift men kun timesdrift.

Det undrer, at DSB indstiller IC-kørslen Aalborg-Lindholm for den skal vel genoptages, når strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn ibrugtages? Jeg har lige nu ikke mulighed for at kigge i den netop underskrevne trafikkontrakt mellem DSB og Transportministeriet, men kørslen må sandsynligvis være beskrevet deri


Nu har jeg øjet trafikkontrakten igennem. Kørsel på strækningerne Lindholm-Aalborg Lufthavn og Jelling-Billund er ikke med i trafikkontrakten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

IC-tog mellem Aalborg og Lindholm og Aalborg Lufthavn

af Bruger4711, 8/6 2015, 21:39 (3255 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men fra K 16 vil IC kun kører til/fra Aalborg. Det er korrekt.

ICE-TD i K16

af Bruger4711, 7/6 2015, 22:09 (3256 dage siden) @ BoergeOf61

Personligt kan jeg håbe, det bliver IC-togene fra Aalborg i ulige timetal, der videreføres til Flensburg. Det vil give nogenlunde samme forbindelser ud i Europa, som der er nu. Rejsetiden til Hamburg forlænges med 29 min. fra Aalborg og med 42 min. fra Århus, hvis de nye IC.tog får samme køreplan som den aktuelle køreplan med skift fra RE til IC i Kolding, omend 20 min. ventetid nok flyttes fra Kolding til Flensburg.

I K 16 erstattes IE 381 (Ar-Hmb) af IC 128 (Ar-Fa) som i Fredericia kobler et togsæt af til EC 383 (Fa-Hmb). IE 380 (Hmb-Ar) erstattes af EC 384 (Hmb-Fa) som i Fa tilkobles på IC 161 (Fa-Ar).

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 7/6 2015, 23:41 (3256 dage siden) @ Bruger4711

I K 16 erstattes IE 381 (Ar-Hmb) af IC 128 (Ar-Fa) som i Fredericia kobler et togsæt af til EC 383 (Fa-Hmb). IE 380 (Hmb-Ar) erstattes af EC 384 (Hmb-Fa) som i Fa tilkobles på IC 161 (Fa-Ar).

Det giver ikke meget mening. Har IC 128 ikke planmæssig afgang fra Århus H kl. 11:00? Det er tre timer senere end ICE 381. Jeg håber på nogle tidligere tog til Flensburg. Med den nuværende køreplan minder IC 112+IC5721+SH Express mere om ICE 381 med IC 120+IC 5729+SH Express som brugbart alternativ.
Forbindelsen med IC 112 giver afgang 56 min. før og ankomst til Hamburg 14 min. før ICE 381.

Den anden vej giver bedre mening. IC 161 har planmæssig ankomst til Århus H kl. 20:12 "kun" 2 t. 9 m. senere end ICE 380.

ICE-TD i K16

af Bruger4711, 8/6 2015, 12:06 (3255 dage siden) @ BoergeOf61

I K 16 erstattes IE 381 (Ar-Hmb) af IC 128 (Ar-Fa) som i Fredericia kobler et togsæt af til EC 383 (Fa-Hmb). IE 380 (Hmb-Ar) erstattes af EC 384 (Hmb-Fa) som i Fa tilkobles på IC 161 (Fa-Ar).

Det giver ikke meget mening. Har IC 128 ikke planmæssig afgang fra Århus H kl. 11:00?

Jo, i K 15.

I K 16 vil IC 128 afgå fra Aalborg kl. 08.07, fra Aarhus kl. 09.45 og EC 383 fra Fredericia kl. 10.49. Planmæssig ankomst i Hamburg kl. 14.11.

ICE-TD i K16

af Hedegaard, 5/6 2015, 17:10 (3258 dage siden) @ Nordexpress

MEN dagens situation er jo, at Easyjets tilstedeværelse på ruten Kastrup-Hamburg fører til SAS priser, der starter på 399,- kroner one way Kastrup-Hamburg på de fleste afgange. Og flyruten Kastrup-Berlin betjenes nærmest af et uoverskueligt antal selskaber.

Det samme kan siges om utallige andre ruter i Europa, og alligevel har vi stadig masser af internationale dagforbindelser syd for grænsen.

f.eks:

Berlin - Budapest
München - Budapest
Hamburg - Budapest
Hamburg - Prag
Dortmund - Prag
Wien - Bucharest

Disse tog har masser af rejsende, også selvom at det er hurtigere og billigere at flyve. Så jeg ved ikke hvor meget det argument holder.

Problemet er nok mere, at man fra DSB's side ikke har været interesseret i at kigge på længere forbindelser syd eller østpå, da man ikke har nok lokomotiver.
Tænk på alle de fjernbusser der kører mellem Danmark og Rumænien. Et nattog mellem København og Bucharest ville uden tvivl være populært. Det samme ville sæson-tog til Prag.

Jeg vil faktisk mene at fjernbusserne er den største konkurrent, og her handler det ganske enkelt om, at folk ønsker en billig OG mere direkte forbindelse.

ICE-TD i K16

af Generaldirektørens sekretariat, 5/6 2015, 17:42 (3258 dage siden) @ Hedegaard

Et nattog mellem København og Bucharest ville uden tvivl være populært. Det samme ville sæson-tog til Prag


Hvis der er penge i det, kan du være helt sikker på, at der nok skal dukke en operatør op og køre det. Hvis ikke, er der vel ingen grund til at bruge skatteydernes penge på det.

ICE-TD i K16

af mss-logoff, 7/6 2015, 18:39 (3256 dage siden) @ Generaldirektørens sekretariat

Hvis der er penge i det, kan du være helt sikker på, at der nok skal dukke en operatør op og køre det. Hvis ikke, er der vel ingen grund til at bruge skatteydernes penge på det.

Hvis det bare var så ligetil.

Både DSB og Banedanmark kan utvivlsomt gøre enhver udenlandsk operatørs planer om en økonomisk velfungerende drift til skamme...

Mvh MSS

Avatar

ICE-TD i K16

af BoergeOf61, Randers C, 5/6 2015, 19:08 (3258 dage siden) @ Hedegaard

Berlin - Budapest
München - Budapest
Hamburg - Budapest
Hamburg - Prag
Dortmund - Prag
Wien - Bucharest

Disse tog har masser af rejsende, også selvom at det er hurtigere og billigere at flyve.

Alle disse strækninger er elektrificerede.

ICE-TD i K16

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/6 2015, 20:36 (3258 dage siden) @ BoergeOf61


Disse tog har masser af rejsende, også selvom at det er hurtigere og billigere at flyve.


Alle disse strækninger er elektrificerede.

Hej BoergeOf61

Jeg tror faktisk du har slået hammeren lige på sømmet og fundet årsagen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

ICE-TD i K16

af Svend, 5/6 2015, 20:40 (3258 dage siden) @ Nordexpress

MEN dagens situation er jo, at Easyjets tilstedeværelse på ruten Kastrup-Hamburg fører til SAS priser, der starter på 399,- kroner one way Kastrup-Hamburg på de fleste afgange.

.
Til gengæld er der kun tre afgange om ugen i hver retning ;-)

SAS flyver også til Hamburg men til noget højere priser (med mindre man rejser "udenfor sæsonen" og bestiller måneder i forvejen.

Man finder forskellige priser alt efter hvor man søger, men her et par eksempler:

[image]

[image]

--
Svend

SAS priser i september 2015 ved køb i dag

af Nordexpress, 5/6 2015, 21:28 (3258 dage siden) @ Svend

Og for god ordens skyld tager vi så lige SAS månedsoversigt for september 2015 ved køb den 5. juni 2015

SAS lavpriskalender september CPH-HAM

Turen kan anbefales, husk at besøge MiniaturWunderland!

SAS priser i september 2015 ved køb i dag

af Svend, 5/6 2015, 23:26 (3258 dage siden) @ Nordexpress

Og for god ordens skyld tager vi så lige SAS månedsoversigt for september 2015 ved køb den 5. juni 2015

SAS lavpriskalender september CPH-HAM

.
399 kr (385 kr) for en SAS-flybillet (enkelt) svarer til laveste pris for en togbillet (enkelt) på 1. klasse København-Hamburg. Modsat flybilletten kan man ikke på DSBs (eller DBs) hjemmeside finde prisen på en bestemt dag (dato) - jeg kan i hvert fald ikke. Her vinder flyet.

--
Svend

SAS priser i september 2015 ved køb i dag

af LasseG, 5/6 2015, 23:36 (3258 dage siden) @ Svend

Og for god ordens skyld tager vi så lige SAS månedsoversigt for september 2015 ved køb den 5. juni 2015

SAS lavpriskalender september CPH-HAM

.
399 kr (385 kr) for en SAS-flybillet (enkelt) svarer til laveste pris for en togbillet (enkelt) på 1. klasse København-Hamburg. Modsat flybilletten kan man ikke på DSBs (eller DBs) hjemmeside finde prisen på en bestemt dag (dato) - jeg kan i hvert fald ikke. Her vinder flyet.

Den korte forsalgs periode for toget er en stor hemsko når mange i dag booker rejser lang ud i fremtiden...

--
[image]

Avatar

SAS priser i september 2015 ved køb i dag

af BoergeOf61, Randers C, 6/6 2015, 13:07 (3257 dage siden) @ LasseG

Den korte forsalgs periode for toget er en stor hemsko når mange i dag booker rejser lang ud i fremtiden...

Den første uge af september er lige præcis inden for DBs forsalgsperiode. DB har også flere muligheder online, end DSB har.

ICE-TD Og så lige et håndkantslag til Banedanmark

af Nordexpress, 5/6 2015, 11:40 (3258 dage siden) @ andersj

Undskyld, jeg kan ikke lade være.

Jeg har tidligere kommenteret anvendelse af noget, der ligner 605 eller en ICE3 i DB farver i samtlige Banedanmarks visualiseringer og videoer om udbygningen af jernbanen i Danmark.

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle Banedanmark, at kørsel med den togtype, Banedanmark anser for fremtidens, vil blive indstillet i nær fremtid? :-D:-D

ICE-TD i K16

af ME 1536, 6/6 2015, 13:08 (3257 dage siden) @ andersj

Hej,
hvad sker med de ICE-TD når de ikke kører mellem København/Aarhus til Berlin?
Kommer de tilbage til Tyskland eller bliver de i Danmark?
Hilsen Dieter

ICE-TD i K16

af Svend, 6/6 2015, 15:27 (3257 dage siden) @ ME 1536

Hej,
hvad sker med de ICE-TD når de ikke kører mellem København/Aarhus til Berlin?
Kommer de tilbage til Tyskland eller bliver de i Danmark?
Hilsen Dieter

.
.
Mon ikke de bliver kørt ud på et sidespor et sted i Tyskland - for tid og evighed :-|

--
Svend

ICE-TD i K16

af Frank Poulsen, 6/6 2015, 16:14 (3257 dage siden) @ Svend

Hmm man burde have vundet de mange millioner i eurojackpot så kunne man have købt nogle af disse og startet op som konkurrent til DSB på private vilkår ;)

ICE-TD i K16

af gzt, 10/6 2015, 14:42 (3253 dage siden) @ Hans Severin

Det hævdes, ligeledes på rygteplan, at det hele skyldes, at hverken DB eller DSB vil betale for for de revisioner, materiellet er ved at være forfalden til. Det rygtes også, at de førindskrænkninger vil ske allerede i K15.

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 10/6 2015, 16:27 (3253 dage siden) @ gzt

Det hævdes, ligeledes på rygteplan, at det hele skyldes, at hverken DB eller DSB vil betale for for de revisioner, materiellet er ved at være forfalden til. Det rygtes også, at de førindskrænkninger vil ske allerede i K15.

Ja det er vist mest sandsynlig at de bliver hensat. Der tages allerede end række sæt ud af drift til december hvor ICE forbindelsen til/fra Aarhus bla. forsvinder.

--
Mvh Anders

ICE-TD i K16

af Svend, 10/6 2015, 17:10 (3253 dage siden) @ Hans Severin

Så er nyheden også nået ud til verdenspressen:

http://www.nordschleswiger.dk/news.4460.aspx?newscatid=36&newsid=80926&h=Deutsc...

Den findes også i en dansksproget version i jp.dk - i den lukkede afdeling!
Men det hævdes på rygteplan, at 605'erne skal bruges på strækningen Hamburg-Westerland.

Rygtet står i artiklen i avisen .... ;-)
I samme artikel benævnes IC3-togene som være "bedagede". Det synes jeg er at gå for vidt :-)

--
Svend

ICE-TD i K16

af 8x, 11/6 2015, 19:25 (3252 dage siden) @ M Thomsen

Rygterne i denne tråd siger december 2015 og ikke december 2016.

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 11/6 2015, 19:55 (3252 dage siden) @ 8x

Rygterne i denne tråd siger december 2015 og ikke december 2016.

Men ændringerne i Jylland starter i december 2015, mens togene til/fra København fortsætter med ICE-TD, måske i begrænset omfang. Det tyder på at man begynder udfasningen allerede i december 2015 og i december 2016 er det så helt slut.

--
Mvh Anders

ICE-TD i K16

af 8x, 11/6 2015, 20:21 (3252 dage siden) @ andersj

Mange tak for opklaringen.

ICE-TD i K16

af Nordexpress, 28/8 2015, 13:41 (3174 dage siden) @ andersj

Kom i går til at læse på siden af et par 605 sæt, så udfasning er da lige op over.

Revisionsdato for 605 005 (i DSB folie) er medio januar 2016 og for 605 010 er medio februar 2016.

Beklager at jeg har glemt datoerne, månederne er til gengæld rigtige.

ICE-TD i K16

af andersj, Aalborg, 28/8 2015, 15:17 (3174 dage siden) @ Nordexpress

Kom i går til at læse på siden af et par 605 sæt, så udfasning er da lige op over.

Revisionsdato for 605 005 (i DSB folie) er medio januar 2016 og for 605 010 er medio februar 2016.

Beklager at jeg har glemt datoerne, månederne er til gengæld rigtige.

Ja, det er derfor at et par ICE-løb allerede forsvinder i december i år. Nogle af togene har først revisionsdato i 2017.

--
Mvh Anders

IC-TD

af mss-logoff, 7/6 2015, 19:40 (3256 dage siden) @ Rolf Berg

Det er simpelthen både trist og hovedrystende nyt.

Gad vide hvad der ligger bag denne kurs hos DBAG.

Så længe de kan tjene penge på at leje togene til DSB, hvorfor så afgive et ultimatum om at købe eller miste retten til at anvende togene?
Selv har DBAG ikke brug for togene til andet end "ICE-Ersatzverkehr" og et enkelt særtog i ny og næ. Sidstnævnte har DBAG i øvrigt ikke vist interesse for at opretholde en materielpark til i mange år efterhånden. Da togene har kostet en bondegård og vel koster mange millioner i vedligeholdelse hvert år, burde udlejning da være det bedst tænkelige scenarie for DBAG.

Kan det mon være muligt, at DBAG simpelthen har lugtet penge ovenpå DSB's køb af dobbeltdækkerne og har oversatset i deres ønske om hurtig kapital?

Mvh MSS

IC-TD

af Svend, 7/6 2015, 20:16 (3256 dage siden) @ mss-logoff

Så længe de kan tjene penge på at leje togene til DSB .....

Det er måske det der er problemet, altså at udgifterne til vedligeholdelse/værkstedsophold er så store, at der ikke længere tjenes penge ......

--
Svend

IC-TD

af Bruger4711, 7/6 2015, 22:07 (3256 dage siden) @ Svend

Det er måske det der er problemet, altså at udgifterne til vedligeholdelse/værkstedsophold er så store, at der ikke længere tjenes penge ...

Korrekt.


Svenska-lok
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak