Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oksbøl - Oksbybanen (Generelt)

af Torben, 28/6 2015, 23:30 (3225 dage siden)

Vi har tidligere skrevet om banen til Tirpitzstillingen ved Blåvand. Der er nyt materiale om banen og jeg kan ikke se at det er rettet op her. bl.a. at banen blev ændret til en normalsporet bane. Har det interesse?

Avatar

Oksbøl - Oksbybanen

af Mogens V., Esbjerg V., 29/6 2015, 13:01 (3224 dage siden) @ Torben

Vi har tidligere skrevet om banen til Tirpitzstillingen ved Blåvand. Der er nyt materiale om banen og jeg kan ikke se at det er rettet op her. bl.a. at banen blev ændret til en normalsporet bane. Har det interesse?

Hej Torben

Ja det har interesse, men var det ikke en god ide at åbne emnet i Jernbanehistorisk forum?

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Oksbøl - Oksbybanen

af Gæst, 29/6 2015, 13:17 (3224 dage siden) @ Mogens V.

Vi har tidligere skrevet om banen til Tirpitzstillingen ved Blåvand. Der er nyt materiale om banen og jeg kan ikke se at det er rettet op her. bl.a. at banen blev ændret til en normalsporet bane. Har det interesse?


Hej Torben

Ja det har interesse, men var det ikke en god ide at åbne emnet i Jernbanehistorisk forum?

Hvorfor??? Han har jo oprettet det under Jernbanehistorie.

Oksbøl - Oksbybanen

af Torben, 29/6 2015, 13:47 (3224 dage siden) @ Gæst

Ikke kilder men andre har dyrket lidt i det med sidesporet fra Oksbøl til stillingen.

Citat fra https://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbane:
"Tyskernes anlæg af hærkystbatterier fortsatte i 1944, hvor man også begyndte på Tirpitz-stillingen ved Oksby. Den blev ikke færdig inden tyskernes kapitulation, men der nåede at blive anlagt jernbane fra Oksbøl til byggepladsen. Først var det en 900 mm smalsporsbane, senere et tungt normalspor med en skinnevægt på 41 kg/m, maksimal stigning på 12,5 ‰ og mindste kurveradius på 300 m. Natten mellem 17. og 18. august 1944 blev det 13 km lange sidespor sluttet til VNJ's hovedspor i km 14,5 ca. 500 m sydøst for Oksbøl Station."


Citat fra http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=115&n=varde-nørre-nebel-jernbane-ve...
"Et andet sidespor på 13 kilometer blev anlagt fra Oksbøl til Oksby. De tunge tog, der blev sendt ind på vNJ sled sporet helt ned og flere steder måtte der kun køres 10 km/t. Broen over Varde Å måtte forstærkes ligesom det var nødvenligt at leje damplokomotiver fra både DSB og andre privatbaner."


Citat fra http://forsvaret.dk/OKSBL/Om%20Oksb%C3%B8llejren/Historie/1940%20-%201945/Pages/default... (Her er et (dårligt) kort over sporet):


"Til brug for materiel- og personeltransporterne ved bygning af disse anlæg blev der i løbet af 1944 og begyndelsen af 1945 af "Organisation Todt" bygget et sidespor til Varde – Nr. Nebelbanen. Sidesporet udgik fra denne bane syd for Oksbøl station og havde en samlet sporlængde på 15 km. Sidesporet bestod af sporet fra Oksbøl til Oksby, der var ca. 13 km langt, et læssespor i 0,4 km, et overhalingsspor i 1,2 km med vigespor til grusgraven, der anvendtes af firmaet Müller – Altvatter, et overhalingsspor ved Grønbjerg og to aflæsningsspor i Oksby i nærheden af Heksebjerg. Herfra førte et tipvognsspor helt ud til fæstningsanlæggene ved Blåvandshuk. Eftersyn og vedligeholdelse blev foretaget af "Organisation Todt", ligesom denne organisation stod for driften af sidesporet med eget lokomotiv, lejet af DSB, dog således at vogne til – og fra Nr. Nebelbanen overleveredes på det ovenfor omtalte vigespor ved grusgraven.

Banen gik gennem hede og plantage og var næppe forskriftsmæssigt forsynet med brandbælter. I Gedbjergs og Mosevrås gærder kan man endnu ane linieføringen af denne bane som i øvrigt nogle år efter krigens afslutning blev sløjfet."

Oksbøl - Oksbybanen

af Torben, 29/6 2015, 14:12 (3224 dage siden) @ Torben

Jeg prøver her, og håber at det er ok.
Vi har i "Atlantvolden.dk" en vældig diskussion omkring logistikken omkring opførslen af batteri Tirpitz ved Blåvand. Spørgsmålene er:
Har det hele tiden været meningen at de tungeste dele (kanonløbene) skulle køres ad banen til Oksby?
Kan disse specialtransporter køre rundt om Varde og videre ud?
Blev broen over Varde Å forstærket?
Kan man lægge et normal spor på et oprindelig smalsporstraze? Flytter man bare skinnerne ud på svellerne?
Hvorfor anlægger man ikke et normalspor fra starten?
Der er diskussion omkring aflæsning på rampen, for der er ingen spor under portalkranen?
Hvad skulle man med rampen under portalkranen?

Avatar

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/6 2015, 15:53 (3224 dage siden) @ Torben

Ikke kilder men andre har dyrket lidt i det med sidesporet fra Oksbøl til stillingen.

Citat fra https://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbane:
"Tyskernes anlæg af hærkystbatterier fortsatte i 1944, hvor man også begyndte på Tirpitz-stillingen ved Oksby. Den blev ikke færdig inden tyskernes kapitulation, men der nåede at blive anlagt jernbane fra Oksbøl til byggepladsen. Først var det en 900 mm smalsporsbane, senere et tungt normalspor med en skinnevægt på 41 kg/m, maksimal stigning på 12,5 ‰ og mindste kurveradius på 300 m. Natten mellem 17. og 18. august 1944 blev det 13 km lange sidespor sluttet til VNJ's hovedspor i km 14,5 ca. 500 m sydøst for Oksbøl Station."


Citat fra http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=115&n=varde-nørre-nebel-jernbane-ve...
"Et andet sidespor på 13 kilometer blev anlagt fra Oksbøl til Oksby. De tunge tog, der blev sendt ind på vNJ sled sporet helt ned og flere steder måtte der kun køres 10 km/t. Broen over Varde Å måtte forstærkes ligesom det var nødvenligt at leje damplokomotiver fra både DSB og andre privatbaner."


Citat fra http://forsvaret.dk/OKSBL/Om%20Oksb%C3%B8llejren/Historie/1940%20-%201945/Pages/default... (Her er et (dårligt) kort over sporet):


"Til brug for materiel- og personeltransporterne ved bygning af disse anlæg blev der i løbet af 1944 og begyndelsen af 1945 af "Organisation Todt" bygget et sidespor til Varde – Nr. Nebelbanen. Sidesporet udgik fra denne bane syd for Oksbøl station og havde en samlet sporlængde på 15 km. Sidesporet bestod af sporet fra Oksbøl til Oksby, der var ca. 13 km langt, et læssespor i 0,4 km, et overhalingsspor i 1,2 km med vigespor til grusgraven, der anvendtes af firmaet Müller – Altvatter, et overhalingsspor ved Grønbjerg og to aflæsningsspor i Oksby i nærheden af Heksebjerg. Herfra førte et tipvognsspor helt ud til fæstningsanlæggene ved Blåvandshuk. Eftersyn og vedligeholdelse blev foretaget af "Organisation Todt", ligesom denne organisation stod for driften af sidesporet med eget lokomotiv, lejet af DSB, dog således at vogne til – og fra Nr. Nebelbanen overleveredes på det ovenfor omtalte vigespor ved grusgraven.

Banen gik gennem hede og plantage og var næppe forskriftsmæssigt forsynet med brandbælter. I Gedbjergs og Mosevrås gærder kan man endnu ane linieføringen af denne bane som i øvrigt nogle år efter krigens afslutning blev sløjfet."


Havde ovennævnte sidespor et officielt navn og kan det bekræftes, at der var tale om et sidespor på fri bane? Jeg har kigget lidt på andre indlæg (bl. a. dette) om sidesporet og jeg har kigget i bogen "Vestbanen 1903-1978" af Ole-Christian Munk Plum & Birger Wilcke, men uden held. Jeg har ikke bogen "Fra Vestbanen til ARRIVA" på min reol.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Poul Andersen, 29/6 2015, 17:02 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da jeg startede på Vestbanen (VNJ) i 1970, bemærkede jeg at I-signalet til Oksbøl st. fra Varde-siden var anbragt meget langt fra stationen.
I forbindelse med etablering af nyt sikringsanlæg nogle år senere blev I-signalet rykket ind i "normal" afstand fra stationen.
Hvis der sammenlignes med luftfoto af Oksbøl i DJK´s bog "Fra Vestbanen til ARRIVA", eller KORTALs kort fra 1954, kan det ikke udelukkes at I-signalets yderlige placering skyldes dækning af sidesporet til Oksby.
Jeg har tidligere forespurgt ældre VNJ personale om forhold vedr. nævnte sidespor, men aldrig fået nogle relevante oplysninger, idet jeg fornemmede at dette spors korte levetid havde fundet sted en generation før det nævnte personales ansættelse på VNJ.
Jeg har heller aldrig hørt om et navn på sporet.
Man skal også huske på, at de aktiviteter der foregik i sporets område var "et lukket land", og meget lidt information kom ud herfra.

Mvh.
Poul.

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af cslundsten, 29/6 2015, 17:12 (3224 dage siden) @ Poul Andersen

Da jeg startede på Vestbanen (VNJ) i 1970, bemærkede jeg at I-signalet til Oksbøl st. fra Varde-siden var anbragt meget langt fra stationen.
I forbindelse med etablering af nyt sikringsanlæg nogle år senere blev I-signalet rykket ind i "normal" afstand fra stationen.

Er det i Oksbøl-enden det samme sidespor som i dag går til Oksbøl Syd? I så fald blev det sikret med Hesselmed sikringsanlæg i 1978, Oksbøl fik nyt sikringsanlæg i 1979.

Mvh
Carsten Lundsten

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Poul Andersen, 29/6 2015, 17:41 (3224 dage siden) @ cslundsten

Da jeg startede på Vestbanen (VNJ) i 1970, bemærkede jeg at I-signalet til Oksbøl st. fra Varde-siden var anbragt meget langt fra stationen.
I forbindelse med etablering af nyt sikringsanlæg nogle år senere blev I-signalet rykket ind i "normal" afstand fra stationen.


Er det i Oksbøl-enden det samme sidespor som i dag går til Oksbøl Syd? I så fald blev det sikret med Hesselmed sikringsanlæg i 1978, Oksbøl fik nyt sikringsanlæg i 1979.

Mvh
Carsten Lundsten


Sporet til Oksbøl Syd udgår fra Vestbanen i km. 14,2 på Hesselmed st., mens Oksbøl st. ligger i km.15,1.
Det omtalte sidespor til Oksby, udgik ca. midt mellem Hesselmed og Oksbøl. Traceen for det nuværende og tidligere spor krydser hinanden på Oksbøllejrens område.

Oksbøl fik nyt sikringsanlæg af to gange. I 1971 blev der etableret et elektrisk relæsikringsanlæg (DSB 1954 F), og i 1979 i.f.m. fjernstyring, et udbygget anlæg af samme type.

- Håber dette besvare dine spørgsmål.

Mvh.
Poul.

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af cslundsten, 29/6 2015, 18:03 (3224 dage siden) @ Poul Andersen

Oksbøl fik nyt sikringsanlæg af to gange. I 1971 blev der etableret et elektrisk relæsikringsanlæg (DSB 1954 F), og i 1979 i.f.m. fjernstyring, et udbygget anlæg af samme type.

Så har man nok bare lavet nye tegninger i 1979 for fjernstyring var vel næppe grund til at skifte anlægget til et "nyt" af samme type. Men tegningerne er fra 1979, derfor min påstand om at anlægget stammede fra 1979 (i Vestbaneregi - det er formentlig et genbrugt DSB-anlæg).

Mvh
Carsten Lundsten

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Poul Andersen, 29/6 2015, 18:21 (3224 dage siden) @ cslundsten

Oksbøl fik nyt sikringsanlæg af to gange. I 1971 blev der etableret et elektrisk relæsikringsanlæg (DSB 1954 F), og i 1979 i.f.m. fjernstyring, et udbygget anlæg af samme type.


Så har man nok bare lavet nye tegninger i 1979 for fjernstyring var vel næppe grund til at skifte anlægget til et "nyt" af samme type. Men tegningerne er fra 1979, derfor min påstand om at anlægget stammede fra 1979 (i Vestbaneregi - det er formentlig et genbrugt DSB-anlæg).

Mvh
Carsten Lundsten

Anlægget der blev opstillet i 1971, var blevet ændret og havde ikke gennemkørselsmulighed, men var forsynet med afgangssignaler (to for hver køreretning).
Det i 1979 opstillede anlæg var "normalt" med gennemkørselsmulighed, idet man i.f.m. overgang til fjernstyring ønskede ens standard på alle mellemstationer.
1971 anlægget blev normaliseret og opstillet i Janderup.
Anlæggene var indkøbt brugte fra DSB (nedlagte st. på Thybanen).

Mvh.
Poul.

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af cslundsten, 29/6 2015, 18:48 (3224 dage siden) @ Poul Andersen

Oksbøl fik nyt sikringsanlæg af to gange. I 1971 blev der etableret et elektrisk relæsikringsanlæg (DSB 1954 F), og i 1979 i.f.m. fjernstyring, et udbygget anlæg af samme type.


Så har man nok bare lavet nye tegninger i 1979 for fjernstyring var vel næppe grund til at skifte anlægget til et "nyt" af samme type. Men tegningerne er fra 1979, derfor min påstand om at anlægget stammede fra 1979 (i Vestbaneregi - det er formentlig et genbrugt DSB-anlæg).

Anlægget der blev opstillet i 1971, var blevet ændret og havde ikke gennemkørselsmulighed, men var forsynet med afgangssignaler (to for hver køreretning).
Det i 1979 opstillede anlæg var "normalt" med gennemkørselsmulighed, idet man i.f.m. overgang til fjernstyring ønskede ens standard på alle mellemstationer.
1971 anlægget blev normaliseret og opstillet i Janderup.
Anlæggene var indkøbt brugte fra DSB (nedlagte st. på Thybanen).

Tak. Det passer i hvert fald med at Janderupanlægget er fra 1979 (igen tegningerne) og tilsyneladende et par uger nyere end Oksbøl. Dengang man kunne projektere, kontrollere, bygge og ibrugtage sikringsanlæg på under 3 år... ;-)

Mvh
Carsten Lundsten

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Poul Andersen, 29/6 2015, 19:05 (3224 dage siden) @ cslundsten

Oksbøl fik nyt sikringsanlæg af to gange. I 1971 blev der etableret et elektrisk relæsikringsanlæg (DSB 1954 F), og i 1979 i.f.m. fjernstyring, et udbygget anlæg af samme type.


Så har man nok bare lavet nye tegninger i 1979 for fjernstyring var vel næppe grund til at skifte anlægget til et "nyt" af samme type. Men tegningerne er fra 1979, derfor min påstand om at anlægget stammede fra 1979 (i Vestbaneregi - det er formentlig et genbrugt DSB-anlæg).

Anlægget der blev opstillet i 1971, var blevet ændret og havde ikke gennemkørselsmulighed, men var forsynet med afgangssignaler (to for hver køreretning).
Det i 1979 opstillede anlæg var "normalt" med gennemkørselsmulighed, idet man i.f.m. overgang til fjernstyring ønskede ens standard på alle mellemstationer.
1971 anlægget blev normaliseret og opstillet i Janderup.
Anlæggene var indkøbt brugte fra DSB (nedlagte st. på Thybanen).


Tak. Det passer i hvert fald med at Janderupanlægget er fra 1979 (igen tegningerne) og tilsyneladende et par uger nyere end Oksbøl. Dengang man kunne projektere, kontrollere, bygge og ibrugtage sikringsanlæg på under 3 år... ;-)

Mvh
Carsten Lundsten

Oksbøl ibrugtaget d. 21/9-79, og Janderup ibrugtaget d. 17/10-79. Ja ! - der var fart på dengang ;-)

Mvh.
Poul.

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Poul Andersen, 29/6 2015, 17:45 (3224 dage siden) @ Fysikeren

Fandt denne tekst om emnet:

http://forsvaret.dk/OKSBL/Om%20Oksbøllejren/Historie/1940%20-%201945/Pages/default.aspx

Såvidt jeg kan se på kortet, så er sidesporet gået i samme tracé som det nuværende sidespor til Oksbøl Syd frem til omkring Strandvejen. Sporets forløb kan stadig ses svagt hvis man går ind på Google Maps/Earth.

Som nævnt i en tidligere tråd, havde det nuværende spor til Oksbøl Syd og Oksbysporet ikke samme forløb.

Mvh.
Poul.

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Morten Flindt Larsen, 29/6 2015, 19:50 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I bogen "Fra Vestbanen til ARRIVA" skriver Plum, at sidesporet officielt hed Blaavand.

Avatar

Oksbøl - Oksbybanen - sidesporets navn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/6 2015, 23:14 (3224 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I bogen "Fra Vestbanen til ARRIVA" skriver Plum, at sidesporet officielt hed Blaavand.


Hvilket indikerer, at der var tale om et sidespor på fri bane. Et sidespor på fri bane "kræver" jo - normalt - et navn, idet der er tale om et holdested. Et sidespor på en station "kræver" - normalt - ikke noget navn, selv om der findes eksempler på, at sidespor på stationer også har haft officielle navne - f.eks. grusgravspor.

Men vi kunne måske blive lidt klogere af at kigge i tjenestekøreplanerne, hvis de i øvrigt er at finde i et eller andet arkiv?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Oksbøl - Oksbybanen, placering af emne

af Steff, 29/6 2015, 14:14 (3224 dage siden) @ Gæst

Kære absolut ukendte Gæst

Det var vel en yderst høflig anmodning om at emnet, der i hvert tilfælde har min interesse, bliver overført til det forum, der har med det historiske at gøre, nemlig "Jernbanehistorisk forum", ikke sandt!

Og det er jeg da helt sikker på, at også Torben ville have gjort dette. I øvrigt er det jo nok på det historiske forum, hvor viden og interesse om netop dette emne er til stede. Og så er den jernbanehistoriske del jo også oprettet for netop disse historiske emner, eller tager jeg fejl?

Sådan lidt retorisk, hvad nu hvis emnet teoretisk var startet på modelbanesiderne, skulle det så også være fortsat dér?;-)

med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Oksbøl - Oksbybanen, placering af emne

af Gæst, 29/6 2015, 14:37 (3224 dage siden) @ Steff

Kære absolut ukendte Gæst

Har ikke samme behov som dig ;-)

Det var vel en yderst høflig anmodning om at emnet, der i hvert tilfælde har min interesse, bliver overført til det forum, der har med det historiske at gøre, nemlig "Jernbanehistorisk forum", ikke sandt!

Så længe der er Jernbanehistorisk kategori her, kan jeg ikke se problemet.

Og det er jeg da helt sikker på, at også Torben ville have gjort dette. I øvrigt er det jo nok på det historiske forum, hvor viden og interesse om netop dette emne er til stede. Og så er den jernbanehistoriske del jo også oprettet for netop disse historiske emner, eller tager jeg fejl?

Du dukker jo alligevel op her, så ?

Sådan lidt retorisk, hvad nu hvis emnet teoretisk var startet på modelbanesiderne, skulle det så også være fortsat dér?;-)

Synes du selv, du kan sammenligne de to ting? Mig bekendt er der ikke nogen Jerbanehistorisk kategori på modelbanesiden.

Oksbøl - Oksbybanen, placering af emne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/6 2015, 14:53 (3224 dage siden) @ Gæst

Kære absolut ukendte Gæst


Har ikke samme behov som dig ;-)

Det var vel en yderst høflig anmodning om at emnet, der i hvert tilfælde har min interesse, bliver overført til det forum, der har med det historiske at gøre, nemlig "Jernbanehistorisk forum", ikke sandt!


Så længe der er Jernbanehistorisk kategori her, kan jeg ikke se problemet.

Opdelingen stammer fra før Jernbanehistorisk Forum blev oprettet. Tommy burde have slettet "Jernbanehistorie" som kategori her.

Jeg kan godt finde på ikke at svare hvis et emne er placeret forkert. Det er i mine øjne respektløst ikke at gøre sig den smule umage at placere indlæg korrekt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Oksbøl - Oksbybanen, placering af emne

af Torben, 29/6 2015, 16:55 (3224 dage siden) @ Erik Olsen

OK. jeg flytter det derover og beklager fejlen

Avatar

Oksbøl - Oksbybanen, placering af emne

af Mogens V., Esbjerg V., 30/6 2015, 01:19 (3224 dage siden) @ Torben

OK. jeg flytter det derover og beklager fejlen

Hej Torben

Der er intet at beklage, selvom Steff har ret i at det blot er en høflig anmodning.:-)

Det er selvfølgelig dig der bestemmer hvor og hvad der skal stå.

Tak for at du ville dele din viden med os.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Oksbøl - Oksbybanen

af Bent Hansen @, 3/8 2015, 22:33 (3189 dage siden) @ Torben

Hej.

Jeg er desværre langt bagefter med at tjekke jernbanen.dk, så derfor er jeg lidt sent på banen. Jeg har heller ikke læst samtlige indlæg i debatten.

Banen til Tirpitz var først smalsporet, 900 mm. Da tranporterne steg, blev den normalsporet. Smalsporet beholdtes dog som anlægsbane ved Tirpitz. Den optoges først efter krigen, og der udkørtes bandt andet mergel via banen til Ho Blåvand.

En fyldig historie kan findes i Tipvognen, Industribaneklubbens blad. Denne historie var dog ikke helt fyldestgørende, hvorfor lokalarkivet i Oksbøl brugte fire år på at spørge samtlige lodsejere langs de formodede spor samt deres efterkommere og senere fremmede ejere af den berørte jord om oplysninger, fotos og andet (fund af svellesøm mv.) Det kom der en lille bog ud af, som kan købes på museet i Oksbøl og sikkert også i Tirpitz. På sidstnævnte lokalitet findes spændende fotos blandt andet af Bad Doberan-lokomotiverne. Forfatteren svarer i sin bog på de rejste problemer i Tipvognen. Så historien skulle være klarlagt. Forfatteren hedder Ejnar, men det er også alt, hvad jeg kan huske.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak