Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Julius Dorpmüller (Generelt)

af Per Andersen, 5/7 2015, 03:43 (3218 dage siden)

Idag for 70 år siden døde Julius Dorpmüller i en alder af 75 år. Han var (Reichs-) Verkehrsminister fra 1937 indtil maj 1945. i 1926 blev Julius Dorpmüller Generaldirektør for Deutsche Reischsbahn. I maj 1945 var han også en kort tid postminister.

Julius Dorpmüller

af Gæst, 5/7 2015, 08:35 (3218 dage siden) @ Per Andersen

Vi taler om denne charmetrold:

Julius Dorpmüller
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Julius Heinrich Dorpmüller (24. juli 1869 – 5. juli 1945) var en tysk nazistisk officer og generaldirektør for Deutsche Reichsbahn. Han var medlem af det nationalsocialistiske tyske arbejderparti NSDAP.
Dorpmüller var søn af en jernbaneingeniør, og selv studerede han jern og vejanlæg fra 1889 til 1893. Efter sin eksamen i 1898 blev han ansat i den preussiske stat. I 1907 trådte han tilbage som direktør for det tekniske kontor og gik ind i tjeneste hos Schantung Railway i Tsingtao.
Dorpmüller døde den 5. juli 1945 og blev begravet i Malente

[image]

Julius Dorpmüller

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/7 2015, 17:23 (3218 dage siden) @ Gæst


Julius Dorpmüller
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Hej

Ja atter afsløres det hvor ringe Wikipedia er! :-(

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Julius Dorpmüller

af Niels Munch, 5/7 2015, 17:37 (3218 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja atter afsløres det hvor ringe Wikipedia er! :-(


..... men i et trykt opslagsværk vil fejlene stå for evigt.

M.v.h.
Niels

Julius Dorpmüller

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/7 2015, 21:26 (3218 dage siden) @ Niels Munch

Ja atter afsløres det hvor ringe Wikipedia er! :-(

..... men i et trykt opslagsværk vil fejlene stå for evigt.

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

ja og det gør de for det meste også på wikipedia.
En god ven og historiker har lavet en mindre undersøgelse af den problematik og kommet til den konklusion.

Det var nu ikke fejl jeg reagerede på, men på at de tyske rigsbaner ikke var nævnt overhovedet

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Julius Dorpmüller

af Gæst, 5/7 2015, 09:06 (3218 dage siden) @ Per Andersen

Hvis man er interesseret i at læse mere om denne omstridte mand er der mulighed her

[image]

og i denne bog

[image]

Helt eller skurk? Bedøm selv!

Julius Dorpmüller

af Steff, 5/7 2015, 10:06 (3218 dage siden) @ Gæst

Go´morn til alle!

En åbenbart for mange i nutiden ”svær” person, da alle jo i tidens ånd skal tilpasses ind i en firkant eller en rolle og dette afhængig af ens baggrundsviden, åndlige habitus, politiske standpunkt og nu også politiske korrekthed.

Det er jo for let at skrive, at personen Dorpmüller i realiteten ”kun” var en typisk embedsmandsrepræsentant for hans tid på godt og ondt og at han I princippet agerede på samme måde, som andre embedsmænd, f.eks. i Danmark mv. gjorde. Tro mod sit embede, stolt af sit arbejde, efterlevede de gældende normer for opførsel og diskretion og satte ikke officielle spørgsmålstegn ved handlinger, der ikke omhandlede ham. Men havde helt sikkert en egen mening. Men den fremkom man ikke med, nøjagtigt som skete før og her i nutidens Danmark og andre steder.

Jeg kan kun anbefale at læse bl.a. de henviste kilder i indlæg nr. 2 og fuldstændig glemme alt hvad der står i første indlæg fra den fri Wiki, der i både i sprogbrug og indhold siger mere om skribenten (på Wiki) end om den beskrevne person.
Pas i øvrigt på med den fri Wiki, der mangler ofte henvisninger og kilder.

I øvrigt var Dorpmüller hverken medlem af partiet eller officer!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Julius Dorpmüller

af Gæst, 5/7 2015, 10:38 (3218 dage siden) @ Steff

Der er lidt mere kød på den tyske udgave af Wikipedia
Her antydes det at den hidtil partiløse Dorpmüller blev medlem af partiet 1941, nok mest af praktiske årsager.
Men han var utvivlsomt en meget dygtig jernbanemand som, hvis han ikke var død af sygdom i 1945, sikkert havde fortsat arbejdet med at få de tyske jernbaner på fode igen. Han var på ingen måde "sortlistet" af de allierede.

Julius Dorpmüller

af esni, Frederikssund, 5/7 2015, 12:31 (3218 dage siden) @ Steff

Jeg kan kun anbefale at læse bl.a. de henviste kilder i indlæg nr. 2 og fuldstændig glemme alt hvad der står i første indlæg fra den fri Wiki, der i både i sprogbrug og indhold siger mere om skribenten (på Wiki) end om den beskrevne person.
Pas i øvrigt på med den fri Wiki, der mangler ofte henvisninger og kilder.

Specielt den danske udgave af wikipedia er markant ringere end fx engelsk, tysk og fransk wikipedia

Julius Dorpmüller

af John, 5/7 2015, 16:50 (3218 dage siden) @ Steff

Hmm, havde ikke set wiki-artiklen om JHD før nu. Rettet de værste mærkværdigheder og noteret den til senere behandling/udvidelse (når jeg finder et svalt sted).

Julius Dorpmüller

af Per Andersen, 5/7 2015, 12:36 (3218 dage siden) @ Per Andersen

Lidt mere læsestof om "Charmetrolden":
Hans Bock, Franz Garrecht : Julius Dorpmüller - EIN LEBEN FÜR DIE EISENBAHN, Ritzau KG - Verlag Zeit und Eisenbahn 1996
ISBN 3-921 304-39-3.

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Nordexpress, 5/7 2015, 20:21 (3218 dage siden) @ Per Andersen

Om dokumentation for Dorpmüllers og Deutsche Reichsbahns aktive medvirken ved og udførelse af deportationer til koncentrations- og vernichtungslejre (Hitlers fjerde våbenkategori) kan henvises til:

Alfred Gottwaldt: Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939: Antisemitismus bei der Eisenbahn in der Vorkriegszeit, marix verlag 2011, ISBN 978-3-86539-254-1, 445 sider.

Omslagsteksten til denne bog:
"Nicht erst im Holocaust, sondern schon bald nach Hitlers Machtantritt [1933] begann die Einordnung der Deutschen Reichsbahn in die Judenpolitik des Dritten Reiches: Entlassung ihrer jüdischen Eisenbahnbeamten, Boykott jüdischer Lieferanten, Arisierung von Grundstücken aus jüdischem Besitz und Diskriminierung jüdischer Fahrgäste kennzeichneten die Jahre vor dem Zweiten Weltkrieg bei der Staatsbahn unter ihrem Generaldirektor Julius Dorpmüller.
Hinzu kamen schon zu Friedenszeiten zahlreiche Transporte in die frühen Konzentrationslager sowie erste Deportationen polnischer und deutscher Juden vor und nach dem 9. November 1938 [krystalnatten], nicht zu vergessen Sonderzüge in die Emigration. Die umfangreiche Studie beschreibt diese historischen Fakten und skizziert dabei eine Fülle von Biographien. Sie geht jedem Detail antisemitischer Vorgänge bei der Eisenbahn vor dem 1. September 1939 nach, die sich nur als Wurzeln späteren Unheils begreifen lassen."

Endvidere: Alfred Gottwaldt und Diana Schulle: "Die Judendeportationen aus dem Deutschen Reich 1941-1945" marix verlag, ISBN 978-3-86539-059-2, 512 sider.

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Per Andersen, 5/7 2015, 21:09 (3218 dage siden) @ Nordexpress

Hej Nordexpress
Det er nogle ordentlige "mursten " du har fundet frem.;-) Fint nok med det .
Her er så lidt mere læsestof om emnet købt i jernbanemuseet i Nürnberg for nogle år siden:
Sonderzüge in den Tod
Die Deportationen mit der Deutschen Reichsbahn
Herausgegeben von Andreas Engwert und Susanne Kill
Eine Dokumentation der Deutschen Bahn AG
Böhlau 2009
ISBN 978-3-412-20337-5
162 sider

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Steff, 5/7 2015, 22:03 (3218 dage siden) @ Nordexpress

Kære Nordexpress

Undskyld, sikken dog noget vrøvl at skrive ”Dorpmüllers og Deutsche Reichsbahns aktive medvirken ved……………samt henvisningen til Gottwald/Schulle´s bøger i forbindelse med DENNE tråd.

De to omtalte bøger omhandler Rigsbanernes medvirken til, som en organisation i det 3. rige, at gennemføre de foranstaltninger Rigsregeringen havde truffet vedr. bl.a. det jødiske spørgsmål og andre ubehagelige ting. Og vi kan vel alle være enige i det frygtelige deri. Og de gode forfattere Gottwald/Schulle anvender jo kun navnet Dorpmüller som synonymet på Rigsbanerne, IKKE som den ansvarlige for transporterne og derefter udryddelsen af millioner af uskyldige mennesker.

Men at sætte = ved Nürnberglovenes implementering i det daværende tyske rige, samt senere transporten af jøder/sigøjnere til bl.a. udryddelseslejrene i det østlige- og sydøstlige Polen og så Dorpmüller, er efter min mening helt ude af proportion og synes at vise en (undskyld) manglende viden eller indsigt i de daværende forhold, herunder ansvar og organisation.

Ja, Rigsbanerne planlagde og gennemførte de pålagte transporter og som nok den største civile organisation i det daværende tyske rige, at implementere de vedtagne Nürnberglove indenfor eget ansvarsområde, OGSÅ selvom man måske personligt ikke brød sig om disse.

Og Trafikminister/Generaldirektør Dorpmüller og uanset hvilken hat han havde på, kunne hverken gøre fra eller til. Han havde et lige så stort ansvar som togføreren eller lokomotivbesætningen på tog Pkr 9134, der den 28. august 1942 kørte et ”Umsiedlersonderzug” fra LIKOW og til TREBLINKA, tom retur.

Måske en floskel, men ikke desto mere korrekt, gennemførte rigsbanerne de ting de politisk blev bedt om og det med Dorpmüller som Generaldirektør. Og havde det været en anden, kunne denne ej heller gøre noget som helst andet.

Denne tråd startede med at konstatere, at Dorpmüller havde været død i nu 75 år og at en læser spurgte hvorfor det blev nævnt, hvilket der blev der svaret på.
Men ønsker man at diskutere/belyse Rigsbanernes eventuelle ansvar, synes jeg det skal ske i en anden tråd og nok ikke her på ”jernbanen”.

Sluttelig blev Rigsbanerne jo ikke dømt som en krigsforbryderisk organisation ved Krigsforbryderdomstolen i Nürnberg, ligesom man ej heller ville drage Rigsbanernes ledelse til ansvar. Nogle vidnede i anden anledning for at få klarhed over, hvad der var sket og for at et eventuelt ansvar skulle kunne påvises.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Der er ikke tvivl om, at mange enkeltpersoner, også ved Rigsbanerne, sympatiserede fuldstændigt med de vedtagne love og gjorde sit til at de blev gennemført uden nogen form for empati.

--
Steffen Dresler

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Gæst, 5/7 2015, 23:24 (3218 dage siden) @ Steff

Det er måske værd at bemærke at han bestred posten som trafikminister (Reichsverkehrsminister) fra 1937-1945.

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Hans T. Møller, Risskov, 6/7 2015, 08:48 (3217 dage siden) @ Steff

Ifølge redaktøren af tidsskriftet ”Tribüne - Zeitschrift zum Verständnis des Judentums”, Heiner Lichtenstein, var Dorpmüller eftersøgt som krigsforbryder i 1945. Se dette link. Da alle ikke kan tysk, har jeg oversat det relevante afsnit:

En udenforstående vidste imidlertid, at der havde eksisteret en afdeling i Transportministeriet, som var etableret specielt med denne opgave for øje (opgaven var: deportation af jøder (min bemærkning)): Det var juristen Robert Kempner, en jøde, som var flygtet fra nazisterne i Berlin i 1936, og som nu var stedfortræder for den amerikanske hovedanklager Telford Taylor ved den første Nürnberg-process mod de nazistiske ledere. Under forberedelserne til processen lod Kempner den forhenværende rigstrafikminister Julius Dorpmüller eftersøge for at få ham på anklagebænken. Forgæves. Han levede i sin høje alder uforstyrret i Paris. Han døde den 5. juli 1945, altså før åbningen af Nürnbergprocessen.

Bedste hilsner

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Steff, 6/7 2015, 09:50 (3217 dage siden) @ Hans T. Møller

Hans

Ved du mere - kan ikke se siden i dit link - hvilke forbrydelser man ønskede Dorpmüller anholdt for ud over at være Tfm og CH for DR. Det kan jo næppe være noget personligt, men alene for at have være ansvarlig i.f.m. sit chefembede. Altså i princippet som alle andre chefer næsten uanset niveau i det daværende 3. rige?

Når man læser senere beskrivelser om tiden umiddelbart efter krigen, bl.a. Gottwald, "Dorpmüllers Reichbahn (ISBN 978-388255-726-8) side 232, synes det som om, at de daværende anklagemyndigheder havde svært ved at fremkomme med nogle "håndfaste" anklager, den gængse "medvirken til" blev dog hyppigt anvendt for i det hele taget at kunne foretage yderligere undersøgelser samt den almindelige "afnazificering" i.f.m. offentlige embeder.

Men som tidligere skrevet, gik Dorpmüller fri (også selvom han døde FØR Nürnbergprocesserne) og at Rigsbanerne ikke kunne anklages for krigsforbrydelser.

Generelt synes det dog som om, at talen om hvad der skete var ikke eksisterende og at man helst bare ville videre. Først med den næste generations udgivelser (som herhjemme fra bl.a. Odense universitetsforlag) blev myter mv. afdækkede og at alt ikke var bare sort eller hvidt, men et absolut broget kludetæppe.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Hans T. Møller, Risskov, 6/7 2015, 17:43 (3217 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Beklager at link'et i mit tidligere indlæg ikke virker, jeg kan ikke gennemskue, hvad der er galt.

Grundlaget for Nürnberg-processen var ”The Charter of the International Military Tribunal” også kaldet ”The Nuremberg Charter”. Teksten findes på nettet, f.eks. her. Der var tale om en inter-allieret aftale om at nedsætte en domstol for at retsforfølge:

Forbrydelser mod freden,
Krigsforbrydelser samt
Forbrydelser mod menneskeheden

Forbrydelserne mod menneskeheden (Artikel 6, punkt c) omfattede ”mord, udslettelse, slaveri, deportation og andre umenneskelige handlinger begået mod enhver civilbefolkning før eller under krigen, eller forfølgelser af politiske, racemæssige og religiøse årsager foretaget under udførelsen af eller i forbindelse med enhver forbrydelse indenfor tribunalets jurisdiktion, hvad enten de er i strid med den lokale lovgivning eller ej."

Uden at vide det, vil jeg tro, at Deutsche Reichbahn's medvirken til deportation af jøder falder ind under dette punkt.

Artikel 8 i "The Nuremberg Charter" fastslog i øvrigt, at det ikke fritog nogen fra ansvar, at de handlede efter ordre, men retten havde mulighed for at anse det som en formildende omstændighed ved straffeudmålingen.

Bedste hilsner

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Steff, 6/7 2015, 18:08 (3217 dage siden) @ Hans T. Møller

Go´aften Hans!

Tusind tak for svar og henvisning til §§.
Et for mig yderst interessant emne, men muligvis nok ikke for de fleste læsere her på siden!

Vi kom nok mere rundt om Dorpmüller og Rigsbanerne end nok egentligt påtænkt. Men man lærer jo hele tiden noget og det er jo slet ikke så dårligt endda.

Forhåbentligt fortsat god aften til dig Hans og alle andre læsere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Winther, Karlskov, 6/7 2015, 19:58 (3217 dage siden) @ Hans T. Møller

Godaften
Her er et fungerende link.
http://www.hagalil.com/01/de/Antisemitismus.php?itemid=290
Her kan man kun opfordre til, at man under søger hvad formålet er, med denne side er.
Og forfatteren skulle nu nok, have haft en historie kyndig til at læse korrektur på artiklen.
mvh.
Bent Winther

Die Reichsbahn und die Juden 1933-1939 u. Julius Dorpmüller

af Gæst, 6/7 2015, 09:53 (3217 dage siden) @ Hans T. Møller

Det var vist ikke nødvendigt at eftersøge ham, for han var af chefen for den den amerikanske hærs transportafdeling hentet til Paris for at være med til at reorganisere det vesttyske jernbane- og transportvæsen:

Den Ex-Verkehrsminister Julius Dorpmüller hatte die Kapitulationswelle nach Malente-Gremsmühlen in Schleswig-Holstein verschlagen. Von dort holte ihn der amerikanische Chef der Transportabteilung bei der Invasionsarmee nach Paris. Der Invasions-Transportchef ist der Sohn eines bekannten amerikanischen Eisenbahnfachmannes, der zu Dorpmüllers guten Freunden zählte. Auf seinem Schreibtisch prangte noch damals eine Fotografie, die Dorpmüller dem Vater vor dessen Tode geschenkt hatte.

In alliierter Klausur arbeitete der damals 76jährige Dorpmüller an der Seine einen Plan zur Reorganisation des westdeutschen Eisenbahn- und Transportwesens aus. Mit einer kompletten Aufstellung der für die neue Verkehrsverwaltung auserwählten Experten aus seinem NS-Ministerium kehrte Dorpmüller nach Deutschland zurück. Zwei Tage später starb er.

Kilde: DER SPIEGEL 1948
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-44419649.html

Julius Dorpmüller

af Jakob, 5/7 2015, 14:13 (3218 dage siden) @ Per Andersen

Øhh.

Hvad har den mand bedrevet, som gør at vi skal mindes en tilfældig tysk trafikminister?
De indlæg der har været indtil nu siger ikke ret meget, så for mig virker det som om, at man var forbi den tyske wikipedia og fundet en der døde på samme dato.

Julius Dorpmüller

af Gæst, 5/7 2015, 15:58 (3218 dage siden) @ Jakob

Hvad har den mand bedrevet, som gør at vi skal mindes en tilfældig tysk trafikminister?
De indlæg der har været indtil nu siger ikke ret meget, så for mig virker det som om, at man var forbi den tyske wikipedia og fundet en der døde på samme dato.

Det er som man tager det. Ved at følge de to link´s kommer man ind på et par temmelig informative tekster (på tysk , men det kan de fleste vel :-) )

Julius Dorpmüller

af Jakob, 6/7 2015, 01:46 (3218 dage siden) @ Gæst

Ved at følge de to link´s kommer man ind på et par temmelig informative tekster (på tysk , men det kan de fleste vel :-) )

Det kan de fleste vel nok, men nu er jeg ikke som de fleste. ;-)

Julius Dorpmüller

af Steff, 5/7 2015, 18:10 (3218 dage siden) @ Jakob

Tja, hvorfor skal man mindes en tidligere tysk Trafikminister og chef for de tyske Rigsbaner? Var emnet nu ikke kommet op her på siden, var der jo nok ikke sket noget ved det.
MEN, når det nu er skrevet og der spørges til hvorfor, ville mange jernbanetekniske frembringelser, f.eks. standarddamp- og elektriske lokomotiver, motorvogne og motorvognssæt mv., ikke have været udviklet og sat i produktion og som i samtiden herhjemme lagde grunden til bl.a. DSB egen (og Frichs og Scandia) udvikling i 1930´erne. Her tænkes på hele den indflydelse, som den tyske jernbanekunnen medførte på næsten alle områder i Danmark. Det være sig fra lokomotivbygning af de store danske damplokomotiver, over bygningen og indførelsen af S-tog, lyntogene etc. og til tekniske installationer.
Selvfølgelig var det ikke Dorpmüllers egne opfindelser, men at han som øverste chef for Rigsbanerne forstod (var uddannet ingeniør) og opmuntrede sine undergivne, som bl.a. Richard Poul Wagner med mange hundrede flere, de talrige Hovedudviklingsafdelinger, lokomotiv- og vognfabrikkerne, til at udvikle, forny og ”tænke ud af boksen” og ikke være konservativ.
Selvfølgelig skete der også store udviklinger i England og Frankrig, men da Danmark (DSB) orienterede sig næsten 100% mod Tyskland og de tyske rigsbaner, var det primært de nye tyske frembringelser, som DSB anvendte i egen tilgang til at forny DSB.
Derfor har Dorpmüller implicit haft indflydelse på dansk jernbane- og trafikpolitik, måske mere end den danske nationalforståelse ville indrømme i 1930´erne og ikke mindst efter 1945.
Og så kan man jo altid i mangel på noget negativt søge at finde ting og hændelser under krigen og med bagklogskabens evindelige lys spørge hvorfor dit og hvorfor dat, som man jo på ”fineste måde” herhjemme gjorde med den siddende Generaldirektør for DSB. Men det er jo en anden historie.
Det var den absolut korte version og ønsker man at vide mere, er det altså i gang med internet og dets henvisninger til litteraturen.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


NB: Ja, heldigvis kan og bliver Wiki rettet, men det kræver jo, at vi brugere gør redaktionen opmærksom på dette. Og hatten af for det arbejde de gør:-)

--
Steffen Dresler

Julius Dorpmüller

af Jakob, 6/7 2015, 01:53 (3218 dage siden) @ Steff

Det var den absolut korte version og ønsker man at vide mere, er det altså i gang med internet og dets henvisninger til litteraturen.

Tak for det. Den version er lang nok til mig.

NB: Ja, heldigvis kan og bliver Wiki rettet, men det kræver jo, at vi brugere gør redaktionen opmærksom på dette. Og hatten af for det arbejde de gør:-)

Det er endnu bedre hvis man selv retter og uddyber artiklerne.

Julius Dorpmüller

af TorstenPedersen, 7/7 2015, 23:21 (3216 dage siden) @ Steff

Tja, hvorfor skal man mindes en tidligere tysk Trafikminister og chef for de tyske Rigsbaner? Var emnet nu ikke kommet op her på siden, var der jo nok ikke sket noget ved det.
MEN, når det nu er skrevet og der spørges til hvorfor, ville mange jernbanetekniske frembringelser, f.eks. standarddamp- og elektriske lokomotiver, motorvogne og motorvognssæt mv., ikke have været udviklet og sat i produktion og som i samtiden herhjemme lagde grunden til bl.a. DSB egen (og Frichs og Scandia) udvikling i 1930´erne. Her tænkes på hele den indflydelse, som den tyske jernbanekunnen medførte på næsten alle områder i Danmark. Det være sig fra lokomotivbygning af de store danske damplokomotiver, over bygningen og indførelsen af S-tog, lyntogene etc. og til tekniske installationer.
Selvfølgelig var det ikke Dorpmüllers egne opfindelser, men at han som øverste chef for Rigsbanerne forstod (var uddannet ingeniør) og opmuntrede sine undergivne, som bl.a. Richard Poul Wagner med mange hundrede flere, de talrige Hovedudviklingsafdelinger, lokomotiv- og vognfabrikkerne, til at udvikle, forny og ”tænke ud af boksen” og ikke være konservativ.
Selvfølgelig skete der også store udviklinger i England og Frankrig, men da Danmark (DSB) orienterede sig næsten 100% mod Tyskland og de tyske rigsbaner, var det primært de nye tyske frembringelser, som DSB anvendte i egen tilgang til at forny DSB.
Derfor har Dorpmüller implicit haft indflydelse på dansk jernbane- og trafikpolitik, måske mere end den danske nationalforståelse ville indrømme i 1930´erne og ikke mindst efter 1945.
Og så kan man jo altid i mangel på noget negativt søge at finde ting og hændelser under krigen og med bagklogskabens evindelige lys spørge hvorfor dit og hvorfor dat, som man jo på ”fineste måde” herhjemme gjorde med den siddende Generaldirektør for DSB. Men det er jo en anden historie.
Det var den absolut korte version og ønsker man at vide mere, er det altså i gang med internet og dets henvisninger til litteraturen.

Ganske i tråd med min ide at der i Danmark stadig findes en sociologisk skillelinje mellem to krypto-etniske grupper: oprindelige danske bønder og indvandrede tyske håndværkere, eksempelvis skulle vi jo have to forskellige modstandsgrupper i landet: anti-tyske Holger Danske og antinazistiske Bopa.

Julius Dorpmüller - afsporet

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/7 2015, 14:01 (3215 dage siden) @ TorstenPedersen


Ganske i tråd med min ide at der i Danmark stadig findes en sociologisk skillelinje mellem to krypto-etniske grupper: oprindelige danske bønder og indvandrede tyske håndværkere, eksempelvis skulle vi jo have to forskellige modstandsgrupper i landet: anti-tyske Holger Danske og antinazistiske Bopa.

Kære Torsten

Har du glemt kartoffeltyskerne?

Du har godt nok nogle fikse ideer og nogle ekstreme konklusioner.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Julius Dorpmüller - afsporet

af TorstenPedersen, 8/7 2015, 16:52 (3215 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Ganske i tråd med min ide at der i Danmark stadig findes en sociologisk skillelinje mellem to krypto-etniske grupper: oprindelige danske bønder og indvandrede tyske håndværkere, eksempelvis skulle vi jo have to forskellige modstandsgrupper i landet: anti-tyske Holger Danske og antinazistiske Bopa.


Kære Torsten

Har du glemt kartoffeltyskerne?

Ja, eller jeg udelod dem. De var en mindre gruppe.


Du har godt nok nogle fikse ideer og nogle ekstreme konklusioner.

Jeg arbejdede på et tidspunkt med kunstig intelligens, hvor bl.a. faldt over et program til heuristisk (dvs. følgende mere eller mindre succesrige 'gode råd') til (gen)opdagelse af teoremer i grundlæggende matematik. Et af de gode råd var 'givet en funktion der er defineret på et interval, undersøg dens værdier i endepunkterne'. Og det råd tog jeg til mig.

En anden måde at se på det var en bemærkning fra en Marx-kritiker at den påståede generelle reelle følge tese - antitese - syntese ville i stedet give mening som en beskrivelse af en psykologisk proces. Og der mener jeg det er vigtigt at komme ud i yderværdierne i overvejelsen af 'tese' og 'antitese', ellers bliver syntesen forkrøblet og ufuldstændig. Og hvorfor ikke - tanker er jo gratis.

Det var specielt til danskere som har en tilbøjelighed til at tænke 'kan vi ikke gøre det lidt billigere' allerede under planlægningen. Og så ved jeg jo at I andre nok skal holde mig tilbage hvis min analyse bliver for sort - hvid.

'Nicht kleckern, klotzen', siger tyskerne. Det mærker man når man passerer fra dansk til tysk motorvej,

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Og i lige måde
Torsen Pedersen

Julius Dorpmüller - afsporet i en sporvifte

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 9/7 2015, 15:46 (3214 dage siden) @ TorstenPedersen

Hej

At tænke sig, hvad en afdød jernbanedirektørs femoghalvfjerdsindstyvende dødsdag dog ikke kan give anledning til.
"Hvis man er død er der ingen grænser for hvor gammel man kan blive."

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

PS. Jeg har mine funderinger omkring begrebet tyskere som vel først får mening i den anden halvdel af det 19. århundrede.

Julius Dorpmüller - afsporet i en sporvifte

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/7 2015, 10:42 (3213 dage siden) @ Lars Møller Jensen

At tænke sig, hvad en afdød jernbanedirektørs femoghalvfjerdsindstyvende dødsdag dog ikke kan give anledning til.
"Hvis man er død er der ingen grænser for hvor gammel man kan blive."

... og hvor mange gange man kan dø.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak