Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gæt en bro (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 6/7 2015, 14:12 (3217 dage siden)

[image]
På min Interrailferietur i år så jeg denne smukke jernbanebro. Gæt hvilken bro her er tale om:
Hvor er vi henne i Europa?
Hvilket vandløb fører broen over?
Hvilken køreplanstrækning føres over broen?
Hvad hedder den nærmeste station i begge retninger?
Med venlig feriehilsen
Keld Zumbach

Gæt en bro

af K 564, 7/7 2015, 10:27 (3216 dage siden) @ keld

Det kunne være mellem Fulda og Wurzburg på grænsen til Bayern. Fotoet taget fra den "nye" strækning.

Hilsner Keld

Avatar

Gæt en bro

af Gert, Aalborg, 7/7 2015, 10:40 (3216 dage siden) @ K 564

Det kunne være en bro fra en af de såkaldte "kanonbaner"

Gert

Gæt en bro

af steenth, 7/7 2015, 10:59 (3216 dage siden) @ K 564

Det kunne være mellem Fulda og Wurzburg på grænsen til Bayern. Fotoet taget fra den "nye" strækning.

Mit bud er nordligere på samme strækning: Fuldatalbrücke Kragenhof (over floden Fulda), hvor den nye bane er imellem Kassel og Göttingen - netop på grænsen imellem Hessen og Niedersachsen. Det er strækningsnummer 1733 og køreplansstrækning 351 for det nye. Den gamle bane er Hann. Münden - Kassel - Strækningsnummer 1732 og køreplansstrækning 611 imellem stationerne Speele og Fuldatal-Ihringshausen (hvor der er forbindelse imellem de 2 baner)

[image]
Fuldatalbrücke Kragenhof East [Attribution], af Kilian Salzer (Provided by the author for Wikipedia), fra Wikimedia Commons

Hilsner Keld

Gæt en bro

af keld ⌂, Malling, 7/7 2015, 14:34 (3216 dage siden) @ steenth

Steenth, det er korrekt! Vi er i Tyskland og broen fører over floden Fulda. Strækningen over broen er:
Strækningsnummer: 1732, Kassel Hbf – grænsen mellem Hessen og Niedersachsen.
Køreplan nr. 611, Kassel - Eichenberg – Göttingen
Tjenestekøreplan nr. 20.

De nærmeste stationer er:
Fuldatal-Ihringshausen (mod Kassel)
Speele (mod Eichenberg)
Iflg. ”Eisenbahnatlas Deutschland” er der ikke forbindelse imellem strækning 1732 og 1733 i Fuldatal-Ihringshausen
Billedet er taget fra et ICE-tog på højhastighedsstrækningen(1733) umiddelbart efter udkørslen af Mühlenkopf Tunnels sydlige tunnelportal, og man skal være hurtig på aftrækkeren for at nå at få et billed.



[image]
Her er et billed taget fra den gamle strækning. På billedet ser man strækning 1733 og Mühlenkopf Tunnels sydlige tunnelportal.


M.v.h.
Keld Zumbach

Gæt en bro

af steenth, 7/7 2015, 15:23 (3216 dage siden) @ keld

Iflg. ”Eisenbahnatlas Deutschland” er der ikke forbindelse imellem strækning 1732 og 1733 i Fuldatal-Ihringshausen

Grunden til at jeg ved det, at jeg besøgte området for et par år siden og tog nogle ture mellem Hann. Münden og Kassel. RE-tog fra Erfurt/Halle, som ender på Kassel-Wilhelmshöhe, skifter bane her. Det er også synlig på Google maps, er der en del transversaler på stedet. Ellers kører der lokaltog kørt af cantus til den gamle Kassel Hbf med Stadler Flirt ad den gamle bane.

Mvh
Steen


Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak