Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs direktiver for jernbaner (Trafikpolitik)

af ulca, 11/7 2015, 12:42 (3212 dage siden)

Som det formentlig er de fleste brugere af denne side bekendt, har EU gennem årene udstedt en række direktiver omkring jernbanerne.

Det startede med det "Første jernbanedirektiv" som omfatter delingen mellem infrastruktur og selve driften/trafikken. Her er det pudsigt at se, hvordan de enkelte medlemslande har tolket direktivet:
I Danmark og Storbritannien har man adskilt disse to fuldstændigt, så det eneste fællestræk i princippet er statens ejerskab (via aktieselskaber, dog i første omgang en styrelse i Danmark) af infrastruktur og drift/trafik (herhjemme som DSB).
I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning, hvor de forhenværende statsbaner er blevet til holdingselskaber fuldstændig ejet af staten, som så enten selv ejer infrastrukturen (i Schweiz) eller har denne i et datterselskab (Tyskland DB Netze). Selve driften/trafikken ligger så i andre datterselskaber, opdelt efter art; f.eks. gods, regionaltrafik og så videre.

Grundlæggende set er opdelingen, efter min mening, ganske fornuftig idet den har resulteret i en mere effektiv udnyttelse af banekapaciteten. Desuden giver for os jernbane-entusiaster den fordel, at de forskelle operatører ofte har hver deres unikke design på deres lokomotiver, hvilket giver en større variation.

Hvad selve den strukturelle opdeling gælder, synes jeg rent principielt at løsningen med et holdingselskab som ejer et antal datterselskaber er mere fornuftig. Hvorfor? Tjoh fordi at et overskud generet et sted (eller rettelig, et datterselskab) kan udnyttes til gavn for hele organisationen eller et andet sted i denne, hvis der ikke er behov for det lige netop der hvor det er generet. Et tænkt eksempel:
Et datterselskab som står for driften af hvad vi kalder S-baner generer et overskud, men har ikke umiddelbart brug for det til investeringer, men til gengæld trænger infrastrukturen på landsplan til fornyelse/modernisering. Så ved at overføre overskuddet til først holdingselskabet og dernæst det datterselskab som administrerer infrastrukturen kan ejeren, staten, spare på investeringerne; altså kan investeringerne gøres billigere, til gavn for den overordnede økonomi.

EUs direktiver for jernbaner

af steenth, 11/7 2015, 13:51 (3212 dage siden) @ ulca

Hvad selve den strukturelle opdeling gælder, synes jeg rent principielt at løsningen med et holdingselskab som ejer et antal datterselskaber er mere fornuftig. Hvorfor? Tjoh fordi at et overskud generet et sted (eller rettelig, et datterselskab) kan udnyttes til gavn for hele organisationen eller et andet sted i denne, hvis der ikke er behov for det lige netop der hvor det er generet. Et tænkt eksempel:

Jeg er tilhænger den nuværende model i Danmark. Det skal være mere politiske kontrol med infrastrukturen, mens operatørerne har mere frihed til at selv at forvalte deres del. Og en af operatørerne skal ikke have en ekstra fordel fordi de også forvalter infrastrukturen.

Et datterselskab som står for driften af hvad vi kalder S-baner generer et overskud, men har ikke umiddelbart brug for det til investeringer, men til gengæld trænger infrastrukturen på landsplan til fornyelse/modernisering. Så ved at overføre overskuddet til først holdingselskabet og dernæst det datterselskab som administrerer infrastrukturen kan ejeren, staten, spare på investeringerne; altså kan investeringerne gøres billigere, til gavn for den overordnede økonomi.

Hvis der er underskud i operatørdelen - det sker jo. Så tages det fra den nødvendige vedligeholdelse. Og det kan ikke mærkes i starten, men på et senere tidspunkt. Og det kan mærkes af alle. Da DSB blev delt, blev budget for Banestyrelsen for lille, da banemidlerne var blev brugt til drift istedet for den nødvendige løbende vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet. Det er der heldigvis blevet rettet op på. Men det kunne mærkes. Og senere er faktisk via transportministreret blevet flyttet midler fra DSB til Banedanmark. Så det behøver man ikke bruge et holdingselskab til.

EUs direktiver for jernbaner

af M Thomsen, 11/7 2015, 14:03 (3212 dage siden) @ steenth

De har også været mange klagesager i Tyskland fra private operatører, der føler sig nedprioriteret, når DB Netz fordeler kanalerne. Det tyder på at konstruktionen med holding er til fordel for moderselskabets operatørafdelinger.

EUs direktiver for jernbaner

af ulca, 11/7 2015, 16:16 (3212 dage siden) @ M Thomsen

De har også været mange klagesager i Tyskland fra private operatører, der føler sig nedprioriteret, når DB Netz fordeler kanalerne. Det tyder på at konstruktionen med holding er til fordel for moderselskabets operatørafdelinger.

Det kan du godt have ret i, men så er det lidt pudsigt at få eller ingen operatører har klaget over at staten til stadig lader DSB kører en betydelig andel af al trafik på jernbanen. Det er forståeligt nok at man ikke overlader landsdelstrafikken til andre operatører, men regionale strækninger såsom Nordvestbanen, Lille Syd og Svendborgbanen kunne vel principielt set godt køres af andre operatører end lige netop DSB ? Dog ser situationen ud til, i mindre grad, at være i bedring når man vil overlade den nordlige del af Lille Syd (helt specifikt Køge - Roskilde) til Lokaltog som så forlænger deres eksisterende rute(r) fra Stevns til Roskilde.

I øvrigt var det vist en kombination af nedprioritering af deres trafik og sporbenyttelsesafgift som gjorde at SJ stoppede deres trafik til Odense. Og vistnok også at der ikke var så pokkers mange passagerer, men det skulle efter sigende skyldes en kombination af tider for ankomst og afgang samt pris (som så igen skyldtes afgiften for at benytte banen).

EUs direktiver for jernbaner

af ulca, 11/7 2015, 14:32 (3212 dage siden) @ steenth

Hvad selve den strukturelle opdeling gælder, synes jeg rent principielt at løsningen med et holdingselskab som ejer et antal datterselskaber er mere fornuftig. Hvorfor? Tjoh fordi at et overskud generet et sted (eller rettelig, et datterselskab) kan udnyttes til gavn for hele organisationen eller et andet sted i denne, hvis der ikke er behov for det lige netop der hvor det er generet. Et tænkt eksempel:


Jeg er tilhænger den nuværende model i Danmark. Det skal være mere politiske kontrol med infrastrukturen, mens operatørerne har mere frihed til at selv at forvalte deres del. Og en af operatørerne skal ikke have en ekstra fordel fordi de også forvalter infrastrukturen.

Jeg synes også at kontrol og ansvar for/af infrastruktur skal være underlagt politikerne, så man ikke ender i samme situation som med Sjællandske Jernbaneselskab, som absolut ville have rentegaranti for staten og helst ikke foretage investeringer før de hidtidige var tjent hjem.

Hvad angår muligheden for at en operatør har fordele fordi det også ejer infrastrukturen, er jo netop en del af ideen bag adskillelsen. Og i Tyskland hvor man arbejder efter modellen med et holdingselskab er drift og infrastruktur adskilt, hvor de sidstnævnte fungerer som "søstre" men hvor driftselskabet ikke har direkte indflydelse på infrastrukturen. Så på den måde forhindrer direktivet netop at nogen operatør skulle have fordele ved at også at eje infrastrukturen, om ikke andet så i princippet.

Et datterselskab som står for driften af hvad vi kalder S-baner generer et overskud, men har ikke umiddelbart brug for det til investeringer, men til gengæld trænger infrastrukturen på landsplan til fornyelse/modernisering. Så ved at overføre overskuddet til først holdingselskabet og dernæst det datterselskab som administrerer infrastrukturen kan ejeren, staten, spare på investeringerne; altså kan investeringerne gøres billigere, til gavn for den overordnede økonomi.


Hvis der er underskud i operatørdelen - det sker jo. Så tages det fra den nødvendige vedligeholdelse. Og det kan ikke mærkes i starten, men på et senere tidspunkt. Og det kan mærkes af alle. Da DSB blev delt, blev budget for Banestyrelsen for lille, da banemidlerne var blev brugt til drift istedet for den nødvendige løbende vedligeholdelse og fornyelse af jernbanenettet. Det er der heldigvis blevet rettet op på. Men det kunne mærkes. Og senere er faktisk via transportministreret blevet flyttet midler fra DSB til Banedanmark. Så det behøver man ikke bruge et holdingselskab til.

Underskud kan opstå overalt i en struktur, hvad enten det er flere selskaber under et ministerium eller et (moder-/holding-)selskab (evt. under et ministerium) med flere datter-selskaber. Og selvfølgelig kan det afhængigt af forskellige faktorer mærkes flere steder i en organisation.
Hvad angår problemerne med opdelingen af DSB og udskillelsen af infrastruktur i Banestyrelsen, så viser det ganske tydeligt at kontrollen med DSB ikke har været synderlig god når midler øremærket til et formål bliver brugt til et andet. Hvad angår flytningen via den nuværende danske struktur, var det så en reel flytning, eller blot en omfordeling? Den grundlæggende ide bag brugen af et holdingselskab, i hvert fald herhjemme, er at hvis et overskud skal udbetales til en ejer skal denne betale skat af det, mens hvis det skal overføres internt i en koncern fra datter til moder, så kan det ske skattefrit når ellers datteren har betalt sin skat. Desuden kan man så placere en professionel bestyrelse i holding- (moderen) selskabet som har et samlet overblik over hele strukturen (koncernen), og ud fra dette overblik lede koncernen effektivt.
Problemet med den nuværende struktur er, at transportministeren og hans folk skal administrere ikke kun jernbanerne (via Banedanmark og DSB), men også veje og andre former for infrastruktur. Hermed kan det potentielt set blive vanskeligt at få et ordentligt overblik og måske forudse problemer såsom dem vi så med de 00ernes efterslæb på vedligehold.

I øvrigt bruger vi jo nu strukturen med et holdingselskab og et antal døtre, idet at hvad vores faste forbindelser angår er det, oppefra og ned, Sund og Bælt der er et statsligt holdingselskab og har det overordnede ansvar, det har så datterselskaber for Store Bælt, Øresund og Femern. Og derudover har dette også reelt ansvaret for i hvert fald nogle af vores færgeruter (såsom Tårs - Spodsbjerg) og udliciterer driften til private operatører.

EUs direktiver for jernbaner

af steenth, 12/7 2015, 11:05 (3211 dage siden) @ ulca

Hvad angår muligheden for at en operatør har fordele fordi det også ejer infrastrukturen, er jo netop en del af ideen bag adskillelsen. Og i Tyskland hvor man arbejder efter modellen med et holdingselskab er drift og infrastruktur adskilt, hvor de sidstnævnte fungerer som "søstre" men hvor driftselskabet ikke har direkte indflydelse på infrastrukturen. Så på den måde forhindrer direktivet netop at nogen operatør skulle have fordele ved at også at eje infrastrukturen, om ikke andet så i princippet.

Hvordan vil du sikre at der er en fuldstændig mur imellem togoperatøren og infrastrukturdelen?

Underskud kan opstå overalt i en struktur, hvad enten det er flere selskaber under et ministerium eller et (moder-/holding-)selskab (evt. under et ministerium) med flere datter-selskaber. Og selvfølgelig kan det afhængigt af forskellige faktorer mærkes flere steder i en organisation.

Hvis der problemer i en organisation/firma, sker der tit mærkelig ting, ikke burde ske, fordi en ledelse prøver at rede en situation. Hvis nu er problemer bliver det nu sendt op i ministreret og nogen gange til politikerne, så det bliver håndteret med nogen som har tjek på hvad prioriteringerne er.

Hvad angår problemerne med opdelingen af DSB og udskillelsen af infrastruktur i Banestyrelsen, så viser det ganske tydeligt at kontrollen med DSB ikke har været synderlig god når midler øremærket til et formål bliver brugt til et andet. Hvad angår flytningen via den nuværende danske struktur, var det så en reel flytning, eller blot en omfordeling? Den grundlæggende ide bag brugen af et holdingselskab, i hvert fald herhjemme, er at hvis et overskud skal udbetales til en ejer skal denne betale skat af det, mens hvis det skal overføres internt i en koncern fra datter til moder, så kan det ske skattefrit når ellers datteren har betalt sin skat. Desuden kan man så placere en professionel bestyrelse i holding- (moderen) selskabet som har et samlet overblik over hele strukturen (koncernen), og ud fra dette overblik lede koncernen effektivt.

Den bedste kontrol at der ikke føres midler fra et område til et andet at afskille dem fuldstændig. Og man har fjernet bestyrelsen i Banedanmark for netop at få en bedre kontrol med hvad der sker. Og Banedanmark har ikke selskabsstatus, så der er hellere ikke noget skat at håndtere.

Problemet med den nuværende struktur er, at transportministeren og hans folk skal administrere ikke kun jernbanerne (via Banedanmark og DSB), men også veje og andre former for infrastruktur. Hermed kan det potentielt set blive vanskeligt at få et ordentligt overblik og måske forudse problemer såsom dem vi så med de 00ernes efterslæb på vedligehold.

Det synes jeg ikke noget problem. Transportministeriet er ikke specielt stor og der er taget høje for de problemer der omkring vedligeholdelse. Selv vejområde er også blevet kigget efter. Der kom faktiske en god plan for hvordan man fik rettet vedligeholdelsen af jernbanenettet op.

I øvrigt bruger vi jo nu strukturen med et holdingselskab og et antal døtre, idet at hvad vores faste forbindelser angår er det, oppefra og ned, Sund og Bælt der er et statsligt holdingselskab og har det overordnede ansvar, det har så datterselskaber for Store Bælt, Øresund og Femern. Og derudover har dette også reelt ansvaret for i hvert fald nogle af vores færgeruter (såsom Tårs - Spodsbjerg) og udliciterer driften til private operatører.

Der er også samme type aktivitet der samlet her, hvor det er en fordel at samle det, da de har funktioner, som er fælles for alle 3 forbindelser. Fx drift af brobizz og håndtering af finansiering af projekterne.

EUs direktiver for jernbaner

af Andreas M., 11/7 2015, 16:58 (3211 dage siden) @ ulca

I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning,

Jeg tror ikke Schweiz tager EU's direktiver så tungt ;)

EUs direktiver for jernbaner

af ulca, 11/7 2015, 17:58 (3211 dage siden) @ Andreas M.

I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning,


Jeg tror ikke Schweiz tager EU's direktiver så tungt ;)

Muligvis ikke, men efter flere kilder forsøger de gradvist at tilpasse deres lovgivning til EUs direktiver. Og derudover nævner direktivet omkring opdeling i operatør og infrastrukturejer/forvalter ikke noget videre præcist om opdelingen, blot at de skal adskilles tilstrækkelig meget til at udenlandske eller private operatører skal kunne ansøge om at køre på et hvilket som helst EU-lands jernbaner.

EUs direktiver for jernbaner

af ulca, 11/7 2015, 18:11 (3211 dage siden) @ Børge R. Jensen

Ganske muligt, blot sikre de bedste muligheder for grænseoverskridende godstog kørt af forskellige operatører, og overflytning af mest muligt gods fra lastbil til tog.

EUs direktiver for jernbaner

af Andreas M., 12/7 2015, 11:42 (3211 dage siden) @ ulca

I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning,


Jeg tror ikke Schweiz tager EU's direktiver så tungt ;)


Muligvis ikke, men efter flere kilder forsøger de gradvist at tilpasse deres lovgivning til EUs direktiver. Og derudover nævner direktivet omkring opdeling i operatør og infrastrukturejer/forvalter ikke noget videre præcist om opdelingen, blot at de skal adskilles tilstrækkelig meget til at udenlandske eller private operatører skal kunne ansøge om at køre på et hvilket som helst EU-lands jernbaner.

Tak, det bekræftede mine anelser om din viden på området, fortsæt du bare med gætteriet :-P

EUs direktiver for jernbaner

af 8x, 11/7 2015, 18:32 (3211 dage siden) @ Andreas M.

I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning,


Jeg tror ikke Schweiz tager EU's direktiver så tungt ;)


Nej for Schweiz er IKKE medlem af EU ligesom Norge heller ikke er det.

EUs direktiver for jernbaner

af ulca, 11/7 2015, 21:06 (3211 dage siden) @ 8x

I Tyskland og Schweiz har man valgt en anderledes løsning,


Jeg tror ikke Schweiz tager EU's direktiver så tungt ;)

Nej for Schweiz er IKKE medlem af EU ligesom Norge heller ikke er det.

Nej, men til gengæld er Schweiz et transit-land som nærmest er umuligt at undgå for nord-syd-gående trafik, så vel som øst-vest-gående trafik i mellem-Europa, og som uden tvivl tjener ganske godt på al den trafik. Så på den måde kan de europæiske lande lægge et vist pres, ved ganske enkelt at true med at føre trafikken ad andre ruter, selvom det så måske bliver en omvej.

Kandestøberi

af Nordexpress, 11/7 2015, 23:30 (3211 dage siden) @ ulca

Trådens gætterier er politisk kandestøberi uden nogen forbindelse til virkelighedens verden.
Det burde der også være en separat kategori til.

EUs direktiver for jernbaner

af Gæst, 11/7 2015, 23:48 (3211 dage siden) @ ulca

Nej, men til gengæld er Schweiz et transit-land som nærmest er umuligt at undgå for nord-syd-gående trafik, så vel som øst-vest-gående trafik i mellem-Europa, og som uden tvivl tjener ganske godt på al den trafik. Så på den måde kan de europæiske lande lægge et vist pres, ved ganske enkelt at true med at føre trafikken ad andre ruter, selvom det så måske bliver en omvej.

Sludder og vrøvl - også dette. De enkelte godsoperatører finder selv ud af, hvilken vej der er den hurtigste og/eller mest økonomiske for dem og søger selv køreplanskanaler ud fra dette. Det er der ingen lande eller myndigheder der kan, vil eller skal blande sig i. For øvrigt går en stor del af trafikken til Italien via Østrig.

EUs direktiver for jernbaner

af Winther, Karlskov, 11/7 2015, 23:49 (3211 dage siden) @ ulca

God aften
Hvilke øst vest jernbaneforbindelser går igennem Schweiz ?
Og hvis de lukker for transit til og fra Italien, bliver turen gennem Frankrig og køen i Østrig meget lang,;-)
Mvh.
Bent


Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak