Odenseulykken 10. august 1967

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 17/10 2012, 10:39 (4209 dage siden) @ Jens V

Mens det endnu var tilladt at køre arbejdskøretøjer i mindre end stationsafstand efter tog og andet arbejdskøretøj på strækninger uden linjeblok, stod der specifikt i SR, at "Føreren for bageste arbejdskøretøj må regne med, at et signal i kørstilling på den foranliggende station kan gælde for det forreste tog eller arbejdskøretøj. Forsigtighed skal udvises ved kørslen mod og ind på stationen."

Det tilfælde du beskriver, er og var klart et undtagelsestilfælde idet der ikke ville være signalmæssig dækning af det forankørende tog.

Det var der klart i de to beskrevne tilfælde, Odenseulykken og nær-ved-ulykken i Vejle som jeg beskrev. I begge tilfælde havde den foregående AM vist stop, og bageste tog havde passeret dette signal på stop. Ved Odenseulykken med FC's tilladelse, og ved Vejle ved utilsigtat signalforbikørsel.

Det var i øvrigt påfaldende at skinnebussen i Vejle fik indkørsel med afkortet togvej fra I-signalet, et signal som IC-toget næppe ville have fået, og det vakte tilsyneladende heller ikke IC-lokomotivførerens mistanke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak