De drivende aksler kunne stille sig radialt i kurver - efter Adolf Kloses system. Her er et link til en beskrivelse.
Det er korrekt, JZ Type 189 var 0C1T Klose-lokomotiver, oven i købet med Engerth-støttetender (dit gode link virker, når "http//" fjernes fra URL-adressen), hvor tenderakslen er styrende for de 2 kobbelakslers radiale indstilling. Blandt personalet kaldtes typen "Radialka". Kloses opfindelse var især kobbelstængerne, der via et "stang-parallellogram" indstillede sig i længden efter hjultappernes varierende afstand.
Billedet er formentligt taget i Bosnien.
Det kunne man tro al den stund, at Type 189 blev leveret til statsbanerne i Bosnien-Hercegovina (BHStB) og til bosnisk sporvidde (760 mm). Men billedet er taget på endestationen i Zelenika for den dalmatiske bane, der grenede fra Sarajevo-Dubrovnik hovedstrækningen (Narentabanen) i Uskoplje for via Hercegnovi og efter 78 km at nå Kotorbugten med flådebyen Zelenika.
Jugoslavien: Narentabahn og Dalmatiner Bahn.
Således løb banen gennem Bosnien-Hercegovina og Kroatien for at ende i Montenegro; såvel Hercegnovi som Zelenika er beliggende i Montenegro.
(Hvis du har billeder fra de bosniske smalspor, må du meget gerne vise dem her i forum).
Ja, det vil jeg vende tilbage til; men i dette bidrag viser jeg de resterende billeder, jeg trods det stramme ferie- og fotobudget alligevel tog af dette "mystiske" lokomotiv:
Alle 4 fotos: JZ Klose-lok 189-032 (Krauss-Linz 3387/1896) i Zelenika, Montenegro september 1966 (nm).
Som det fornemmes, var lokomotivet klemt inde mellem et stakit, en skærvebunke og en godsvogn, hvorfor jeg vælger at låne dette foto af en søstermaskine i hel figur:
C1'n2-Stütztenderlokomotive Bauart Klose, Reihe IIIa4 (JDZ 189-013), Sarajevo 3. august 1965, foto: Dr. E. Scherer (Wikimedia Creative Commons).
Lokomotivtypen blev efter inspiration fra Bosnien leveret til 750 mm-baner i Sachsen (Sächsische III K) i 6 eksemplarer (2 fra Krauss og 4 fra Hartmann), men de blev hurtigt afløst af B’B’ n4v Sächs. IV K af Günther-Meyer typen.
Sächsische III K.
JZ Type 189 blev leveret til Bosnien i 34 eksemplarer, se: http://www.pospichal.net/lokstatistik/25049-jdz189.htm . Her kørte en del af dem næsten helt frem til 760 mm nettets afvikling. Klose-systemet var velegnet til de kurverige strækninger i de bjergrige egne, og skønt det var relativ dyrt i vedligeholdelse, blev det modsvaret af mindre skinneslid og sparede skinneudvekslinger i uvejsomt terræn. Klose-systemet blev dog overhalet af nyere tekniske løsninger, såsom Krauss-Helmholtz systemet i senere anskaffede damplokomotiver.
Der er desværre ingen Klose-lokomotiver bevaret.
Om andre Klose-lokomotiver, se: http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/klose/klosetothe.htm .
PS: Her er en herlig film, der viser Klose-gangtøjets bevægelse i model: https://www.youtube.com/watch?v=Sp6RzYQTinI .
Bedste hilsener
Niels