hjælp til kilder, artikelsøgning

af Steffen Dresler, 1/6 2016, 17:12 (2887 dage siden) @ Peter Jørgensen

Hvor har du det fra, at de enkelte maskiner skulle være stationeret på et bestemt maskindepot?

Jeg kan da godt forstå at Ole kan få den opfattelse, at motormateriellet er stationeret ved et bestemt maskindepot, når man ser listerne igennem for benyttelsen i 1961.

My og MX er jf listen stationeret på hhv Gb eller Ar H. Motorvognene enten Helgoland eller Ar H og alle traktorer (og MH og MT i 2. Dc.) spredes ud på de forskellige Mdt landet rundt.

Så bortset fra at Motorlokomotiverne og motorvognene koncentreres enten på Gb/Helgoland eller Ar H, synes der jo ingen ændring i princippet med at lokomotiver/traktorer har et fast hjemsted.

Noget helt andet var jo så, at alle de mindre dampdepoter var frygteligt dyre, især dem med kun en rangermaskine eller to. Alt andet lige krævede en traktor jo kun en ”garage”, da det daglige eftersyn/vedligeholdelse var minimalt; er der vand, olie og brændolie på mukkebikken, var det jo rigeligt. Større eftersyn eller reparationer blev så foretaget i enten Kh eller Ar.

Derfor bliver dampdepoterne nedlagt efterhånden som der kommer motormateriel og da netop motormateriellet ikke krævede bare i nærheden af, hvad dampen havde krævet af vedligeholdelse og eftersyn, var der jo ingen grund til at bevare en dyr depotstruktur.

Så jo, kan forstå at Ole ser efter en depotstruktur rent umiddelbart. Mig bekendt har det heller ikke været beskrevet, at man med motormateriellet nedlægger den gamle depotstruktur.

Hvordan man så fordelte turene for det større motormateriel ved jeg ikke, for det overnattede jo i de støtte byer, Rødby (fra åbningen), Korsør, Kalundborg, Padborg, Fredericia, Esbjerg etc. Som jeg ser det, blev maskinen bare hensat på pladsen og eventuelt slukket, klar til at køre næste morgen.

Men der er jo helt sikkert her på siden nogle læsere, der ved mere om denne ændring, da motormateriellet afløste dampen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak