sidste brug af CL-materiel i H-området?

af UTJ, 16/10 2016, 12:58 (2756 dage siden) @ gamle ole2

Det er en lidt bøvlet måde at finde de endelige udrangeringsdatoer for de enkelte vogne og litra,ud fra Tommys glimrende lister, da disswer skiller ved 1966 og derefter ingen "C-vogne" mf, selvom ihvertfald CP stadig var "on" i 71.

Ole

Hold tungen lige i munden:

1) Stålvogne fik UIC-nummer i 1966 (også CL), men IKKE nyt litra.
2) I 1970 fik stålvognene nyt litra, men samme UIC-nummer (og alligevel undtagelse, for de AV og CC man vidste skulle ombygges med nye vognender, dvs til hhv ABv og Bg/Bgc blev ikke omlitreret, på trods af, at de i et eller to års tid kom til at køre med gammelt litra).

1a, 2a) EA-vognene blev først omlitreret til DEA (formentlig i 1966 (?)) og i 1970 til Dh. Omlitreringen var nok af hensyn til internal trafik (nogle var RIC-mærkede), hvor "D" angav rejsegodsvogn.

3) Trævognene, herunder CP, ECO mfl blev hverken omnummerede eller omlitrerede. Og dog: DK-vognene optrådte tilsidst som PK, hvis de ikke var omklassificeret til rejsegodsvogne med, ja selvfølgelig, litra DK. Trævogne som efter 1970 skulle have fornyet litreringen skulle have litra påskrevet med DIN-skrift, på samme måde som fx S-togsvognene fik det efter 1970 (men mon nogle har et billede af en CP med DIN-påskrift - tror det næppe, DK, PK er set med det).

Så Tommys lister er sådan set gode nok, men det er svært at overskue en samlet series livsforløb fra ´leverance til skrotplads.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak