Den normalsporede Mommarkbane

af KimC, 28/12 2016, 22:28 (2823 dage siden) @ esni

Jeg nåede aldrig selv at opleve Mommarkbanen, men det var tæt på: I sommeren 1962 skulle vi fra København til Sønderborg via Mommarkfærgen, og i løbet af planlægningen blev banen nedlagt og erstattet med busser.

Jeg var 6 år gammel, men kan stadig huske at overkørselssignalerne hang i gaderne, men sporet ikke længere i brug.

Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?
Banens akilleshæl var vist den stejle stigning i Jernbanegade, som det ikke altid lykkedes at forcere i første forsøg, især ikke hvis togvægten var tæt på maksimum. I reportagesamlingen 'Tog til Gedser spor 1' fortælles om en MP der måtte rulle tilbage til broen fordi den ene motors maksimalrelæ slog fra under en igangsætning på stigningen, hvorefter det andet relæ slap lige efter.

Var MP utilstrækkelig eller blot udtjent?
Havde bedre materiel holdt banen i live længere?

Banen blev aldrig til den direkte forbindelse Tønder/Padborg-Sønderborg-Mommark-Faaborg-Odense som var bagtanken ved ombygningen til normalspor. Trods en omvej var den faste forbindelse over Lillebælt snart en stærkere konkurrent.

Stigningen ved kirken var et problem, MP var hverken værre eller bedre end så meget andet, men deres adhæsionsvægt var ikke alverden, hvilket helt sikkert har bidraget til problemet. Mo måtte ikke køre på banen pga akseltrykket, det siger også noget om begrænsningerne i banens anvendelighed.
Hele strækningen mellem Sønderborg H og Sønderborg By var en billig nødløsning. Det var mellemkrigsårene, man skulle spare, så i stedet for at ekspropiere hele huse som ellers var gængse praktisk både før og siden, ekspropierede man kun den del af husene man faktisk skulle bruge. Derfor kan nogen af husene langs Jernbanegade og ved havnen ses at have fået nogen meget mærkværdige former.
At køre et tog som en slags sporvogn på en vej gennem en by var ikke nogen god ide. Sporvogne har og havde allerede dengang langt bedre egenskaber ved bremsning og igangsætning end rigtige tog. Der skete mange kollisioner med trafikanter, deraf også en hel del med dødelig udgang.

Selv hvis man i stedet havde valgt en "forkromet" løsning med en mere vandret bane ført i eget trace mellem H og By tvivler jeg på at banen ville fået en anden skæbne. "Fjerntrafikken" blev aldrig det man havde forventet, og lokaltrafikken var ikke nok til at holde liv i banen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak