MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Georg Schmidt, 1/2 2017, 16:47 (2643 dage siden) @ gamle ole2

Eneste MO-forspandskørsel på Kystbanen jeg har fundet i sommeren 1953 er togene 647/648 til Rungsted på lørdage (2MO 346) så der har været nok at slæbe på. MO-vognen blev på Kystbanen benyttet til de gennemkørende Helsingørtog "M" i køreplanen og S-maskinerne til de standsende tog "P".
Med MO-vognene og C/K maskinerne kunne man køre 100 km/t fra Hellerup til Helsingør. Med P-maskinerne 90, med S-maskinerne 80 og med er parminutters tillæg i køretiden 70 km/t med D-maskinerne.
Herunder sommerkøreplanen 1953.
[image]

[image]

[image]

[image]

Det var i 1953 stadig S-maskinerne der tog det store slæb i nærtrafikken (tur 2 på Godsbanegården med 9 maskiner og tur 16 i Helsingør med 6 maskiner).
K-maskinerne brugte man ikke særlig meget på depotet på Godsbanegården i sommer 1953, de kørte i stedet ud fra depoterne i Roskilde, Slagelse, Næstved og Gedser. C-maskiner til gengæld meget stærkt benyttet ( Gb 4. tur med 6 C-maskiner). C-maskinerne kom en del på Kystbanen.

Jfr. køreplanen:
Tog 435/460 " Skandiapilen" blev fremført af C-maskine af Gb 4. tur.
Tog 415= S-maskine(S 300)
Tog 485/430 =P-maskine (P 300)
Tog 420= S-maskine (S 350)
Tog 475= S-maskine (S 400)
Tog 480 = S-maksine ( S 300)
Tog 412/417 = D-amskine.

En C-maskine af Kalundborg 21. tur tog en aftentur til Rungsted med togene 663/664.

Bemærk togene 404/495 der var motoriltog fremført af en enkelt MO med den ret betydelige togvægt af "MO 210" Det kunne tyde på " en vogn for meget". Der har i hvert fald ikke været meget fart på op til Snekkersten:-D
Mere om dette tog kan læses i mm7 side 155.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak