Overfarten Faaborg-Mommark (4 billeder)

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/5 2017, 23:16 (2550 dage siden) @ Steen Nielsen

Så er det i disse dage at det er 50 år siden at Faaborg-Mommark ophørte og blev til Bøjden-Fynshav.

I bogen Nyborg-Ringe-Fåborg Banen af Lars Viinholt-Nielsen findes et fint afsnit om Faaborg-Mommark og dens
videre skæbne. Idag skulle det være 55 år siden den sidste vogn overførtes med MOMMARK-færgen.

D. 27. maj 1967 afsejlede FYNSHAV med folk med "kors og bånd og stjerner" = indbudte gæster.
Fra Bøjden til Fynshav.

I Faaborg sejlede DAN (fra Helsingør-Helsingborg) d. 27. maj 1967 med de sidste rejsende + biler.

D. 28. maj 1967 var dagen hvor ruten Bøjden-Fynshav var for alle folk.

Og nu har man i ca. 1 år luftet tanken om en fast forbindelse mellem Bøjden-Fynshav og nedsat et "udvalg"
med kendte personer på Fyn og Sønderjylland, der skal promoverer en fast forbindelse.

Jeg fandt lidt i mine arkiver, bla. 2 færger som overflyttedes fra Spodsbjerg-Taars til Bøjden :

[image]

[image]

[image]

[image]

Der var 3 færger fra Spodsbjerg-Taars som kom til Bøjden-Fynshav; THOR - ODIN og FRIGG.
FRIGG overvintrer i Faaborg tæt på hvor Mommarkfærgelejet lå. Og den udlejes til "afløserfærge" lokalt for
at indgå i "timedrift" fra 1. Juni - 31. August på Bøjden-Fynshav sammen med FYNSHAV II.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
DSB MT164

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak