Vacumbremset godstog?

af Steffen Dresler @, mandag 08. januar, 2018, 14:06 (260 dage siden) @ tognoerd2013

Kære Sebastian

Den må jeg nok hellere prøve at svarer på efter bedste evne i håb om, at dem der VIRKELIG ved noget om emnet og eventuelt kan komme med yderligere forklaringer og eller/henvisninger, vil træde til.
Da litra D kommer til i begyndelsen af 1900 tallet, var de allerfleste godsvogn ikke afbremsede andet med en normalt håndbremse, der skulle betjenes ”fra jorden”. Man kunne altså bruge den som en ”parkeringsbremse”. Men, en del vogne havde en såkaldt Tårnbremse (TB), der betjentes fra et ”tårn” opbygget på godsvognen og hvor i der sad en ”Bremser”. Og i de forskellige reglementer og forskrifter stod ganske klart hvor mange PROCENT af togets aksler skulle kunne bremses, det hele afhængig af strækningens fald eller stigninger, antal aksler i toget og togvægten og ønsket fremføringshastighed. Denne bremseprocent udregnedes før afsendelsen af toget. Dette betød så, at der skulle så og så mange ”bremsere” med toget for at kunne opfylde bremseprocenten. Og det var for dem, at der var en skærm foran togfløjten, således at lyden lettere forplantedes ned langs stammen med bremserne. Bremseprocenten og antal bremsere varierede således fra tog til tog. De mere moderne godsvogne og dem der var beregnet for transit eller udenlandskørsel havde normalt Vakuumbremse, men det betød så også, at vogne UDEN Vakuumbremse skulle have en vakuumledning (ledningsvogne), således at de vogne med vakuumbremse, kunne afbremses. Og jo flere vogne med vakuumbremse, des færre bremsere var der brug for.
De personførende tog havde også i begyndelsen kun ”bremsere” eller togføreren og togbetjentene skulle aktivere bremsen, når de hørte lokomotivets fløjtesignaler. Men ret hurtigt fik passagermateriellet vakuumbremser. Så i PRINCIPPET var det altså kun godstogene, der tilsidst medførte bremsere ind til antallet af vakuumbremsede vogn vart så stort, at bremserne helt kunne udgå.
Overgangen til den mere sikre trykluftbremse skete gradvist for BÅDE gods- som passagermateriellet op gennem 1920´erne og 1930´erne. Og denne bremsetype blev på tysk foranledning indført i 1943 ved DSB.
Du kan læse mere udførligt om bremser i ”Danske Personvogne” af Jens Bruun-Petersen og Ulrik Tarp Jensen, forlaget Banebøger2012, ISBN 978-87-91434-34-1.

Håber det gav lidt mening

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen