Banepakker, Rejegods, Kurergods

af Jens V, 23/9 2018, 17:21 (2062 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for info. Det er bare super - og i øvrigt forbløffende, at det holdt så længe. Jeg mener at huske, at kunderne selv skulle aflevere og afhente pakkeene ved toget, og at ordningen også afløste det gamle begreb "banegårdsbrev". Kan nogen mon huske noget om sidstnævnte?


Har sendt en del banegårdsbreve fra Esbjerg til Aabenraa i midt-90-erne. (Hvordan de kom fra Rødekro til Aabenraa, ved jeg ikke præcist..., men ved nærmere eftertanke blev de nok afhentet med taxa)

Var ansat på DRs Esbjergredaktion, og havde vi båndede indslag til næste morgen (regionalradioen), blev de sendt til Aabenraa til afvikling... med banegårdsbrev, hvis tiden tillod det (kunne være ret sent), men gik det heftigt for sig, var det med taxa hele vejen.

Der var ganske vist studie og overspilningsfaciliteter i Esbjerg, men faggrænserne gjorde, at det krævede en tekniker, hvilket ikke var til rådighed. Senere blev der dog blødt lidt op på dette.

Banegårdsbrevet blev aflevert på det gamle jernbanepostkontor, som lå lige nedenfor kommandoposten i Esbjerg (postperronen er der endnu). Husker det som om, det var frankeret med almindelige frimærker, men jeg kan huske fejl. Der skulle med store bogstaver stå “BANEGÅRDSBREV” uden på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak