Rangerture til Q-maskiner i Århus

af Hans Peter Balle @, mandag 08. oktober, 2018, 19:26 (7 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg,

Mange tak for dit svar. Især var det interessant at se, at Q 349 kørte en del i en seks måneders periode frem til udgangen af marts 68, hvorefter den ikke kørte mere inden revisionsfristen udløb med udgangen af januar 69. For knapt fire år siden sendte jeg en stribe af Sørens billeder af Q 349 på havnen i omløb og Anders tilføjede et par farvebilleder fra samme anledning. Billederne var taget 28 marts 68 og det har så været en af dens sidste ture, måske den sidste. Vi bringer en genudsendelse:-D :

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20866

Hvad var i grunden formålet med disse nummer tavler? De har vel ingen egentlig sikkerhedsmæssig funktion, og jeg kan ikke se, at de er nævnt i SIR. Rangerpersonalet har vel også udmærket været klar over hvilken maskine og hvilken tur de var blevet tildelt på en given dag. Måske var formålet blot at give personalet i signalposterne et bedre overblik, og så de kunne se på nogen afstand hvilken tur en maskine kørte den dag. Hvis det er forklaringen var der vel mere behov for tavlerne i f.eks. Nyborg hvor der ofte var flere maskiner omkring færgelejerne indenfor et mindre område. Men det er blot et gæt.

Med venlig hilsen
Hans Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen