En eksot på Teglholmen i Københavns sydhavn

af Jens Bruun-Petersen, 6/5 2024, 21:29 (13 dage siden) @ Niels Munch

Det tredie billede viser, at den russiske vogn har hjørnemærker for ikke-internationalt godkendt trykluftbremse, der kan omstilles mellem G- og P-bremse. Studier i diverse tyske publikationer med foto fra krigens tid viser, at erobrede og omsporede godsvogne fik hjørnemærker efter det, de i forvejen kørte rundt med. Ret ofte blev det "ikke-internationalt godkendt Godstogsbremse" med de tre firkanter på hjørnerne. Jeg har ikke set nogen med en spids på det nederste mærke, hvilket tyder på omstillelig gods- og persontogsbremse. I USSR brugte man ikke hjørnemærker for trykluftbremse; alt materiel havde bremse, så der var ingen grund til at skelne.

Til sammenligning: De godsvogne med oprindelse i USA, der kom til Tyskland fra 1945, fik hjørnemærker for persontogsbremse (én firkant med en spids nedad). Ved hjælp af hjørnemærkerne kan man undertiden skelne ensartede vogne (især lange fladvogne og bogietankvogne) med forskellig oprindelse fra hinanden.

Venlig hilsen
Jens

PS: En skitse af en russisk toakslet lukket godsvogn findes i Slezak: "Breite Spur und weite Strecken" (Transpress, 1962), side 105. Typen blev bygget indtil midten af 1920'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak