Avatar

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/6 2012, 13:05 (4338 dage siden)

Dette postkort er p.t. til salg på QXL. Fotografen har uden tvivl villet vise Lyngby Rådhus, men har så fået et S-tog med på billedet. Så vi jeg kan vurdere, må toget være på vej mod nord.

Lyngby Rådhus blev opført 1939-1941 og billedet må derfor være fra 1941 eller senere. Og så vidt jeg har kunnet finde ud af, er Lyngby Omfartsvej fra 1957, så mon ikke vi er efter 1957.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Nordgående S-tog i Lyngby efter 1941. Der er ikke megen trafik på Lyngby Omfartsvej. Postkort.

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af UTJ, 10/6 2012, 13:32 (4338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette postkort er p.t. til salg på QXL. Fotografen har uden tvivl villet vise Lyngby Rådhus, men har så fået et S-tog med på billedet. Så vi jeg kan vurdere, må toget være på vej mod nord.

Lyngby Rådhus blev opført 1939-1941 og billedet må derfor være fra 1941 eller senere. Og så vidt jeg har kunnet finde ud af, er Lyngby Omfartsvej fra 1957, så mon ikke vi er efter 1957.

Det kan jo netop være fordi vejen ikke er åbnet endnu, at der ikke er noget trafik, men det er nok omkring 1960. I følge denne åbnede omfartsvejen i 1960.

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 10/6 2012, 14:03 (4338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det fjerne ses højhuset på Lundtoftegårdsvej. Det skulle iflg. BBR være opført 1963.

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af Georg Schmidt, 10/6 2012, 14:33 (4338 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ser ud til at være noget af det senest leverede 1. gen materiel (5.levering) så måske 1962-63.
Mvh
Georg

Avatar

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/6 2012, 17:30 (4337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ud fra de tidligere bidragsydere er det nok 1963 - 64.Jeg spottede også højhuset oppe på bakken ved Lundtoftegårdsvej og jeg mente ikke det var så gammelt som 1957. Tom Boye har så gjort sig ulejligheden med at slå det op på BBR. Smart tænkt :-)

At der ikke er ret mange biler på omfatsvejen skyldes nok at der ikke var så mange biler i 1963-64 - og de der var kørte ikke så meget som biler gør idag. Det var mere en luksusting dengang i forhold til idag hvor det for mange er blevet en nødvendighed. Man boede ikke så langt fra jobbet og kunne man ikke gå eller cykle tog man S-toget eller bussen.

Andre tider.

Desuden kunne det jo være taget en tidlig sommermorgen.

Jeg undrede mig lidt over husrækken foran rådhuset, og ser man her på vores uundværlige Google maps kan man da også se at kun 2 af husene er tilbage. De andre er (formentlig) ofret for at gøre Jernbanepladsen større.

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 10/6 2012, 18:31 (4337 dage siden) @ Michael Deichmann

Det med den tidlige sommermorgen tænkte jeg også på, men S-toget er ret godt besat. Og ved krydset Jernbanevej - Buddingevej holder der en del biler. Den direkte forbindelse fra Lyngbyvej til Omfartsvejen over Vintappersøen blev åbnet i 1963. Hvis der før åbningen har været en del vejarbejde, har mange måske taget Helsingørmotorvejen (eller hed det Hørsholmvejen dengang?). Det kunne tale for 1963.

Postkort med S-tog i Lyngby efter 1941

af XAL Olesen, 11/6 2012, 12:57 (4337 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Lidt detaljer til det meget fine billede fra Lyngby hvor jeg selv boede fra 1956-1774.

BBR skriver at højhuset blev bugget i 1963. KAB skriver på deres hjemmeside at det er i 1962:

https://www.findbolig.nu/Ejendomspraesentation/Ejendommen.aspx?_id=B29C8B8BB8104693B87A...

Og tidspunktet på dagen er ikke om morgenen. Det er middagstid eller tidlig eftermiddag. Det ses på skyggerne fra solen der står i syd eller syd-syd-vest.

Som daglig bruger helt frem til i dag nyder jeg at stå i solen fra vest når jeg skal hjem om eftermiddagen eller tidligt på aftenen.

At der ikke er biler på omfartsvejen kan undre. Omfartsvejen blev netop bygget fordi Lyngby Hovedgade m.m. var et trafikhelvede.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak