Randers-Hadsund sommer 1961 - Del 1 (9 fotos)

af Niels Munch, 5/6 2015, 11:40 (3271 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 5/6 2015, 12:02

God grundlovsdag i Forum,

Efter at have nedkæmpet lidt tekniske qualer med scanning af 6x9 s/h negativer fik jeg scannet min overskuelige negativsamling fra RHJ. Den stammer overvejende fra min Møldrup-baserede sommerferie i 1961, hvorfra det lykkedes mig - trods det ustadige juli-vejr - at gennemføre nogle cykel-raids til privatbaner inden for rimelig operationsradius (RHJ, MFVJ, SVJ og SKRJ).

Cykelturen foregik via Klejtrup (med Verdenskortet) og Fårup (med en aldeles tom station) til Hadsundbanens station i Randers (godt 45 km), hvor jeg efter aftale med banens flinke folk kiggede mig omkring:

[image]
RHJ Frichs-Traktor i Randers, 17.07.1961 (nm).

Selv dengang hørte det til sjældenhederne at komme på skudhold af et privatbane-damplokomotiv:

[image]

[image]

[image]
RHJ lok 3 i Randers, 17.07.1961 (nm).

I remisen anes Sm 51 eller 52, som grundet mit stramme filmbudget (8 optagelser pr. rullefilm) blev nedprioriterret; skinnebusser "fandtes jo overalt". Men der var andet i remisen:

[image]
RHJ lok 2 i remisen, Randers 17.07.1961 (nm).

[image]
RHJ M 1 i remisen, Randers 17.07.1961 (nm).

M 3 (ex DSB MBF 481) befandt sig også indendørs, men umulig at fotografere.

Selv om godsvogne også havde lav prioritet, faldt jeg over denne "langbenede krigsfætter", som havde mistet bremsehuset, men dog stadig havde skruebremse på 1. sal:

[image]
RHJ Qa 105 i Randers, 17.07.1961 (nm).

..... samt dette beskedne udvalg:

[image]
RHJ P 11, P 9 og sneplov i Randers, 17.07.1961 (nm).

[image]
RHJ Sneplov i Randers, 17.07.1961 (nm).

Rundturen er ikke slut endnu, men jeg må bide over her og fortsætte i Del 2.


Bedste hilsener
Niels

Randers-Hadsund sommer 1961 - Del 2 (11 illustrationer)

af Niels Munch, 5/6 2015, 15:05 (3271 dage siden) @ Niels Munch

Hallo igen,

I Del 1 nævnte jeg, at RHJ M 3 (ex DSB MBF 481) ikke stod fotogent i remisekomplekset, men så gik portene op og afslørede:

[image]
F.v. RHJ M 3 og M 2 i Randers, 17.07.1961 (nm).

..... fordi M 2 skulle ud at køre:

[image]

[image]
RHJ M 2 i Randers, 17.07.1961 (nm).

Jeg faldt i snak med motorføreren, der klargjorde M 2. Han hed Herluf Mousten og tilbød mig en gratis tur til Randers DSB og tilbage, hvilket jeg naturligvis ikke kunne afslå:

[image]
RHJ Hadsundbanens station med DL 41 set fra M 2, 17.07.1961 (nm).

Som tak for turen sendte jeg Herluf Mousten (som vist blev aktiv i MHVJ) kopi af nogle af de her viste billeder; de er formentlig nu havnet i Randers Stadsarkiv, se http://www.arkiv.dk/soeg?searchstring=Hadsundbanen+1961&registreringstypegruppe=2 .

Under mit besøg i Randers benyttede jeg lejligheden til at skitsere indretningen af motorvognene, og de blev rentegnet på fætter Valdemars værelse i Møldrup med min nye fyldepen:

[image]
RHJ M 1-2 og M 3, indretningsplan. Tegn. 17. og 19.07.1961 (nm) - ikke skalatro.

Bemærk indretningen for M 3. Jf. Tommys database fik den postrum ca. 1960. Det havde den imidlertid ikke ved mit besøg.

Turen tilbage til Møldrup foregik i den sædvanlige vesten-sommer-modvind; men dagen efter kunne jeg konstatere, at mine ben var gode nok til en cykeltur via Hobro (kadavervogn) og Mariager (MFVJ) til Hadsund (knap 50 km ad datidens landeveje):

[image]

[image]

[image]
RHJ DL 41 i Hadsund, 18.07.1961 (nm).

[image]

[image]
RHJ pakvogn H 8 i Hadsund, 18.07.1961 (nm).

Året efter, da Møldrup atter var feriebase, men cyklen var udskiftet med en koblingsfri, GRAND-knallert med pladestel og vridegear, kom jeg forbi Randers, hvor jeg atter mødte M 1:

[image]
RHJ M 1 i Randers, 12.07.1962 (nm).

Det var det år, hvor bl.a. VLTJ og TFJ kom inden for rækkevidde, men det er en ganske anden sag .....


Bedste hilsener
Niels

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af Niels Munch, 5/6 2015, 16:43 (3271 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag,

Mine sparsomme - men gennem udfoldelse af stor cykelenergi opnåede - optagelser af RHJs rullende materiel kan næppe bringe mange i affekt. Dygtige folk som EVP har dokumenteret banen, se http://evp.dk/index.php?page=1---stationerne-randers---dalbyneder-trb - samt Holger Sørensen, følg linkene baglæns herfra: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1977 . Og for nylig har Thyge vist Claus' billeder fra RHJ: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=23930 .

Jeg skal blot runde mine indlæg af med mit seneste billede fra RHJ:

[image]
RHJ godsvogn F 17 på Randers havn, 27.07.1964 (nm).

Jeg var mig ikke bevidst, at disse godsvogne med skydedøre, uden sidelemme eller gavldøre, havde været hvidmalede:

[image]
RHJ F 12 og F 11, Randers Havn www.arkiv.dk - Randers Stadsarkiv N4532.

..... men RHJ havde ikke få af dem. Anderledes end de mangfoldige Q-vogne ved andre baner .....

Desuden fik RHJ 5 stk. af den langbenede QA-type, hvor jeg viste QA 105, der her ses på et Scandia-fabriksfoto - med bremsehus:

[image]
RHJ Qa 105 Scandia 1944, Randers stadsarkiv nr. B2002800.

Endelig kan jeg trøste skinnebusfolket med et billede af 1947-typen:

[image]
RHJ Sm 52 i Randers, Randers Stadsarkiv nr. B11509.

..... som jeg jo ikke selv fik fotograferet under mit 1961-besøg.

Og hermed slutter i al beskedenhed, hvad jeg "kan" om Randers-Hadsund Jernbane.


Bedste hilsener
Niels

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af Søren fra KM ⌂, 5/6 2015, 19:04 (3271 dage siden) @ Niels Munch

Interessante billeder til at lave påskrifter efter...:-P
Nogen der ved om der var en fiskeoliefabrik på Randers havn? (Sojakage-vognen til venstre på billedet af F17)

Avatar

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2015, 21:21 (3271 dage siden) @ Søren fra KM

Det er muligt, men den havde næppe firmaspor:

Randers - DSB

På stationen:
For 'Hvide Mølle' (jernbanevognfabrik) ibrugtaget . .1861, fra . .1870 for 'Randers
Jernbanevogn Fabrik', fra . .1876 for 'Scandia-Randers A/S', nedlagt og flyttet til
fri bane på RHJ i 1896.
for 'Det danske Gaskompagni' ibrugtaget . .1901, ikke nævnt i/nedlagt før 1933.
for 'Randers Gasværk' ibrugtaget . .1908?, tinglyst 1908, nævnt i 1933 og 1962,
for 'De forenede Bryggerier A/S' (DfB) ibrugtaget . .19 , ved overenskomst af 22.04.1986
til 'Jaspar C.Bentzen Industri A/S' (transport og spedition), fra . .1989 depot for
'Carlsberg A/S',

Diverse uplacérbare eller uegentlige firmaspor på stationen:
For 'J.Bøje' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'T.P.Hjersings Eftf.' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Randers Asfalt og Tjærefabrik' ibrugtaget . .1 , nævnt i 1933 og 1962, nedlagt før
1984.

Rørledning for 'A/S Randers Asfalt- og Tjærefabrik' deklaration 11.07.1930, ibrugtaget
. .193 , aflyst 1984.

På ex RHJ:
For 'Randers Kommune' (kommunalt stamspor ad ex RHJ-hovedstrækning mellem det uegentlige
havnespor i Toldbodgade og Dronningborg Maskinfabriks firmaspor) overenskomst
02.01.1970,

Der har på RHJ været følgende firmaspor på fri bane:

Scandia - RHJ
For 'Scandia-Randers A/S' ibrugtaget . .1896, stykgodsekspedition . .193 - . .19 ,
fra . .1986 'Ascan Scandia', fra . .198 for 'ABB Scandia',

Bjellerup - RHJ
For '?' ibrugtaget . .1901, nedlagt 31.07.1928, sporet fjernet september 1928.

Petroleumslager - RHJ
For '?' ibrugtaget . .1907, nedlagt 31.07.1928, sporet fjernet september 1928.

Dronningborg - RHJ
For '?' ibrugtaget 06.08.1925, nedlagt 02.10.1925.

Dronningborg Maskinfabrik - RHJ
For 'Dronningborg Maskinfabrik A/S' ibrugtaget 05.07.1940, fra 01.04.1969 firmaspor på DSBs
havnebane i Randers, tinglyst 31.07.1970, ny tinglysning 01.03.1973,

På havnebanen:
For 'Aktieselskabet "Buchstrups Maskinfabrik"' ibrugtaget . .18 , overenskomst
midlertidigt(?) opsagt i 1901 pga forlæggelse af havnebanen, fra . .1905 kunne sporet
medafbenyttes af 'Maskinfabrikant H.Th.Buchtrup' og dennes lejer 'Jydsk Andels-Foder-
stofforretning, Aarhus', ikke nævnt i/nedlagt før 1933.
for 'Det danske Gaskompagni' ibrugtaget 1902/03, ikke nævnt i/nedlagt før 1933.
for 'Randers Trævarefabrik' ibrugtaget . .1907, ikke nævnt i/nedlagt før 1933.

Diverse uplacérbare eller uegentlige firmaspor på havnebanen:
For 'A/S De Danske Spritfabrikker' (DDSF) (1.spor) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, ned-
lagt 19 .
for 'A/S De Danske Spritfabrikker' (DDSF) (2.spor) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, ned-
lagt 19 .
for 'A/S J.A.Alstrup, bygningsglas en gros' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt
19 .
for 'A/S Bartholdys Kulimport' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Dansk Andels Gødningsforretning' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Dansk Andels Kulforretning' (DAK) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962 og i 1992,
for 'A/S Dansk Esso' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Det Danske Gødnings-Kompagni' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'H.Fode, De danske Sukkerfabrikker' (DdS) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt
19 .
for 'A/S Chr.Hansen, Hobro' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Jydsk Andels-Foderstofforretning' (JAF) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt
19 .
for 'Kartoffelpakhuset' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'A/S Randers Korn- og Foderstofforretning' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, i 1992
nævnt som for 'Randers Korn,
for 'Randers Kvægtorv og Slagtehus' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'A/S Randers Kølehuse og Isværker' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'A/S Randers Svineslagteri' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Randers Træ- og Finerhandel' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1962, nedlagt 19 .
for 'Dansk Landbrugs Grovvareselskab' (DLG) ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Gjettermann & Nielsen' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Carl Hassager & Co' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Nordisk Nestlé' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Nye Kommunale Kraftvarmeværk' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Eric Olsens Eftf (Neopac A/S)' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Stevedorekompagniet' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Superfos A/S' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'S.C.Sørensen A/S' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,
for 'Texaco A/S' ibrugtaget . .19 , nævnt i 1992,

Diverse uplacérbare eller uegentlige firmaspor:
For 'Danish Dairies' ibrugtaget . .1 , nævnt i 1933, nedlagt 19 .

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af Søren fra KM ⌂, 5/6 2015, 21:54 (3271 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for sidespor/godskunder-liste. Når man som jeg har beskæftiget sig med Sojakagens vogne så længe begynder anvendelsen også at få interesse...;-)
-S

Avatar

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2015, 01:44 (3269 dage siden) @ Søren fra KM

Skal lige nævne, at listen er fra ca. 1996. Der er ikke læst korrektur på firmanavnene. Oplysningerne stammer fra Driftsberetninger, DSB Gods' firmasporarkiv og interne lister over firmaspor fra diverse år.

Randers-Hadsund sommer 1961 - epilog (4 fotos)

af ojk37, 5/6 2015, 20:47 (3271 dage siden) @ Niels Munch

Er "Jernbanehistorisk forum" nu tilbage på "sporet"?? Håber det!!
Ole-Jørn

Svenska-lok
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak