Forlev station
Her er et foto af Forlev station oktober 1952
af Børge Sundahl, 11/5 2016, 08:38 (2920 dage siden)
Her er et foto af Forlev station oktober 1952
af Allan Testrup, 11/5 2016, 11:19 (2920 dage siden) @ Børge Sundahl
Hej Børge. Flot billede af Forlev station. Den findes stadigvæk tæt på sporet. I 1952 var der åbenbart endnu ingen bro, som i dag.
af Børge Sundahl, 11/5 2016, 11:27 (2920 dage siden) @ Allan Testrup
Hej Allan
Nej ingen bro, men led betjent inde fra stationen (kmp)
(Jeg var elev der okt 1952-april 1953)
Mvh Børge
af re20000, 11/5 2016, 23:04 (2919 dage siden) @ Børge Sundahl
Nej ingen bro, men led betjent inde fra stationen (kmp)
(Jeg var elev der okt 1952-april 1953)
Mvh Børge
Hej Børge
Kan du (eller evt andre- men nu har du jo selv været der) forklare hvorfor der er to meldeklokker på perronen? Jeg ville tro at en var nok. På Vedbæk station var der også to og ingen har kunnet forklare hvorfor. På nabostationen Skodsborg var der kun en.
Nold
af Børge Sundahl, 12/5 2016, 08:25 (2919 dage siden) @ re20000
Hej
Jeg ved det faktisk ikke, men jeg kan i grunden ikke huske, om de i det hele taget blev brugt. Strækningen var jo dengang udstyret med manuel linieblok, og der var ikke nogen ledvogtere på fri bane uden at de også var mellemblokpost. Imellem Slagelse og Forlev ingen mellemblok. Mellem Korsør og Forlev var der Svenstrup B & S, der var der også mellemblokpost.
Lige et lille sidespring:
Når der skulle rangeres i Svenstrup, blev der indført kørsel med stationsafstand. Togføreren for det rangerende godstog fik i Korsør udleveret nøglen til sidesporet og afleverede den igen, når toget kom til Forlev, hvorefter der igen blev tillyst kørsel med blokafstand.
Mvh Børge
af Søren Agerskov, 12/5 2016, 23:21 (2918 dage siden) @ Børge Sundahl
Første gang, jeg kørte med tog ad Kystbanen, var i sommeren 1970. Jeg kan huske ved afgangen fra Rungsted Kyst, at meldeklokken ringede afgangsslag (vistnok 5 dobbeltslag?) umiddelbart før mit tog fik afgang i retning mod København. Det var en helt uvant lyd for mig, der dengang boede i Kolding og mest kendte til strækninger enten helt uden overkørsler, eller med automatiske anlæg.
MVH
Søren
af Morten Flindt Larsen, København K, 13/5 2016, 10:00 (2918 dage siden) @ Børge Sundahl
Jeg ved det faktisk ikke, men jeg kan i grunden ikke huske, om de i det hele taget blev brugt. Strækningen var jo dengang udstyret med manuel linieblok, og der var ikke nogen ledvogtere på fri bane uden at de også var mellemblokpost. Imellem Slagelse og Forlev ingen mellemblok.
Hej Børge,
Der var manuel linjeblok på hele strækningen Slagelse - Korsør - dvs. også Slagelse - Forlev - fra 28. april 1909 indtil der etableredes automatisk blok Sg-Kø 09./10. april 1962. Mellem Sg og Fo etableredes der en mellemblokpost ved Vogterhus 64 den 3. juli 1915, men den blev nedlagt vistnok allerede inden 2. Verdenskrig. Ved Tjæreby mellem Fo og Sw var der mellemblokpost ved Vogterhus 67a fra 28. april 1909 til 31. marts 1913, da posten flyttedes til Vogterhus 68a ved Svenstrup. Kun i en kort periode i 1953 fungerede den gamle Sw som togfølgestation; den øvrige tid var her altid kun billetsalgssted, som i perioder havde sidespor og i perioder en mellemblokpost tilknyttet. Så forklaringen på de to meldeklokker på Fo er, at der var mellemblok til begge sider af stationen.
af Børge Sundahl, 13/5 2016, 10:53 (2918 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
OK, så blev jeg så klog
Børge
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 12/5 2016, 10:45 (2919 dage siden) @ re20000
Nej ingen bro, men led betjent inde fra stationen (kmp)
(Jeg var elev der okt 1952-april 1953)
Mvh Børge
Hej BørgeKan du (eller evt andre- men nu har du jo selv været der) forklare hvorfor der er to meldeklokker på perronen? Jeg ville tro at en var nok. På Vedbæk station var der også to og ingen har kunnet forklare hvorfor. På nabostationen Skodsborg var der kun en.
Nold
Hej re2000
En for hver retning i Vedbæk, syd for Skodsborg var der automatisk linjeblok og derfor ikke behov for linjeringning i den retning.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2016, 23:45 (2918 dage siden) @ Børge Sundahl
Nogle overkørsler dækkede to strækninger. Har der været fire meldeklokker ved sådanne overkørsler eller fandt man en teknisk løsning, der reducerede antallet?
Eksempel på strækning: Brande mod nord, hvor Brande-Herning og Brande-Funder fulgtes ad gennem to overkørsler.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Jens H. Bondesen, 13/5 2016, 13:02 (2918 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nogle overkørsler dækkede to strækninger. Har der været fire meldeklokker ved sådanne overkørsler eller fandt man en teknisk løsning, der reducerede antallet?
Nej, en sådan overkørsel ville kun have en meldeklokke for hver strækning, og de to klokker har formentlig skullet lyde forskelligt.
På den enkelte strækning (banestykke) benyttedes et antal slag (fem?) for tog med ulige tognummer, mens der for tog med lige tog nummer benyttedes det to gange det antal slag.
Meldeklokkerne på hele banestykket mellem to stationer var sammenkoblet og slog altså samtidig. Derfor var det kun på stationer, der var behov for flere klokker (bortset fra overkørsler over flere strækninger).
Ovenstående er skrevet i frokostpausen uden efterkontrol, så jeg håber at blive korrigeret, hvis det ikke er rigtigt
af Jesper KD, Nørrebro, 13/5 2016, 11:47 (2918 dage siden) @ Børge Sundahl
Fint billede!
Er der nogen, som kan præcisere, hvornår Forlev station havde publikumsbetjening?
Den er tilsyneladende lukket på et tidspunkt mellem 1961 og 1962 - hvilken dato?
Jeg har noteret, at Forlev åbnede 11.10.1873 som (privat?) holdeplads (fra 1.10.1887 udvidet med krydsningsspor) (1886 eksisteret der private holdepladser ved Forlev og Svendstrup). Hvornår blev det en officiel station, som ikke blot var privat holdeplads?
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh. Jesper
af Allan Testrup, 13/5 2016, 12:19 (2918 dage siden) @ Børge Sundahl
Hej Børge- Er det korrekt, hvad jeg har hørt.
At elever i Forlev skulle vaske sig ved en udendørs håndvask.
Mvh Allan
af Børge Sundahl, 13/5 2016, 12:47 (2918 dage siden) @ Allan Testrup
Nej, der var vask på elevværelset, som befandt sig på 1, sal i sydgavlen
Mvh Børge
af Allan Testrup, 13/5 2016, 17:39 (2917 dage siden) @ Børge Sundahl
Hej igen. Jeg troede heller ikke på det, så ringe var det jo ikke.
God weekend.
Hilseb Allan
Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.
Læs mere