Avatar

Spetakulært bygningsværk i Newcastle upon Tyne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/5 2016, 17:08 (2897 dage siden)

Jeg sad og kiggede et afsnit af krimien Vera. I afsnittet Death of a Family Man (sæson 4 afsnit 4 - tv-premiere i UK 18. maj 2014) optræder dette bygningsværk. Det var de to sporstoppere øverst til højre, der ledte mig på sporet af noget jernbanemæssigt.

Jeg har fundet ud af, at bygningsværket ligger i Newcastle upon Tyne. Ifølge Google Earth ser det beskadiget ud? Bygningsværket virket meget højt - nogen, der ved, hvilket formål det har tjent? Det har vel næppe været brugt til ordinær godsudveksling "over kajkanten"?

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]Skærmdump fra tv-krimien.

[image]Fra Google Earth.

Avatar

Spetakulært bygningsværk i Newcastle upon Tyne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/5 2016, 17:20 (2897 dage siden) @ nk

Til at læsse kul direkte ned i skibene ifølge denne side: http://powerwaterproject.net/?p=359

mvh
Niels Kristiansen


Mange tak. Bygningsværket hedder åbenbart The Dunston Staithes og jeg fandt bl. a. lidt om det her:

http://www.chroniclelive.co.uk/news/north-east-news/walking-dunston-staithes-first-time...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Spetakulært bygningsværk i Newcastle upon Tyne

af Jens V, 21/5 2016, 17:20 (2897 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

http://dunstonstaiths.org.uk


Dunston Staiths on the River Tyne is believed to be the largest timber structure in Europe, at its height, 5.5m tonnes of coal a year was taken by rail from the Durham coalfields and loaded from the Staiths onto ships waiting on the river, which transported coal around the British Isles and Internationally.

The North Eastern Railway Company opened Dunston Staiths in 1893 to meet the growing demand to export coal and to save the rail journey to the docks at the mouth of the river. A second set of Staiths was built adjoining the first in 1903 and a tidal basin dug out, providing six berths in all, where colliers could be loaded at all states of the tide.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak