"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 16/7 2016, 11:30 (2841 dage siden)

Jeg må jo nok erkende at det rrækker ud med det projekt.
Dels er min viden mangelfuld og dels usystematisk/tilfældig.
Fik pludeslig den ide om man ikke evt ved fælles hjælp kunne lave et tiltag identisk med jernbanen.dks udnærket materieloversigt med banernes historie, tegninger og evt fotos.
aLTSÅ ET TILSVARENDE TILTAG FOR (BANE)RUTEBILER.

hVAD MENER MAN OM DET? hAR DET SIN GANG PÅ JORDEN?


hILSEN oLE

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af re20000, 16/7 2016, 13:30 (2841 dage siden) @ gamle ole2

Hej Gamle Ole

Tilgiv min ligefremme facon men Du har da selv deltaget i Jesper KDs tråd om busser på Sjælland, så du må da vide at noget er i gang. Hvis du har noget viden, som du vil dele og et projekt, du ikke magter var det da oplagt at tage kontakt til ham eller andre og se om du kan gøre dig nyttig eller i kan hjælpes. Der findes også allerede omfattende busfora på nettet, som alle søgemaskiner gerne hjælper dig med at finde. Husk at bruge dem, det er hurtigere end at spørge om det samme her i forum og vente på svar.

Nold

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 17/7 2016, 11:19 (2840 dage siden) @ re20000

Tak. Ha skam længe været i kontakt med bl.a. Jesper KD, her og på andre fora.
Det slog mig bare at det foreslåede måske også var anvendelig+
Bliver ofte rykket for "værket" 9g må blot konstatere at der var en større mundfuld/tar meget længere tid førend der kommer noget ok output.
Så kunne det forslåede måske være en "mellemjøsning"?
Jesper ved utroligt meget om selskabenes historie, rutenet mm, og Niels Munch har ligeledes stor videnog fotos- af meget desangående, f.ex.

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Jesper KD, Nørrebro, 26/7 2016, 12:24 (2831 dage siden) @ gamle ole2

Tak. Ha skam længe været i kontakt med bl.a. Jesper KD, her og på andre fora.
Det slog mig bare at det foreslåede måske også var anvendelig+
Bliver ofte rykket for "værket" 9g må blot konstatere at der var en større mundfuld/tar meget længere tid førend der kommer noget ok output.
Så kunne det forslåede måske være en "mellemjøsning"?
Jesper ved utroligt meget om selskabenes historie, rutenet mm, og Niels Munch har ligeledes stor videnog fotos- af meget desangående, f.ex.

Hilsen Ole

Hej Ole

Jeg tror, at det vigtigste er at begrænse sig og udvælge et lille felt, du vil formidle. Og husk at Google er din ven. Du kan finde rigtig mange oplysninger online - både her i forummet, i andre fora og på diverse andre sider. Det er mange år siden, du første gang skrev om dit projekt. Du har formentlig allerede samlet en række værdifuld viden, som du kan formidle.

Tillad mig også at genlinke til mine 2½ år gamle gode råd til dig kaldet de 4 F'er: Fakta, Form, Fokus og Forum: http://bussnak.dk/viewtopic.php?f=3&t=306&p=3265&hilit=fakta+fokus#p3265

Mvh. Jesper

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 29/7 2016, 14:37 (2828 dage siden) @ Jesper KD

Tak jesper.
Efterhånden tror jeg mere problemet er som skrevet andetsteds at min viden er for tilfældig og "hullet", og ikke blot afgrænsningproblematikken.

Men det nyeste "strukturværktøj" er bl.a. takket været niels, motorplaceringsmodellen:
1 frontmotorer
-externt/snudemodeller
-internt
-half-cabs

2 underfloortyper

3 hækmotortyper.
En skabelon til indplacering af typer på tværs af fabrikater mm.

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Niels Munch, 16/7 2016, 19:59 (2841 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole,

Lidt research må det da være blevet til, og vi mangler en bestemmelse af denne DSB-rutebil fra Jernbanemuseets samling:

[image]DSB rutebiler, Valby. Passagerer stiger ombord i rutebil til Køge på busholdepladsen ved Lyshøjgårdvej ved stationens sydside. Fotodato: 1947. Delsamling: Københavns Foto-Service. Filnavn: DJM01-00001932.tif .


Rutebilens registreringsnummer er K 30.102 - og det findes desværre ikke på www.danskebusser.dk - som er en database med ambition om at ville rumme landets rutebiler, også jernbanernes. De er nået ganske langt, men det kniber endnu med data og fotos for de ældre vogne, som f.eks. denne.


M.v.h.
Niels

Avatar

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/7 2016, 23:40 (2841 dage siden) @ Niels Munch

Der flages på halv?

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Baumann, 17/7 2016, 08:59 (2840 dage siden) @ Michael Deichmann

Langfredag måske ?

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af bl, Greve, 17/7 2016, 10:44 (2840 dage siden) @ Baumann

Christian den tiende er død?

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 17/7 2016, 11:24 (2840 dage siden) @ Niels Munch

Absolut, Niels. Masser af "usammenhængende stumper", hvilket både er en spændende udfordring og møg frustrerende, også når der rykkes for relevant output.
(Interessant foto, må være Valby St, men det er en landevejsmodel med een dør. Ku vel være Stege-ruutebilen?


Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Niels Munch, 17/7 2016, 12:33 (2840 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af Niels Munch, 17/7 2016, 12:51

(Interessant foto, må være Valby St, men det er en landevejsmodel med een dør. Ku vel være Stege-ruutebilen?


Det går jo godt, Gamle Ole, måske Louis Nielsen var et besøg værd ;-)? Det fremgår af billedteksten, at bussen er i Valby, på Lyshøjgaardsvej, og skal til Køge, jf. også destinationsskiltet på bussen. Desuden står der København-Gr(eve Strand-Køge) at læse i mavebæltet.

Bussen er i familie med "Danmarks grimmeste bus" og dermed en "tidlig" Leyland/DAB, hvor DSB fik nogle af typen PS 1. Jf. denne oversigt http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_chassis.php?ID=487 har DSB kun 2 vogne, der er indregistreret i 1947, nemlig nr. 81 og 82, men de har Kolding-nummerplader (Y 16.040 og Y 16.043).

Bushistorikeren Jens Birch har bekræftet min mistanke om, at K 30.102 er den ene af de 2, nemlig internnr. 82, indregistreret 28.04.1947. Kong Christian X blev bisat 30.04.1947, så Bjarnes gæt var ganske godt.

Internnr. 82 blev sammen med nr. 81 (K 30.053) overflyttet til Vejle-området o. 1950, hvor de blev stationeret i Kolding og følgelig omregistreret i h.t. tidens procedurer.

Nu et privatbaneislæt: På ovennævnte oversigt findes yderligere 3 DSB PS 1-vogne, indregistreret i 1948, nemlig internnr. 114-115-116. Disse var egentlig bestilt af Kolding Sydbaner (KS), som imidlertid lukkede i 1948, hvorefter kontrakten på busserne blev overtaget af DSB.

Den sidste Leyland PS 1 til DSB kom i april 1950, og blev i første omgang indregistreret i Vejle (Y 6434), men kom snart til Kolding (Y 16.508). I 1955 fik vognen internnr. 276.

Alle DSB's Leyland PS 1'ere var således samlet i Kolding og betjente primært erstatningslinjerne for KS.

[image]Kolding rutebilstation ca. 1955. T.h. putter sig en DSB Leyland/DAB PS 1. (Kolding Stadsarkiv - billede nummer B82375).

DSB fik som bekendt flere Leyland/DAB busser i de følgende år, overvejende på underfloor-chassiser.

Det er på ingen måde et én-mandsjob at komme igennem banebussernes historie.


M.v.h.
Niels

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 18/7 2016, 12:18 (2839 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Fin info. Ja har prolemer med syset. Bivirkninge diabetes mm.

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Niels Munch, 18/7 2016, 12:32 (2839 dage siden) @ gamle ole2

Sorry, Ole.

M.v.h.
Niels

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 18/7 2016, 15:01 (2839 dage siden) @ Niels Munch

Helt i orden.
Det kan du jo ikke vide. Det svinger lidt op og ned.
Ja man må indrømme at DSB virkelig havde nogle "øje-bæ-rutebiler" dengang.
(Til gengæld har jeg altid menet at Volvoerne fra Åenrå med "borgmestermave-fronten" var flotte/elegante, indtil maveælterne forsvandt og de alle blev "firkantet, både Volvo og Leyland mf)
Ikke mindst GDS-farverne var flotte (creme-blå)


Hilsen Ole

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 19/7 2016, 11:22 (2838 dage siden) @ Niels Munch

Og nu vi har fat i temaet. Op til de forskellige "bormestermave-modeller" husker jeg at der ihvertfald var 2 Volvo grundmodeller fra Volvo-og sikkert også Scandia Vabis. Og her tænker jeg på landevejs/eet-dørsmodellerne.
En kort version a la den museet i Odense kører bytur i, og så en længere grundnodel. Der kom jo senere også adskillige varianter af f.ex. længden på borgmestermodellerne. Den talrigste var nok den med 8 vinduer?
Husker jeg mon rigtigt?
De eneste landevejsmodeller fra H-området før borgmesterne var netop Stegerutebilen fra Valby St og 122 Korsørrutebilen fra Valby Lang Langgade St. Begge mener jeg primært Volvo og sekundært Scania Vabis???
(resten var typisk to-dørs, primrt midterdør og sekundært bagdør- forunden fordør)

Hilsen Ole

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (1 foto)

af Niels Munch, 19/7 2016, 15:02 (2838 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af Niels Munch, 19/7 2016, 15:22

Vedr. "borgmestermaver":

Lad os - som tidligere - slå fast, at Scania Vabis chassiset forsvandt efterhånden, som DSB gik over til underfloor-chassiser. Dem havde til gengæld både Leyland og Volvo på paletten. Og her endte DSB som bekendt med at foretrække Volvo.

Aabenraa havde foruden den oprindelige "hovedtype" ("Heljan-bussen") yderligere 2 typer "borgmestermaver", dels én med nedad forsat frontrude og forreste siderude, dels en "facelift", hvor taget for og agter var "løftet op".

DAB havde til sine underfloor-chassiser - først Büssing, så Leyland Tiger Cub - udviklet sin "borgmestermave" model, der med mindre ændringer leveredes til DSB op igennem 1950'erne til og med 1960, hvor de sidste udgaver bl.a. mistede den frit monterede kofanger og kom til at se således ud:

[image]DSB rutebil på Vesterbrogade i Fredericia 1968. Fotograf: I. C. Søndergaard. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv for Fredericia og Omegn - billede nummer: B330141. Klik på billedet for oprindelig størrelse.


Bussen er DSB internnr. 726, YP 79.032, indreg. 25.01.1960.

DSB fik aldrig nyleveret DABs "faceliftede" Leyland.


M.v.h.
Niels

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (1 foto)

af gamle ole2, 20/7 2016, 12:11 (2837 dage siden) @ Niels Munch

Fint Niels. ja det sætter tingene på plads. Og når jeg ser det foto, husker jeg at "borgmestrene"-en del af de tidligere typer netop havde en "firkant midt på maven som her hvor det flotte vingehjul" var placeret. Ud fra det du skriver må det fromodentlig være Leyland/DAB der er på banen her.Og det er jo rigtigt at Scandia-Vabis røg ud (underfloor mm). Det var den gamle misforståelse med to-dørs "svenskerbusserne" behandlet i tidligere tråde.
En tilføjelse til de tidligere omtalte landevejs/eet-dørsrutebiler, er at jeg husker at have kørt med en sådan på 307-de korte Volvoer og altså også i Nærtrafikområdet. (I øvrigt også på Kolding-Skamlingsbanken mm- DSB-ruten, hvilket jo ikke er så underligt for tidens typiske "landrutebiler"- sidst 50erne.

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af Niels Munch, 20/7 2016, 19:33 (2837 dage siden) @ gamle ole2

[image]DSB internnr. 109, OU 95.486 på Danmarks Jernbanemuseum 06.07.2013 (nm).

Denne face-liftede Aabenraa-Volvo borgmestermave fra 1966 er én af de korte, bygget på et B58-50 chassis. Volvo B58 chassiset kunne fås i to typer B58-55 og B58-60, men DSB Rutebiler lod nogle B58-60 chassiser afkorte med en meter, og de fik typebetegnelsen B58-50, som officielt ikke var i Volvos busprogram. HT overtog ikke, så vidt jeg kan se, B58-50 busser fra DSB.

Klik på de "indbyggede links" for busdata etc.

M.v.h.
Niels

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af gamle ole2, 23/7 2016, 15:34 (2834 dage siden) @ Niels Munch

Og nu tror jeg jeg langt om længe er ved at fatte "systemet" mht nyere DSB-rutebiler mm takket være dine fremragende input, Niels.
Nu må du korrigere hvis der er fejl (det plejer der jo at være)
Scandia-Vabis tyger af sporet med indførsel af under-floyrmotorer (idet de holdt fast i frontmoorer vel både indenfor og udenfor (snudemodeller)
-og det jeg fejlagtig huskede sam Scandia_vabis typer med midterdør, var de de overtagne svenske-formodentlig også Volvo- med non-Åbenbenrå men svensk karosseri.

2 Borgmestertyperne forvekslede jeg undertiden med ren Volvo og DAB/Leyland/Tiger-typer jeg dog kun kender som eet-dørs landevejstyper (mens KS, AB og LNJ og andre havde to-og 3-dørstyper)

DAB og Åbenrå kører så med borgmesterdesignet indtil de alle blir "firkantede" (og nu om dage vel nærmest alle med hæk-motorer)

Det må vist nogenlunde sådan det hænger sammen???

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af gamle ole2, 23/7 2016, 15:38 (2834 dage siden) @ gamle ole2

Og et lille vedhæng, så må Volvo (Åbenrå) have haft et paralleldesign ala De forenede Rutebiler og Århus Sporveje, og sikkert andre også.

Ole

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af Niels Munch, 23/7 2016, 16:20 (2834 dage siden) @ gamle ole2

Og et lille vedhæng, så må Volvo (Åbenrå) have haft et paralleldesign ala De forenede Rutebiler og Århus Sporveje, og sikkert andre også.


Husk nu på "Smith, Mygind & Hüttemeier, SMH" i Svendborg, efter 1957 "Nordisk Karosserifabrik, NK", som var de første, der karossserede Volvo-underfloor chassiser herhjemme - til Odense Bytrafik. Lignende typer blev bygget til bl.a. Aarhus Sporveje og Aalborg Omnibus-Selskab - samt til Forenede Rutebiler (efter Aarhus Karosserifabrik stoppede produktionen).

Også DSBs første underfloor busser med midterdør kom fra Svendborg, jf. denne tråd.

M.v.h.
Niels

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af gamle ole2, 23/7 2016, 17:49 (2834 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Tænkte det nok. Træerne vokser ikke ind i hilmen.
Og just den viste bus på linket-som omtalt i tidligere tråde- den jeg havde havde under mistanke som værende en Scandia-Vabis..
Ja seelvfølgelig også Odense Sporveje sammen med Århus og De forenede.

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler - DSB (+1 foto DJM)

af gamle ole2, 23/7 2016, 18:24 (2834 dage siden) @ gamle ole2

Og nok en fejl.
Det var jo omvendt. En ex-dansk type der røg til Sverige-og ikke omvent. (jvnf tidligere tråde)

Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 24/7 2016, 13:27 (2833 dage siden) @ gamle ole2

Og i forlængelse af info fra Niels, kan man vel konkludere at frem til overgangen til under-floortyperne (Volvo primært), var vel både Volvo og Scandi-Vabis dominerende mht eet-dørs-landevejsrutebiler-frem til borgmester/underfloorfasen. Derudover var der i mindre mængde andre typer, men de 2 nævnte vel mest talrige?

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/7 2016, 16:46 (2839 dage siden) @ gamle ole2

Ja har prolemer med syset. Bivirkninge diabetes mm.

Jeg kan anbefale at indstille zoom på din browser til så stor som du har brug for. Jeg bruger oftest 125%, undertiden højere (i IE bruger jeg View-Zoom-sæt tal).
Mine synsproblemer skyldes grå stær og problemer med hornhinderne. Jeg har også diabetes og går derfor til årlig kontrol hos øjenlægen.

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 19/7 2016, 11:15 (2838 dage siden) @ Erik Olsen

Tak. Ja og så bliver det jo heller ikke bedre af jeg bruger en notebook med lille skærm. Zoom virker på den gamle explorer (W.XP), men hvor ligger funktionen på Google Crome og Firefox egentlig?
(Jo tak. Laer op det ene øle og injekteioner direkte i det andet) (Man er squ kommet i reperationsalderen)

Hilsen Ole

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af marrix, 19/7 2016, 21:56 (2838 dage siden) @ gamle ole2

men hvor ligger funktionen på Google Crome og Firefox egentlig?

En hurtig genvej hvis man sidder ved tasterne, er at bruge CTRL + for at zoome ind, CTRL - for at zoome ud og CTRL 0 for at gå tilbage til 100%

- Martin

"værk" om (bane)rutebiler(busser)

af gamle ole2, 20/7 2016, 12:13 (2837 dage siden) @ marrix

Tak for hjælpen.

Ole

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af Niels Munch, 10/8 2016, 10:06 (2816 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole,

Der er dukket yderligere et foto op, der kan bestemmes nærmere:

[image]Københavns Godsbanegård - Svenske åbne højsidede godsvogne med sidestøtter lastet med fabriksnye Volvo-rutebiler til DSB. Over sporene den tidligere kulbane-bro for Vestre Gasværk. Fotodato: 1946. Delsamling: Københavns Foto-Service. Scannummer: DJM01-00001528. Fotonummer: J4137. Jernbanemuseets Billedsamling.


Busserne har svenske karosserier fra Hägglund (bl.a. kendt for "dadelæskerne"), og de er bygget på Scania-Vabis' bulldog-chassis (og altså ikke Volvo). Såfremt tidsbestemmelsen holder, drejer det sig om de 2 første Hägglund vogne (internnr. 65 og 66) af i alt 5.

Senere fortsatte DSB indkøb af Scania-Vabis frontmotorbusser, men med karosserier fra DAB og Aabenraa. Desuden modtog DSB gennem 1950'erne også Volvo-frontmotorbusser med karosserier overvejende fra Aabenraa og J. Ørum-P., til dels sideløbende med de tidligere omtalte underfloor-typer (Leyland og Volvo).

Vi har tidligere beskæftiget os med DSBs Hägglund-rutebiler, på grundlag af dette foto af en bus i rute:

[image]DSB K 24.411 (internnr. 99) på linie 121 mod Greve Strand. Det Kongelige Biblioteks billedsamling, Id: turck_62625.tif. Fotograf Sven Türck.

Denne vogn, der var den 3. Hägglund, blev indregistreret i januar 1947.


Bedste hilsener
Niels

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af gamle ole2, 10/8 2016, 11:12 (2816 dage siden) @ Niels Munch

Tak. Fantastiske fotos og beskrivelser- som sædvanligt.

Ligesom at blive ramt af et tveægget sværd.:
1 fantastiskinfo oftest om kuriøse og spændende ting.Positivt
2 frustrerende da det viser hvor lidt og tilfældigt jeg ved. Negativt:-)


(og hvis jeg lige må springe i temaet. I tidligere tråde om Nordsjællandske (bane)rutebiler, Hillerød Rutebil St mm,
Atter gennemgået diverse kilder uden at finde en forklaring- med mindre du har nævnt det undervejs?- GDS og HFHJ bibeholdt hele vejen igennem sig til landevejs/eet-dørstyper, menes HHGB på nær 3 Volvo, altid holdt sig til "bybusdesign" med 2 døre. Først bagdør sidenhen midterdør. Hvorfon mon? Så meget "passagerflow" var der vel iheller ikke, eller var det til brug i bytrafikken i Helsingør som reserve mm?. Jo nærmest som omegnsbybusser a la Lyngby/Kbhs amt mm.
Og en anden ting hvor jeg pludselig kom i tvivl de jeg kun har sort/hvid fotos. De nyeste HHGB-busser var alm grå med rødt mavebælte , men var de tidligere som iGuy-Arab og Deutsch ikke rigtig sølvgra a la LNJ?


Hilsen Ole

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af Niels Munch, 10/8 2016, 13:20 (2816 dage siden) @ gamle ole2

Hej Gamle Ole,

Farveopfattelse er - som vi ved - nok en individuel sag; men her er nogle links til sider med (farve-)billeder af busser:

Danske Bussers billeder: http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/index_ejer.php?ID=1

Arne Unterschlak's foto arkiv: http://www.busbilleder.dk/foto.htm (scroll lidt ned til "Foto arkivet")

Kurt Rasmussens Bus-Bilder: http://www.bus-bild.de/name/galerie/fotograf/21073/username/kurt-rasmussen.html (der skal scrolles lidt rundt efter de danske).

Der er flere steder på nettet; men i ovenstående kan man finde en del fra før, "alting blev HT-gult".


M.v.h.
Niels

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af gamle ole2, 11/8 2016, 15:13 (2815 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak, Niels for gode links.
På de gamle s/h fotos ser der det ud til at de ældre HHGB-rutebiler var søvlfarvede (a la LNJ), da de ser ud til at have et skinnende udseende,
PS. Hvad siger du til "HHGB-bybus-hypotesen"?

Hilsen Ole

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af Niels Munch, 11/8 2016, 15:35 (2815 dage siden) @ gamle ole2

PS. Hvad siger du til "HHGB-bybus-hypotesen"?


Min mening: Meget plausibel teori. Vi ved, at f.eks. denne vogn nu og da var reserve i bybusserne:

[image]HHGB GUY MK3/Carlsen Humlebæk 1954, reg.nr. BA 79.014, Grønnehave 08.10.1964 (foto: JB-P, arkiv nm).


M.v.h.
Niels

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af gamle ole2, 11/8 2016, 18:18 (2815 dage siden) @ Niels Munch

Ja. Meget sansynligt. Og så udgjorde alle "rød-striberne" et reservepotentiel for "blå-striberne"- stadig vel minus de 3 Volvo landevejstyper.
Det må være noget af et reservepotentiel, men sikkert rigtigt nok.

Hilsen Ole

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af Thomas de Laine, 11/8 2016, 20:56 (2815 dage siden) @ Niels Munch

Forfatteren til "10 år med HT busser", der bl.a. omtaler alle de banerutebiler, som HT overtog i 1974, skriver på side 178, at HHGB anskaffede de bybusagtige rutebiler med mange ståpladser mv., fordi de i en snæver vending skulle kunne indsættes som bybusser i Helsingør. Så der er også støtte til teorien dér.

"Værk" om (bane)rutebiler (yderligere 1 foto DJM)

af gamle ole2, 25/8 2016, 18:02 (2801 dage siden) @ Thomas de Laine

Ja, det lyder sandsynligt. Og de andre nordsjællandske banerutebiler havde jo ikke det problem, men kunne trygt fortsætte med et-dørs landevejstyper.

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak