Indusi på MA-lyntogene?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/9 2016, 15:01 (2776 dage siden)

[image]

[image]

En af mine tyske kollegaer ledte efter noget i vores arkiver (der for det meste er samlet i kældrene i Hennigsdorf), og fandt tilfældigvis disse tegninger på placering af kabelrender for MA-lyntogenes styrevogne litra BS. Umiddelbart harmløst, men ved et grundigere kig, står der anført kabelrende til det tyske sikkerhedssystem "Indusi".

Nu kan det godt være, at jeg ikke har fået nærlæst min MotorMateriel serie lige om dette emne - ligesom jeg normalt ikke bevæger mig rundt i dette forum, men har der på noget tidspunkt været (tiltænkt) Indusi på MA-lyntogene - eller er der mere tale om en "fremtidssikring" af produktet, hvis eksempelvis DB fandt ud af, at togsæt med styrevogn var sagen...

Håber der herinde er nogle, der kan kaste lidt mere lys over sagen?

Med venlig hilsen

Lasse
Bombardier

Indusi på MA-lyntogene?

af Steffen Dresler, 19/9 2016, 16:00 (2776 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Kære Toylsbjerg-Petersen


Jeg er på ingen måde ekspert eller over norm vidende om MA-togsættet, så dette er udelukkende et muligt kvalificeret gæt, selvom dette jo ikke er nok.
Men KUNNE det tænkes, at da 1. sæt blev prøvekørt i Tyskland med høje hastigheder, at det var et krav sikkerhedsmæssigt, at det havde INDUSI for dette formål? Og da INDUSI jo allerede var indbygget i VT 11, kunne det jo "bare" overføres, ok, selvfølgelig havde DB VT´er jo ikke en BS styrevogn.
Bare en tanke og så var det vel slet ikke så tosset at tænke frem og sikre sig, HVIS international trafik til f. eks. Hamburg, at det var klargjort.
Håber du få et mere korrekt svar, lyder nemlig ganske interessant.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Indusi på MA-lyntogene?

af KimC, 19/9 2016, 16:43 (2776 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Da MA blev bygget var Indusi standard i Tyskland, mange andre lande havde også en eller anden form fo rtogkontrolanlæg. Her i DK mente vi jo nok at vi kunne klare os helt uden noget togkontrolsystem, der skulle først nogle meget alvorlige ulykker til førend vi begyndte at udvikle vores eget skræddersyede system, mens togene fortsatte med at støde sammen.
Indusi har uden tvivl reddet mange liv, og for tyskerne var det en selvfølge at der enten var eller nødvendigvis snart måtte komme togkontrolsystemer på det jernbanemateriel de leverede, om ikke andet at køberen selv installerede det, så selvfølgelig skulle der være afsat plads til et togkontrolanlæg. Hvis vi i DK var gået i gang med at lave (vores helt egen unikke, naturligvis) togkontrolanlæg allerede i 1960'erne ville det sikkert teknologisk set være blevet noget ala Indusi, hvorfor betegnelsen ikke er helt forkert.

Indusi på MA-lyntogene?

af Oversmeden, 19/9 2016, 19:32 (2776 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Godt spørgsmål hvad den INDUSI kasse laver dér......og svaret er ikke entydigt uden mere dokumentation.

Helt overordnet, så:
- står der INTET i kontrakten omkring INDUSI.
- der er heller ikke noget i forhandlingerne herom.
- tegningen syntes at være dateret 5/11 1962 - hvilket syntes at være noget sent med tanke på at leveringen skete i maj 1963.
- BBC var underleverandør til MAN.

Det vides at Ma blev prøvekørt med 160 km/t i Tyskland inden transportkørsel mod DK.
Vi har tidligere haft fat i DBs regler da My kørte Flensburg-Hamburg - Nordpil
Men hvad om der var 2 mand i førerrummet på Ma - hvilken hastighed ville DB da tillade uden INDUSI?
Endelig kunne MAN have søgt en art dispensation fra DB således at prøveturen kunne foregå uden INDUSI.

Det bedste ville jo være om tysken brugte en interesse time eller 2 på at se om der var noget tilhørende korrespondance da det vil eliminere ret meget gætteri.

Af mere flyvske teorier kunne jeg foreslå at BBC ved en fejl har tegnet INDUSI - fordi ingen lige havde fortalt BBC at "det bruger man ikke i DK".
I en senere tegningsgodkendelse kan det være blevet fjernet.
Omvendt må jeg også sige at visse dele af elanlægget har været fejlbehæftet (særligt den automatiske synkroniseringen/lastfordelingen af hjælpemotorerne - en funktion DSB betalte ekstra for og var meget åben om at "det skal vi have").
Så BBC er bestemt ikke fejlfri.....hvorfor jeg ikke nødvendigvis vil tage tegningen for "den rene vare".

Og hvordan kan den tegning ende hos BomTranz? Tjo, MAN solgte sin jernbanedel til AEG i 1990, som købte VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" omkring 1991 (faktisk var stedet AEGs eget inden nationalisering i det som blev DDR). Senere blev Adtrans dannet - hvori AEGs jernbanedel indgik - og endelig blev Adtrans til Bomtranz......så tydeligvis er en del af de gamle arkiver bevaret.

Indusi på MA-lyntogene?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/9 2016, 22:18 (2775 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Nu kan det godt være, at jeg ikke har fået nærlæst min MotorMateriel serie lige om dette emne - ligesom jeg normalt ikke bevæger mig rundt i dette forum, men har der på noget tidspunkt været (tiltænkt) Indusi på MA-lyntogene - eller er der mere tale om en "fremtidssikring" af produktet, hvis eksempelvis DB fandt ud af, at togsæt med styrevogn var sagen...

Håber der herinde er nogle, der kan kaste lidt mere lys over sagen?

Et kig i 'Betjeningsvejledning for MA-lyntog' fra juli 1974, fortæller at MA åbenbart var forberedt for Indusi, der er i hvert fald flere referencer til Indusi, bl.a vippeafbrydere og meldelamper.

Principstrømskemaet fra BBC (udført 14.7.64) viser den fulde Indusi-udrustning på togsættet, med både vippeafbrydere og meldelamper samt indusi-magnet, tegningerne over førerbordet viser tilsvarende Indusi-udrustning.

Et foto fra 2010 af førerbordet på lyntoget viser at vippeafbrydere og meldelamper stadig findes, dog uden beskrivende tekst.

Indusi på MA-lyntogene?

af MA460, 21/9 2016, 22:45 (2773 dage siden) @ Henrik Hansen

MA togsættet (MA460 og BS480) som DJM har er skam stadigvæk kablet sådan.

De tyske (VT 11.5 senere VT601'er) og danske MA er identisk kablet idet at de rent faktisk teknisk kan køre samme.
dog er der nogle ting som skal suspenderes på den danske MA henholdsvis tyske VT 11.5 senere VT601 alt efter hvilken motorvogn der skal køres fra.

De første MA'er blev leveret med INDUSI punkt antenne men denne punkt antenne blev hurtig pillet af på Hgl efter ankomsten.

Beslagende sidder der endnu på drivbogien på MA460

Spørgsmål:

Lasse, det arkiv i har fundet den tegning i? Er det det gamle Wegmann eller LHB arkiv?

Eksistere der flere af disse tegninger?

Jeg forespurgte Bombardier officielt for (ex. DSB Museumtog) for en del år siden netop omkring tegninger til MA toget i det DJM arkiv ikke indeholder særlig mange tegninger da netop alle tegninger røg afsted til LKR i 1992 sammen med de andre MA togsæt med undtagelse af de leverandøre som ikke havde givet tilsagn til dette. De tegninger som ikke røg afsted blev i tegningsarkivet på Otto Busses Vej.

Årsagen var, at jeg ønskede at fremskaffe tegninger af Wegmannbogierne / bremseskiver og andre dele til brug for fremtidig vedligeholdelse og revision af MA toget.

Men jeg fik et brev retur om, at man ikke kunne hjælpe da man ikke viste hvor Wegmann / LHB arkivet var havnet henne.

Så et ret interessant fund må man sige...

De bedste hilsner

Dennis

--
Mange hilsner
Dennis L Desezar

Indusi på MA-lyntogene?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/9 2016, 20:28 (2771 dage siden) @ MA460

Lasse, det arkiv i har fundet den tegning i? Er det det gamle Wegmann eller LHB arkiv?

Eksistere der flere af disse tegninger?

Hej Dennis
Tegningen er fundet i Talbots arkiver på 750.000 tegninger, der er flyttet fra Aachen til Hennigsdorf, hvor også arkivet i Randers forventeligt flytter til.
Arkivet fra Talbot er registreret efter projektnumre, så hvis du kan finde nogle numre, der kan søges efter, er det ikke umuligt, at vi måske kan finde noget mere.
Arkivet er ikke digitaliseret, så der skal søges på den analoge måde...

/Lasse

BBC tegningsarkiv med MA

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/9 2016, 17:07 (2769 dage siden) @ MA460


Lasse, det arkiv i har fundet den tegning i? Er det det gamle Wegmann eller LHB arkiv?

Dennis: Jeg har nu fået lokket ialt 135 tegninger fra BBC arkivet ud fra arkivet i Hennigsdorf. Det er primært strømskemaer/ledningsskemaer mm. Send en mail, hvis det har interesse (lasse.toylsbjerg-petersen@rail.bombardier.com)
/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak