Avatar

Skjold

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/10 2016, 09:03 (2745 dage siden)

Ifølge "Mertes lieferliste" var Skjold alias Krauss 6989/1916 et 900 mm lok - men kan det passe?
Det var i drift på både Hedehusene Skærvefabrik og Stålvalseværket i Frederiksværk, så er 1435 mm ikke mere korrekt?

Skjold

af BjarkeH, 20/10 2016, 09:13 (2745 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billedet fra Hedehusene er da fra 1435mm spor så det virker mere rigtigt at den sku være normal sporet

Skjold (1 foto)

af Niels Munch, 20/10 2016, 12:12 (2745 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge "Mertes lieferliste" var Skjold alias Krauss 6989/1916 et 900 mm lok - men kan det passe?


"SKJOLD" var normalsporet og er - sammen med andre lokomotiver - portrætteret i Nils Bloch's "Hedehusene og jernbanerne", Blochposten 2005 (ISBN 87-983192-2-1) med flg. levnedsløb:

1915 Krauss f.nr. 6989
1915-17 Anlæg Køge-Ringsted Banen for Rasmussen & Schiøtz (R&S)
1918-20 Århus (R&S)
1920-61 Hedehusene Skærvefabrik
1962-63 Stålvalseværket Frederiksværk
1965 ophugget i Frederiksværk


Fra anlægget af KRB findes i min samling dette foto:

[image]

..... der viser "SKJOLD", angiveligt med sveller fra Collstrop.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Skjold (1 foto)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/10 2016, 17:33 (2744 dage siden) @ Niels Munch

Ifølge "Mertes lieferliste" var Skjold alias Krauss 6989/1916 et 900 mm lok - men kan det passe?

"SKJOLD" var normalsporet og er - sammen med andre lokomotiver - portrætteret i Nils Bloch's "Hedehusene og jernbanerne", Blochposten 2005 (ISBN 87-983192-2-1) med flg. levnedsløb:

1915 Krauss f.nr. 6989
1915-17 Anlæg Køge-Ringsted Banen for Rasmussen & Schiøtz (R&S)
1918-20 Århus (R&S)
1920-61 Hedehusene Skærvefabrik
1962-63 Stålvalseværket Frederiksværk
1965 ophugget i Frederiksværk


Tak for info - jeg opdaterer databasen - og snupper billedet. ;-)

Skjold

af KimC, 20/10 2016, 14:07 (2745 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge "Mertes lieferliste" var Skjold alias Krauss 6989/1916 et 900 mm lok - men kan det passe?
Det var i drift på både Hedehusene Skærvefabrik og Stålvalseværket i Frederiksværk, så er 1435 mm ikke mere korrekt?

Hvis man sammenligner størrelsesmæssigt med alt andet i billedet, så kan det kun være normalspor.

Hvad jeg undres over er at det ligner et afrakket entreprenørlokomiotiv på billedet fra 1958, men på billedet taget i 1962 skinner det blankt, og har endda fået hvad der ligner et typisk privatbane skorstensbånd. Der ligger iltflasker omkring lokomotivet, så det kunne se ud som om at skærebrænderbanden er i anmarch.

Skjold

af Niels Munch, 20/10 2016, 14:18 (2745 dage siden) @ KimC

Hvad jeg undres over er at det ligner et afrakket entreprenørlokomiotiv på billedet fra 1958, men på billedet taget i 1962 skinner det blankt, og har endda fået hvad der ligner et typisk privatbane skorstensbånd. Der ligger iltflasker omkring lokomotivet, så det kunne se ud som om at skærebrænderbanden er i anmarch.


Jf. levnedsløbet i mit indlæg kom loket til Stålvalseværket i 1962, som først ophuggede det i 1965.

Uanset, at valseværket satte gamle damploks i drift, fik de ofte en gang "hattelak" foruden div. tilpasninger til værkets aktuelle anvendelse. Valseværkets skorstensbånd var i øvrigt hvidt med sort ring.


M.v.h.
Niels

Skjold

af Bent Hansen, 23/10 2016, 22:08 (2742 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Jens Merte er meget troværdig, især når han får troværdige oplysninger, men de leveringslister han bygger sit arkiv på er ikke alle lige troværdige. De danske mergelselskaber, der står opført som modtagere af lokomotiver, har tit navne, som er yderst vanskelige at gennemskue fejllæsningen af. Det eneste, jeg pt. kan huske, er Carl Nielsens adresse, Fruens Bøge, der blev til Tunis Berge.

En anden ting er, at flere lokomotiver officielt har heddet Skjold, og sikkert også nogen uofficielt. Navnet Marie går igen på mindst tre forskellige lokomotiver.

Måske skulle vi stole mere på det danske Kedeltilsyn, selv om også de lavede deres fejlskrivninger. Men altså efter tilsynet er Skjold:

Krauss 6989/1915. 1435 mm. 35 m². 12 atm. Navn: “Skjold”. Oph. 1965.
1915 - 17 Anlæg af Køge Ringsted Banen for Rasmussen & Schiøtz.
1918 Ukendt anlægsarbejde i Århus.
1920 - 61 Rangering for Hedehusene Skærvefabrik.
1961 - 65 Stålvalseværket nr. 5.
Bemærkninger
Også Fletcher 141/1875 bar navnet Skjold.

Bemærkningens lok var en af DSBs M-maskiner. Kedeltilsynet melder:

Fletcher 141/1875. 1435 mm. 32,7 m². 8,5 atm. Navn: Svend senere Skjold. Nummer: 82.
1875 - 1913 DSB M 82.
1913 - 13 Anlæg af Hjørring - Hørby Banen for Petri & Haugsted.
1913 Baneanlæg mellem Glejbjerg og Grindsted for Petri & Haugsted.
1918 Anlæg af Hørve - Værslev Jernbane for Petri & Haugsted.
1919 - 20 Jernbaneanlæg mellem Skjern og Videbæk for Carl Jensen.
1920 - 22 Brunkulskørsel i Risdal Brunkulsleje for Henriksen & Kähler og Wright,
Thomsen & Larsen.
? Anlæg af Hirtshalsbanen for Stürup & Prosch-Jensen.
1924 - 26 Sporlægningen på Midtsjællandsbanen ved Hvalsø mellem Hvalsø og Ringsted
for Stürup & Prosch-Jensen.
1933 Udrangeret.
Bemærkninger
Ny kedel 1894. I følge anden kilde var lokomotivet M 83. Lokoet havde støbt navneplade med navnet Skjold allerede 1919. Om CJ vanen tro havde lejet det, vides ikke. Også Krauss 6989/1915 i Hedehusene bar navnet “Skjold”. Ejerforholdene mellem 1919 og 22 er usikre, men i Risdal var det formentlig H&K. Hirtshalsbanen åbnede 18.12.1925.

Når jeg husker det, sender jeg JM mine rettelser, og han tager dem ret hurtigt til efterretning. Men undertiden glemmer jeg det, især når rettelsen blot er sendt til udtalelse. Der er jo ingen grund til at skulle rette flere gange, men som sagt, ofte glemmer jeg det, fordi nye opgaver banker på døren.

Sekretær søges!

Mvh Bent Hansen.

ContecRail
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere
DSB MY1139

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak