Den normalsporede Mommarkbane

af esni, Frederikssund, 28/12 2016, 22:05 (2681 dage siden)

Jeg nåede aldrig selv at opleve Mommarkbanen, men det var tæt på: I sommeren 1962 skulle vi fra København til Sønderborg via Mommarkfærgen, og i løbet af planlægningen blev banen nedlagt og erstattet med busser.

Jeg var 6 år gammel, men kan stadig huske at overkørselssignalerne hang i gaderne, men sporet ikke længere i brug.

Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?
Banens akilleshæl var vist den stejle stigning i Jernbanegade, som det ikke altid lykkedes at forcere i første forsøg, især ikke hvis togvægten var tæt på maksimum. I reportagesamlingen 'Tog til Gedser spor 1' fortælles om en MP der måtte rulle tilbage til broen fordi den ene motors maksimalrelæ slog fra under en igangsætning på stigningen, hvorefter det andet relæ slap lige efter.

Var MP utilstrækkelig eller blot udtjent?
Havde bedre materiel holdt banen i live længere?

Avatar

Den normalsporede Mommarkbane

af T. Rithmester @, Struer, 28/12 2016, 22:18 (2681 dage siden) @ esni

Jeg nåede aldrig selv at opleve Mommarkbanen, men det var tæt på: I sommeren 1962 skulle vi fra København til Sønderborg via Mommarkfærgen, og i løbet af planlægningen blev banen nedlagt og erstattet med busser.

Jeg var 6 år gammel, men kan stadig huske at overkørselssignalerne hang i gaderne, men sporet ikke længere i brug.

Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?


En spændende bane.
I Jernbanehistorisk Årbog '08, er der fra side 24 til 36 en artikel om banen efter ombygningen.

Den normalsporede Mommarkbane

af KimC, 28/12 2016, 22:28 (2681 dage siden) @ esni

Jeg nåede aldrig selv at opleve Mommarkbanen, men det var tæt på: I sommeren 1962 skulle vi fra København til Sønderborg via Mommarkfærgen, og i løbet af planlægningen blev banen nedlagt og erstattet med busser.

Jeg var 6 år gammel, men kan stadig huske at overkørselssignalerne hang i gaderne, men sporet ikke længere i brug.

Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?
Banens akilleshæl var vist den stejle stigning i Jernbanegade, som det ikke altid lykkedes at forcere i første forsøg, især ikke hvis togvægten var tæt på maksimum. I reportagesamlingen 'Tog til Gedser spor 1' fortælles om en MP der måtte rulle tilbage til broen fordi den ene motors maksimalrelæ slog fra under en igangsætning på stigningen, hvorefter det andet relæ slap lige efter.

Var MP utilstrækkelig eller blot udtjent?
Havde bedre materiel holdt banen i live længere?

Banen blev aldrig til den direkte forbindelse Tønder/Padborg-Sønderborg-Mommark-Faaborg-Odense som var bagtanken ved ombygningen til normalspor. Trods en omvej var den faste forbindelse over Lillebælt snart en stærkere konkurrent.

Stigningen ved kirken var et problem, MP var hverken værre eller bedre end så meget andet, men deres adhæsionsvægt var ikke alverden, hvilket helt sikkert har bidraget til problemet. Mo måtte ikke køre på banen pga akseltrykket, det siger også noget om begrænsningerne i banens anvendelighed.
Hele strækningen mellem Sønderborg H og Sønderborg By var en billig nødløsning. Det var mellemkrigsårene, man skulle spare, så i stedet for at ekspropiere hele huse som ellers var gængse praktisk både før og siden, ekspropierede man kun den del af husene man faktisk skulle bruge. Derfor kan nogen af husene langs Jernbanegade og ved havnen ses at have fået nogen meget mærkværdige former.
At køre et tog som en slags sporvogn på en vej gennem en by var ikke nogen god ide. Sporvogne har og havde allerede dengang langt bedre egenskaber ved bremsning og igangsætning end rigtige tog. Der skete mange kollisioner med trafikanter, deraf også en hel del med dødelig udgang.

Selv hvis man i stedet havde valgt en "forkromet" løsning med en mere vandret bane ført i eget trace mellem H og By tvivler jeg på at banen ville fået en anden skæbne. "Fjerntrafikken" blev aldrig det man havde forventet, og lokaltrafikken var ikke nok til at holde liv i banen.

Den normalsporede Mommarkbane

af gamle ole2, 2/1 2017, 17:32 (2676 dage siden) @ KimC

ja og som vu også var inde på i tidligere tråde, var der jo planer om en direkte lyntogsgprbindelse fra KBh via Nyborg Ringe Fåborg og videre med færgen til Sønderborg mm .

Ole

Den normalsporede Mommarkbane

af Svend, Storkøbenhavn, 2/1 2017, 19:27 (2676 dage siden) @ gamle ole2

ja og som vu også var inde på i tidligere tråde, var der jo planer om en direkte lyntogsgprbindelse fra KBh via Nyborg Ringe Fåborg og videre med færgen til Sønderborg mm .

.
Så fik kaninen lige en tur op af hatten igen.
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13751 ... og efterfølgende svar

Den normalsporede Mommarkbane

af cm, 29/12 2016, 10:16 (2681 dage siden) @ esni

Du kan læse om Mommarkbanen (1435 mm) i følgende bøger:

TITEL ISBN Forfatter(e)
Jernbanerne på Als 0085-87153-43-2 H.P.Hansen m.fl.
Stationsbyen Tandslet 978-87-983810-1-3 Kaj Jessen m.fl.
Jeg sender dig en hilsen… 978-87-985561-4-5 Flemming Wraae og Steen Thunberg

De to sidste bøger nævner dog kun Mommarkbanen sporadisk

se også disse tråde her på forum:
Sønderborg H
Sønderborg By
Spang og Vollerup
Kirkehørup og Majbøl
Over- og Neder Tandslet
Mommark Færge 1/2
Mommark Færge 2/2
samt
Denne artikel

mvh
Chr

Den normalsporede Mommarkbane

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/12 2016, 11:09 (2680 dage siden) @ cm

Se også vores Torsdagsbilleder fra febr/marts 2015.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Den normalsporede Mommarkbane

af cm, 29/12 2016, 11:27 (2680 dage siden) @ Holger Sørensen

Se også vores Torsdagsbilleder fra febr/marts 2015.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

nemmerlig... det er dem jeg har linket til i mit første indlæg i indeværende tråd!

:-)

mvh
Chr

Den normalsporede Mommarkbane

af Holger Sørensen, Hedehusene, 29/12 2016, 11:53 (2680 dage siden) @ cm

Var uopmærksom at det drejede sig om Torsdagsbilleder - tak.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Den normalsporede Mommarkbane

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/1 2017, 19:41 (2676 dage siden) @ esni


Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?

I bogen "Tog mod Gedser perron 1! og andre reportager fra DSB 1938-1961" er der en 12 sider lang, velillustreret, velskrevet og stemningsfuld beretning skrevet af en lokofører om en tur på Alsbanen i 1958.

Den normalsporede Mommarkbane

af esni, Frederikssund, 2/1 2017, 22:18 (2676 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Hvilken bog skal jeg prøve at skaffe for læse mere?


I bogen "Tog mod Gedser perron 1! og andre reportager fra DSB 1938-1961" er der en 12 sider lang, velillustreret, velskrevet og stemningsfuld beretning skrevet af en lokofører om en tur på Alsbanen i 1958.

Det var jo lige netop den beretning som inspirerede til tråden

Avatar

Den normalsporede Mommarkbane

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/1 2017, 07:47 (2676 dage siden) @ esni


Det var jo lige netop den beretning som inspirerede til tråden

Jamen, så er ringen jo sluttet. ;-) Der er - mig bekendt - sammen med de øvrige fine henvisninger her i tråden ikke skrevet ret meget andet sammenhængende om banen. Selv om bøger om statsbaner ikke er udprægede "sællerter" på jernbanebogmarkedet, kan man derfor kun håbe på, at en entusiastisk forfatter vil kaste sig over Alsbanen, som fik et kort liv, hvorved opgaven med at skrive dens historie vil være overkommelig. Bor man i nærheden af Statsbiblioteket eller Det Kongelige Bibliotek, er der jo nu mulighed for nem og direkte søgning i snart alle landets aviser, og andet kildemateriale tror jeg heller ikke er svært at finde frem. Den bane er et godt "begynderprojekt", hvis man ønsker at prøve kræfter med at skrive en jernbanebog.

Den normalsporede Mommarkbane

af Niels Munch, 3/1 2017, 12:39 (2675 dage siden) @ esni

Et par supplerende litteraturhenvisninger:

I Lars Viinholt-Nielsens bog "Nyborg-Ringe-Fåborg Banen" (Odense Universitetsforlag 1981, ISBN 87-7492-355-2) er der et fyldigt afsnit om færgeoverfarten Fåborg-Mommark, hvor også banedriften på Als berøres.

L.H. Hansens "Amtsbanerne på Als" (Veterantogsforeningen på Als m.fl. 2008, ISBN 978-87-992406-0-9), som er nok så læseværdig, beskæftiger sig med smalsportiden.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak