Avatar

Noget om rejseruter og priser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/1 2017, 09:55 (2652 dage siden)

[image]Forside.

[image]Bagside.

I dag skal vi kigge på en billet fra Sønderborg til en station på strækningen Hobro-Skørping (Hobro, Øster-Doense, Arden eller Skørping).

Billetten er stemplet 27. juni 1959 og kostede kr. 49,80. Mit eksemplar af køreplanen gyldig 31.05-1959-03.10.1959 er uden takster (blev udsendt i et særligt hæfte i begyndelsen af juni 1959), så vi kan ikke tjekke prisberegningen. Men hvis vi kigger i køreplanen, der gik forud (28.09.1958-30.05.1959), kan vi se, at prisen på kr. 49,80 stemmer.

Kilometerberegningen er følgende:

Sønderborg H-Tinglev 42 km
Tinglev-Fredericia 96 km
Fredericia-Hobro 201 km
Fredericia-Øster-Doense 210 km
Fredericia-Arden 216 km
Fredericia-Mosskov 220 km
Fredericia-Skørping 224 km

I alt Sønderborg H-Hobro 339 km
I alt Sønderborg H-Øster-Doense 348 km
I alt Sønderborg H-Arden 354 km
I alt Sønderborg-Mosskov 358 km
I alt Sønderborg-Skørping 362 km

På dette tidspunkt opererede DSB med "bælter" rent kilometermæssigt, når man kom ud over 50 km. Aktuelle bælter i dette tilfælde er:

301-330 km, dobbeltbillet = kr. 48,00
331-360 km, dobbeltbillet = kr. 49,80
361-390 km, dobbeltbillet = kr. 51,80.

Den viste billet ligger i bælte 331-360 km.

Men der er noget galt! Hvordan pokker har Skørping sneget sig med? Den ligger jo 362 tarifkilometer fra Sønderborg H og billetten til Skørping burde således have kostet kr. 51,80. Og hvorfor er Mosskov ikke medtaget på bagsiden af billetten. Den ligger jo på strækningen?

En anden spøjs ting:

Billetten er gyldig Sønderborg H-Skørping over enten Fredericia eller over Tønder-Grindsted-Gern. Den sidste rejserute kan umiddelbart undre. Kilometerberegningen for sidstnævnte rute er:

Sønderborg H-Tønder H 68 km
Tønder H-Bramming 64 km
Bramming-Randers 165 km
Randers-Hobro 32 km
Randers-Øster-Doense 41 km
Randers-Arden 47 km
Randers-Mosskov 51 km
Randers-Skørping 55 km

I alt Sønderborg H-Hobro 329 km
I alt Sønderborg H-Øster-Doense 338 km
I alt Sønderborg H-Arden 344 km
I alt Sønderborg-Mosskov 348 km
I alt Sønderborg-Skørping 352 km

Se det var jo noget af en overraskelse - i hvert fald for mig: Hvis man i 1959 stod i Tinglev og skulle til Randers, var det 10 km. kortere at rejse over Tønder-Grindsted-Gern end over Fredericia-Aarhus.

Den opmærksomme læser vil herudover have opdaget, at hvis man skulle fra Sønderborg H til Hobro og absolut ville rejse over Tønder-Grindsted-Gern, ville det være en dårlig ide at blive udstyrret med en af de viste billetter til kr. 49,80, når Hobro faktisk ligger i et billigere bælte og man således kunne nøjes med at betale kr. 48,00! Mon man kunne forlange, at den arme billetsælger på Sønderborg H skulle have ulejlighed med at udfylde en blancobillet over Tønder-Grindsted-Gern til kr. 48,00, i stedet for blot at snuppe en fortrykt billet i billetskabet til kr. 49,80?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Noget om rejseruter og priser

af cm, 24/1 2017, 10:35 (2652 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Den opmærksomme læser vil herudover have opdaget, at hvis man skulle fra Sønderborg H til Hobro og absolut ville rejse over Tønder-Grindsted-Gern, ville det være en dårlig ide at blive udstyrret med en af de viste billetter til kr. 49,80, når Hobro faktisk ligger i et billigere bælte og man således kunne nøjes med at betale kr. 48,00! Mon man kunne forlange, at den arme billetsælger på Sønderborg H skulle have ulejlighed med at udfylde en blancobillet over Tønder-Grindsted-Gern til kr. 48,00, i stedet for blot at snuppe en fortrykt billet i billetskabet til kr. 49,80?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja - det er da ganske pudsigt! Forestiller man sig nu en eller anden nærigfranz af en højskolelærer, der forlanger rejsen via Tønder-Bramminge- Grindsted-Gern med det ene formål at spare 1 kr 80 øre - stående med sykassebriller, alpehue og plus-fours diskuterende med staklen i billetlugen i Sønderborg; medens køen bag ham vokser- så kan man da håbe at han fejlagtigt stiger af i Tønder Øst og må stresse til fods gennem byen, med al bagagen - til Tønder H, for dér at løse ny billet.

Det er sgu godt set, af dig Thomas. Og jeg ville have forsvoret de 10 km kortere strækning via Tønder.

Tak for et tankevækkende indlæg!
:-)
mvh
Chr

Noget om rejseruter og priser

af Dampfmeisteren ⌂, 24/1 2017, 10:56 (2652 dage siden) @ cm
redigeret af Dampfmeisteren, 24/1 2017, 11:15

Billetter har åbenbart aldrig været billige hos DSB.
49,80 kr i 1959 svarer jf Danmarks Statistiks prisberegner til 663 inflationshærgede 2016-kr.
Det kan man jo i dag komme retur til Berlin eller London for (med fly naturligvis).

Noget om rejseruter og priser

af Jørgen Pagh Jensen, 24/1 2017, 19:24 (2651 dage siden) @ cm

- og det er stadig ikke helt nemt at finde ud af, hvilken rejse, der er kortest eller billigst eller hurtigste, eller bare bedst(?) - når man tænker på den netop gennemførte forenkling af zonetakstsystemet på Sjælland, som for nogle har gjort det mere kompliceret end før.

Avatar

Noget om rejseruter og priser

af Futfar, Kajerød, 25/1 2017, 17:19 (2650 dage siden) @ cm

Som det er set før, både på dette, samt i andre fora, besidder du en ganske særlig evne til at beskrive - fiktive - personer, i en sådan grad, at man er overbevist om, at disse på et tidspunkt ha' eksisteret! Hans erhverv, påklædning og holdning rammer lige i øjet! Rigtig godt gået. Jeg kan se personen for mit indre blik, og kan sagtens forstå hans iver for at spare penge, helt uden at tage hensyn til øvrige rejsende; hans lige fandtes/findes jo, selvom hans erhverv og påklædning måske har ændret sig, og beløbsstørrelsen jo også har ændret sig en del :-P.
Jeg undres så også over pris/rejselængde.....:-P. Men efter hvad man læser om rejsekortet og dets fortrædeligheder, kunne situationen vel stadig forekomme, hvis man altså kunne finde et sted hvor almindeligt billetkøb var muligt.:-P. Det ved jeg ikke om det gør, jeg er ikke bruger af offentlig transport.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak