MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 27/1 2017, 12:24 (2648 dage siden)

Mine kilder giver ikkenoget klart svar på dette fænomen.
Sagen består i at finde ud af hvorvidt de "faste timeafgange"- 19 på Nordbanen og 20/22 på Kystbanen begge benyttde MO-forspandskørsel.
På Nordbanen var det som regel myldretidstog og tog til HFHJ og GDS der benyttede denne, men jeg husker at de faste timeafgange ind i mellem også gjorde det???
(vi ser bort fra lokaltog fra Holte og Lille Nord)
På kystbanen var det oftest hurtigtogene med svenske og norske mf vogne til færgen, men hvad med de faste timetog?
(og vi ser igen bort fra lokaltog til Rungsted)

Forekom denne kørsel aldrig på banerne?
forekom de sjældent?
forekom de som faste løb?

hilsen Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 27/1 2017, 12:26 (2648 dage siden) @ gamle ole2

Rettelse:
Der mangler et N i Nordbanen i overskriften.

Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Svend, Storkøbenhavn, 27/1 2017, 13:39 (2648 dage siden) @ gamle ole2

Mine kilder giver ikkenoget klart svar på dette fænomen.

.
Hvilke kilder gør du brug af? Tjenstekøreplanerne?? Hvis du ikke har fået anskaffet udvalgte udgaver til dit bibliotek endnu, er der der hjælp at hente rundt om på nettet.

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 27/1 2017, 18:18 (2648 dage siden) @ Svend

Ja men desværre druknede alt "tjennestelitteratur" under den store "syndflod" for nogle år siden,sammen med meget andet guf. Møg ærgeligt!

Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/1 2017, 18:49 (2648 dage siden) @ gamle ole2

Mine kilder giver ikkenoget klart svar på dette fænomen.
Sagen består i at finde ud af hvorvidt de "faste timeafgange"- 19 på Nordbanen og 20/22 på Kystbanen begge benyttde MO-forspandskørsel.

.....

Forekom denne kørsel aldrig på banerne?
forekom de sjældent?
forekom de som faste løb?

hilsen Ole

Hej Ole

Det er jo svært at sige det så generelt der var jo to køreplansperioder hvert år og du efterspørger 20 år.
Da jeg boede ved Kystbanen 1962-72 udsigt til banen fra mit værelse var følgende persontog trukket af 2 MO i alle køreplansperioderne:

Helsingør af 6.20, 16.40 København afgang 7.42 og 0.22 Der var flere men ikke i hele perioden.
I begyndelsen var mit skoletog 7.42 med MOK-MO-Av-Cl-Cl. Senere en 1800- og en 1900-MO
Av-vognen var fra udlandspuljen, da der endnu hang reserveringssedler fra f.eks. Duisburg og Dortmund i holderne. Sidste Cl gik ej lørdag.
0.22 kørte med aflåste MO indtil Klampenborg hvor alle svenske bakkegæster blev gennet ind i de to motorvogn som så blev der låst.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 28/1 2017, 11:32 (2647 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for fin info.

hilsen Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Georg Schmidt, 29/1 2017, 14:49 (2646 dage siden) @ gamle ole2

Hej Gamle Ole2

Har kigget lidt i tjenestekøreplan 1B fra 17/5 1953 samt publikumskøreplanen fra sommer 1953.
Vedr. MO-forspand på Nord- og Kystbanen har jeg fundet lidt.
Afgang fra Hovedbanegården var i 1953 minuttal 18, minuttal 19 begyndte først fra sommer 1954.

Nordbanen:
DM 735/736 Kh afg. 12.18 2 MO 370
DM 739/740 - - 12.58 2 MO 370 kun lørdage og retur fra Hillerød som tomt tog.
DM 747/748 - - 14.18 2 MO 370 på lørdage damp (S 300).
DM 753/754 - - 15.18 2 MO 370
DM 781/782 - - 20.18 2 MO 370

I publikumskøreplanen er M=MO og P=S-maskine med undtagelser:

Tog 745 afg. Kh 13.58 på lørdage 23/5-3/10 1953 D-maskine (D 200) og retur fra Hillerød med godstoget.
Tog 757/758 afg. Kh 15.58 K-maskine (K 185), retur fra Hillerød til Holte som personførende. Videre fra Holte som ikke personførende kl. 17.29 med ankomst Lyngby 17.36. Videre fra Lyngby kl. 18.54 med godstog 2766 via Damhus til Godsbanegården.

K-masinerne var jo på stærkt tilbagetog på den tid, så der har nok været en C-maskine blandet i det en gang imellem. Man havde K-maskinerne 537, 538 og 539 til disposition.

Herunder Nordbanen sommerkøreplanen 1953.

[image]

[image]

Kystbanen følger.

Mvh
Georg

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/1 2017, 00:18 (2646 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg

Jeg ser frem i mod hverdagskøreplanen for Kystbanen 1953, takker for din publicering af disse perler.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Georg Schmidt, 1/2 2017, 16:47 (2643 dage siden) @ gamle ole2

Eneste MO-forspandskørsel på Kystbanen jeg har fundet i sommeren 1953 er togene 647/648 til Rungsted på lørdage (2MO 346) så der har været nok at slæbe på. MO-vognen blev på Kystbanen benyttet til de gennemkørende Helsingørtog "M" i køreplanen og S-maskinerne til de standsende tog "P".
Med MO-vognene og C/K maskinerne kunne man køre 100 km/t fra Hellerup til Helsingør. Med P-maskinerne 90, med S-maskinerne 80 og med er parminutters tillæg i køretiden 70 km/t med D-maskinerne.
Herunder sommerkøreplanen 1953.
[image]

[image]

[image]

[image]

Det var i 1953 stadig S-maskinerne der tog det store slæb i nærtrafikken (tur 2 på Godsbanegården med 9 maskiner og tur 16 i Helsingør med 6 maskiner).
K-maskinerne brugte man ikke særlig meget på depotet på Godsbanegården i sommer 1953, de kørte i stedet ud fra depoterne i Roskilde, Slagelse, Næstved og Gedser. C-maskiner til gengæld meget stærkt benyttet ( Gb 4. tur med 6 C-maskiner). C-maskinerne kom en del på Kystbanen.

Jfr. køreplanen:
Tog 435/460 " Skandiapilen" blev fremført af C-maskine af Gb 4. tur.
Tog 415= S-maskine(S 300)
Tog 485/430 =P-maskine (P 300)
Tog 420= S-maskine (S 350)
Tog 475= S-maskine (S 400)
Tog 480 = S-maksine ( S 300)
Tog 412/417 = D-amskine.

En C-maskine af Kalundborg 21. tur tog en aftentur til Rungsted med togene 663/664.

Bemærk togene 404/495 der var motoriltog fremført af en enkelt MO med den ret betydelige togvægt af "MO 210" Det kunne tyde på " en vogn for meget". Der har i hvert fald ikke været meget fart på op til Snekkersten:-D
Mere om dette tog kan læses i mm7 side 155.

Mvh
Georg

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af K564, 1/2 2017, 18:39 (2643 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak den viden du deler med os andre. Der er en ting, som jeg ikke helt forstår. Hvorfor er P- og S-maskinerne kun sat til 90/80 km/t?
Derudover har jeg et andet spørgsmål, som du måske kan finde svaret på. Min gamle chef i togledelsen påstod, at der var en tilladelse til at D-maskinerne måtte fremføre tog syd for Ru med 80 km/t.

Hilsner Keld

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/2 2017, 09:08 (2643 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg og tak for at du gjorde dig ulejlighed med kystbanekøreplanen.

Det jeg undrede over og fandt ud af var at der endnu i 1953 kørtes ægte skip-stop-kørsel i myldretiden, den forekom i den sidste Fabers fra 1946 og i 1938 planen.
Det blev jo senere afløst af et måske bedre system med de fire-myldretidstog i blok:
først Iltoget Kh-Kn-Kk- uden stop til Hg i hælene på et Rungstedtog,
fulgt af et persontog der standsede: Kh-Kn-Kk-Kl-Hum-Gæ-Sq-Hg,
så det ordinære tog med stop i Klampenborg mellem Østerport(Kk) og Rungsted Kyst derefter alle stationer til Helsingør(Hg) og til sidst (igen) lokaltoget til Rungsted.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Georg Schmidt, 2/2 2017, 21:35 (2642 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Et par eksempler fra 1953 og 1958 på systemet i myldretiden.

[image]
Fra tjkpl 17/5 1953.

[image]
17/5 1953.

[image]
Fra tjkpl 1/6 1958.

[image]
1/6 1958.

Mvh
Georg

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 2/2 2017, 17:57 (2642 dage siden) @ Georg Schmidt

Og jeg mener at frekvensen af MO i forspand meget naturligt blev reduceret med fremkomsten af MY og sidenhen MX- ihvertfald på Nordbanen efte3r hukommelsen.

Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/2 2017, 21:14 (2642 dage siden) @ gamle ole2

Og jeg mener at frekvensen af MO i forspand meget naturligt blev reduceret med fremkomsten af MY og sidenhen MX- ihvertfald på Nordbanen efte3r hukommelsen.

Ole

Hej

På et tidspunkt holdt man op med at angive to MO i tjenestekøreplanen;
MO 102 kunne altså betyde MO med en vogn, men også 2 MO med to vogne,
fra hvornår skal jeg prøve at finde ud af.

Lokalgodstoget Helsingør - Østerport var trukket af 2 MO i tresserne.
Toget fra København 18.22 og fra Helsingør 9.20 havde 2 MO en del af perioden fra 1962.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af gamle ole2, 3/2 2017, 12:17 (2641 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak.Ja det mener jeg at huske fra mine desværre druknede tjenestekøreplaner.
I de gamle publikimskøreplaner som Georg medsendte, kan man måske ligefrem tolke togkategori M som lig med MO u forspand- på Nord-og Kystbanen, evt minus Rungstedtogene på sidstnævnte?

hilsen Ole

MO-forspandskørsel, ord-og kystbanen,50, 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/2 2017, 00:17 (2639 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole

Man ændrede tjenestekøreplanens MO- angivelser i 1963, før det kan man se om det drejer sig om en eller to MO.
Må jeg anbefale rundremisen.dk hvor de oplysninger du søger kan findes.
Gå ind på tjenestekøreplaner og find 1B delene.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak