Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af gamle ole2, 2/2 2017, 17:42 (2643 dage siden)

Inspireret af den kommende MM-9-bog.
Vi ved at MT blev brugt til strækningskørsel med både person og godstog, og MH til lokallgodstog men vel ikke til persontog, mig bekendt?
Ardelt/Frisch traktorene bleb også brugt til lokal godstogskørsel, mem mæppe persontog, og det samme gjaldt Koef mener jeg.
Holder det vand?

hilsen Ole

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Niels Munch, 2/2 2017, 17:50 (2643 dage siden) @ gamle ole2

[image]Østbanens gennemgående tog til Roskilde, MH 354 - B 51 - B 50, 23.06.1978 (nm).

M.v.h.
Niels

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af gamle ole2, 2/2 2017, 18:00 (2643 dage siden) @ Niels Munch

Hold da op!
Den var squ ny!
Var det almindelig udbredt på privatbanerne (i forbindelse med kørsel også på DSB-strækninger?
Og mon det alligevel også forekom på "re3n" DSB-kørsel på DSB-strækninger?

Ole

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Niels Munch, 2/2 2017, 18:21 (2643 dage siden) @ gamle ole2

Var det almindelig udbredt på privatbanerne (i forbindelse med kørsel også på DSB-strækninger?


Det var vist specielt for Østbanen. I den periode i slutningen af 1970'erne, hvor de små Frichs'er var "syge", og M 10 endnu ikke var anskaffet, indlejede man successivt trækkraft "udefra". Foruden den viste MH 354 har jeg noteret MH'erne 419 og 362 (samt MO 1827 og 1883 og GDS L 1).

M.v.h.
Niels

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Poul Andersen, 2/2 2017, 19:05 (2643 dage siden) @ Niels Munch

På Assensbanen blev det MT trukne persontog fra Odense til Assens sidst på eftermiddagen (retunerede med godstoget) , i de sidste år før persontrafikkens nedlæggelse i 1966, ofte erstattet af MH, idet FRICHS motorerne i MT tit var ramt af nedbrud.

Mvh. Poul.

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af finnjust, 2/2 2017, 19:56 (2643 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg kan også fra min tid i Togforstærkningen huske, at der i en snæver vending blev anvendt en Mh som trækkraft i et lejrskoletog i Vensyssel

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/2 2017, 20:48 (2642 dage siden) @ finnjust

Og aftengodstoget Godsbanegården - Helsingør - Godsbanegården (2469/2478) fremførtes i 1960-erne ofte af MH istedet for som køreplanssat til MX.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Børge Sundahl, 2/2 2017, 22:37 (2642 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg har foranlediget MH brugt som trækkraft for IC-tog et par gange, dog kun mellem Randers og Langå

Første gang var da der var gået ild i en boggie på MZ'eren ved ankomsten til Randers.
Vi fik MZen væk og soændte Randers' MH for og kørte til Langå, hvor den rekvirede hjælpemaskine kom fra Aarhus. Besparelse på rejsen på ca 45 min.

Anden gang var MY'en nedbrudt i Randers.
Jeg var stationsbestyrer i Langå og sammen med kollegaen i Randers fik vi spændt MHen for og kørte til Langå, hvor hjælpemaskinen ligesom sidste gang kom fra Aarhus.

Her er et foto af MH forspand (fotoet er lidt misfarvet)

Børge

[image]

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af gamle ole2, 3/2 2017, 12:33 (2642 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja, og iøvrigt også med juletræstur fra AB i 60erne med ABs F-maskine der måtte igive op med de mange B-vogne, og afløses af en MH-maskine indtil GB. /Videre af NV-banen)

MH med persontog må vel være en sommerfornøjelse da den vel ikke kunne levere varme (Kedelvogne ?)

Ole

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Rolf Berg, 3/2 2017, 13:22 (2642 dage siden) @ gamle ole2

Evt OT men DB brugte V20 + DB 2x pakvogn + DSB Cp (sommer)/Cqm (vinter) nogle år mellem Tønder - Süderlügüm (- Niebüll) da trafikken genoptogs 1951 . Fra bogen "Internationale Tog via Jylland" side 39-42 med foto på side 41 .

mvh Rolf Berg

Ranger lokos-og traktorer, person-og lokalgodstog

af Poul Andersen, 3/2 2017, 14:33 (2642 dage siden) @ gamle ole2

MH med persontog må vel være en sommerfornøjelse da den vel ikke kunne levere varme (Kedelvogne ?)

Ole


MT kunne heller ikke levere varme, hvilket betød brug af CQM vogne om vinteren,
når det drejer sig om togene på Assensbanen.

Mvh.
Poul.

Avatar

MT+personvogne Skjern-Herning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2017, 19:35 (2642 dage siden) @ gamle ole2

Efter hukommelsen: Der var vist noget med kørsel med MT+personvogne på strækningen Skjern-Herning i starten af 1980'erne? Om det kom til udførelse eller om det kun var på tegnebrættet, husker jeg ikke. Jeg husker faktisk heller ikke, hvis det kom til udførelse, om jeg selv har været togfører på et sådan tog.

Som nævnt andet steds kunne MT jo ikke lave varme og "kedelvogne" var (vist nok) en saga blot på daværende tidspunkt.

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at den manglende opvarmning har givet anledning til utilfredshed i de tidlige og sene tog.

Edit: Jeg mindes en artikel i DSBbladet om emnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

MT+personvogne Skjern-Herning

af Børge Sundahl, 3/2 2017, 21:25 (2641 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

MT kørte også i sin tid på Løgstørbanen

Blandet tog Randers-Løgstør

Persontog Løgstør-Hobro-Løgstør - MT-CQM-EH

Blandet tog Løgstør-Randers

Når MT'en af og til satte ud, så kom Randers' reserve D-maskine til og kørte anden omgang

Børge

MT+personvogne Skjern-Herning

af Poul Andersen, 3/2 2017, 21:35 (2641 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Efter hukommelsen: Der var vist noget med kørsel med MT+personvogne på strækningen Skjern-Herning i starten af 1980'erne? Om det kom til udførelse eller om det kun var på tegnebrættet, husker jeg ikke. Jeg husker faktisk heller ikke, hvis det kom til udførelse, om jeg selv har været togfører på et sådan tog.

Som nævnt andet steds kunne MT jo ikke lave varme og "kedelvogne" var (vist nok) en saga blot på daværende tidspunkt.

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at den manglende opvarmning har givet anledning til utilfredshed i de tidlige og sene tog.

Edit: Jeg mindes en artikel i DSBbladet om emnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Nævnte kørsel med MT + personvogne på Skjern - Herning kom ikke til udførelse, idet den planlagte indsættelse af MR blev mulig.

Mvh.
Poul.

MT+personvogne Skjern-Herning

af KimC, 3/2 2017, 22:13 (2641 dage siden) @ Poul Andersen

Efter hukommelsen: Der var vist noget med kørsel med MT+personvogne på strækningen Skjern-Herning i starten af 1980'erne? Om det kom til udførelse eller om det kun var på tegnebrættet, husker jeg ikke. Jeg husker faktisk heller ikke, hvis det kom til udførelse, om jeg selv har været togfører på et sådan tog.

Som nævnt andet steds kunne MT jo ikke lave varme og "kedelvogne" var (vist nok) en saga blot på daværende tidspunkt.

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at den manglende opvarmning har givet anledning til utilfredshed i de tidlige og sene tog.

Edit: Jeg mindes en artikel i DSBbladet om emnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Nævnte kørsel med MT + personvogne på Skjern - Herning kom ikke til udførelse, idet den planlagte indsættelse af MR blev mulig.

Mvh.
Poul.

Var det ikke "indirekte"? Da det var på tale med MT, og MT "skulle have kørt" stod jeg vagt ved banen, men der kørte kun MO tog. Blev MR ikke indsat andetsteds, så der kunne frigøres MO til Herning - Skjern?

MT+personvogne Skjern-Herning

af Poul Andersen, 4/2 2017, 15:06 (2641 dage siden) @ KimC

Efter hukommelsen: Der var vist noget med kørsel med MT+personvogne på strækningen Skjern-Herning i starten af 1980'erne? Om det kom til udførelse eller om det kun var på tegnebrættet, husker jeg ikke. Jeg husker faktisk heller ikke, hvis det kom til udførelse, om jeg selv har været togfører på et sådan tog.

Som nævnt andet steds kunne MT jo ikke lave varme og "kedelvogne" var (vist nok) en saga blot på daværende tidspunkt.

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at den manglende opvarmning har givet anledning til utilfredshed i de tidlige og sene tog.

Edit: Jeg mindes en artikel i DSBbladet om emnet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Nævnte kørsel med MT + personvogne på Skjern - Herning kom ikke til udførelse, idet den planlagte indsættelse af MR blev mulig.

Mvh.
Poul.


Var det ikke "indirekte"? Da det var på tale med MT, og MT "skulle have kørt" stod jeg vagt ved banen, men der kørte kun MO tog. Blev MR ikke indsat andetsteds, så der kunne frigøres MO til Herning - Skjern?


En planlagt tur med MT+personvogne Skjern - Herning, foregik med MR.

Mvh.
Poul.

Rangerlokomotiver og -traktorer: Person-og lokalgodstog

af John, 4/2 2017, 20:37 (2640 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af John, 4/2 2017, 21:26

Fra min fjerne fortid i FC Roskilde - slut 70'erne og begyndelsen af 80'erne (19...) - forekommer det mig at der mellem Slagelse og Korsør kørtes skoletog fremført af MH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak