Sikring af togveje på Helgoland

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 21/3 2017, 22:27 (2593 dage siden)

Mange tak for gode og nyttige svar på mit spørgsmål om manuel linieblok.

Her er så oplæg til en ny udflugt til sikringsteoriens afkroge:

Arne Rehder beretter i sin bog Fra portør til stationsleder på side 105, at det på Helgoland var muligt at stille indkørsel til et spor, selv om rangerpersonalet kørte ind fra den anden ende.

Jeg tillader mig derfor at gætte på, at der ikke var centralaflåsning af sporskifterne i nordenden, og det kolliderer med min opfattelse af (en del af) begrebet centralsikring: En togvej skal sikres ikke blot ved at de sporskifter, toget skal køre på, er låst, men også ved at andre sporskifter - f.eks. i nabospor - er låst i en stilling, så eventuelle vildfarne lokomotiver og vogne slet ikke kan komme ind i togvejen.

Det krav er jo ikke opfyldt, når man bare kan køre ind fra den modsatte ende.

Jeg vover et nyt gætteri og antager, at togvejen sluttede inden de uaflåste sporskifter i nordenden.

Togvejens slutning markeredes som bekendt med signal nummer 108 - den trekantede eller trapezformede hvide plade med ordet Stop - som viste, hvor det indkørende tog senest skulle standse. Mit tredje gæt er, at der også var sådanne signaler på Helgoland.

Jeg sidder her med Signalreglement af 1944, men det nævner kun det indkørende tog.

Der er ingen regler for passage af signal 108 "bagfra", selv om man risikerede at køre ind i en togvej med deraf følgende fare for frontal kollision.

Er der noget i reglementerne, jeg har overset?

Jeg har kun læst i dem - aldrig lært dem.

På forhånd mange tak for jeres hjælp

Hans-Henrik Landsvig

Sikring af togveje på Helgoland

af Jens V, 22/3 2017, 07:59 (2592 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Mange tak for gode og nyttige svar på mit spørgsmål om manuel linieblok.

Her er så oplæg til en ny udflugt til sikringsteoriens afkroge:

Arne Rehder beretter i sin bog Fra portør til stationsleder på side 105, at det på Helgoland var muligt at stille indkørsel til et spor, selv om rangerpersonalet kørte ind fra den anden ende.

Jeg tillader mig derfor at gætte på, at der ikke var centralaflåsning af sporskifterne i nordenden, og det kolliderer med min opfattelse af (en del af) begrebet centralsikring: En togvej skal sikres ikke blot ved at de sporskifter, toget skal køre på, er låst, men også ved at andre sporskifter - f.eks. i nabospor - er låst i en stilling, så eventuelle vildfarne lokomotiver og vogne slet ikke kan komme ind i togvejen.

Det krav er jo ikke opfyldt, når man bare kan køre ind fra den modsatte ende.

Jeg vover et nyt gætteri og antager, at togvejen sluttede inden de uaflåste sporskifter i nordenden.

Togvejens slutning markeredes som bekendt med signal nummer 108 - den trekantede eller trapezformede hvide plade med ordet Stop - som viste, hvor det indkørende tog senest skulle standse. Mit tredje gæt er, at der også var sådanne signaler på Helgoland.


Forholdene er stort set de samme i dag - med det undtagelse, at togvejens endepunkt er markeret med et lidt anderledes STOP-mærke.

Se SIN-L instruks 10.4. :-)

Sikring af togveje på Helgoland

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 22/3 2017, 12:53 (2592 dage siden) @ Jens V


Forholdene er stort set de samme i dag - med det undtagelse, at togvejens endepunkt er markeret med et lidt anderledes STOP-mærke.

Se SIN-L instruks 10.4. :-)

Fint, tak for tippet - jeg fandt den på bane.dk

Det må være denne paragraf, der svarer mig:

2.7. Stationsbestyrerens forhold
Tilladelse til indstilling af en rangerrute fra spor 3a til et togvejsspor
må kun gives, når der ikke er signalgivning for indkørsel til det
pågældende spor.

Spor 3a er udtrækket i nordenden.

Omsat til "gamle dage" med mindre moderne isenkram på stedet må det betyde, at rangerlederen i nord for hver eneste rangerbevægelse (telefonisk?) skulle bede stationsbestyreren om lov til at køre ind i et togvejsspor. Altså stort set: til at køre mod syd i det hele taget.

Intet under, at der kunne ske fejl, når der var travlt.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Sikring af togveje på Helgoland

af Jens V, 22/3 2017, 17:29 (2592 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Forholdene er stort set de samme i dag - med det undtagelse, at togvejens endepunkt er markeret med et lidt anderledes STOP-mærke.

Se SIN-L instruks 10.4. :-)

Fint, tak for tippet - jeg fandt den på bane.dk

Det må være denne paragraf, der svarer mig:

2.7. Stationsbestyrerens forhold
Tilladelse til indstilling af en rangerrute fra spor 3a til et togvejsspor
må kun gives, når der ikke er signalgivning for indkørsel til det
pågældende spor.

Spor 3a er udtrækket i nordenden.

Omsat til "gamle dage" med mindre moderne isenkram på stedet må det betyde, at rangerlederen i nord for hver eneste rangerbevægelse (telefonisk?) skulle bede stationsbestyreren om lov til at køre ind i et togvejsspor. Altså stort set: til at køre mod syd i det hele taget.


Hvis du læser hele instruksen, så er det jo også sådan det foregår i dag. Hvis et rangertræk skal fra udtrækket i nord (3a), skal rangerlederen bede om tilladelse hos stationsbestyreren - om det er pr. radio eller telefon (brevdue, måske), er jo ligegyldigt.

Helgoland er notorisk "bagefter". Der er fortsat heller ikke PU-signaler i de enkelte afgangsspor, men et "afgangslys", se instruks 10.3. Centralsikring er kun kommet "delvist" til Helgoland station. :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak