Hvilken S-maskine ?

af Jens Vesterdahl ⌂, 22/3 2017, 21:38 (2592 dage siden)

Hej alle.

På en udflugt med E978 til Kalundborg en gang først i 70'erne (at dømme efter alderen på purken i førerhuset) mødte jeg en S-maskine på maskindepotet i Kalundborg. Dengang noterede jeg mig ikke numrene, så jeg ved ikke hvilken S-maskine der er tale om.

Jeg har prøvet at lokke tallene frem i Photoshop, men det er ikke godt nok til at læse det uden tvivl.
Jeg hælder egentlig mest til 736, men har den været henstillet i Kalundborg ?

Mvh
Jens

[image]

[image]

Avatar

Hvilken S-maskine ?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/3 2017, 00:30 (2592 dage siden) @ Jens Vesterdahl


[image]

I min optik er det da tydeligvis S 736?

Hvilken S-maskine ?

af Jens Vesterdahl ⌂, 23/3 2017, 08:16 (2592 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja ikke?
Men hvad laver den i Kalundborg?
Iflg. jernbanen.dk skulle den være på Gb på den tid.

Mvh
Jens

Hvilken S-maskine ?

af Steffen Dresler, 23/3 2017, 09:25 (2592 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Godformiddag til alle

DSB litra S nr. 736 blev hensat 24-09-1967. Det blev efter det var hensat, brugt som varmemaskine i Kalundborg og tilbagelagde alligevel over 100.000 km, der nok må henregnes til en omregningsmetode, for brug af kedlen a.h.t. revision som varmemaskine. Overgik til Jernbanemuseet og stod i flere år henstillet i Næstved. Den er nu ved Danmarks Jernbanemuseum og blev præsenteret offentligt i Odense den 16. august 2003. Lokomotivet fik ny fyrkasse i 1961 og anden kedel fra S nr. 725 (nr. 1725) ilagt ved stor revision den 5. maj 1963. (DSB litra R, H og S, Tog på tryk 2008, side 65)
Så der er altså en fornuftig årsag til at det står i Kalundborg.
Bemærk at lokomotivet er afkoblet, stængerne smidt ovenpå vandkassen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvilken S-maskine ?

af Jens Vesterdahl ⌂, 23/3 2017, 09:47 (2592 dage siden) @ Steffen Dresler

TAK - det forklarer sagen.

Det har pint mig i årevis, at jeg ikke kunne gennemskue hvilken maskine der var tale om. Så mange var der jo heller ikke af dem, men der var et hul i historien.
"Hensat" er så altså mere et koncept end en egentlig parkering. Den skulle jeg også lige have med.
Når jeg nu - endnu en gang - kigger efter i oversigten, så er der næsten heller ikke andre muligheder.

Mysteriet er opklaret.
Endnu en gang tak.

Jens

Hvilken S-maskine ?

af Oversmeden, 23/3 2017, 10:20 (2592 dage siden) @ Jens Vesterdahl

DSB havde en omregningsmetode for rangermaskiner - en rangertime = 10 km.
Det gør det ikke helt nemt at se hvor meget strækningskørsel den enkelte Ardelt, MH eller MT havde.......

Det er meget muligt, at der har været "noget tilsvarende" for varmemaskiner. Jeg kan dog ikke helt se behovet for en km-angivelse, da revisioner gik efter kalender (omend der var noget en overgang hvor år og kilometer blev kombineret når fristen skulle fastsættes).

Hvilken S-maskine ?

af Steffen Dresler, 23/3 2017, 11:10 (2592 dage siden) @ Oversmeden

Kære Oversmed

Der var selvfølgelig en "kilometerangivelse" for at holde rede på, hvornår en varmekedel skulle til reparation/revision. Hvordan den lige var udregnet, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det har helt sikkert drejet sig om "varmetimer", altså kedlen i brug.

Som eksempel herpå tilskrev Centralværkstedet i København i 1961 Generaldirektoratet ved skrivelse M 297/61 af 16-03-1961, at maskinen (T nr. 297) havde haft 31.460 driftstimer eller ”havde kørt” i alt 314.800 km og skulle i princippet til revision. Men værkstedet mente, at revisionsfristen kunne forlænges. Og ved et eftersyn på værkstedet, fik maskinen forlænget revisionen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvilken S-maskine ?

af Oversmeden, 23/3 2017, 13:38 (2592 dage siden) @ Steffen Dresler

Som eksempel herpå tilskrev Centralværkstedet i København i 1961 Generaldirektoratet ved skrivelse M 297/61 af 16-03-1961, at maskinen (T nr. 297) havde haft 31.460 driftstimer eller ”havde kørt” i alt 314.800 km og skulle i princippet til revision. Men værkstedet mente, at revisionsfristen kunne forlænges. Og ved et eftersyn på værkstedet, fik maskinen forlænget revisionen.

Du har - næsten - givet omregningsfaktoren..... Det stemmer stadig meget godt med 1 timer = 10 km. Næsten det same som for rangerlokomotiver.

Hvilken S-maskine ?

af Steffen Dresler, 23/3 2017, 11:04 (2592 dage siden) @ Jens Vesterdahl

En lille kort om udtrykkene ”Hensat, Hensættelse, Hensættes mv.”.

Tilsyneladende forstår de fleste jernbaneinteresserede, at udtrykkene som nævnt ovenfor dækker over, at lokomotivet – her taler vi kun om damplokomotiver – er ”hensat for udrangering for øje”. Altså at lokomotivet skal udskilles af driften og muligvis sælges for skrotning. I dette tilfælde blev hensættelsen beordret af Maskinafdelingen (Generaldirektoratet/Departementet) efter undersøgelser hos Trafik- og personaleafdelingen, samt det distrikt, hvortil lokomotivet var tilknyttet via det stedlige Centralværksted (København eller Aarhus). Her blev der fremsendt en officiel hensættelsesskrivelse til det pågældende distrikt med kopi til centralværkstedet og en eventuel bemærkning om det skulle udtørres (kedlen). Lokomotivet blev så henstillet et passende sted med diverse armaturer aftaget såsom nummerplade, fabriksplader, lanterner og eventuelle armaturer i førerhuset. Endvidere blev – normalt – lokomotivet afkoblet, drivstangen aftaget og smidt i tenderen eller som ved litra S, ovenpå vandkassen.
Lokomotivet var stadig optaget i Driftsmaterielfortegnelsen, men altså henstillet (ikke i brug). Ønskede man så senere (Distrikterne), at lokomotivet igen skulle indsættes i driften, blev dette igen beordret efter undersøgelser hos Maskinafdelingen og en skrivelse gav tilladelsen.
Besluttede man så senere at helt udrangere lokomotivet, skete det igen med en beordringsskrivelse fra Maskinafdelingen, der normalt indeholdt bemærkninger om hvad der skulle aftages for komplettering af andre lokomotiver eller ”souvenirgenstande” (havde en vis værdi). Desuden ofte en bemærkning om, at det skulle sælges for skrotning, hvilket så var en opgave for Økonomi- og Tarifafdelingen.
Men, et lokomotiv kunne også hensættes, da det var blevet såkaldt ”Overkomplet” (til overs) i driften. Og for ikke at skulle anvende penge til (Cv reparationslister) vedligeholdelse, blev det hensat – igen ved en skrivelse – og her bemærket hvorledes dette skulle ske, normalt udtørret a.h.t. kedlen. Lokomotivet blev herefter korttids præserveret og hensat.
Men i langt de fleste tilfælde, blev et lokomotiv hensat med henblik på at indgå til et af de planlagte eftersyn/reparationer indtil der var plads. Og hvis der ikke lige var brug for lokomotivet derefter, kunne det ”Hensættes efter reparation”.
Det korte af det lange, dækkede udtrykket over flere ting som beskrevet ovenfor og når man ser på de værkstedskort/lokomotivkort der er bevaret, blev lokomotiverne ofte hensat for……
Sidst skal bemærkes, at i slutningen af damperioden blev nogle lokomotiver udrangeret til skrot/solgt til jernbaneklub uden at være hensat og nogle lokomotiver var hensatte i årevis og blev så skrottet uden egentligt at have været officielt udrangerede. Der er jo altid nogle undtagelser i en slutperiode.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hvilken S-maskine ?

af Dampfmeisteren ⌂, 23/3 2017, 13:07 (2592 dage siden) @ Steffen Dresler

Selvom S 736 var hensat 24.09.1967 har Gunnar W. Christensen fotograferet den under damp på Gb 04.07.1968.
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/damp/litra_s/s736/1007-4-60_S736-Kul_Gb040...

Og S 736 var åbenbart ikke i dårligere stand end at maskinen kunne trække en række særtog i perioden 1972-1976.

Det kunne være interessant med en nøjagtigere tidsangivelse på Jens Vesterdahls billede.

Hvilken S-maskine ?

af Steffen Dresler, 23/3 2017, 13:31 (2592 dage siden) @ Dampfmeisteren

Ja, den kørte selvom henstillet. Det var så IKKE som driftsmaskine, men ved det, der blev benævnt "DSB Damptog", en forløber til DSB Museumstog (nu Danmarks jernbanemuseum). Mener sidste tur var i "DSB dagene" i 1976 hvor den angiveligt "fik en på torsken" således at bl.a. riststænger mv. blev ødelagt og da den så blev "opstaldet" derefter, kørte man så lige skorstenen af den, vendte forkert i remisen.
Om de 100.000 km den kørte efter henstilling, foruden som varmemaskine også indbefattede "særtogskørsel" ved jeg ikke. Men det må jo så stå opført i en eventuel kilometerbog hvis tilgængelig!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Som skrevet først, var tiden omkring den endelige udrangering af dampen aboslut ikke regelret, masser af "skæv" kørsel, men stadig ikke som driftslokomotiv.

Hvilken S-maskine ?

af K564, 23/3 2017, 21:24 (2591 dage siden) @ Steffen Dresler

Mener sidste tur var i "DSB dagene" i 1976 hvor den angiveligt "fik en på torsken" således at bl.a. riststænger mv. blev ødelagt og da den så blev "opstaldet" derefter, kørte man så lige skorstenen af den, vendte forkert i remisen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Det med skorsten er langt senere. Det skete i Roskilde i 80-erne en dag maskinen blev fra et spor til et andet. Maskinen vendte rigtigt, men skorstensbeklædningen lå løst på kedelen, men vi forventede ikke den var højere end normalt, men det var den.

Hilsner Keld

Hvilken S-maskine ?

af Steffen Dresler, 23/3 2017, 22:03 (2591 dage siden) @ K564

Kære Keld

Tak for korrektion m.h.t. skorstenen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvilken S-maskine ?

af Jens Vesterdahl ⌂, 23/3 2017, 15:13 (2591 dage siden) @ Dampfmeisteren

Selvom S 736 var hensat 24.09.1967 har Gunnar W. Christensen fotograferet den under damp på Gb 04.07.1968.

...

Det kunne være interessant med en nøjagtigere tidsangivelse på Jens Vesterdahls billede.


Ha ... bingo!
Jeg søgte efter E978 + Kalundborg og kom ind på Gunnar W. Christensens billeder.
Gunnar og jeg har tydeligvis stået ikke så langt fra hinanden på den tur, så datoen er 14/2-1971 ;-)

Mvh
Jens

Hvilken S-maskine - S 736

af Dampfmeisteren ⌂, 23/3 2017, 16:39 (2591 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Super. Godt spottet.

Så tidslinien er:
24.09.1967 S 736 hensættes
04.07.1968 S 736 under damp på Gb. http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/damp/litra_s/s736/1007-4-60_S736-Kul_Gb040...
14.02.1971 S 736 holder afkoblet på Kalundborg station. Varmemaskine
04.03.1973 S 736 fremfører særtog for ØSJK København-Køge-Næstved. http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=4730#p4730 og http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13820

Maskinen må vel være sat i drift i igen til jubilæet i 1972,

Hvilken S-maskine - S 736

af Flemming Jakielski, Rødovre, 23/3 2017, 17:40 (2591 dage siden) @ Dampfmeisteren

Super. Godt spottet.

Så tidslinien er:
24.09.1967 S 736 hensættes
04.07.1968 S 736 under damp på Gb. http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/damp/litra_s/s736/1007-4-60_S736-Kul_Gb040...
14.02.1971 S 736 holder afkoblet på Kalundborg station. Varmemaskine
04.03.1973 S 736 fremfører særtog for ØSJK København-Køge-Næstved. http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=4730#p4730 og http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13820

Maskinen må vel være sat i drift i igen til jubilæet i 1972,

Og maskinen kørte igen 3.juni 1973 Kh- Hg med Svend Jørgensen som lkf. som en offentlig afskedstur på Kysten. Det var på denne tur at nummeret blev malet på røgkammerdøren. Turen var arrangeret af HgJK. Nummerpladen var væk, men Hellesen fandt den senere på Godsbanegården har han fortalt.

V.H.
Flemming J

Flemming J

Hvilken S-maskine - S 736 ... nu med E 978

af Jens Vesterdahl ⌂, 23/3 2017, 18:16 (2591 dage siden) @ Dampfmeisteren

Her er så billedet, som satte mig på sporet af datoen.
Prøv at sammenligne med Gunnar W Christensens daterede billede.

[image]

Maskinen er vendt på Gunnar W Christensens billede, men læg mærke til CLS vognen i baggrunden.
Knægten i forgrunden - jo, det er (eller var) mig - er desuden iført samme overtøj og tophue som ham på S-maskinen i mit tidligere indlæg.

QED :-)


Fra samme tur i øvrigt et (lidt støvet) billede fra et fotostop ved "Danckers mark" mellem Lejre og Hvalsø.
Sammenlign med Gunnar W Christensens billede fra samme sted.

[image]

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak