Avatar

Øst - Vest - Baureihe

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2017, 17:06 (2471 dage siden)

Hej,

da Tyskland blev splittet efter WWII fortsatte begge jernbaneselskaber med et benytte termen "Baureihe" og så et nummer.
Har der været sammenfald hvor de begge havde samme baureihebetegnelse for 2 forskellige lokomotiv/togsættyper?
Jeg har slet ikke fantasi til at tro at det skulle være koordineret imellem de to tyske jernbaneselskaber så risikoen var vel reel?

Øst - Vest - Baureihe

af Niels Munch, 21/7 2017, 17:45 (2471 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Et hurtigt eksempel på "baureihensammenfald" for forskellige lok: V 100 (DB, fra 1968 BR 211) og V 100 (DR, fra 1970 BR 110).

Jeg "har en fornemmelse af", at de 2 forvaltninger havde en vis kontakt - ikke mindst omkring førkrigs-BR, men kan ikke lige dokumentere det.

M.v.h.
Niels

Avatar

Øst - Vest - Baureihe

af cz, 21/7 2017, 18:02 (2471 dage siden) @ Michael Deichmann

Og fra dampens verden kan jeg da lige komme i tanke om BR 23. DRG byggede 2 prototyper af denne Baureihe. DR Ost kom med deres version, der ikke havde noget tilfælles med DB's BR23. Og hverken vest- eller øst-23'erne havde noget tilfælles med førkrigsprototyperne.

Avatar

Øst - Vest - Baureihe

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2017, 19:27 (2471 dage siden) @ cz

OK - jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke havde lavet en større analyse inden jeg spurgte (fy fy) men tak for hurtige svar.
Der er tydeligvis flere eksempler på sammenfald som man så efter genforeningen har måttet "omlitrere".

Tak!

Øst - Vest - Baureihe

af KimC, 22/7 2017, 19:46 (2470 dage siden) @ Niels Munch

Alligevel sjovt at en række baureiher er, omend ikke ens, så har de nogenlunde samme anvendelsesområde.

Feks DR 112 og DB 212 ville man typisk finde anvendt til samme slags opgaver.
Ligeledes feks DR 118 og DB 218, og selv om forskellen er noget større, så trods alt også DR 120 og DB 220

Øst - Vest - Baureihe

af tjesp02, 21/7 2017, 20:37 (2471 dage siden) @ Michael Deichmann

Især i starten var det som de ville gøre det nemmere at føje de to selskaber sammen igen. Begge lande havde f.eks. Baureihe 23 og 65, i vest havde de numre fra 001 og opefter i øst derimod fra 1001 og opefter. Vest 23 001 i øst 23 1001 og opefter.

Senere gik de mere i hver sin retning. I øst fik ellokomotiverne serie 200 i vest var det diesel. I vest var 200 diesel og 100 ellokomotiver.

I 1992 blev de østtyske omnummerede så de passede ind i det vesttyske system.

Thomas

Øst - Vest - Baureihe

af Rolf Berg, 21/7 2017, 22:49 (2470 dage siden) @ Michael Deichmann

Et halvhjertet og forvirret forsøg på et delvis svar:

Fra Taschenbuch Deutsche Schmalspur-Dampflokomotiven (1971) siderne 60 - 63 :
DR 99 231 - 247 1´E1`T nybyggede af Lokomotivbau Karl Marx (LKM) 1954 - 1956 .
DB 99 241 1´CT Jung 1917 opr Heeresfeldbahn der via Ostdeutsche
Kleinbahn AG havnede loket i Vesttyskland efter anden verdenskrig
og tilfaldt DB .
Først gav DB loket 99 2700 og i 1953 omnumrerede DB loket til
99 241 og brugte det på smalsporet i Pfalz . Trods at nummeret
allerede var påtænkt et DR lok .
OBS at serien 99 231 - 247 brugtes første gang 1943 da man
omnumrerede den Luxembourgiske Prinz Heinrichs Bahns
smalsporsloko . (Tante Edit)
Fra Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven (3 oplag 1971) siderne 77 - 79 :
DR 23 001 - 002 Schichau 1944 . En persontogsudgave af type 50 kan man sige .
Begge lok forblev i DDR og tilgik DR forsøgsafdeling i Halle .
DB 23 001 - 105 Henschel , Jung , Krupp , Esslingen 1950 - 1959 .
Her var så 23 001 - 002 dobbelt besat .
De 23 lok som DR senere anskaffede fik nr 1001 - 1113 .
Fra ovenstående bog side 106 og 107 :
DR 50 4001 - 4088 er en godstogsudgave af DR 23.10 .
DB ombyggede nogle gamle førkrigs 50 med Franco-Crosti kedler og gav dem numrene DB 50 4001 - 4031 .
---------------------------------------------------------
Godt nok brugte DR og DB samme litra på damp - og diesellok ( 65 , V60 , V100) men DR lokene hade tit løbenumre fra 1000 (DR 65.10 , V60.10 og V60.12 ) .
De første DB V100 hade 001 - 005 (1100hk) og 006 (1350 hk) og MaK byggede en egen demomaskine V100 000 der senere overtogs af DB som V100 007 . Og da DB V100 gik i serie produktion blev 1100 hk lokene omnumreret till DB V100.1001-1005 og 1007 og serien blev 1008 - 1365 . 1350 hk loket DB V100 006 blev DB V100 2001 og serien 2002 - 2381 . DR lokene (med huller og ikke overtagne lok) blev V100 001 - osv .
Undtagelsen var DR V200 ("Taigatrommel) der hade samme numre som DB V200 . Og muligtvis DR V300.001 hvor DB også hade en V300 .
DB også fik på et antal V60 med 1000 løbenumre , DB V60 1001 - 1019 og 1101 - 1241 .
DR V60 1001 - 1170 LKM "länderbahn V60" og 1201 LKM og 1202 - 1xxx LEW Hennigsdorf .
Flere gamle Wehrmacht lok blev dobbeltnumrerede efter at DB og DR arvede dem .

På ellok siden var der planer i DDR på at licensbygge DB E10 og E40 men det blev så intet med og man udviklede egne ellok ; DR E11 og E42 .

Mvh Rolf Berg

Avatar

Øst - Vest - Baureihe

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2017, 09:59 (2470 dage siden) @ Rolf Berg

Meget fornemt, Rolf! Tak!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak