Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Henrik P. Jensen, 16/12 2017, 17:22 (2323 dage siden)

Vamdrup Lokalhistoriske Arkiv har lagt et billede (B30612) ud på arkiv.dk, som skulle vise et "Damplokomotiv med sneproblemer" fra 1911. Efter alt at dømme på andre oplæg her, så er der meget, der tyder på, at billederne derfra ikke nødvendigvis har relation til Vamdrup station.

Jeg har ikke kunnet identificere typen af lokomotiv på dette billede. Er der nogen, der har et bud på det? Og gerne også, om det overhovedet har relation til Vamdrup, hvis det er muligt?

Når jeg stiller spørgsmål, så er det, fordi jeg er på jagt efter billeder med relevans til min svigerdatters tipoldefar, der var ansat på Vamdrup station på dette tidspunkt.

Avatar

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/12 2017, 17:46 (2323 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Vamdrup Lokalhistoriske Arkiv har lagt et billede (B30612) ud på arkiv.dk, som skulle vise et "Damplokomotiv med sneproblemer" fra 1911. Efter alt at dømme på andre oplæg her, så er der meget, der tyder på, at billederne derfra ikke nødvendigvis har relation til Vamdrup station.

Jeg har ikke kunnet identificere typen af lokomotiv på dette billede. Er der nogen, der har et bud på det? Og gerne også, om det overhovedet har relation til Vamdrup, hvis det er muligt?

Når jeg stiller spørgsmål, så er det, fordi jeg er på jagt efter billeder med relevans til min svigerdatters tipoldefar, der var ansat på Vamdrup station på dette tidspunkt.


Det er et tysk lokomotiv for et tysk tog på en hovedlinje. Det kan sagtens være syd for Vamdrup.

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Niels Munch, 16/12 2017, 17:55 (2323 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Lokomotivet er utvivlsomt et prøjsisk (KPEV) og af lignende type som dette:

[image]Statsbanegården i Vojens set fra nord med et holdende damplokomotiv med personale.
Fotograf/ophavsmand: Biehl, C.C. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - Filnavn: 3504.TIF.


M.v.h.
Niels

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Poul Erik Bjerre, 16/12 2017, 21:30 (2323 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Hej.

Dit billede Niels, tror jeg helt bestemt er en preussisk p 4.2 – f.eks. som https://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_4.2#/media/File:WP_Preu%C3%9Fische_P_4-...

Der er også en lignende preussisk p 4.1, men den har mere fladt førerhustag.

Se f.eks. https://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_4.1#/media/File:P4-1_KPEV_372.jpg

Dit billede, Henrik, ligner meget. Den meget høje dom kunne tyde på, at det også er en p 4.2.

Men jeg mener at kunne se en gennemgående kobbelstang over 3 hjulsæt, hvilket kunne tyde på en 1-c maskine. Men måske er bare det fordi drivstangen netop står i vandret position, så det ligner en del af kobbelstangen?

Det skulle så i givet fald være en preussisk g 5.1-5.5 (alle 5 underlitra findes).

Se f.eks. en g 5.1:

https://www.google.dk/search?q=preussen+g5.5&tbm=isch&source=iu&ictx=1&...

Jeg synes ikke, jeg kan få øje på en hjulskærm, der stikker op gennem fodpladen.

Dette tyder på en g 5.x og ikke en p 4.x.

Desværre står der en person på et strategisk meget uheldigt sted, nemlig foran det 2. hjulsæt, hvilket gør det meget svært at se, om det er et stort kobbelhjulsæt eller et lille løbehjulsæt.

Der findes også diverse varianter af de tyske lokomotivtyper fra den tid, som er overtaget fra privatbaner. Disse kunne også være i spil her.

Er der nogen, der kan afgøre, om det er et 2-b eller et 1-c lokomotiv?

M.v.h. Poul Erik.

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Hanklit, 5/1 2018, 08:56 (2303 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej Poul Erik Bjerre
Som forhenværende Morsingbo (Flade Mors)
Tro jeg at vi har kørt i tog sammen flere gange i vor skoletid, på udflugter. Flade Sdr. Dråby Fællersskole årgang 51-52
Kan jeg få dig til at sende mig dine kontakt info. så vi kan genoptage kontakt.

Med venlig hilsen

Erik Kristensen
Skovtoften 6
6900 Skjern
Tlf. 31 10 03 64

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Poul Erik Bjerre, 5/1 2018, 10:08 (2303 dage siden) @ Hanklit

Hej Erik.

Ja, jeg er den, du tror jeg er.

Kan du ikke skrive en e-mail til mig på bjerre@piapoulerik.dk - så kan vi skrive direkte sammen.

M.v.h. Poul Erik.

Damplokomotiv med sneproblemer (1911)

af Steffen Dresler, 5/1 2018, 12:28 (2303 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

I forbindelse af Tysklands afståelse af Nordslesvig efter folkeafstemningen i 1920 til Danmark, frasagde Danmark sig af politiske årsager, den ellers helt legale juridiske mulighed for jf. Versailles traktatens § 371, at overtage de tyskejede lokomotiver og vogne, der var nødvendige, for at kunne gennemføre driften i området. Dette betød at der i perioden 9. til 10. august 1920 blev tilbageleveret bl.a. følgende antal og typer af lokomotiver tilhørende de Preussisk-Hessiske Statsbaner og som kan have interesse for denne tråd.:

2 stk. KPEV S 6 (BR 13.10), 9 stk. KPEV P 3 og 2 stk. KPEV P 4 (BR 36) og KPEV G 5.

De resterende lokomotiver var godsmaskiner (G2, G3, G4 og G8) samt et antal tanklokomotiver.

Ovennævnte lokomotiver var fast stationerede i den Kongelige Jernbane Direktion (KED), der var ansvarlig for driften i Nord- som Sydslesvig op til den daværende dansk/tyske ”Kongeågrænse”.
Antallet og typer var stort set uændrede op gennem 00´erne og ti´erne, da de passede i den nødvendige størrelse, antal, trækkeevne og hastighed.
Ved at sammenligne billeder og udelukke de ”alt for forskellige” udseendemæssigt, er der kun KPEV G5.1 og KPEV P4.1 tilbage og det ”logiske” er selvfølgelig anvendelsen af en passager type i stedet for en godstogstype som trækkraft for det afbildede tog. Og ser vi på skorstenen kan der kun være tale om ”det naturlige”, nemlig lidt højere og med en aftagelig øvre del ca. 1/4 oppe på P4 mod på G5 helt nede ved ”roden” af skorstenen ovenpå røgkammeret. Også domen på det afbildede lokomotiv er højere på det afbildede lokomotiv end på G5 samt ”buen” på barrierepladen ned ved førerhuset er større end på G5

Så mit bud er, at der kun kan være tale om KPEV P4.1 i modsætning til ”søstertypen” G5.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak