Lidtrejsenostalgi

af Børge Sundahl, 29/12 2017, 08:32 (2310 dage siden)

Før jeg begyndte ved DSB i 1952, havde jeg ikke været nord for Aarhus, men det jævnede sig hen ad vejen.
I gemmerne fandt jeg en notesbog, hvor jeg havde noteret, hvortil jeg rejste og med hvilke tog og trækkraften.
I maj 1954 ville jeg en tur til Skagen, hvor jeg aldrig havde været. Jeg var på den tid stationeret i Herning (som trafikelev), og var hjemme i Kolding på et par fridage.
Her er turen fra Kolding til Skagen og retur den 3.-4. maj 1954:
Kolding-Fredericia tog 307 Mo 584
Fredericia-Aalborg tog 5 P 933 Fa-Ar - R 955 Ar-Ab
Aalborg-Frederikshavn Lyn 15 MB lyntog 409-410
Frederikshav-Skagen SB rutebil - Sættevognsrutebilen
Skagen-Frederikshav tog 117 SB M 6
Frederikshavn-Fredericia tog 20 Fh-Rd K 573-Rd-Ar E 991-Ar-Fa E 974
Fredericia-Kolding tog 308 Mo 553

Ja det var lidt mere spændende dengang

Godt nytår til Jer alle

Børge

Lidtrejsenostalgi

af henho, Ringkøbing, 29/12 2017, 21:58 (2309 dage siden) @ Børge Sundahl

Godt nytår til dig også :-)

Hvis du ellers havde tid til, at se de forskellige oprangeringer ved togskift, lyder det som en drømmerejse.

Lidtrejsenostalgi

af Børge Sundahl, 30/12 2017, 00:09 (2309 dage siden) @ henho

Ja, det tænkte jeg så desværre ikke på dengang, men jeg kan huske at tog 20 fra Frederikshavn bestod af nævnte K maskine og 3 vogne, og der kom så flere på i Aalborg.
Men det kan være at Georg har en togplan 6 fra dengang.

I øvrigt havde jeg også noteret et par tog på Fyn

5/4 1953 tog 39 Nyborg-Fredericia Mx 131 (jeg var med på maskinen)
4 oktober 1954 tog 52 Odense-Marslev og tog 39 Marslev-Odense Mx 132 (besøg hos en kollega, der var stationeret i Marslev).

En oprangering har jeg dog fået noteret.

Jeg var med eller skulle med Lyn 11 Vesterhavet til Kolding. Ved fra kørsel fra færgen i Nyborg, var der en plade, der gik op i den ene boggie,og så var der nedbrud.
Et erstatningstog blev etableret bestående af en R maskine-CA-CC-CA-AC fra Nyborg Færge til Esbjerg med maskinskifte i Fredericia. Det var den 1. marts 1953

Mvh Børge

Lidtrejsenostalgi

af Steffen Jacobsen, 30/12 2017, 17:38 (2309 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg er engang blevet fortalt, at de to Mx I aldrig måtte møde hinanden, for så ville de gå i stå!
Har det noget på sig, eller er det bare en gammel skrøne?
Det skal lige nævnes, at den historie har jeg fra min tidligere chef, som startede som trafikelev ved DSB i 1949.

Lidtrejsenostalgi

af K564, 30/12 2017, 19:01 (2308 dage siden) @ Steffen Jacobsen

I anden udgave af den historie, var det MY 1201 og 1202, som fik nedbrud, når de så hinanden.

Hilsner Keld

Lidtrejsenostalgi

af Svend, Storkøbenhavn, 30/12 2017, 19:05 (2308 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Det skal lige nævnes, at den historie har jeg fra min tidligere chef, som startede som trafikelev ved DSB i 1949.

.
Så må det være rigtigt. Jernbanefolk spøger aldrig ........ ;-) ;-)

Lidt rejsenostalgi

af Ole Lund Jensen, 30/12 2017, 22:35 (2308 dage siden) @ Børge Sundahl

Spændende beretning, Børge. Jeg undrer mig imidlertid over en enkelt detalje, nemlig at tog 20 skulle have været fremført af K-maskine hele vejen Frederikshavn-Randers. Mon ikke maskinskiftet fra K 573 til E 991 skete i Aalborg? Det vil give bedre mening både i forhold til det 15-18 minutter lange ophold i Aalborg imod kun 5 minutter i Randers og forøgelsen af togstørrelsen i Aalborg.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Lidtrejsenostalgi

af Georg Schmidt, 30/12 2017, 23:19 (2308 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge
Tusind tak for rejseberetningen til Skagen med tilhørende notater. Jeg kan bekræfte at de "stemmer med bøgerne".
Blot har jeg et lille spørgsmål ligesom også Ole Lund Jensen. Kørte Aalborgs K-maskine 573 virkelig tog 20 helt til Randers? I givet fald må ham med skovlen henne i det åbne førerhus haft lidt travlt i hvert fald syd for Aalborg:-D . Dog var det stadig vinterkøreplan og togene var ikke så store. Mon ikke der fra Frederikshavn også var en postvogn med foruden de tre faste og fra Aalborg i hvert fald sovevognen og en ekstra Cm. E 991 som var kørt op fra Aarhus med tog 25 skulle fortsætte fra Aalborg med 20 sydpå igen. Vedhæfter lige lidt maskinløb der viser togene Børge har noteret.

[image]
Vi ser på 1. dagen tog 25-20 som 991 kørte den dag. På 2.dagen kan vi lige se afgangen tog 20 fra Aarhus 23.55 mod Nyborg færge hvor det var E 974 der kørte.

[image]
Vi ser tur 38 med Aalborgs K-maskine til tog 929-20.
Aalborg havde kun to aktive maskiner som var K 573 og H 790. K 573 tog en daglig tur til Frederikshavn med 929/20 og 790 en daglig tur til Aarhus med 2994/2935. Og så havde Aalborg selvfølgelig en mindre hær af F'ere til rangering.

[image]
Her R-turen og P tur 35. Vi ser tog 5 som P 933 kørte Nyborg H -Aarhus og toget videre i R-løbet til Aalborg. Bemærk tog 14 Padborg-Fredericia uden stop med P-maskine Skandinavien-Holland-Express.
Vi ser også man var begyndt at udpege MY og Mo kandidater hvilket især gik ud over E-og K-maskinerne i Aarhus.

Mvh og Godt Nytår./
Georg

Lidtrejsenostalgi

af Børge Sundahl, 31/12 2017, 10:37 (2308 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu er det jo godt nok "et par år" siden, jeg fortog turen til Skagen, og som Georg skriver, så var der nok mere en tre vogne med fra Frederikshavn i tog 20, og jeg kan selvføgelig også have noteret forkert m h t lok skiftet, men bortset fra det så var det noget anderledes dengang.

Et par notater mere.
I september 1954 var jeg elev i Fårup og her kom Nordpilen forbi med damptrækkraft.10/9 1954 960 P 931 Fh-Ar og P 928 Ar-Fa

Og så lige et enkelt Løgstørbanenotat: 27. oktober 1954 Tog 896 MQ 524

Mvh Børge


ContecRail

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak