frontlygter på loko

af gamle ole2, 18/2 2018, 17:51 (2258 dage siden)

Frontlygter på damplokos var vist et kapitel for sig både elektriske og andre, men det slår mig at nyere motormateriel blot også havde almindelige glødelamper og vinduesglas. Var det bare "symbolsk" belysning evt for at kunne ses i mørke, da de næppe kunne gi meget lys af sig/lyse langt ud af sporet. (De engelske damplpkos havde vist slet ingen frontlygter)

hilsen Ole

frontlygter på loko

af Jens V, 18/2 2018, 18:40 (2258 dage siden) @ gamle ole2

Frontlygter på damplokos var vist et kapitel for sig både elektriske og andre, men det slår mig at nyere motormateriel blot også havde almindelige glødelamper og vinduesglas. Var det bare "symbolsk" belysning evt for at kunne ses i mørke, da de næppe kunne gi meget lys af sig/lyse langt ud af sporet. (De engelske damplpkos havde vist slet ingen frontlygter)


Der er en grund til, at det (stadig) hedder kendingssignal. Det var oprindeligt ikke meningen, at lyset skulle bruges til at se med - men at toget (togtypen) kunne kendes af personalet på andre tog, på stationer og langs banen.

Lokomotivføreren kører ikke på sigt, men efter sig signalerne... :-)

Samme forhold gør sig reelt gældende med slutsignalet - det er også først i nyere tid, at det er blevet til “baglygter” (det gør helt ondt at skrive det ord...) ;-)

Avatar

frontlygter på loko

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2018, 18:48 (2258 dage siden) @ Jens V

Frontlygter på damplokos var vist et kapitel for sig både elektriske og andre, men det slår mig at nyere motormateriel blot også havde almindelige glødelamper og vinduesglas. Var det bare "symbolsk" belysning evt for at kunne ses i mørke, da de næppe kunne gi meget lys af sig/lyse langt ud af sporet. (De engelske damplpkos havde vist slet ingen frontlygter)


Der er en grund til, at det (stadig) hedder kendingssignal. Det var oprindeligt ikke meningen, at lyset skulle bruges til at se med - men at toget (togtypen) kunne kendes af personalet på andre tog, på stationer og langs banen.

Lokomotivføreren kører ikke på sigt, men efter sig signalerne... :-)

Samme forhold gør sig reelt gældende med slutsignalet - det er også først i nyere tid, at det er blevet til “baglygter” (det gør helt ondt at skrive det ord...) ;-)

Ja, hvis det er "baglygter, så kan man jo sådan set bare indbygge stoplygter i dem, køre på sigt og helt spare Signalprogrammet. ;-) :-P :-D

(duk og MEGET hurtigt væk!)

frontlygter på loko

af re20000, 19/2 2018, 08:21 (2258 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja dér skal du passe på, Morten. Jeg havde en meget håbefuld medpatient på lokoføreruddannelsen, der var uddannet elektroingeniør og havde tilbragt mange år i et større medicinalfirma som sådan. En morgen kom han stolt og viste vores lærer hvordan man ved at ændre et par enkelte ledningsforbindelser kunne lave slutterne på et 2.g S-tog om til bremselygter, hvilket efter hans mening måtte være meget sikrere end det nuværende system. Dagen efter var han ikke mere på holdet!

Nold

frontlygter på loko

af KSC, 22/2 2018, 21:01 (2254 dage siden) @ re20000

Hej Nold

Ja det husker jeg tydeligt da xxx fremlage dette forslag. LKI Capion så noget mærkelig ud.

KSC

frontlygter på loko

af re20000, 22/2 2018, 23:31 (2254 dage siden) @ KSC

Hej Nold

Ja det husker jeg tydeligt da xxx fremlage dette forslag. LKI Capion så noget mærkelig ud.

KSC

Jamen hejsa, så det er dig der gemmer dig bag bogstaverne... er du stadig ved banerne eller bare togtosse ligesom mig?

Nold

frontlygter på loko

af KSC, 23/2 2018, 06:45 (2254 dage siden) @ re20000

Hej Nold

Jo jeg tøffer stadig rundt på den danske jernbane. Siden 05 har jeg kørt fra mdt Næ.

Håber vi ses en dag

KSC

frontlygter på loko

af gamle ole2, 19/2 2018, 18:43 (2257 dage siden) @ Jens V

Ja det forklarer jo en del.

Ole

frontlygter på loko

af Steffen Dresler, 19/2 2018, 21:48 (2257 dage siden) @ gamle ole2

Go´aften til alle.

Nu er der svaret ved Jens, at lygte/lanterneføringen i hvert tilfælde op til 1975 var kørende kendingssignaler, motor eller damp. Herefter gradvist ved indførelse af nye SR helt aftaget til "kun" at vise synlighed for andre.

Frontlanterne, selv med 3-lys front, kan ikke kan hindre noget som helst Lkf. ser og skal reagere på. Bremsevejen er længere end lanternerne lyser og man kan se. Og hvis bare lidt tåge eller dis, virker lanternerne som at lyse ind i en mur. Altså skal man se noget skal der blændes HELT ned (og helst slukkes), men det går jo ikke for at andre kan se toget.

At engelske damplokomotiver ikke skulle have lanterner er ikke korrekt. Om noget, anvendte de engelske baner (kender ikke status nu) netop lanternernes placering og farver til at fortælle hvilket slags tog der kom og også hvilken last de medførte, passager, gods, let fordærvelige varer, kul etc.

Men nu er lanternerne herhjemme "kun" for at advare andre. Husk på at de ydre signaler er ved at blive sekundære, især med den kommende indførelse af de nye signalsystemer.

Med venlig hilsen

Steffen DResler

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak