Avatar

AV - ABv - ABg - ABh

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/2 2018, 12:39 (2258 dage siden)

Jeg har modtaget en lang mail som jeg gerne vil have kommentarer til:

Kigget igennem DJK Jernbanen (Jbn) 4/68 - 7-8/68 og årgangene 1969 ,1970 og 1971 .
Og desuden Vingehjulet årgangene 69-71 .
Desværre har jeg ikke Jbn 1-3/68 .

Moderniseringen af de ældre stålvogne står nævnt i :
Jbn 4/68 s 13 om serie 1.
(Note Jbn 5/68 s 27) .

Jbn 6/68 s10 om serie 1 og serie 2 (henvisning til Jbn 1/68) og den kommende serie 3 .
Her nævnes AV 286 og de 154 vogne der foreløbig indgår i serie 3 (hvor det sker en del justeringer i de kommende år) .

Jbn 7-8/68 s 21 har billeder af den ombyggede AV 286 . På side 22 er den kommende litra Bw nævnt , blev så Bgc .

Jbn 4/69 s 21 situationsrapport serie 2 og 3 .

Jbn 5/69 s 16 og 18 omlitrering af persontogmateriellet : AV bliver ABh , AVL bliver ABhl og moderniserede AV bliver ABv .

JBn 7-8/69 s 17 opdatering af ombygningerne og rettelser til omlitreringen .

Jbn 2/70 s 9 og 10 opdatering ombygning og omlitrering . Samt tegning af Bkl (den senere Bn) .

Jbn 3/70 s 11(-13) DSB personvognsoversigt 31/3-70 :
ABv 286 , 321 - 330 = 11 i DO Kh og
ABv 331 - 340 = 10 i DO Ar .
På side 14-15 kan man læse at 15 af disse 21 ABv er på CV Århus . AV 283 nævnes som prototype til BDv og er også inde på CV Århus men er opført som ABh i personvogns fortegnelsen . ABh 283 blev aldrig ombygget da den var for rustskadet og ophuggedes .

Jbn 2/71 s7 ombygningsopdatering for Av/ABh/ABv står der at i slutniningen af 1970 var af serie 3 ombygget 25 stk ABv og 15 ABh(AV) stod på værksted af de totalt 55 ABh(AV) der skulle ombygges .
Her står også om BDv ombygningen bla skulle ABv 286 ombygges sammen med 19 ABh (men såden gik det ikke) .
På side 6 er ABv 243 , 249 , 300 , 303 og 309 oplistet som ombyggede/moderniserede i Okt kvartal 1970 .

Jbn 5/71 s8 BDv ombyggningen er ændret og det er 20 Bgh/Bgoh der skal bruges (det blev 2 Bgh , 3 Bgoh der ombyggedes og 2 Bgoh der var langt kommet i ombygningen da de blev opgivet og stod i Århus flere år før de blev ophugget . (Hjelts IC projekt prioriteredes) .
Vognoversigten på siderne 12-13:
ABv 286 , 321- 330 = 11 på Sjælland og Lolland-Falster .
ABv 241- 243 , 248- 250 , 252 , 255 , 293- 296 , 298- 301 , 303 , 304 , 309 , 310 , 331- 340 = 30 på Jylland og Fyn .

Jbn 7/71 s 7 - 8 her bliver serie 3 udviet/ændret til serie 3 - 15 og man presenterer vogngrupper og disse ("REKO" ?) vogne hvor ABv indgår bliver vogngruppe II .
På listen ser det ud til at man bruger ABv frem til Serie 10 og fra Serie 12 bliver vognene leveret som ABg efter ombygningen : ABg 285 , 287- 292 (7 stk) .

Antagelig er alle disse 41 ABv + 7 ABg vogne vinrøde (maroon) og de resterende 15 ABg : 244- 247 , 251 , 253 , 254 , 297, 302 , 305- 308 , 311 , 312 kom nok også i vinrød selv om UTJ/JBP skriver noget andet (side 190 - 194 i Danske Personvogne) .

Det korte af det lange , AV 286 moderniseret som AV , evt nogen af de tidligt moderniserede serie 3 vogne (de senere serie 4 ) derefter som ABv (serie 6 , 8 og 10) og derpå som ABg (serie 12 og 13) .

Ja du skal skifte billedet af en harmonika ABh (som du kalder ABv) til en vinrød (maroon) ABg. ABv er ombygget fra AV/AVL (ABh/ABhl) og ikke omlitreret medens (de fleste) ABg er omlitreret fra ABv og ikke ombygget . (Eller , alle ABv omlitreredes til ABg) .
Se de to billeder du lagt op under ABv .

Mail 2:

I Jbn 1/72 s 17 er medtaget at ABhl(AVL) 244 og 246 er ombygget / moderniseret i Oktober kvartal 1971 og litreret ABv ved fejltagelse der skal rettes til ABg . Mon det er i virkeligheden eller kun på papiret man skrevet fejl , vem ved .

Og nedenfor står at DSB mafd meddeler at underlitra "g" IKKE er givet nogen betydning .

På side 18 er en ajourføring af ombygningen og forandringer i antallet af vogne til ombyggning .

Men jeg kan blive i tvivl om nogle ombygger ABg leveredes i "nyrød" farve i 1972 og evt 1973 .

AV - ABv - ABg - ABh

af UTJ, 19/2 2018, 14:45 (2258 dage siden) @ Tommy Nilsson

Antagelig er alle disse 41 ABv + 7 ABg vogne vinrøde (maroon) og de resterende 15 ABg : 244- 247 , 251 , 253 , 254 , 297, 302 , 305- 308 , 311 , 312 kom nok også i vinrød selv om UTJ/JBP skriver noget andet (side 190 - 194 i Danske Personvogne) .

.
Det skriver UTJ ikke. UTJ skriver at de sidst ombyggede i 1972 var røde - UTJ nævner dog ikke at det med det røde gjaldt for nogle BDg og Ag og muligvis de sidste syv ABg (de AV fra 1950, minus den ene 286), som kom tilsidst i 1972. De første mange (55 stk) ombyggede AV var brune og formenlig alle litra ABv (ombygget 1968-71). senere med et enkelt klistermærke ændret til ABg. Hvilken farve de fik efter ombygningen var nok lidt tilfældigt, ligesom tidspunktet i 1972 hvor man skiftede fra brun til rød ved disse ombygninger heller ikke er helt klart..

AV - ABv - ABg - ABh

af Georg Schmidt, 21/2 2018, 15:45 (2256 dage siden) @ UTJ

Lidt om ABg'erne 244, 246, 286, 311 og 312.

ABg 244: Kh M 11 71, K DDD 2 75 Tå, Rev A 22.12 71, Rev K 24.1 74 og 5.3.75.

ABg 246: Kh M 11 71, K DDD 3 75 Tå, Rev A 20.12.71, Rev K 14.2.74.

ABg 286: Kh M 2 68H, K DDD 3 75 Tå, Rev K 28.7.70, 9.3.72 og 25.4.74.

ABg 311: Ar M 6 72, Rev A 10.8.72 og 17.12.73.

ABg 312: Ar M 3 72, Rev A 26.4.72, 23.9.73 og 18.12.74.

Tak til Ethelberg, Rd.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak