B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af bengt, 2/4 2018, 14:47 (2217 dage siden)

[image]

Skulle vara intressant att få veta hur B&W-motorn (Burmeister & Wain) fungerade i Iran. I Danmark var tydligen Frichs lykosammae med sina motorer än vad B&W var.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Niels Munch, 2/4 2018, 15:36 (2216 dage siden) @ bengt
redigeret af Niels Munch, 2/4 2018, 16:02

B&W-NOHAB vognene (2 stk.) til Iran er omtalt i bogen Motor Materiel 6 i f.m. B&Ws eksportbestræbelser; men det vides ikke, hvor længe man holdt dem kørende.

DSB havde jo indgået en eneretsaftale med Frichs, og denne forhindrede selvsagt B&W i at få fodfæste på det danske jernbanemarked.

M.v.h.
Niels

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Asger Christiansen, 2/4 2018, 16:38 (2216 dage siden) @ bengt

Apteringen til passagerafdelingen i de to iranske motorvogne blev leveret af Scandia i Randers. Om inventaret blev sendt til Sverige, eller om vognkasserne var en tur i Randers er lidt usikkert.

Kender du den samlede levering af trækkraft og vogne fra NOHAB til den transiranske jernbane ??

Andra leveranser till RAI

af bengt, 2/4 2018, 17:16 (2216 dage siden) @ Asger Christiansen

> Apteringen til passagerafdelingen i de to iranske motorvogne blev leveret af Scandia i Randers. Om inventaret blev sendt til Sverige, eller om vognkasserne var en tur i Randers er lidt usikkert.
[quote]
Kender du den samlede levering af trækkraft og vogne fra NOHAB til den transiranske jernbane ??[/quote]

Uppgifterna går att ta fram. Här nedan några exempel på leveranser.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Denna vagn träffade jag å under ett nyligt besök i Iran.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Antagligen tillverkades de flesta vagnarna av Kalmar Verkstad men med NOHAB tillverkningsskyltar.

B&W-motor i RAI dieselmotorvagn

af Jakob S. Engbæk, 6/4 2018, 20:05 (2212 dage siden) @ Asger Christiansen

Ved byggeriet af den Trans Iranske jernbane havde Kamsax opgaven med at bygge banen og Nohab havde til opgave at levere kørende materiel.
Man kan læse mere i Ingeniørens kulturarv.
https://ing.dk/artikel/kampsax-bygger-jernbane-gennem-irans-uvejsomme-bjerge-210544

Der er et billede af et Garatt lokomotiv sidst i den historieske artikel. Der blev skrevet en del om jernbanen i Ingenøren den gang.

Ja det kunne være interessant hvad Nohab leverede.

DSB MX1021Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak