E 991 og lidt statistik

af Georg Schmidt, 6/4 2018, 21:43 (2212 dage siden)

[image]
E 991 i Aalborg 1985 på en af de mange ture for Museumstog.


Efter levering i juli 1947 blev E 991 ret hurtigt indsat i tur 30 fra maskindepotet i Aarhus sammen med den ligeledes nyleverede 990, der var vendt hjem efter udstillingen på Østerport samt 6 svenskere.
E-turen i Aarhus blev gradvis udvidet med nye E-maskiner til i 1951 at bestå af 12 maskiner i to løb A og B med 6 i hver. Fra 1951 begyndte man igen at køre over grænsen til Flensborg med danske loko med de internationale tog og det var maskiner fra B-løbet og mest svenskere. A-løbet blev kørt af stort set udelukkende Frichs E-maskiner og bestod af landsdelseksprestogene samt ilgodstog mellem Frederikshavn og Nyborg.
August 1952 blev en god måned for E-maskinerne i Aarhus, der blev virkelig kørt mange km. E 991 opnåede det højeste måneds km-tal i karrieren med hele 16328 km. De fem andre kollegaer i løbet kørte hhv 992: 16434, 993: 15028, 997: 14450, 998: 14247 og 999: 16053 km. Disse ydelser lå 3-4000 over hvad man maksimalt så i 1. distrikt. Kun 973 var fraværende med 9 værkstedsdage så man havde "17,7" E-maskiner af en beholdning på 18 til rådighed.
I 1961 var dampdriften i 2. distrikt næsten forsvundet så turen gik nu til 1. distrikt for 991. Det blev til kørsel fra depotet på godsbanegården. En tid var 991 en såkaldt Lø-Sø-Mandags-maskine, da man stadig i 1. distrikt havde en del weekendtog fremført af damp. I efteråret 1963 blev E 991 S-revideret og derefter hensat udtørret som overkomplet på Godsbanegården. I marts 1969 gik turen igen vestpå til tjeneste i Fredericia med godstog til Nyborg og Herning frem til 1970.
Den samlede kilometertal blev for E 991 incl. kørslen for engelske jernbaneentusiaster i september 1970 1.245.509 km. Dertil selvfølgelig de mange ture for museumstog senere.

[image]
E 991 i Fredericia 1969.

[image]
E 991 med tog 2740 i Herning 1970.

[image]
E 991 ved Hedensted på vej til Odense 17/4 1988 med særligt indbudte til festlighederne omkring jernbanemuseet.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak