København 1940 årene, Hvor?

af lennarts, 10/9 2018, 17:02 (2056 dage siden)

[image]

Jag vet att det inte järnväg utan spårväg men då jag håller på och skannar in bilder till min käresta som studerar sin släkt som en gång i tiden bodde i Köpenhamn undrar jag bara om någon vet var i Köpenhamn detta fotografi är tagit, förmodligen från ett fönster där de bodde på 1930-1940 talen.

mvh Lennart Strömquist

København 1940 årene, Hvor?

af Allan T, 10/9 2018, 17:13 (2056 dage siden) @ lennarts

Hej. Mit gæt er Hans Knudsens Plads og stationen i baggrunden er Lyngbyvej, der nu er erstattet af Ryparken station.
Vejen er Lyngbyvej, der nu er motorvej.
Hilsen Allan

København 1940 årene, Hvor?

af Allan T, 10/9 2018, 17:31 (2055 dage siden) @ Allan T

Hans Knudsens Plads var endestation for sporvognslinje 15 og busruter nord på til Hørsholm og Hillerød.

København 1940 årene, Hvor?

af Thorbjørn, Kbh Ø, 10/9 2018, 18:21 (2055 dage siden) @ lennarts

[image]

Jag vet att det inte järnväg utan spårväg men då jag håller på och skannar in bilder till min käresta som studerar sin släkt som en gång i tiden bodde i Köpenhamn undrar jag bara om någon vet var i Köpenhamn detta fotografi är tagit, förmodligen från ett fönster där de bodde på 1930-1940 talen.

mvh Lennart Strömquist

Billedet viser Hans Knudsens Plads ca.1935, i baggrunden ses Ryparkens bygninger, der endnu mangler at få isat vinduer.
Linie 6 havde endestation her indtil 1948, hvor den blev forlænget til Ole Nielsensvej v. Ryparken.
Linie 15 fik endestation her fra 1953, da kørslen til Ordrup og Dyrehaven blev overtaget af trolleybusser, der fik vendesløjfe her.

København 1940 årene, Hvor?

af Niels Munch, 10/9 2018, 20:03 (2055 dage siden) @ Thorbjørn

Rutebilen betjente ruten ruten København (Linje 6) - Vangede - Lyngby (De grønne busser). Denne rute skulle NESA og KS videreføre som trolleybuslinje fra 1938.

Se evt.: http://www.blach-turist.dk/Historie_3.asp .

M.v.h.
Niels

København 1940 årene, Hvor?

af Allan T, 10/9 2018, 23:12 (2055 dage siden) @ Thorbjørn

Ryparken er fra 1972 og da var både linje 6 og 15 nedlagt

København 1940 årene, Hvor?

af Allan T, 10/9 2018, 23:13 (2055 dage siden) @ Thorbjørn

Undskyld jeg troede du mente Ryparken station, men det er boligerne, du mener

København 1940 årene, Hvor?

af Steffen Dresler, 11/9 2018, 09:32 (2055 dage siden) @ Allan T

Go´formiddag!

Jeg kan ikke få tidsbestemmelsen til at passe. Jeg mangler stationsbygningen på Lyngbyvej S-station, altså selve bygningen oppe på dæmningen. Jeg kan se "noget", der dog ikke synes færdigbygget

Så hvis det er korrekt, må billedet være fra før 1934 eller lige deromkring?

Billedet er nok ikke anvendeligt for at kunne skyde op for at se eventuelle køreledningsmaster.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

København 1940 årene, Hvor?

af Søren Agerskov, 11/9 2018, 09:48 (2055 dage siden) @ Steffen Dresler

Ifølge "Arkitektur Guide København" er bebyggelsen Ryparken i baggrunden opført i 1931. Det ser svagt ud til på billedet, at der endnu ikke er vinduer i. Det passer med Steffens konklusion.

MVH
Søren

København 1938-1940

af lennarts, 11/9 2018, 11:12 (2055 dage siden) @ Søren Agerskov

[image]

Tack alla järnbanevänner som försökt hjälpa mig att lösa ett mysterium var min kärestas onkel, som var skräddare i Köpenhamn, bodde. Han hette Bertil Claesson och var fotograf till denna och förmodligen också till föregående bild. 1931 bodde han definitivt inte här men väl sedan sedan 1938 då han gifte sig med Ingrid som vinkar från balkongen vid "X" på Æbeløgade 36. Så vitt jag förstår är detta kort fotograferat från platsen på förra bilden?

Hälsningar Lennart Strömquist

København 1938-1940

af Thorbjørn, Kbh Ø, 11/9 2018, 11:29 (2055 dage siden) @ lennarts

Ja, det er samme plads, og sporvognen holder samme sted på begge billeder.

København 1938-1940

af Steffen Dresler, 11/9 2018, 13:46 (2055 dage siden) @ Thorbjørn

Go´eftermiddag!

NU er jeg ikke helt sikker på at sporvognen holder på samme plads, ok, det gør den, det er jo Hans Knudsens plads:-D . Prøv at se fotovinkler, fortovssten placeret op af master, kassen med sand/grus etc. yderligere er billedet ikke optaget på samme tid, se skygger og andet. Men bortset fra det er det jo ligemeget for det ER jo omtalte plads.

Jeg har prøvet at forstørre billedet og SYNES jeg kan skimte et S-togsskilt på midten af broen, hvilket jo gør at vi så er EFTER ca. 1934/35 og jeg MENER at kunne se køreledningsmaster.

Men så hører alting op for mit vedkommende. Jeg kan ikke finde ud af hvornår den lange store "Beauvais!" fabrikshal langs Lyngbyvej blev bygget. Det var der ihvert tilfælde i 50´erne kan jeg huske. Men den er ikke på billedet.

Hvad der kan forvirre lidt er manglen på hvide afmærkningskanter på kantsten hvis 1940 eller et par år efter 1945. Derfor må årstallet - hvis det andet korrekt - være omkring slutningen af 1930´erne. Men der må da være nogle "bus mennesker" der kan se på omnibussen type og hvornår sådan ca.

Ellers et godt billede med at det der ikke er mere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

København 1938-1940

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/9 2018, 13:58 (2055 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag!

NU er jeg ikke helt sikker på at sporvognen holder på samme plads, ok, det gør den, det er jo Hans Knudsens plads:-D . Prøv at se fotovinkler, fortovssten placeret op af master, kassen med sand/grus etc. yderligere er billedet ikke optaget på samme tid, se skygger og andet. Men bortset fra det er det jo ligemeget for det ER jo omtalte plads.

Jeg har prøvet at forstørre billedet og SYNES jeg kan skimte et S-togsskilt på midten af broen, hvilket jo gør at vi så er EFTER ca. 1934/35 og jeg MENER at kunne se køreledningsmaster.

Nej, det første S-skilt var skiltet ved Frederiksberg station, som blev opstillet i oktober 1931. Skiltene ved stationerne Godthåbsvej, Nørrebro, Lyngbyvej og Ordrup blev opsat i sommeren 1932, så hvis der ikke er køreledningsmaster, behøver det ikke at være 1934/35 eller senere. De manglende vinduer i Ryparken er svære at se, synes jeg.

Avatar

København 1938-1940

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/9 2018, 14:06 (2055 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´eftermiddag!

NU er jeg ikke helt sikker på at sporvognen holder på samme plads, ok, det gør den, det er jo Hans Knudsens plads:-D . Prøv at se fotovinkler, fortovssten placeret op af master, kassen med sand/grus etc. yderligere er billedet ikke optaget på samme tid, se skygger og andet. Men bortset fra det er det jo ligemeget for det ER jo omtalte plads.

Jeg har prøvet at forstørre billedet og SYNES jeg kan skimte et S-togsskilt på midten af broen, hvilket jo gør at vi så er EFTER ca. 1934/35 og jeg MENER at kunne se køreledningsmaster.


Nej, det første S-skilt var skiltet ved Frederiksberg station, som blev opstillet i oktober 1931. Skiltene ved stationerne Godthåbsvej, Nørrebro, Lyngbyvej og Ordrup blev opsat i sommeren 1932, så hvis der ikke er køreledningsmaster, behøver det ikke at være 1934/35 eller senere. De manglende vinduer i Ryparken er svære at se, synes jeg.

Og byggeriet af Ryparken blev påbegyndt i 1932 og varede indtil 1933.

Avatar

København 1933

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/9 2018, 14:29 (2055 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´eftermiddag!

NU er jeg ikke helt sikker på at sporvognen holder på samme plads, ok, det gør den, det er jo Hans Knudsens plads:-D . Prøv at se fotovinkler, fortovssten placeret op af master, kassen med sand/grus etc. yderligere er billedet ikke optaget på samme tid, se skygger og andet. Men bortset fra det er det jo ligemeget for det ER jo omtalte plads.

Jeg har prøvet at forstørre billedet og SYNES jeg kan skimte et S-togsskilt på midten af broen, hvilket jo gør at vi så er EFTER ca. 1934/35 og jeg MENER at kunne se køreledningsmaster.


Nej, det første S-skilt var skiltet ved Frederiksberg station, som blev opstillet i oktober 1931. Skiltene ved stationerne Godthåbsvej, Nørrebro, Lyngbyvej og Ordrup blev opsat i sommeren 1932, så hvis der ikke er køreledningsmaster, behøver det ikke at være 1934/35 eller senere. De manglende vinduer i Ryparken er svære at se, synes jeg.


Og byggeriet af Ryparken blev påbegyndt i 1932 og varede indtil 1933.

På billedet ses i hvert fald een kørelednlngsmast ud for stationens trappehus, med en placering som kan genfindes på andre fotos. De første køreledningsmaster på strækningen blev opstillet i 1933 og i november samme år kørte de første elektriske prøvetog. Da der ikke er påfaldende mange køreledningsmaster at se, formoder jeg at billedet er fra sommeren 1933.

København 1938-1940

af Niels Munch, 11/9 2018, 13:59 (2055 dage siden) @ Steffen Dresler

Rutebilen er én af de 2, Frode Blach anskaffede til København-Vangede-Lyngby ruten i 1932. Ruten blev nedlagt ved etableringen i 1938 af KS/NESAs "gule" trolleybuslinje fra Nørreport til Lyngby via Hans Knudsens Plads.

M.v.h.
Niels

København 1942 Ikke jernbanevogn men

af lennarts, 11/9 2018, 17:47 (2054 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Imponerad över all er kunskap om Köpenhamn i gamla dagar. Både spårvägsnät, S-bana, bussar och byggnadshistoria!

Denna barnvagnsbild hänger samman med Æpeløgade bilden, då damen med barnvagn och nyskräddad dräkt är skräddarens hustru Ingrid Claesson som är ute med dottern Jytte född 1942.

Tyvärr har jag ingen bild från min första tågresa i Köpenhamn, den var efter ett S-lok mellan Frihamnen och København H men jag minns hur rökigt det var på Østerport station.

Vänliga hälsningar och många tack!

Lennart Strömquist

Avatar

København 1938-1940

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/9 2018, 03:49 (2054 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvad der kan forvirre lidt er manglen på hvide afmærkningskanter på kantsten hvis 1940 eller et par år efter 1945. Derfor må årstallet - hvis det andet korrekt - være omkring slutningen af 1930´erne. Men der må da være nogle "bus mennesker" der kan se på omnibussen type og hvornår sådan ca.

Var det mit cue? Bussen på det oprindelige billede er ret firkantet i det hvilket siger omkring 1930 eller et par år senere.
I slutningen af 1930'erne blev formerne rundere. Så helt klart førkrigs.

København 1940 årene, Hvor?

af Steen Heick, 11/9 2018, 19:13 (2054 dage siden) @ lennarts

hej
læg mærke til telefonnummeret i nedre højre hjørne 9001
min bardoms taxa central
central 9001
mvh steen heick

København 1940 årene, Hvor?

af Christian, 12/9 2018, 09:48 (2054 dage siden) @ lennarts

Er der nogen bud på hvad manden i masten laver? og det mon ikke været grunden til at billedet er blevet taget?
Mvh
Christian

København 1940 årene, mulig konklusion

af Steffen Dresler, 12/9 2018, 13:15 (2054 dage siden) @ Christian

God eftermiddag

Jeg tror at det næsten er muligt at fremstille en nogenlunde konklusion på det viste billede og som sikkert er optaget fra altanen af en af Lennart Strömquists familierelationer, der i sin tid boede i Æbleøgade 23 ved Hans Knudsensplads i København-Østerbro.

Hans Knudsens plads var oprindelig et vejkryds uden navn opstået da den ældste jernbaneforbindelse (nu Rovsinggade/Borgervænget) fra gamle Nørrebro station (Nørrebroparken) blev omlagt til en ny trace over den nuværende Nørrebro station og krydset med vejen fra Østerbro og ud mod Vigerslev/Ryparken/Lyngby (nuværende Lyngbyvej). Det blev i forbindelse med omlægningen af den første store vej ud af København, ”Lyngbyvej” omkring i 1931 ændret til en rundkørsel og den ny plads fik i 1942 navnet Hans Knudsens plads. (https://da.wikipedia.org/wiki/Hans_Knudsens_Plads).

Datering af billedet:
Byggeriet i baggrunden (Ryparken) blev opført i perioden 1932-33 (http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43338) og S-tog skiltet opsat på Lyngbyvej station m. fl. allerede i 1932.

Der er positivt opstillet en køreledningsmast – muligvis flere – sidstnævnte svære at se, hvilket giver en datering fra 1932 og frem (http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43340).

Men den nok mest afgørende tidsfaktor er jo nok informationen om rutebilen/bussen i forgrunden, der ” er én af de 2, Frode Blach anskaffede til København-Vangede-Lyngby ruten i 1932. Ruten blev nedlagt ved etableringen i 1938 af KS/NESAs "gule" trolleybuslinje fra Nørreport til Lyngby via Hans Knudsens Plads (http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43336).

Konklusion:
Det må vel betyde at fotografiet er optaget tidligere end køreplansskiftet? i maj 1938, da denne bustype herefter blev erstattet med en gul KS bus og af anden fabrikat.

Ser man på vegetationen – træerne størrelse og blade – på Lyngbyvej, passer det tilfredsstillende med et noget senere tidspunkt end 1932 (beplantningstidspunkt).

Så en mulig konklusion KUNNE være, at billedet er optaget mellem 1933 (Ryparken og S-togs skilt) og 1938, nok nærmere op til 1938. Så billedet kan ikke være fra 1940, bl.a. rutebilen samt manglende hvide afmærkninger på kantsten og master mv.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hvad personen i masten laver ved jeg ikke, men et godt bud er, at han tilhører et af ”Væsener” i Københavns Kommune, enten belysningsvæsenet eller muligvis Københavns Sporveje.

København 1940 årene, mulig konklusion

af lennarts, 13/9 2018, 08:48 (2053 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgon

Skräddare Claesson var till 1935 gift med en annan dam och bodde på andra platser i København. 1938 gifte han sig med fru nr 2. Då hade de redan adressen Æbleøgade så, beroende på hur rask han var att skaffa en ny dam skulle ju fotograferingstidpunkten kunna vara mellan 1936 och 1938.

Tack på nytt för alla svar!
Mvh
Lennart Strömquist

København 1940 årene, mulig konklusion

af Niels Munch, 13/9 2018, 09:21 (2053 dage siden) @ lennarts

Måske manden i masten er ved at forberede køreledninger til trolleybuslinjen, der åbnedes 21. maj 1938. Jeg ved imidlertid ikke, om linjen også fik sløjfe her.

Den tidstypiske barnevogn er sandsynligvis en engelsk inspireret "ITKIN".

M.v.h.
Niels

København 1940 årene, mulig konklusion

af Henrik Jensen, 16/9 2018, 20:00 (2049 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg tvivler på at billedet er fra 1938. Trolleybuslinie 12 åbnede 21. maj, der er blade på træerne og der er ingen spor af trolleybusledninger. Ved broen burde man kunne se beskyttelsekasserne, men jeg synes kun at kunne ane sporvognenes. Så mit bud er ikke senere end 1937.

Og så lidt tillægsoplysninger:
Hvis manden i masten har været ved at forberede trolleybussløjfen, har han været ude i meget god tid. Det var først i 1953 trolleybussen kom om på den side af huset. I 1938 kørte bussen blot igennem lige som linie 15, der ikke skulle vende. I 1940 blev der etableret en vendemulighed for udefra kommende vogne, men vognene blev stadig vest for folkebygningen. Dette skete for at undgå at vognene kørte side om side med sporvognene ind til Nørreport, nu da gummi var blevet en mangelvare. I forbindelse med afviklingen af NESAs sporvognsdrift blev der etableret en egentlig vendesløjfe med overhalingsmulighed i 1953 og den lå delvist øst for huset.

Med venlig hilsen
Henrik

Avatar

København 1940 årene, mulig konklusion

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 22:04 (2049 dage siden) @ Henrik Jensen

Jeg tvivler på at billedet er fra 1938. Trolleybuslinie 12 åbnede 21. maj, der er blade på træerne og der er ingen spor af trolleybusledninger. Ved broen burde man kunne se beskyttelsekasserne, men jeg synes kun at kunne ane sporvognenes. Så mit bud er ikke senere end 1937.

Er det fastslået, at alle køreledningsmasterne på S-banen ER opstillet på fototidspunktet? Steff havde svært ved at se dem, så det er vel relevant at lave en udsnitscanning i maksimal opløsning for at kunne se, om alle masterne er der eller ej. Er alle masterne der, er billedet tidligst fra 1933 og kan være frem til 1937/38, men er alle masterne der ikke, er billedet fra 1933 og kun 1933. Som jeg tyder billedet, står der nogle flagstænger i kolonihaverne i baggrunden, og de er ikke køreledningsmaster, ligesom den private rutebil ser ret nylakeret ud.

Avatar

København 1940 årene, mulig konklusion

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/9 2018, 06:46 (2049 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 17/9 2018, 07:02

Hej,

Mon dette udaterede billede kan være et ganske samtidigt foto: http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Linje%206/Foto/HansKnudsensPlads2.htm ?

Her ses også Frode Blach's rutebil samt en KS linje 6. I baggrunden et 3-vogns S-tog på Lyngbyvej St., så S-banen må antages at være i drift.

M.v.h.
Niels

Jo, absolut. På lennarts' foto med manden i masten er masterne i sløjfens yderkrans helt "nyplantede" med nystøbte sokler, og de er lavere end de ældre master, så ledningsophænget må også formodes at skulle være lavere. Trolleybusser? (inderkrans).

København 1940 årene, mulig konklusion

af lennarts, 17/9 2018, 11:45 (2049 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I samling osorterade bilder från Köpenhamn efter Bertil Claesson fanns bilden på Hans Knudsens plats. Vi visste då inte att Hans Knudsens plats låg framför hans bostad på Æbeløvej. Vi hade sedan tidigare den andra bilden av huset från gatan där han markerat sin bostad med ett "x" och där hustrun vinkar från terrassen. Vi visste inte då var bilden på Hans Knudsens plats var fotograferad och vad den visade. Det vet vi nu, tack alla som bidragit! År 1935 bodde skräddare Claesson på en annan plats i Köpenhamn och var gift med en annan dam. När han gifte sig med fru nummer 2, 1938 bodde både hon och han på Æbeløvej. Teoretiskt kan bilden på Hans Knudsens plats vara fotograferad mellan 1935 och 1938.

Alla era svar har åter väckt min nyfikenhet (nysgerrig på dansk) på Köpenhamns trafikhistoria, nu till områden som jag aldrig besökt! Senaste gång jag åkte med en Köpenhamns spårvagn var i samband med ett arbete i Alexandria!

Vänligen

Lennart Strömquist

København 1940 årene, mulig konklusion

af Henrik Jensen, 17/9 2018, 16:08 (2049 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Som jeg skrev tidligere, blev der først i forbindelse med linie 15's afkortning i 1953 etableret trolleybuskørsel øst for mandskabsbygningen og det var ikke planlagt i 1938 at der skulle være vendemulighed. At masterne ser nye ud kan skyldes at de er blevet udskiftet. Sporvognssløjfen blev anlagt i 1909, så man kan have udskiftet masterne i midten af trediverne, men om dette er tilfældet ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Henrik

Avatar

København 1940 årene, mulig konklusion

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/9 2018, 16:23 (2049 dage siden) @ Henrik Jensen

Som jeg skrev tidligere, blev der først i forbindelse med linie 15's afkortning i 1953 etableret trolleybuskørsel øst for mandskabsbygningen og det var ikke planlagt i 1938 at der skulle være vendemulighed. At masterne ser nye ud kan skyldes at de er blevet udskiftet. Sporvognssløjfen blev anlagt i 1909, så man kan have udskiftet masterne i midten af trediverne, men om dette er tilfældet ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Henrik

Hej Henrik,

Det lyder særdeles plausibelt, at det er en udskiftning, og samtidig nok også en forstærkning, for de nye master ser ud til at stå tættere end de gamle.

København 1940 årene, mulig konklusion

af Thorbjørn, Kbh Ø, 17/9 2018, 18:17 (2048 dage siden) @ Henrik Jensen

Jeg har aldrig set, og mener ikke at der har været, trolleykøreledninger på østsiden,
men at det har været som på nedenstående plan[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak