Avatar

Mogens Holmen billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 25. oktober, 2018, 11:58 (26 dage siden)

Redaktionen har lånt endnu en billedesamling til indscanning - denne gang fra Mogens Holmen. Samlingen er nu færdigscannet og det blev til over 900 billeder. De fleste billeder er fra Danmark fra perioden 1968-73 og langt de fleste er materielbilleder. Der er bl.a. 62 billeder af 1. generations S-tog. De fleste billeder er identificeret og bliver lagt "på rette plads" i databasen. De uidentificerede vil dukke op her i forummet i løbet af vinteren i håb om, at nogen kan hjælpe.
Der er i samlingen også nogle udenlandske billeder bl.a. disse fra Edinburgh.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - ØSJS 7 på AB 1973

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 25. oktober, 2018, 12:16 (26 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et par billeder af, hvad jeg gætter på er, en Helsingør Jernbaneklub juletur, på Amagerbanen i december 1973 med ØSJS 7.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - Amagerbro 1971

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 26. oktober, 2018, 13:31 (25 dage siden) @ Tommy Nilsson

Amagerbro 1971.

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - Frankrig 1969

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 26. oktober, 2018, 15:36 (25 dage siden) @ Tommy Nilsson

Frankrig 1969.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - Frankrig 1969

af D 839 @, fredag 26. oktober, 2018, 21:23 (24 dage siden) @ Tommy Nilsson

Damplokomotiverne ligner meget noget amerikansk der blev i Frankrig efter 2. Verdenskrig.

Mvh
Claus

--
[image]

Holmen billeder - Frankrig 1969

af Søren fra KM ⌂, fredag 26. oktober, 2018, 21:47 (24 dage siden) @ D 839

141R. De blev bygget til SNCF efter krigen som erstatning for bla de mange maskiner som de allierede skød i stumper og stykker fra luften fra maj 1944 og frem. Der blev også lavet en del nye godsvogne, LS models har i H0 lavet nogle varianter af de lukkede vogne.
-S

Holmen billeder - Frankrig 1969

af D 839 @, fredag 26. oktober, 2018, 22:03 (24 dage siden) @ Søren fra KM

Interessant. Var ikke klar over at der ligefrem blev leveret efter krigen også. Men ved at amerikanerne sendte en hel del jernbanemateriel til Europa op til landgangene her og efter. Og netop som erstatninger for de bl.a. mange sønderskudte lokomotiver fra luften, og de lokomotiver og materiel der kort og godt blev taget til Nazityskland og gik til her efterhånden.

Der er i øvrigt en engelsk veteranjernbane, der har en amerikaner kørende der kom til Europa. Kan dog ikke huske hvilken bane.

Mvh
Claus

--
[image]

Holmen billeder - Frankrig 1969

af Niels Munch @, lørdag 27. oktober, 2018, 08:51 (24 dage siden) @ D 839

Hej Claus, vi havde lidt om 141R her:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=9889
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=26733

PS: Vi ved, at det danske rederi "Motortramp" og det norske "Belship" var involveret i fragten over Atlanten.

M.v.h.
Niels

Holmen billeder - Frankrig 1969

af Svend @, Storkøbenhavn, mandag 29. oktober, 2018, 14:36 (22 dage siden) @ Søren fra KM

Holmen billeder - Frankrig 1969

af esni @, fredag 26. oktober, 2018, 21:57 (24 dage siden) @ Tommy Nilsson

Frankrig 1969.

[image]

Damplokomotivet er et 141R
Men Ellerten? er det en BB8100?

[image]

Og HVOR i Frankrig er disse dejlige billeder taget?

Avatar

Holmen billeder - Frankrig 1972

af Tommy Nilsson ⌂ @, lørdag 27. oktober, 2018, 14:03 (24 dage siden) @ Tommy Nilsson

Frankrig 1972.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - Frankrig 1972

af Nordexpress, mandag 29. oktober, 2018, 14:30 (22 dage siden) @ Tommy Nilsson

Til dem, der bliver varme om hjertet ved disse billeder, kan et besøg i jernbanemuseet i Mulhouse, Cité du Train, anbefales på det kraftigste.

Cité du Train. Det ser ikke lige ud til at sprogknapperne til tysk og engelsk virker i skrivende stund.

Og mens I er undervejs, så besøg også det aldeles glimrende hollandske jernbanemuseum i Utrecht med egen banegård Het Spoorwegmuseum Maliebaan. Utrecht er et ganske fortrinligt alternativ til et besøg i Amsterdam.

Avatar

Holmen billeder - Paris 1972

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 29. oktober, 2018, 13:52 (22 dage siden) @ Tommy Nilsson

Paris 1972.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - Paris 1972

af Thomas Hauerslev, tirsdag 30. oktober, 2018, 11:51 (21 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Avatar

Holmen billeder - Paris 1972

af Tommy Nilsson ⌂ @, tirsdag 30. oktober, 2018, 13:46 (21 dage siden) @ Thomas Hauerslev

[image]


Huh?

--
[image]

Holmen billeder - Paris 1972

af Thomas Hauerslev, tirsdag 30. oktober, 2018, 18:41 (20 dage siden) @ Tommy Nilsson

Selv Huh?

Avatar

Holmen billeder - Paris 1972

af Tommy Nilsson ⌂ @, tirsdag 30. oktober, 2018, 20:26 (20 dage siden) @ Thomas Hauerslev

Selv Huh?


Ok, nu har jeg regnet det ud - du har Photoshoppet et billede fra Edinburgh 1985 og lagt det ind under Paris 1972.

--
[image]

Holmen billeder - Paris 1972

af Thomas Hauerslev, onsdag 31. oktober, 2018, 08:12 (20 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg var nysgerrig efter at se om jeg kunne hive nogle farver frem i det falmede billede. Du kan bare slette det.

Avatar

Holmen billeder - Korsika 1973

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 31. oktober, 2018, 12:00 (20 dage siden) @ Tommy Nilsson

Korsika 1973.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - Korsika 1973

af Jens V, onsdag 31. oktober, 2018, 19:41 (19 dage siden) @ Tommy Nilsson

Korsika 1973.

[image]


[image]
Calvi 2015

[image]


[image]
Ponte-Leccia 2015

[image]

[image]


[image]
Ponte-Leccia 2015

Avatar

Holmen billeder - DSB C 708

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 02. november, 2018, 14:40 (18 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvor og hvornår er dette billede optaget? Der er billeder fra Østbanen med samme oprangering og dermed sandsynligvis samme tur.

[image]

--
[image]

Holmen billeder - DSB C 708 Hedehusene

af Niels Munch @, fredag 02. november, 2018, 15:22 (18 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, fredag 02. november, 2018, 15:45

Der er billeder fra Østbanen med samme oprangering og dermed sandsynligvis samme tur.


Hej Tommy,

Så kan det muligvis være fra denne tur: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=24646 - det var ikke ofte, C 708 var på ØSJS.

PS: Stationen er Hedehusene.

M.v.h.
Niels

Avatar

Holmen billeder - DSB C 708 på Østbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 04. november, 2018, 09:57 (16 dage siden) @ Niels Munch

Her er flere billede af DSB C 708 på Østbanen.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - DSB C 708 på Østbanen

af Niels Munch @, søndag 04. november, 2018, 10:58 (16 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Billedes er sandsynligvis taget dér, hvor Østbanen dukker ud på sydsiden af Billesborg Indelukke, nord for Egøje. Bemærk krydsmærket og leddet.

M.v.h.
Niels

Holmen billeder - DSB C 708 på Østbanen

af Poul Andersen, søndag 04. november, 2018, 12:01 (16 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Billedes er sandsynligvis taget dér, hvor Østbanen dukker ud på sydsiden af Billesborg Indelukke, nord for Egøje. Bemærk krydsmærket og leddet.

M.v.h.
Niels

… og stangrækken, med de typiske to privatbanetråde, - hvis de er der ? ;-)

Mvh.
Poul.

Avatar

Holmen billeder - DSB C 708 i Korsør

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 04. november, 2018, 16:44 (16 dage siden) @ Poul Andersen

Her er et billede fra en anden tur med DSB C 708.

[image]

--
[image]

Holmen billeder - DSB C 708 i Korsør

af Niels Munch @, mandag 05. november, 2018, 13:48 (15 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Mit bedste bud er DJKs udflugt med C 708 den 12. oktober 1969 - Kalundborg - Værslev - Slagelse - Korsør - København H , jf. også GWCs billedside her: http://tog-billeder.dk/udflugter_djk_C708_121069.htm .

M.v.h.
Niels

Avatar

Holmen billeder - DSB C 708 i Korsør

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 05. november, 2018, 15:20 (15 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Mit bedste bud er DJKs udflugt med C 708 den 12. oktober 1969 - Kalundborg - Værslev - Slagelse - Korsør - København H , jf. også GWCs billedside her: http://tog-billeder.dk/udflugter_djk_C708_121069.htm .

M.v.h.
Niels


Det lyder sandsynligt - der er billeder fra både Slagelse og Kalundborg i samme bunke.

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - DSB D 872

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 04. november, 2018, 10:05 (16 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et billede af DSB D 872 i Lunderskov. Det er angivet til at være optaget i 1969 men ifølge databasen blev maskinen ophugget i 1968. Kan nogen bekræfte, at maskinen blev ophugget i 1968? Måske blev den kun solgt til ophugning i 1968?

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - DSB D 872

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 08. november, 2018, 10:32 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et billede af DSB D 872 i Lunderskov. Det er angivet til at være optaget i 1969 men ifølge databasen blev maskinen ophugget i 1968. Kan nogen bekræfte, at maskinen blev ophugget i 1968? Måske blev den kun solgt til ophugning i 1968?


Georg Schmidt har sendt følgende:
D 872 var sidst i brug ved depotet i Padborg i september 1961, derefter reserve ved mdt Pa frem til februar 1962. Blev hensat urepareret i Padborg ved kedelfristens udløb 29/3 1962. Henstod derefter urepareret i Padborg frem til april 1963 hvor 872 blev flyttet til Lunderskov. D 872 blev udrangeret 12/12 1968 ved M 11837/68. Udbudt til salg i marts 1969. Solgt til Chr Løgstrup, Randers. Afsendt fra Lunderskov 2/4 1970 tog 4943 mod Fredericia-Aarhus-Viborg. Denne transport tog lang tid. Ophugget i Viborg andet halvår 1970. Visse oplysninger skyldes min banekollega Bjarne Knudsen.

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 07. november, 2018, 21:26 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvem kan genkende denne G-maskine?
Jeg har fundet 2 i databasen, der ligner: G 615 og G 633.

[image]

--
[image]

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Baumann, onsdag 07. november, 2018, 21:41 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er det sådan, at du kan zoome tættere på nummeret ved førerhuset?
Syntes at midterste tal ligner et 2-tal .. noget med 62x ?

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Jens MO-Møller, torsdag 08. november, 2018, 02:22 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Køretøjet bag G-maskinen, er FK-delen af et MK/FK motorvognssæt med den korte banemotorbogie fra 1951, så der er 4 vognnumre at vælge imellem, nemlig FK 678, 680, 682 eller 684.

Venlig hilsen
Jens Møller

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Steffen Dresler @, torsdag 08. november, 2018, 09:06 (12 dage siden) @ Jens MO-Møller

Begge de nævnte maskiner er "udrangerede" i to tempi!

Som udrangeret fra driften er 615 udrangeret i 1954 og 633 i 1951, har dog ingen MA skr. ref.
Ved samme skrivelse M11509/68 af 12. DEC 1968 er begge loko sammen med 602 igen udrangerede, "da de nu ikke mere benyttes som varmemaskiner". Yderligere bemærket at de skal sælges.

Andet notat siger at 633 er hensat i Århus (altså udrangeret og henstår i Århus). En bemærkning siger solgt til Løgstrup Randers, men jeg kan ikke finde yderligere.

Så et BUD kunne være 633?? med den usikkerhed der nu engang er.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 09. november, 2018, 09:39 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

Som udrangeret fra driften er 615 udrangeret i 1954 og 633 i 1951, har dog ingen MA skr. ref.
Ved samme skrivelse M11509/68 af 12. DEC 1968 er begge loko sammen med 602 igen udrangerede, "da de nu ikke mere benyttes som varmemaskiner". Yderligere bemærket at de skal sælges.


Hvor var disse 2 maskiner stationeret som varmemaskiner?
G 633 var i 1956 hos Nordisk Kabel- og Trådfabrikker, Øresundsvej og i 1963-64 i Roskilde.
Blev de begge 2 ophugget i Frederikshavn?

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - MK-FK

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 08. november, 2018, 10:31 (12 dage siden) @ Jens MO-Møller

Her er MK-FK-sættet fra en anden vinkel.

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - MK-FK

af shipmik, torsdag 08. november, 2018, 13:47 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Har justeret lidt på lys/skygge og det jo lidt pænere ud.


[image]

[image]

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Anders Færch Hansen, torsdag 08. november, 2018, 19:43 (11 dage siden) @ Tommy Nilsson

G-maskinen på Holmens foto er uden tvivl G 615.
Både G 615 og G 633 har jeg fotograferet ved Mdt Århus i slutningen af november 1970.
[image]
G 615 med G 633 bagved


[image]
G 615 med dampledning og høj træopbygning på tender


[image]
G633 uden træopbygning på tender, kun med en bunke skrammel svarende til hvad der ses på sidste foto her: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=543

Med venlig hilsen
Anders

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 09. november, 2018, 01:36 (11 dage siden) @ Anders Færch Hansen

(...)

[image]
G633 uden træopbygning på tender, kun med en bunke skrammel svarende til hvad der ses på sidste foto her: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=543

Med venlig hilsen
Anders

.
--------------------------------------
.

Træopbygningen på tenderen kan evt. også ses på:
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station---sidespor-og-signaler

.
Erik V.
www.evp.dk

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Anders Færch Hansen, fredag 09. november, 2018, 08:20 (11 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Underligt nok har G 633 en gammel sjællandsk tender (Fs?) med høj træopbygning på EVPs billeder fra 1956.
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=543 ses at maskinen igen har en tender fra G(III), nu med høj træopbygning i 1962 og 1966.

Anders

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Steffen Dresler @, fredag 09. november, 2018, 10:58 (11 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Kære Anders m.fl.

Du har helt ret i, at tenderen med en forhøjet trækulkasse til brug som stationær varmemaskine og i dette tilfælde EVP billede af 633 ved NKT, IKKE er fra en G, men en tilkoblet tidligere SJS/DSB-S type tender fra litra Fs.

[image]

Se nitterækker og vandmåler på siden af tenderen, hvorfor det heller IKKE er en tender fra en af det ”lette” G II 160-173. Det kan være enten tender nr. Fs 251 eller nr. Fs 256, hvor sidstnævnte også har være tilkoblet A 147 i Korsør.
Tenderopbygningen er typisk for lokomotiver anvendt som varmemaskiner litra G og den tidligere tyske 53 7510 i Korsør.

Den typiske sjællandske G tender er den, som her igen fotograferet af EVP af G 611 på Østerport.
[image]
Denne type var nemlig udviklet for G´er anvendt på Slangerupbanen, hvor maskinen ikke kunne vendes og derfor måtte køre ikke retvendt tilbage. Og for at beskytte personalet, blev der opbygget en lille træskærm med et par vinduer i som vist på billedet. Yderligere fik G´erne her (ikke alle i 1. Distrikt) monteret de såkaldte bolsjedåse sandkasser, så der også kunne sandes når der kørtes ikke retvendt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: G 615 var forvarmningsmaskine i perioden 1954-1967 bl.a. i Slagelse

Jeg har desværre ikke mulighed for kunne oplyse hvor de forskellige lokomotiver er solgt til, da jeg ikke har adgang til disse papirer.

NB, NB: Et udrangeret lokomotiv behøvedes IKKE at være udrangeret med "egen tender", da sidstnævnte ofte kunne anvendes til andet lokomotiv. Derfor fik den så det udrangerede lokomotivs tender. Man "byttede om". Og så blev der igen byttet om, hvis noget skulle bruges. Så når et lokomotiv blev sat til salg, alene eller flere, var det et "lokomotiv med tender eller uden tender". Det betød jo noget for skrotprisen. Man var fuldstændig - og fornuftigt nok - uinteresseret i tenderens nummer når det skulle sælges.

Avatar

Holmen billeder - En G-maskine i Århus

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 09. november, 2018, 12:40 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Anders m.fl.

Du har helt ret i, at tenderen med en forhøjet trækulkasse til brug som stationær varmemaskine og i dette tilfælde EVP billede af 633 ved NKT, IKKE er fra en G, men en tilkoblet tidligere SJS/DSB-S type tender fra litra Fs.

[image]

Se nitterækker og vandmåler på siden af tenderen, hvorfor det heller IKKE er en tender fra en af det ”lette” G II 160-173. Det kan være enten tender nr. Fs 251 eller nr. Fs 256, hvor sidstnævnte også har være tilkoblet A 147 i Korsør.
Tenderopbygningen er typisk for lokomotiver anvendt som varmemaskiner litra G og den tidligere tyske 53 7510 i Korsør.

Den typiske sjællandske G tender er den, som her igen fotograferet af EVP af G 611 på Østerport.
[image]
Denne type var nemlig udviklet for G´er anvendt på Slangerupbanen, hvor maskinen ikke kunne vendes og derfor måtte køre ikke retvendt tilbage. Og for at beskytte personalet, blev der opbygget en lille træskærm med et par vinduer i som vist på billedet. Yderligere fik G´erne her (ikke alle i 1. Distrikt) monteret de såkaldte bolsjedåse sandkasser, så der også kunne sandes når der kørtes ikke retvendt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: G 615 var forvarmningsmaskine i perioden 1954-1967 bl.a. i Slagelse

Jeg har desværre ikke mulighed for kunne oplyse hvor de forskellige lokomotiver er solgt til, da jeg ikke har adgang til disse papirer.

NB, NB: Et udrangeret lokomotiv behøvedes IKKE at være udrangeret med "egen tender", da sidstnævnte ofte kunne anvendes til andet lokomotiv. Derfor fik den så det udrangerede lokomotivs tender. Man "byttede om". Og så blev der igen byttet om, hvis noget skulle bruges. Så når et lokomotiv blev sat til salg, alene eller flere, var det et "lokomotiv med tender eller uden tender". Det betød jo noget for skrotprisen. Man var fuldstændig - og fornuftigt nok - uinteresseret i tenderens nummer når det skulle sælges.


Så vil jeg da lige bidrage med et par G'ere fra Gb i 1957. Det er DSB G 606 og G 6?? ved varmecentralen ved pakhusene. Bemærk den ca. halve vognkasse i baggrunden til venstre; lige til modeljernbanen (hvis man ellers bygger Gb) - og i hvert fald noget for de vognkasse-nekrofile. (Københavns Foto-Service/Danmarks Jernbanemuseum).
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Holmen billeder - 4 på stribe F og Hs

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 07. november, 2018, 21:39 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

--
[image]

Holmen billeder - 4 på stribe F og Hs

af Baumann, onsdag 07. november, 2018, 22:01 (12 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mon det er F 452 + F 453?

Avatar

Holmen billeder - Maastricht 1972

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 12. november, 2018, 21:38 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

Maastricht 1972:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - Sovjetunionen 1977

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 19. november, 2018, 17:28 (12 timer, 55 minutter siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Holmen billeder - En kran

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 19. november, 2018, 20:22 (10 timer, 2 minutter siden) @ Tommy Nilsson

Kan nogen identificere denne kran?
Mit eget bud er Skinneudlægningskran 157.

[image]

--
[image]

Holmen billeder - En kran

af Lars @, mandag 19. november, 2018, 22:01 (8 timer, 22 minutter siden) @ Tommy Nilsson

Hvis kranen og vognen hører sammen, må det ganske rigtigt være kran 157.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Holmen billeder - En MA med skruekobling

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 19. november, 2018, 20:35 (9 timer, 48 minutter siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Holmen billeder - En MA med skruekobling

af Oversmeden, mandag 19. november, 2018, 21:28 (8 timer, 55 minutter siden) @ Tommy Nilsson

Spændende!
Jeg ville dog ikke kalde det en "skruekobling".
Mener det gik under navnet "Bastardkobling" og var ganske glimrende når syge Ma-tog skulle slæbes rundt efter et almindeligt lok.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen