V36 vs. DSB T1.

af schack, 29/12 2012, 11:47 (4137 dage siden)

Hej

Jeg er blevet lidt nysgerrig ang. DSB T1. Vi er jo alle bekendt med at det var en Tysk V36 som henstod i det vestjyske efter krigen... og blev i 57 malet grøn. Men nu kommer der lige et par spørgsmål:

1: Blev den i sin danske tjeneste ombygget, altså nogle visueller ændringer?

2: Hvilken farve havde den før den blev malet i 57. Var den olivengrøn/Rød eller Sort/Rød ligesom sine tyske søskende?

Hilsen
Peter

V36 vs. DSB T1.

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/12 2012, 11:59 (4137 dage siden) @ schack

:-)
hej

som jeg har hørt og fået af vide

maskinen var Wehrmachtgrau eller sort med muligvis røde hjul, som sort har den dog kørt ved DSB til omkring 57/58 hvor den blev DSB traktorgrøn. der er foretaget mindre ændringer, blandt andet nedløbsrørene ved førerhuset, mener at jeg har noget på den ( tegning og foto s/h - derfor usikkerhed om de røde hjul ! ) Og yderligere er den omtalt i en af MM bøgerne hvor der også er foto af den. Jeg har lavet den i model som sort og med sorte hjul, dog med litra DSB Rangertraktor Nr 1. ja sådan har den været litreret

mvh
henning h087

vender tilbage når jeg har gravet lidt i bunkerne ;-) :-D

V36 vs. DSB T1.

af henning h087 ⌂, Græsted, 30/12 2012, 01:03 (4136 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 30/12 2012, 01:48

Hej

som lovet ;-)
DSB rangertraktor nr 1

[image]

og foto, mener det er på Gb ca 195? og af JStdmjk eller PECdmjk

[image]

mvh
henning h087

V36 vs. DSB T1.

af Steffen Dresler, 29/12 2012, 12:46 (4137 dage siden) @ schack

Kære Peter Schack

Nedennævnte er et uddrag og lettere redigeret udskrift af en artikelserie bragt i Danmarks jernbanemuseums årsskrift ”Tog i tiden 2010”. Yderligere findes der artikler om de første rangertraktorer i årsskriftet for 2009 samt endelig om efterkrigstidens rangertraktorer i årsskriftet for 2011. De omtalte årsskrifter kan købes på Danmarks jernbanemuseum.

I midten af september 1942 ankom type WR 360 C 14 K driftsnummer 10058/3 (10058/3 er Luftwaffe's identifikationsnummer, der også anvendtes som individnummer) til den af Luftwaffe drevne militærbane mellem Nørre-Nebel og Nymindegab. Senere gjorde den tjeneste ved Fliegerhorst Grove (flyvestation Karup) og i Blåvand i forbindelse med bygningen af bl.a. ”Tirpitz” og ”Büffelkoppel” stillingerne.
Traktoren blev bestilt af ”Reichsluftfahrt Ministerium” (RLM) og bygget hos Schwartzkopff i 1940. Den var en ud af 9 traktorer i 4. byggeserie ud af i alt 5 byggeserier til RLM fra denne fabrik. Den blev tildelt ”LuftwaffeGauKommando II Hamburg-Blankensee” for at gøre tjeneste ved ”LuftGauAmt Travemünde-Pötenitz”, sandsynligt ved en af dette områdes flyvepladser eller anden Luftwaffe-installation.
Da krigen sluttede den 5. maj 1945, stod det, jf. en samtidig politirapport, i Nymindegab, beskrevet som et "38 tons tungt diesellokomotiv". Om traktoren har været anvendt i perioden 1945 - 1946 af DSB, eller om det blot har været hensat, har ikke kunnet konstateres.
Efter en revision på Centralværkstedet i København, blev den sat i drift i 1946 som "Traktor nr. 1" på Københavns Godsbanegård, hvor den gjorde tjeneste i 9. tur på rangerryggen. Det var traktoren særdeles velegnet til, da det med sin store adhæsionsvægt, kunne trække/trykke ret store stammer. Hele traktorens tjenestetid har den været hjemmehørende på Godsbanegårdens station, men har dog også været udlånt til bl.a. Sydhavnen og Vigerslev.
De fleste kilder nævner, at traktoren ved dens indsættelse i driften hos DSB var malet sort og med gule påskrifter med teksten ”DSB, Rangertraktor, Nr. 1.”. Men højst sandsynligt er traktoren bare er blevet renset af, fået DSB påskrifter og har bibeholdt sin oprindelige farve, populært kaldet ”Wehrmacht Grau". Denne farve (RAL 7021) synes nemlig på billeder næsten sort. Ved leveringen skulle alle WR traktorerne (fra 1938) være bemalet således, at rammer, barriereplade, motoropbygning og førerhus var malet i RAL 28 (senere benævnt RAL 6007), der er en mørk ”flaskegrøn” farve, mens hjul og kobbelstænger skulle være røde. Fra juni 1942 blev alle WR traktorer ommalet i RAL 7021 ”Wehrmacht Grau", der er en sort grå farve. Endelig skulle WR traktorerne fra og med 18. februar 1943 have været ommalet i RAL 7028, der er en mørkegul farve. Denne sidste farveangivelse blev dog kun gennemført med et meget lille antal traktorer. Da der efter krigen herskede stor mangel på farver og lakker, er det derfor sandsynligt, at Traktor nr. 1 blev sat i drift i RAL 7021 ”Wehrmacht Grau", den farve den var blevet ommalet i, i 1942. Men under alle omstændigheder bliver traktoren ved en S-revision i 1957 ommalet i den ny standardfarve for DSB rangertraktorer, nemlig ”DSB nr. 2 grøn” på undervogn og overdel, mens tagfarven er ”DSB Aluminium” (uden nr.). Beskriftningen bliver samtidig ændret til kun at være "Krone DSB 1". (Nogle kilder nævner, at traktoren havde røde hjul ved sin indsættelse i driften ved DSB. Dette kan hverken be- eller afkræftes, men er en mulighed, da ikke alle bemalingsforskrifter blev fulgt).
Traktoren blev ikke ændret ved indsættelsen hos DSB, udover der monteredes "nedløbsrør" bagest på førerrummet – der ligeledes fik en udluftning monteret bagest på taget - og at forskrifter m.v. blev ændret fra tyske til danske.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

V36 vs. DSB T1.

af Thyge, Rønnede, 29/12 2012, 14:16 (4136 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej!
Har kun mødt traktor 1 en gang nemlig i sommeren 1956!
Jeg var på dette tidspunkt 12 år gammel, og var cyklet til
København for at holde sommerferie hos min faster, der boede
på Værnedamsvej. Jeg måtte højt og hellig love min moder,
at jeg ikke ville cykle rundt i byen, hm! det var svært at
holde! ;-) så jeg var både på AB LNJ og Hareskovbanen!
samt naturligvis ved Godsbanegården via Dybbølsbro!
Alt hvad jeg så, blev omhyggeligt skitseret og beskrevet i
en såkaldt kørselsrapport! et system der blev anvendt til omkring 1970 erne!
I den gamle rapport står fgl:
DSB Rangertraktor Nr.1 med påsat 9 tal, sort som et damplokomotiv!
set fra Dybbølsbro! herefter en primitiv skitse!
ingen bemærkning om røde hjul!
Jeg var ikke ejer af et fotoapparat på det tidspunkt!:-(
mvh
Thyge

V36 vs. DSB T1.

af Steffen Dresler, 29/12 2012, 18:25 (4136 dage siden) @ Thyge

Go´aften Thyge!

Det er dog herligt med denne side at kunne få bekræftet en andens opservation så vi nu har en efterretning, at hjulene var ikke var sorte, men som resten af lokomotivet. Yderligere at den sandelig også havde påsat skiltet for 9. tur.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen

NB: Hils Claus!

V36 vs. DSB T1.

af schack, 30/12 2012, 02:11 (4136 dage siden) @ Steffen Dresler

God meget sen aften.

Jeg bukker mig i støvet, og takker for de indkommende svar. Nu har jeg noget at arbejde med :)

Mange tak

Hilsen
Peter

V36 vs. DSB T1.

af Peter Andersen, Hedehusene, 4/1 2013, 15:32 (4130 dage siden) @ Steffen Dresler

Iflg. en opgørelse dateret 10-5-1946 (som vist ikke er den dato, listen er lavet) henstår på Fredricia gl. Banegård (bl.a.):
BMAG 11210, 6-cyl. MWM-motor. Den sælges 29-8-1946 til DSB for 4000 kr.
-
Pedershaab 85/8247 med Imbert-generator. Den sælges 26-11-1946 solgt som skrot for 100 kr. til ikke angivet køber. Der er her tale om VaGJs rangertraktor, som blev brugt af en entreprenør på Esbjerg Flyveplads under krigen. Iflg. Pedershaab var den dog omkring 1950 på Karup Flyveplads, så den blev åbenbart ikke skrottet.
-
Desuden følgende tankvogne: 708005?, 708015?, 708006, 708031?, 708239, 708090, 750567. I den håndskrevne liste er det nogle sjusket skrevne spørgsmålstegn, mens det i senere maskinskrevne papirer er blevet til "r", hvilket jeg har set udlagt af nogle som betydende russisk sporvidde! Formentlig har skiltene været malet over eller er fjernet.
7-2-1946 bliver vognene frigivet til brug, de to første til Dansk Svovlsyre og resten til D.F.O.K. foreløbig til låns.
Kilde: Direktoratet for Vareforsyning - Kontoret for tyske efterladenskaber - Fredericia Politikreds.

V36 vs. DSB T1.

af Steffen Dresler, 4/1 2013, 17:26 (4130 dage siden) @ Peter Andersen

Go´aften Peter!

Se DET er jo faktisk en rigtig god information, du dér har fremlagt. Der kan nu lukkes et hul, da vi nu ved, at traktoren ikke var i drift efter krigen, men først efter at den var blevet KØBT af DSB ved auktionen. Og med hensyn til købet, er dette også nyt. Jeg troede faktisk at den "bare" blev overtaget af staten (DSB). Der har ikke stået noget nogen steder, så tak for informationerne.

Den med det russiske bredspor "r" kender andre helt sikker bedre til end jeg. Men der var da tale om normalsporede tankvogne der blev udlånt, ikke sandt?
I Rusland blev vogne jo omsporede af såkaldte "Omsporingsenheder" til/fra russisk/normalspor ved en fysisk udskiftning af aksel og hjul. Der var da ikke tale om en "mekanisk" tilpasning gennem et "omsporingsspor" som senere bl.a. mellem Frankrig og Spanien.
Altså at de nævnte tankvogne var normalsporede ved ankomst til DK og at de blev udlånt som sådan? Ja, ja, det KUNNE jo være transporterede uden hjulsæt.

Tak for informationen.

Steffen

"In actis esto volucris"

V36 vs. DSB T1.

af Peter Andersen, Hedehusene, 5/1 2013, 09:32 (4130 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.
Alt tyskejet materiel og varer (både tilhørende private og Wehrmacht) var allieret krigsbytte og skulle angives til et kontor i København, som så bestemte, hvad der skulle ske med det. En del mangelvarer blev hurtigt frigivet til salg. Det var især varer som cement, der ofte var defekt, og fødevarer, som blev afgivet til flygtningelejrene. En del, bl.a. cementblandere, blev straks sendt Tyskland til oprydningsarbejde og genopbygningsarbejde. En del materiel, der kunne bruges til brændselsproduktion blev udlånt efter ansøgning. Efterhånden blev alt frigivet til salg, og beløbene gik ind på en speciel konto, som vist endte med at udligne lidt af den tyske gæld i Nationalbanken.
Statsvirksomhederne havde derfor ingen særlige rettigheder. DSB overtog også en del spormateriel, ramper mm. til vurderingspris (som de delvis selv havde fastsat), mens kun få vogne blev overtaget.
Tilføjes skal det, at der blev afregnet told til staten (20%?) af de i udlandet fremstillede varer, da disse var indført ufortoldet af Wehrmacht!
-
Jeg mener, forklaringen på "r" skulle være, at vognene kunne omspores til russisk sporvidde. I praksis brugte man det ikke meget under krigen, men omlagte så vidt jeg læst, hovedlinierne til normalspor. Vognene i Fredericia var normalsporede.

V36 vs. DSB T1.

af Steffen Dresler, 5/1 2013, 10:16 (4130 dage siden) @ Peter Andersen

Go´morn Peter!

Ganske interessant det du skriver. Og selvom verden var gået af lave, prøver man alligevel at holde på formerne og komme ind i vandte gænger. Et sundt tegn.
Det er jo ligeledes interessant at se, at der betales told af disse solgte af Værnemagten helt og holdent "indsmuglede" varer:-) . Man kunne fristes til at skrive "Ordnung muss sein", men det var vel upassende på daværende tidspunkt, eller hva`?

Men sådan rent jernbanemæssigt/historisk må det vel også betyde, at traktorerne nr. 2 og 3 er blevet solgt og ikke overtaget? Kan du se noget om dette? Og så er der jo også lige 3 (muligvis 4) dampere????
Findes der oversigter tilgængelige et og andet sted?

Steffen

V36 vs. DSB T1 - og 3 (muligvis 4) dampere.

af Niels Munch, 5/1 2013, 22:41 (4129 dage siden) @ Steffen Dresler

Og så er der jo også lige 3 (muligvis 4) dampere????
Findes der oversigter tilgængelige et og andet sted?

Hej Steff,

Kan ikke hjælpe dig med dokumenter, men med et par billeder:

[image]
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildnummer: Jvm.KBIA04267: DR 38.2625 Köpenhamn 1947, foto: H. Beck. (DSB T 299).

[image]
DR 53 7510 (ex CSD) som togforvarmer i Korsør (fotograf: ukendt, arkiv: nm).

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak